Kūrybinio departamento „opoto“ įkūrėjas, skaitmeninio marketingo ekspertas Simonas Liutika tikina, jog skaitmeninė transformacija yra būtina kiekvienam verslui, kuris siekia konkurencinio pranašumo. Visgi, jo teigimu, pokyčiai turi būti prasmingi, o ne „madingi“.

S. Liutika aptaria, kas yra skaitmeninė transformacija bei kada ir kodėl ji yra naudinga, o ko visgi reikėtų vengti.

Kas yra skaitmeninė transformacija?

S. Liutika aiškina, jog paprastai tariant, skaitmeninė transformacija yra procesas, kurio metu skaitmenizuojami įvairūs verslo ir jo veikimo procesai.

„Daugelis įmonių jau yra skaitmeninės transformacijos kelyje, net pačios to nesuvokdamos. Pavyzdžiui, projektų valdymui vis dažniau naudojami tokie skaitmeniniai sprendimai kaip „Asana“, „Trello“, optimizuojama buhalterijos sistema, naudojamasi reklamos analitika, automatizuojamas elektroninių laiškų siuntimas“, – pavyzdžius vardina ekspertas ir priduria, jog šis procesas padeda verslams augti, būtų konkurencingiems rinkoje ir adaptuotis pagal šiuolaikinius žmonių poreikius.
Visgi, anot jo, prieš diegiant bet kokią naujovę, svarbu įsivertinti konkrečius savo verslo ypatumus.

„Skaitmenizacija turėtų prasidėti nuo aiškios problemos ir tikslo, kurį pasiekti padės transformacija. Tuomet – sprendimų paieška, planas, pasiruošimas, susipažinimas su naujovėmis, diegimas, testavimas, priežiūra ir palaikymas. Jei testavimo stadijoje matote, jog sprendimas neveikia, ieškome kito, nes neveiksmingi procesai, kurie bus žūtbūt įdiegti, ateityje atneš dar daugiau bėdų“, – pažymi S. Liutika.

Nauda pastebima keliose srityse

Ekspertas išskiria pagrindines sritis, kurioms skaitmeninė transformacija gali būti naudinga.
„Viena svarbiausių ir bene greičiausiai pritaikomų skaitmeninės transformacijos sričių yra procesų supaprastinimas ir automatizavimas, siekiant pašalinti neefektyvumą, sumažinti sąnaudas ir pagerinti lankstumą. Taip pat skaitmenizacija ypač svarbi analizuojant duomenis ir siekiant gauti vertingų įžvalgų apie verslo veiklą, klientų elgesį ir rinkos tendencijas, priimant sprendimus, pagrįstus duomenimis, ir strategijos formavimą“, – naudas vardina S. Liutika.

Efektyvinti procesus bei didinti produktyvumą, jo teigimu, padeda ir naujų technologijų, tokių kaip dirbtinis intelektas, debesų kompiuterija (angl. cloud computing; debesija), didelių duomenų analizė, daiktų internetas ar mašininis mokymasis, priėmimas ir naudojimas.

„Itin svarbu tai, jog skaitmeninių įrankių naudojimas gali padėti geriau suprasti klientų poreikius ir pageidavimus, individualizuoti pasiūlymus, taigi, atnešti teigiamą kliento patirtį. Be to, kuomet organizacijose mokomasi prisitaikyti prie vis labiau skaitmenine tampančios realybės ir priimti pokyčius, patiems kurti inovacijas, tuomet kartu auga ir jos darbuotojai, ir pati įmonė“, – tvirtina S. Liutika.

Tinka ne visi sprendimai

„Svarbu suprasti, jog reikia diegti tas naujoves, kurios atneš realios naudos – efektyvumą, konkurencingumą rinkoje, o ne vien todėl, kad norisi „atsinaujinti“. Tinkami sprendimai padės taupyti ir laiką, ir pinigus, tačiau tų sprendimų reikia ieškoti“, – įsitikinęs ekspertas.

Jis pateikia ir praktinį pavyzdį, su kuriuo susidūrė pats: „Dirbome su įmone, turinčia siaurą klientų ratą ir nesančia skaitmeninėje erdvėje. Prekės ženklas nebuvo žinomas, o paslaugai – drabužių valymui – reikalingas fizinis kontaktas, kuomet klientai atneša savo drabužius. Įmonei buvo pasiūlytas sprendimas skaitmenizuoti verslą ir suteikti klientams galimybę užsakyti paslaugas internetu bei naudotis kurjerio paslaugomis drabužių surinkimui ir pristatymui.“

Anot S. Liutikos, internetinė rezervacijos forma ir galimybė drabužių valymo paslaugomis naudotis nekeliant kojos iš namų paspartino verslo augimą ir pagerino klientų patirtį. Jis tęsia, jog konkrečiai šio verslo atveju tinka ne visi skaitmenizacijos sprendimai. „Pavyzdžiui, šiai įmonei netiktų darbas internetinės parduotuvės principu, nes drabužiai įvairūs, nuo to priklauso kaina. Sunku būtų pritaikyti ir išankstinio apmokėjimo galimybę, nes kaina nėra aiški iki eksperto įvertinimo“, – kodėl tinkami ne visi sprendimai, atsako ekspertas.

Tikėtina, jog sulauksite pasipriešinimo

Nors skaitmeninės transformacijos nauda įmonėms yra didžiulė, visgi, S. Liutika pabrėžia, jog kaip ir kiekvienam pokyčiui, šiam procesui taip pat neretai kyla pasipriešinimas.

„Vartotojai neretai įmonės viduje vykstančių pokyčių net nepajunta arba pastebi, jog jų patirtis tapo malonesnė, patogesnė. Tačiau pačioms organizacijoms yra sunkiau – retai kada norisi atsisakyti senų sprendimų, kurie vis dar veikia, net jei galima padaryti geriau“, – pažymi „opoto“ įkūrėjas.

Dėl šios priežasties, vadovai turėtų būti tiek pasiruošę darbuotojų nepasitenkinimui, tiek turėti planą, kaip pamažu įrodyti pokyčių naudą.

„Visų pirma, patys vadovai turi gerai susipažinti su kiekviena sritimi, kurioje galima skaitmeninė transformacija, ir atsakyti sau, ką nori keisti. Svarbu gerai išanalizuoti, kas tinka jų verslui, o ne aklai kažką daryti vien tam, kad būtų padaryta“, – pabrėžia S. Liutika. Jis tęsia, jog tuomet, kai vadovas puikiai supranta ir gali paaiškinti pokyčių prasmę, ateina laikas „apšildyti“ darbuotojus – supažindinti juos su būsimais pokyčiais, adaptuoti įrankius, apmokyti jais naudotis.

Svarbu identifikuoti kliūtis

Dar viena svarbi skaitmeninės transformacijos proceso dalis – kliūčių paieška. Jei norima, kad naujovė būtų įdiegta sėkmingai, anot S. Liutikos, dar prieš testavimo etapą reikia skirti laiko ir atpažinti „blockerius“ – kitaip tariant, tai, kas trukdo įvykti pokyčiui.

„Tai gali būti ir žmogaus požiūris, ir technologiniai klausimai. Pavyzdžiui, jei kažkas yra įsitikinęs, kad viena programa yra nepralenkiama ir nededa jokių pastangų išbandyti naujas, kurios galimai paspartintų darbą, jis gali būti „blockeris“. Taip pat tai gali būti sena įranga, neleidžianti naudotis naujomis programomis ir daugybė kitų priežasčių, – aiškina S. Liutika ir atkreipia dėmesį, jog siekiant įveikti visas galimas pokyčių kliūtis, pirmiausia svarbu jas identifikuoti. – Kartais būna labai sunku pripažinti, kad pats gali būti „blockeris“. Taigi, svarbu turėti plačias pažiūras, bendrauti, dalintis žiniomis su kitais ir būti atviram, kad galėtum suprasti, ką reikia keisti.“

Ekspertas perspėja, jog į „blockerius“ reikia žiūrėti rimtai, nes netinkamai juos suvaldžius, inovacijos ir pasikeitimai gali ir neįvykti: „Jei komandai aiškiai nepristatysite, kokią naudą pasikeitimas gali atnešti visiems bendrai ir kiekvienam asmeniškai, tikėtina, jog ji nebus tinkamai pasiruošusi jį priimti. Žmonės dirbs kaip yra įpratę, apyvarta nedidės, algos taip pat neaugs, taigi, nesikeis nei požiūris, nei situacija.“