2019 m. rugsėjį, sakydamas kalbą Vašingtone, „Facebook“ tarptautinės politikos ir komunikacijos vadovas Nickas Cleggas karštai gynė kompanijos politiką netikrinti politikų skelbiamų faktų, teigdamas, kad kištis į politikų kalbas nėra socialinio tinklo vaidmuo. Tačiau pasirodo, net „Facebook“ viduje dėl to vyko aršūs ginčai – priešingą poziciją gynę „Facebook“ dirbantys tyrėjai bandė įrodyti, kad žmonės yra labiau linkę tikėti melaginga informacija, jei ja dalinasi politikai, ir perspėjo dėl galimų pasekmių. Visgi, socialinio tinklo vadovai nusprendė į jų išvadas neatsižvelgti.

Išimčių sąraše – 112 tūkst. paskyrų

Portalui „The Information“ pavyko gauti „Facebook“ darbuotojams skirtą prezentaciją ir pasikalbėti su pora žmonių iš vidaus, gerai susipažinusių su šiuo klausimu.

Dėl melagingos informacijos plitimo visuomenėje daug kritikos sulaukiantis socialinis tinklas „Facebook“ nuolat stengiasi parodyti prisidedantis prie šios problemos sprendimo, pavyzdžiui, įgyvendindamas įvairias faktų tikrinimo iniciatyvas. Tačiau nuo 2018 m. „Facebook“ turėjo vadinamą „politikų baltąjį sąrašą“ iš maždaug 112 tūkst. paskyrų, priklausančių oficialiems vyriausybių atstovams ir kandidatams, kurių įrašuose faktai nebūdavo tikrinami ir jiems nebūdavo taikomos įprastos priemonės už melagingos informacijos skleidimą, pavyzdžiui, įrašų pasiekiamumo sumažinimas.

Prezentacijoje matoma, kad „Facebook“ tyrėjų komanda ir trys jos lyderiai, atsakingi už tai, kad stebėtų, kaip tokia politika veikia visuomenės diskursą, norėjo, kad toks sąrašas būtų panaikintas, ir perspėjo apie jo neigiamą įtaką visuomenei.

Politikų skelbiamų faktų netikrina

Visgi, feisbuko lyderiai nusprendė nesivadovauti jų rekomendacijomis. Po susitikimo su tyrėjais, jie nusprendė laikytis pozicijos, kad didžioji dalis politikų įrašų nėra tikrinami dėl faktų teisingumo, išimtis taikant tik tokiais atvejais, kai jie dalinasi melagingais įrašais iš kitų šaltinių. Artėjant JAV prezidento rinkimams, buvo nuspręsta politikų įrašams tiesiog taikyti atskirą žymėjimą, kaip politikų skelbiamą turinį, tačiau tai nesutrukdė politikos lyderiams kaip Donaldui Trumpui skleisti melagingą informaciją apie rinkimus. Pavyzdžiui, keletas iš ginčytinų Donaldo Trumpo pareiškimų apie rinkimus socialiniame tinkle per pastarąsias kelias savaites buvo tarp labiausiai įtraukiančių, tai yra, daugiausiai žmonių jais dalinosi ar juos komentavo, rodo „Facebook“ analitikos įrankis „CrowdTangle“.

Feisbuko atstovas žiniasklaidai Joe Osborne oficialiame pareiškime teigė: „Mes manome, kad mums būtų netinkama saugoti politikų kalbas nuo to, kad jos gali būti visų viešai tikrinamos ir vertinamos“. Jis taip pat pridėjo, kad jei politikai dalinasi nuorodomis, nuotraukomis ar įrašais iš kitų šaltinių, kurie įvertinti kaip melagingi, tada toks turinys yra atitinkamai pažymimas, jo pasiekiamumas yra sumažinamas. Kaip pavyzdį jis pateikė Donalda Trumpo pasidalintą video, kuriame buvo teigiama, kad balsavimo biuleteniai buvo nelegaliai paimti iš jų surinkimo vietų – kadangi „Reuters“ ir „The Associated Press“ aprašytos istorijos įrodė, kad video nematoma jokios rinkimų apgaulės, feisbukas jam esą pritaikė faktų tikrinimo taisykles.

Politikų skelbiamais įrašais pasitiki labiau

„Facebook“ tyrėjai atliko socialinio tinklo vartotojų JAV apklausą, kuri parodė, kad žmonės labiau linkę tikėti informacija, kurią skleidžia politikai nei paprastai vartotojai. Vidutiniškai, žmonės, save identifikuojantys kaip respublikonus, 3,1 procentinių punktų labiau pasitikėjo savo palaikomos partijos politikų nei kitų žmonių įrašais, nepriklausomai nuo to, ar juose buvo skleidžiama tiesa ar melas. Tarp demokratų palaikytojų šis rodiklis siekė 4,2 proc. punktų.

Abiejų partijų palaikytojai nurodė, kad politikų skleidžiamas turinys yra suvokiamas kaip patikimesnis, įdomesnis ir naudingesnis.

Feisbuko vadovams skirtos prezentacijos išvadose apibendrinama, kad darant išimtis politikų skelbiamam turiniui ir netaikant jiems įprastų apribojimų už melagingos informacijos skleidimą, padidėja tikimybė, kad žmonės bus suklaidinti dėl turinio patikimumo ir naudingumo.

Pasak Harvardo universiteto viešosios politikos ir tarptautinės komunikacijos profesoriaus Matthew Baumo, „Facebook“ išvados visiškai dera su ilgamečiais tyrinėjimais ir netgi per švelniai pateikia tokios socialinio tinklo politikos efektą.

M360