Kas yra prasidėjusios kampanijos autoriai, ar jūs savo jėgomis kūrėte, ar kažką samdėte?

– Nieko nesamdėme, bet turėjome savanorišką neatlygintiną pagalbą ir esame už ją labai dėkingi Šaulių sąjungos Pelėdų būriui (jam priklauso žurnalistai Edmundas Jakilaitis, Tomas Balžekas, Darius Budzinauskas, Arūnas Kemežys ir kai kurie kiti komunikacijos specialistai – red. pastaba).

Jei atsirado šita savanoriška pagalba, ar kitos kampanijos jau nebebus – bus vystoma šios pagrindu?

– Norėtųsi pabrėžti, kad čia dabar yra ne kampanija: tai, kas startavo šiandien yra tik reklaminė dalis ir ta reklaminė dalis ir ateityje dar bus ir kitokia. Kaip mes ir sakėme, kampanija susideda iš daugybės skirtingų elementų, priklausomai nuo situacijos yra keičiami jos intensyvumai, auditorijos, temos, turinys ir visi kiti dalykai. Šiai dienai mes startavome su reklamine dalimi, atitinkamai ateityje pagal poreikį bus startuojama ir su kitais dalykais. Ne, tai, kas pasirodė šiandien, tikrai nėra nei pradžia, nei pabaiga.

Ar bus konkursas, apie kurį nuo gruodžio buvo kalbama, kad galbūt būtų kuriamas konsorciumas, kuriame dalyvautų ir medijų, ir reklamos, ir ryšių su visuomene agentūros, ir žiniasklaida?

– Vienareikšmiškai, ten, kur matysime poreikį, kad reikia pasitelkti pagalbą ir kad ji turi būti pasitelkiama ten, kur jos neturėsime. Dabar tikrai labai džiaugiamės ir daugybė ir internetinių portalų, ir televizijos visos pagrindinės, ir radijo stotys, labai turime daug sutikusių prisidėti ir viešinti šią reklamą nemokamai. O ateityje, matydami poreikį, be abejo, ir pradedame, ir jau esame pradėję tam tikrus pirkimus, ir tiek, kiek jų reikės, tiek ir darysime.

Živilė Simonaitytė

Sakote, džiaugiatės šios neatlygintinos pagalbos rezultatais, bet iš komunikacijos profesionalų neteko matyti džiaugsmo, jie sako, kad vargu, ar tokie veiksmai kažko pasieks. Kaip į tai reaguojate?

– Mes turbūt labai aiškiai žinojome, į ką orientuojamės. Atlikome apklausą gyventojų: dabartinė reklaminė kampanija buvo orientuota pagal apklausos rezultatus, pagal tai, ką mes matėme, kurias visuomenės grupes reikėtų vienu ar kitu vakcinacijos etapu kažkaip papildomai skatinti, būtent priemonės būtų parenkamos pagal tai, kas yra paveiku, būtent toms visuomenės grupėms, ir turbūt žiūrėsime pagal rezultatus, ar mums pavyko pasiekti būtent tas grupes, kurias mes norėjome pasiekti. Čia turbūt labai svarbus dalykas kiekvienoje informacinėje, komunikacinėje kampanijoje, tas suvokimas, kas yra tavo auditorija, į kurią yra taikoma, ir būtent orientuotis į tai, kas tai auditorijai aktualu.

Bet čia vienas pagrindinių kritikų argumentų, kad šie dabartiniai klipai yra orientuoti į tuos, kurie šiaip ar taip skiepysis, o ne į tuos, kurie prieštarauja.

– Na, tai vėlgi, ką turi pasiekti. Mes kai darėme visuomenės nuomonės apklausą, visuomenė susiskaldė, ir apklausoje ją skaidėme į penkias dalis. Mes turime 64 proc. visuomenės dalies, kuri sako sutinku skiepytis arba labiau sutinku, turime 16 proc. abejojančių ir 10 proc. tokių, kurie sako labiau ne, arba tikrai ne. Tai orientacija turbūt visą laiką yra visų pirma į tuos abejojančius ir atsakyti į jų klausimus. Bet dar kartą noriu pabrėžti, kad šitos reklamos, kurios startavo šiandien, tai jos jokiu būdu nėra tam skirtos, ir nėra vienintelės priemonės, tai dalis visos kampanijos, ką mes nuolat sakėme. Jei kažkas apskritai vertina tik šias reklamas, tai jiems galbūt toks įspūdis ir susidaro. Savo ruožtu dar kartą kartoju, kad tai yra tik dalis.

Komunikacijos, reklamos agentūros sako, kad net jei, pavyzdžiui, rytoj paskelbtumėte viešųjų pirkimų konkursą, užtruktų apie du mėnesius, įskaičiuojant pasiruošimą, privalomą terminą konkurso rezultato apskundimui, pirmųjų veiksmų paruošimą. Nebus tada per vėlu?

– Čia turbūt priklauso, kokio tipo konkursas skelbiamas, yra gamybiniai, yra tiesiog eterio konkursai, transliacijos. Mums šauliai yra pažadėję ir toliau gelbėti: tai nėra vienintelis, kad pagelbėjo su šituo ir toliau negelbės. Aš manau, kad turbūt reikia suprasti, kad tai yra kompleksas priemonių, ir tų pačių straipsnių regioninėje spaudoje, kurie jau šiuo metu ir yra finansuojami ir platinami. Tai čia turbūt yra kompleksas, nereikėtų orientuotis į vieno tipo pirkimą, kas būtų kūrybinis pirkimas.

Dar gruodį buvo Seimo biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymas, kurį Mykolas Majauskas sako vis dar palaikantis, kad būtų organizuojama plataus masto socialinė kampanija, kuri pasitarnautų dviem tikslais – ir skatinant žmones vakcinuotis, ir kaip pagalbos žiniasklaidai, nukentėjusiai nuo pandemijos, priemonė. Jis teigė, kad tam reikia Vyriausybės sprendimo, tad kokia jos pozicija? Ar šios minties atsisakyta, jei savanorių pagalba sprendžiama?

– Aš kaip ir minėjau, tai, kas turi būti finansuojama ir turi būti perkama, tai ir bus perkama. Jei reikia vienokių ar kitokių ar eterio pranta šito proceso svarbą, ir skiria savo laiką, jėgas, išteklius, pajėgas, tai mes tik galvą lenkti galime ir didžiausią dėkui tiems žmonėms pasakyti.

Kartojate, kad kažkada bus sprendimas, bet visgi kada jis bus, kada bus nuspręsta, ar yra poreikis plataus masto socialinei kampanijai, koks jis yra?

– Kaip minėjau, dalis konkursų jau vyksta, dalis vyks ateityje. Jei yra klausimas, kada bus vienas didelis bendras viskam konkursas, tai tokio mes nenumatome.

(Daugiau apie prasidėjusią skiepytis raginančią kampaniją ir kodėl ją kritikuoja komunikacijos profesionalai, skaitykite čia.)

Edmundas Jakilaitis: geresnių komunikacijos specialistų nepažįstu

Edmundas Jakilaitis, paklaustas, kodėl Šaulių sąjungos Pelėdų būrys atlieka komunikacijos profesionalų darbą, teigė geresnių komunikacijos profesionalų nei šiame būryje nepažįstantis.

„Tai čia pirmoji atsakymo dalis, o kalbant iš esmės, situacija yra tokia, kad praėjusiais metais, kilus pirmajai pandemijos bangai, mūsų būrys sukūrė visą informacinę kampaniją „Likite namuose“, taip pat „Corona stop“ ženklą, šio puslapio funkcionalumą, dizainą ir kitus dalykus. Taip ir šį kartą mes, matydami, kad visa valstybės pirkimų sistema yra gana inertiška ir plataus masto visuomenės informavimo kampanija turėtų būti vykdoma, bet, tikėtina, nevykdoma dėl to, kad viešieji pirkimai neveikia taip, kaip turėtų veikti, nusprendėme padėti“, – sakė jis.

„Pirmas dalykas, rengiant bet kokią komunikacijos kampaniją, pirmiausia reikia turėti tam tikrus duomenis apie žmones, apie auditorijas, į kurias bus taikoma. Mūsų būrio nariai bendradarbiavo su SAM parengiant klausimyną sociologinei apklausai. Atlikus tą apklausą paaiškėjo, kokie žmonės, kokius komunikacijos kanalus vartoja, kieno nuomonę vertina labiausiai, kas jiems daro poveikį ir pan. Išanalizavę tuos duomenis sukūrėme tikslinius produktus, taikančius į tas tikslines grupes. Šiuo metu rodomi klipai komercinėse televizijose ir LRT yra nukreipti į vyresnio amžiaus auditoriją, kuri labiausiai vertina specialistų nuomonę, todėl klipuose kalba medikai bei visuomenės sveikatos specialistai, kitoms grupėms suplanuoti kiti veiksmai“, – aiškino jis.

Edmundas Jakilaitis

„Mūsų būryje yra viešųjų ryšių agentūrų vadovai, savininkai, didžiausių reklamos planavimo agentūrų planavimo vadovai, patys vadovai, žiniasklaidos priemonių savininkai, prodiuseriai, žmonės, kurie turi turinio gamybos įmones – turime absoliučiai visas įmanomas geriausias kompetencijas. Mes už tai nieko neprašome, tai grynai mūsų pilietinė iniciatyva, kuri jau ne pirmą kartą realizuota, nes, kaip minėjau, pirmos pandemijos metu darėme lygiai tą patį ir visa žiniasklaida tuos mūsų sukurtus klipus transliavo“, – sakė E. Jakilaitis.

Šįkart daug komunikacijos profesionalų negaili kritikos kampanijai, bet E. Jakilaitis sako to nesureikšminantis. „Nežinau aš, kas ką kritikuoja, aš galėčiau be jokių ypatingų pastangų sukritikuoti bet kurią reklamą, bet kokį klipą, jei norėčiau ir turėčiau tokį tikslą, kaip ir dauguma mūsų Šaulių būrio narių. Tai kritika yra kritika, vieni daro, kiti kalba“, – komentavo jis.

Nors prisidėti visuomeniniais pagrindais siūlėsi ir kiti komunikacijos profesionalai, E. Jakilaitis teigė nematantis tam poreikio. „Mes turime pakankamai žmonių, tam esame seniai vienas kitą pažįstanti bendruomenė, turime absoliučiai visų kompetencijų žmones. Šūkio sukūrimas „Petys už laisvę“, tą darbą atliko kūrybinė agentūra „Critical“, kuo puikiausiai žinoma, mano galva, pati geriausia, jai vadovauja Paulius Budrikis, žinomas dizaineris ir kūrėjas, kuris irgi yra mūsų būrio narys. Jis sukūrė daug alternatyvių dalykų, iš kurių ministerija išsirinko būtent šį“, – pasakojo E. Jakilaitis.

„Dar vienas dalykas, nepaisant to, kad mes veikiame neatlygintinai, mūsų principai niekuo nesiskiria nuo to, jei kas nors būtų už tai mokėjęs beprotišką pinigų sumą. Viskas daroma profesionaliai, sociologiškai, taikant į tikslines auditorijas ir tai, kas vyksta dabar, yra kampanijos dalis, orientuota į vyresnio amžiaus auditoriją, kuri, pagal sociologinius tyrimus labiausiai vertina specialistų nuomonę, dėl ko kalba specialistai. Tie veiklos principai niekuo nesiskiria nei koks nors žinomas prekės ženklas būtų užsakęs kampaniją“, – pridūrė jis.