Saitažodis, grotelinė žymė, grotažymė. Ir jeigu vis tiek nesuprantate, ką taip sumaniai vadina kalbininkai, paaiškinu – šį kartą kalbėsiu apie hashtagą. Šio simbolio istorija, prasidėjusi dar prieš 73 tūkst. metų Pietų Afrikos urvuose, šiandien transformavosi ne tik į like and share skaičių didinantį įrankį, bet ir naują pilietinio aktyvumo formą – hashtagų aktyvizmą.

Galimybė vienu žodžiu susieti tarpusavyje milijonus įrašų visame pasaulyje socialinius tinklus pavertė socialinių, politinių ir aplinkosaugos klausimų sprendimo platformomis. Dabar kiekvienas gali dalyvauti sprendžiant svarbiausius visatos klausimus neatsikeldamas nuo sofos. Tad prisiminkime keletą pavyzdžių, kai grotažymė tapo ne tik socialinių tinklų simboliu.

#BlackLivesMatter: nuo grotažymės iki pasaulinės organizacijos

2012 m. JAV sukrėtė tragedija, kai Džordžas Zimmermanas nušovė beginklį juodaodį paauglį Treivoną Martiną. Po šio įvykio šalyje prasidėjo masinių protestų banga, kurią išjudino socialiniuose tinkluose pasklidusi grotažymė #BlackLivesMatter, kuria pažymėti net 30 mln. „Twitterio“ įrašų. Paramą šiam judėjimui išreiškė tokie sportininkai kaip LeBronas Jamesas ir Serena Williams, daugelis muzikos pasaulio garsenybių ir net fiziškai neegzistuojanti nuomonės formuotoja Miquela Sousa.

Skeptikų, kritikavusių šį sofos aktyvizmą, netrūko, tačiau demonstracijos, performansai ir kitos protesto formos parodė, kad grotažymė puikiai mobilizavo ir informavo visuomenę. „Black Lives Matter“ šiandien yra globali organizacija, siekianti sustabdyti diskriminaciją ir smurtą prieš juodaodžių mažumą visame pasaulyje.

Ledinė žymė nepagydomoms ligoms pažinti

Socialinių tinklų aktyvizmo formos neapsiriboja patogiu like and share. Kartais jos tiesiogine prasme sukrečia lyg šaltas dušas. Prisiminkite 2014-uosius, kai visas jūsų socialinių tinklų srautas buvo užkimštas vaizdo įrašais, kuriuose žmonės ant galvos susiverčia kibirą vandens su ledukais. Laistėsi visi – nuo politikų iki pramogų verslo veikėjų, nuo verslininkų iki jūsų kaimyno. Kodėl?

#IceBucketChallenge lyg banga nuvilnijo aplink pasaulį. Iššūkio esmė paprasta: lediniu vandeniu nuo galvos iki kojų apsiliejęs žmogus žymi įrašą grotažyme ir įpareigoja dar kelis bičiulius priimti šį iššūkį. Tačiau šiuo smagiu pokštu siekta atkreipti dėmesį į šoninę amiotrofinę sklerozę ir ja sergančius žmones. „Ice Bucket Challenge“ rezultatai turi labai aiškią skaitinę išraišką: kampanijos metu surinkta beveik 100 mln. svarų sterlingų, kurie skirti ligos priežastis ir galimas gydymo strategijas nustatyti padėjusiems genų tyrimams.

„Aš esu X“

1963 m. berlyniečiams JAV prezidentas Johnas F. Kenedis ištarė „Ich bin ein Berliner“. Po pusšimčio metų panašia fraze socialinių tinklų vartotojai iš viso pasaulio solidarizavosi su išpuolių „Charlie Hebdo“ redakcijoje sukrėsta Prancūzija – žymėdami užuojautos įrašus #JeSuisCharlie („Aš esu Charlie“).

Visi atsimename tragišką įvykį 2015 m. sausį, kai trys kaukėti ir ginkluoti užpuolikai įsiveržė į Prancūzijos satyrinio žurnalo „Charlie Hebdo“ redakciją. Tokiu būdu ekstremistai reagavo į žurnale išspausdintas pranašo Mahometo karikatūras. Praėjus vos valandai po įvykio, socialiniuose tinkluose jau buvo dalijamasi grotažyme pažymėtais įrašais, bet ilgainiui ji reiškė ne tik pagarbą žuvusiųjų atminimui, bet ir kovą už žiniasklaidos bei žodžio laisvę.

Kai tų pačių metų pabaigoje Paryžių sukrėtė nauji teroro įvykiai, šis hashtagas pasikeitė į #JeSuisParis. Kai kurie politikai juo pasinaudojo ir kur kas dviprasmiškiau – Didžiosios Britanijos politikas Davidas Wardas išreiškė palaikymą Palestinai, sakydamas #JeSuisPalestine, o kraštutinės dešinės Prancūzijos politikai dalinosi šūkiu „Je suis Charlie Martel“, prisimindami VIII a. frankų valdovą, atrėmusį musulmonų invaziją 732 m.

Suknelė ir politinė kritika

Pasirodo, hashtagas gali ne tik vienyti, bet ir skirti. Ar 2015 m. susitikus su draugais ar šeima neteko ginčytis, kokios spalvos ši suknelė? Juokaujama, kad klausimas išskyrė tūkstančius porų ir supriešino geriausius draugus, o savo populiarumu nenusileido „Black Lives Matter“ judėjimui. Diskusijos sklaidą pasaulyje katalizavo ne kas kita, bet grotažymė #TheDress. Tiesa, šis ginčas taip pat turėjo ir teigiamų rezultatų – jis paskatino naujus tyrimus, kaip žmogus suvokia šviesą ir spalvas.

Lietuvoje taip pat būta grotažymių audrų, pavyzdžiui, 2016-aisiais, kai Andrius Tapinas „Laikykitės ten“ laidoje paprašė politiko Valentino Mazuronio sutelktinio finansavimo platformoje paremti naujo formato kanalą vienu doleriu. Šiam atsisakius, tarp socialinių tinklų vartotojų pasklido grotažymė #Valentinaiduokdolerį. Interneto vartotojai ne tik žymėjo juo savo įrašus, bet ir užtvindė jais politiko feisbuko paskyrą.

Hashtagai gali suvienyti žmones tiek po pasaulį sukrėtusio įvykio, tiek sprendžiant ilgalaikes socialines problemas. Tačiau jo sėkmei būtina stipri žinutė ir paveiki, lengvai įsimenama forma. Kadangi socialinis gyvenimas sudėtingas, kiekviena iniciatyva sulaukia opozicijos ar atsako – pavyzdžiui, į #BlackLivesMatter atsakė kampanija #AllLivesMatter. Kita vertus, „kilnioji“ akcijos dalis dažnai išsitrina ir lieka tik smagi pramoga ar ritualas. Tai įrodytų paprasčiausias eksperimentas – kiek lediniu vandeniu apsipylusių jūsų bičiulių žinojo šio poelgio tikslą?

M360
INK AGENCY