Pastarąsias kelias savaites feisbuke netyla diskusijos apie Vilniuje veikiančios „Akinių išparduotuvės-optikos“ komunikaciją. Audringiausių reakcijų sulaukė paskelbtas įrašas su pasiūlymu už akinius atsiskaityti natūra, o po jo sekęs atsiprašymas ne tik neįtikino, bet dar labiau įsiutino dalį vartotojų. Tuo tarpu optikos vadovas sako, kad jį labiausiai nustebino, kad net jauni žmonės neįvertino to kaip humoro.

Pasiūlė atsiskaityti natūra

„Mėgsti nuotykius? Pasižymi drąsa? Patinka laisvė? Puiku! Atsiskaityk už saulės ar korekcinius akinius natūra.... na kad ir žuvimi“, - tokį pasiūlymą paskelbusi optika sulaukė keleto norinčių juo pasinaudoti ir pasiūliusių, pavyzdžiui, nebereikalingą šviestuvą, virdulį ar uniformą. Visgi kur kas daugiau atsirado ne susigundžiusių pasiūlymu gauti nuolaidą, o pasipiktinusių tokiu įrašu kaip įžeidžiančiu moteris.

Įrašas netruko pasklisti feisbuke, o internautai pasidalino į dvi stovyklas: vieni optiką nusprendė už tokią komunikaciją bausti, įvertindami ją žemiausiu balu, komentaruose ragindami atleisti už komunikaciją atsakingą žmogų, kiti tuo tarpu stojo ginti priešingos pozicijos, kaltindami besipiktinančius nereikalingu pykčiu ir kompleksais.

Pasipiktinusiems komentatoriams, siūlantiems optikai rasti profesionalų komunikacijos žmogų, ji ilgą laiką atsikirtinėjo, kad to niekada nebus: esą todėl, kad jie nėra kaip kuri nors kita optika. Galiausiai jie visgi paskelbė dar vieną įrašą, kuriame rašė atsiprašantys ir teigė, kad jei jau įžeidė visą moterų giminę, išpirkdami kaltę jie iki kovo 8 d. siūlys specialią akciją, tačiau tuo sukėlė naują pasipiktinimo bangą. Po Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (LGKT) įsikišimo, optikai teko koreguoti įrašą, pabrėžiant, kad akcija taikoma ne tik moterims.

Stebisi jaunimo reakcijomis

Optikos vadovas Donatas neslėpė, kad tokia komunikacija siekė išsiskirti iš kitų, bet prisipažino tiek neigiamų reakcijų iš jaunų žmonių nesitikėjęs. „Tikėjausi, kad pora vyresnio amžiaus piliečių pakomentuos neigiamai, o šiuolaikinis jaunimas tai vertins kaip humorą (vykusį ar visai nevykusį) ir vertins teigiamai. Kaip pokštą, bet ne įžeidimą. Kurių dabar daugiau, man sunku pasakyti“, – sakė jis.

Nors feisbuke vykstančiose diskusijose optikos vadovas pabrėžė, kad „jokių komunikacijos mergaičių nei berniukų pas juos nebus“, M360 jis patikslino, kad tai – ne principinė, o aplinkybių padiktuota pozicija. „Mielai samdyčiau ir komunikacijos profesionalus, ir optikų tinklo vadovą (bet kaip minėjau aplinkybes – mes maža įmonė, ne tinklas) ir personalo vadovą, ir psichologą, padedantį darbuotojams, kad jie darbe mažiau streso patirtų ir nuraminantį darbuotojus, kai juos nei iš nei iš to užsipuola piktavaliai piliečiai ir t.t.“, – kalbėjo jis.

O atsiprašymą skelbiantis įrašas, pasak optikos vadovo, buvo labiau skirtas ne pačiai akcijai, o kaip palaikomoji priemonė pirmajam įrašui, siūlančiam atsiskaityti natūra, platinti. Jis aiškino, kad po LGKT pastabų įrašą pakoregavo nedaug – tik didžiosiomis raidėmis pabrėžė tai, kas, jų nuomone, yra esmė.

„Suvokimo prasme, manau, viskas likę tas pats, tik nėra tiesioginės vyrų diskriminacijos, nes neparašyta, kad tik moterims (ko, beje, nebuvo ir pirmoje versijoje). Bet taip, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus lytinė diskriminacija negalima. Ačiū Dievui, kad kiniškus rėmelius dar galima diskriminuoti, tai mes jų ir nesiūlome”, – ironizavo jis.

Jokių akcijų moterims – net kovo 8 proga

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba (LGKT) patvirtino dėl šios įmonės komunikacijos gavusi keletą skundų, bet teigė, į jų pastabas buvo greitai sureaguota.

„Dėl „Akinių išparduotuvės-optikos“ akcijų ir pasiūlymų reklamų buvome sulaukę net kelių kreipimųsi. Vartotojai kėlė pagrįstus klausimus dėl galimų lygių galimybių pažeidimų. Galime pasidžiaugti, kad į visas mūsų pastabas buvo labai greitai atsižvelgta ir pagal jas reklamos pakoreguotos. Pirmuoju atveju, buvo pakoreguota vizualinė reklamos dalis, uždengiant apsinuoginusios motes figūrą, antruoju atveju patikslintos akcijos sąlygos, numatant, kad akcija taikoma ne tik moterims, bet visiems vartotojams“, – sakė LGKT komunikacijos skyriaus vedėja Mintautė Jurkutė.

Kaip teigia LGKT, vien moterims taikomų akcijų negalima skelbti net kovo 8-ąją, tarptautinę moters dieną. „Moters dienos šventimas tikrai nėra ir negali būti traktuojamas kaip lygių teisių pažeidimas. Tačiau visos akcijos, kurių metu nuolaidos ar geresnės sąlygos taikomos tik moterims, yra lygių galimybių pažeidimas dėl vartotojų lyties“, – teigė M. Jurkutė.

M360