Šią schemą identifikavusi Danijoje įsikūrusi įmonė „Adform“ šį atvejį pavadino „Hyphbot“. Spėjama, kad neteisėta veikla vykdyta nuo rugpjūčio mėn., o gal ir ilgiau, rašo „The Wall Street Journal“.

Remiantis „Adform“ pateikiama informacija, „Hyphbot“ schemą sugalvoję sukčiai sukūrė per 34 tūkst. skirtingų domenų pavadinimų ir daugiau nei milijoną skirtingų URL adresų, kurių didelė dalis buvo skirta suklaidinti priverčiant manyti, kad įsigyjama reklaminio inventoriaus iš didžiųjų žiniasklaidos atstovų, tokių kaip „The Economist“, „The Financial Times“, „The Wall Street Journal“ ir CNN.

Nusikaltėliams pavyko sugeneruoti su realiais žmonėmis nesusijusį srautą, nukreiptą į netikras internetines svetaines, kur daugiausia pinigų buvo uždirbama iš reklaminių vaizdo įrašų. Tenka pastebėti, kad reklaminiai vaizdo įrašai – itin pelningas dalykas, nes jų rodikliai aukštesni už įprastines internete skelbiamas vaizdines reklamas.

Suklastotas srautas – rimta problema reklamuotojams, nes tai reiškia iššvaistytus pinigus perkant reklamas, kurios buvo rodomos kompiuterinėms programoms, o ne realiems žmonėms, galintiems įsigyti reklamuojamų produktų, o tikrieji žiniasklaidos rinkos dalyviai neteko potencialių pajamų iš reklamos.

Anot „Adform“ atstovų, nemažos dalies šios schemos padarytų nuostolių galima buvo išvengti, jei žiniasklaidos atstovai ir reklamos technologijų įmonės būtų vykdę ir laiku reagavę į naujosios iniciatyvos „Ads.txt“ atnaujinimus. Ši iniciatyva skirta domenų imitavimams likviduoti.

„Adform“ atliktas tyrimas rodo, kad žmonės, besislepiantys už „Hyphbot“ pavadinimo, naudojo duomenų centrų tinklą ir užkrėstus nieko nė nenutuokiančių vartotojų kompiuterius, siekdami gauti prieigą prie daugiau nei milijono IP adresų, dauguma kurių registruoti JAV. Tokiu būdu suklastotų internetinių svetainių tinkle imituota reali naršymo veikla.

Įtartini URL adresai buvo pristatomi reklamos aukcionuose mažiausiai 14 skirtingų reklaminių biržų. Svarbu akcentuoti, kad per dieną būdavo fiksuojamas iki 1,5 mln. reklamos pirkėjų užklausų rodiklis.

Praėjus vos dviem dienoms nuo pradėtos analizės „Adform“ ėmė informuoti daugumą šios apgavystės paliestų reklaminių biržų. Nuo tada stebimas suklastoto srauto sumažėjimas, tačiau vis dar manoma, kad „Hyphbot“ tinklas išlieka aktyvus.

„Financial Times“ komercijos skyriaus vadovas Jonas Slade‘as teigė, kad jo atstovaujamą žiniasklaidos priemonę nustebino gauta informacija apie dar vieną apgavysčių schemą, kurios pagrindu tapo imitavimas. Praėjusį mėnesį „Financial Times“ savarankiškai atliko tyrimą, kurio metu nustatyta, kad 25 reklaminėse biržose buvo siūloma suklastota reklaminė erdvė, pristatoma kaip galimybė reklamuotis šiame leidinyje.

„Primygtinai prašome visų tiekimo grandinės veikėjų skubos tvarka įdiegti ir laikytis „Ads.txt“ standartų, - teigė J. Slade‘as. – Tai vienas veiksmingiausių išsivalymo būdų.“

„The Wall Street Journal“ atstovai teigia įdiegę „Ads.txt“ prieš mėnesį ir pritarė „The Financial Times“ įsitikinimui, kad didesnio masto problemai spręsti būtinas visų dalyvaujančių šalių aktyvumas.

CNN atstovai savo ruožtu patikino įdiegę „Ads.txt“ standartus anksčiau šiais metais. Leidinio „The Economist“ atstovai komentuoti paskelbtą informaciją atsisakė.

Būtų sudėtinga tiksliai pasakyti, kiek pinigų jau pasisavinta taikant šią schemą. „Adform“ atstovai linkę apibūdinti „Hyphbot“ kaip, tikėtina, didžiausią užkrėstą tinklą, smogusį internetinės reklamos sferai. „Adform“ pardavimų vadovas Jay Stevensas pateikė konservatyvių paskaičiavimų, remiantis kuriais ši schema klestėjimo periodu galėjo per dieną sugeneruoti mažiausiai 500 000 JAV dolerių (apie 426 700 eurų).

Praėjusių metų gruodžio mėn. reklamines apgavystes narpliojanti įmonė „White Ops“ aptiko rusų vykdytą sukčiavimų schemą pavadintą „Methbot“, kuri, kaip teigta, apgaudinėjo JAV esančius internetinės reklamos užsakovus. Nors tada kalbėta, kad per dieną sukčių pasisavinama suma siekė per 3 mln. JAV dolerių (2,56 mln. eurų), vis tik atsirado tvirtinančių, kad šie duomenys gerokai perdėti.

Remiantis lapkričio 21 d. paskelbtais „Adform“ atlikto tyrimo rezultatais, „Hyphbot“ potencialiai gali būti tris ar keturis kartus didesnis reiškinys nei „Methbot“, nes pastaruoju atveju buvo imituota daugiau domenų ir panaudotas didesnis tinklas, skirtas suklastotam srautui generuoti.

Remiantis šių metų gegužės mėn. „White Ops“ ir „The Association of National Advertisers“ parengta ataskaita teigiama, kad šiais metais dėl sukčiavimo atvejų bus prarasta 6,5 mlrd. JAV dolerių (5,55 mlrd. eurų). Tiesa, šie skaičiai 10 proc. mažesni nei 2016 m. fiksuoti duomenys, o tai savo ruožtu patvirtina, kad dedamos pastangos kovoti su šia problema yra veiksmingos.

„Ads.txt“ – tai mechanizmas, suteikiantis galimybę informaciją skelbiantiems atstovams savo reklamos pirkėjams rodyti visus teisėtus jų reklaminio inventoriaus pardavėjus tekstinio dokumento pavidalu savo internetinėse svetainėse. Pirkėjai ir jų reklamos technologijų pardavėjai gali pirkti reklamą tik tam tikrose internetinėse svetainėse, įtrauktose į pardavėjų sąrašus.

Nuo tada, kai „Ads.txt“ įrankį rinkoje prieš penkis mėnesius pristatė „Interactive Advertising Bureau“, daugiau nei 36 000 domenų prisidėjo prie šios sistemos.

Deja, vien „Ads.txt“ standarto laikymasis situacijos visiškai išspręsti paprasčiausiai negali. Tokiomis aplinkybėmis būtina, kad visi kiti šios grandinės dalyviai, pradedant reklamos pirkėjais ir baigiant paklausos pusėje esančiomis platformomis ir biržomis, pasirašytų visus būtinus dokumentus ir užtikrintų, kad būtų reguliariai gaunami atnaujinimai tam, kad ši iniciatyva būtų įgyvendinama efektyviai.

„Adform“ be „Ads.txt“ dar įvardijo ir kitas galimas priemonės, skirtas apsisaugoti nuo „Hyphbot“. Į sąrašą pateko reklamos technologijų pardavėjų skatinimas atlikti duomenų kaupyklų patikrinimus, siekiant aptikti įtartinų reiškinių ir kitos panašaus pobūdžio priemonės.