Didžiausius pasaulio televizijos kanalus vienijancios organizacijos ENEX generalinėje asamblėjoje, kurią rengė LNK, dalyvavęs dr. Kjellas Nordstromas akcentavo kelis svarbiausius pokyčius pasaulyje: nebeįmanomą ateities prognozavimą, kam didelę daro akimirksniu sklindanti informacija, itin staigus verslų augimas ir žlugimas, dabartinių verslo modelių ir edukacijos sistemos nebeveikimas bei transkacijų sistemos žlugimas.

Dr. Kj. Nordtromas pastebėjo, kad šiandieniniai verslai tiek gimsta, tiek žlunga labai greitai. Jei seniau įmonės rezultatai keisdavosi keliais ar keliolika procentų per metus, dabar gali būti sėkmingas tik tada, jei augi eksponentiškai: tai lemia pasaulyje įsivyravusios technologijos. Tai įrodo tokios kompanijos kaip „Uber“ ar „Netflix“, kurios vieną dieną yra niekam nežinomos, o kitą jų produktais jau naudojasi kone visas pasaulis.

Dar viena tendencija, daranti didelę įtaką ateičiai – kad joje išliks tik nenukopijuojami. ENEX konferencijos dalyviams dr. K. Nordstromas priminė garsaus mokslininko Nicholas Negroponte, Masačusetso technologijų instituto Medijų laboratorijos įkūrėjo daugiau nei prieš dvidešimt metų išsakytą mintį, kad ateityje viskas, kas tik galės būti skaitmenizuota, bus skaitmenizuota.

Dr. K. Nordstromo nuomone, šią mintį reikėtų pratęsti: viskas bus skaitmenizuota, o kas skaitmenizuota – nukopijuota. Ir net ne taip svarbu, ar tai daroma legaliai, ar ne, bet kopijuojant originalo vertė visuomet mažėja.

Pasak dr. K. Nordstromo, šį iššūkį tenka spręsti tiek menininkams, tiek verslininkams, kurių idėjos bemat nukopijuojamos, tiek mokymo įstaigoms. Todėl norintiems išlikti reikia galvoti apie tokią vertę, kurios nukopijuoti neįmanoma.

Ką dr. K. Nordstromas patartų verslininkams? Geriausia išeitis, jo manymu – sukurti monopolį. Žinoma, ne tiesiogine prasme, ką draudžia įstatymai, bet taip, kad žmonės visada teiktų pirmenybę jų produktui, kaip tai pavyko padaryti „Ikea“ ar „Apple“.

Dar viena tendencija, į kurią, dr. K. Nordstromo nuomone, būtina atsižvelgti galvojant apie ateitį – nykstantys transakcijų kaštai. Jis pastebėjo, kad net trys Nobelio premijos yra įteiktos už su tuo susijusias ekonomikos srities idėjas.

Pasako jo, „Uber“, „AirBnb“ ir kitos panašios kompanijos sumažino transakcijų kaštus beveik iki nulio. Tai rodo, kad bet kuri žmogaus veikla, tiek privati, tiek vieša gali būti organizuojama tokiu būdu. Taigi, transakcijų kaštai transformuos viską, ką mes darome, ir šioje srityje matysime veikiant entreprenerius, kurie tą patį principą taikys iš esmės naujiems produktams ir paslaugoms.