Trečiadienį socialiniuose tinkluose pasklidusi provokuojanti „Geri lęšiai .LT“ reklama dar kartą iškėlė klausimą, kaip reklamoje galima ar ne vaizduoti moteris. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba sako šiuo atveju įžvelgianti lygių galimybių pažeidimą, o patys įmonės atstovai teisinasi, kad reklama buvo sukurta seniai ir dabar paplito netyčia.

Esminė diskusijų sulaukusi dalis – vizualizacija, kurią sudaro regėjimo patikrinimo lenta. Joje įprastai vaizduojamas raides pakeitė palaipsniui nusirenginėjanti moteris. Sunkiausiai matomose apatinėse eilutėse ant jos kūno nebelieka jokių drabužių.

Tiesa, „Geri lęšiai .LT“ vulgariu požiūriu į moteris spinduliuojančio įrašo netalpino į savo naujienų srautą. Jo viršuje esantis užrašas „Sponsored“ nurodo, kad tai – nupirkta reklama, rodoma tik tam tikrai pasirinktai auditorijai.

„Geri lęšiai .LT“ feisbuko reklama
„Geri lęšiai .LT“ feisbuko reklama
© Facebook

Aplaidi klaida

Pabandžius susisiekti su įmonės atstovais ir sužinoti daugiau detalių apie tai, kam kilo idėja prajuokinti užsistovėjusius stereotipus palankiai vertinančią auditoriją, kitame laido gale atsiliepęs moteriškas balsas informavo, kad įmonė marketingo specialisto šiuo metu neturi ir už minėtos reklamos išleidimą yra atsakingas kompanijos vadovas Audrius Lučiūnas.

Elektroniniu paštu atsakius pačiam A. Lučiūnui, vyras patikino, kad įvyko nesusipratimas, ir suskubo paaiškinti situaciją detaliau.

„Ši reklama yra visiškas nesusipratimas. Tai tiesiog atgaivintas dar kokiais 2014 metais „Facebook“ sienoje patalpintas įrašas. Nuotraukos autoriai nesame mes“, – teigia įmonės direktorius, nurodydamas tinklapį, iš kur buvo paimta iliustracija.

Anot A. Lučiūno, buvo atlikti „Facebook“ reklamos testai, tačiau neįvertinta juose panaudota medžiaga.

„Visa istorija tokia, kad išbandėme naują programinę įrangą darbui su „Facebook“ reklama. Ši programinė įranga išnagrinėjo istorinius feisbuko duomenis, atrinko daugiau reakcijų praeityje sulaukusius įrašus ir jų pagrindu sukūrė reklamas.

Viskas vyko automatizuotai. Kai pradėjome nagrinėti gautą rezultatą, tokias automatizuotas reklamas sustabdėme, bet jau buvo per vėlu. Pabandymui skirtas biudžetas buvo nedidelis, vos 20 eurų, bet to pakako, kad būtų pataikyta ten, kur nereikia. Kaip anglakalbiai sako, „sh*t hits the fan“, – tvirtina situacijos kaltininkas.

Įmonė šiuo netyčiniu įvykiu nesididžiuoja ir žada priimti kaip darbo su socialinių tinklų reklama pamoką.

„Šiuo metu tiek pati reklama, tiek senasis įrašas „Facebook“ sienoje yra pašalinti ir tikrai labai apmaudu, kad mums nesužiūrėjus proceso nutiko taip, kaip nutiko. Gavome gerą pamoką, kokio rezultato galima sulaukti dirbant su veiklą automatizuojančia programine įranga“, – apmaudo neslepia vyras.

Užvirė diskusija

Šis atvejis subūrė skirtingų nuomonių ir pažiūrų feisbuko vartotojus, kurie išsidalino į du frontus: daugiausiai pasireiškė kritikai, kuriems svarbu, kaip šiomis dienomis yra vaizduojama moteris ir kad jų kūno kultui reklamoje turėtų ateiti galas, o kiti peikė lygių lyčių teisių eskaluojamas pažiūras ir teigė: „Teisingai, atsisakykim visko, kas gražu. Spausdinkim plaukuotas pažastis, visi bus patenkinti“.

Tuo tarpu Metų marketingo vadovo titulą 2019 metais pelnęs „Volfas Engelman“ marketingo vadovas Mantas Matukaitis taip pat prisidėjo prie diskusijos iškeldamas klausimą: „Ne tai, kad reklamytė labai patinka, bet toks retorinis: kaip manot – kada jau tapsim tiek modernūs, kad sveikas hetero vyras nebegalės pažiūrėt į gražią moterį?“

Mantas Matukaitis
Mantas Matukaitis
© DELFI / Karolina Pansevič

M360 paprašius praplėsti savo mintį, M. Matukaitis detalizavo savo komentarą ir iškėlė į paviršių kitą problemą – nuolatinį žmonių poreikį teisti nežinant pilno konteksto.

„Man asmeniškai reklama nepatiko, gal kiek vulgaroka ir prasčiokiška. Ar ji verta atskiro straipsnio ar viešo nulinčiavimo? Manau, tikrai ne. Man tik labai gaila, kad vis dažniau mūsų visuomenėje pasitaiko „šventųjų“ teisuolių, kurie tikriausiai niekad gyvenime nėra nieko blogo padarę ar neteisingai pagalvoję, todėl pasiruošę pirmai progai pasitaikius, nežinodami jokių aplinkybių, nuteisti kitus. Aš nemanau, kad tai yra tolerantiškumo ar demokratijos išraiška“, – savo požiūrio neslepia ekspertas.

Vyras priduria, kad pats tokio pobūdžio reklamos nekurtų.

„O aš, kaip marketingo specialistas, savo prekės ženklams panašios reklamos nesu daręs ir planuose neturiu“, – teigia M. Matukaitis.

Įžvelgtas įstatymo pažeidimas

Žinia apie seną „Geri lęšiai .LT“ reklamą išėjo už feisbuko ribų ir sukėlė ant kojų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą.

Ši, savo ruožtu, įžvelgė moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimą. Tarnybos atstovė Izabelė Švaraitė nurodė konkretų įstatymą, kuris šioje vietoje buvo pažeistas.

„Pagal moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, prekių pardavėjas, gamintojas ar paslaugų teikėjas suteikdamas informaciją apie gaminius, prekes ir paslaugas arba jas reklamuodamas privalo užtikrinti, kad joje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą“, – detalizuoja moteris.

M360