Atneša naujų rinkos įžvalgų ir stiprina inovacinį potencialą

Daiva Staneikaitė – Naldal, „Dstn-Ventures“ direktorė ir buvusi ilgametė „Lego“ atvirų inovacijų ir marketingo direktorė pasakoja, kad bendros vertės kūrimas, tai procesas, kuomet skirtingos šalys dirba drauge, siekdamos abipusiai vertingo rezultato – generuoja naujus produktus, paslaugas, reklaminį turinį ar koncepcijas, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Co-creation proceso metu yra bendradarbiaujama ne tik su įmonės darbuotojais – jis privalo įtraukti išorinius veikėjus – ekspertus, klientus, tiekėjus ar verslo partnerius. Tokiu būdu, verslas padidina tikimybę, kad kuriamas produktas ar paslauga atitiks vartotojų poreikius“, – sako D. Staneikaitė – Naldal.

Jos teigimu, bendros vertės kūrimas atneša naujų rinkos įžvalgų, vartotojų grįžtamasis ryšys sustiprina įmonės inovacinį potencialą, suteikia nepriklausomą požiūrį iš šalies ir įneša netradicinių idėjų, padedančių įmonei atrasti naujų galimybių. Tiesa, Lietuvoje ši sąvoka vis dar yra mažai girdėta ir retai taikoma praktikoje, o tam yra kelios priežastys.

„Pirmiausia, dažnai yra bijoma prarasti proceso ir ypač rezultato kontrolę, taip pat vis dar egzistuoja įvaizdis, kad bendros vertės kūrimas yra sudėtingas darbas, reikalaujantis daug investicijų. Tiek vieną, tiek kitą barjerą reikėtų perlipti, nes egzistuoja daugybė gerosios co-creation praktikos, kurią galima pasisavinti, o patį metodą išbandyti mažais žingsniais, taip neprisiimant didelės rizikos“, – teigia „Dstn-Venture“ vadovė.

Pandemijos akivaizdoje auga bendruomeniškumo svarba

Dr. Monika Mačiulienė, skaitmeninės rinkodaros ir inovacijų ekspertė, tyrėja pasakoja, kad krizinis laikotarpis yra tinkamas metas verslo lyderiams skirti laiko apmąstymams apie savo misiją, klientus, darbuotojus ir bendruomenes, kurių poreikiams jie tarnauja.

Anot dr. M. Mačiulienės, per pastaruosius dešimtmečius pažangiausi verslo vadybos mokslininkai išryškino interaktyvų ir įtinklintą vertės kūrimo pobūdį, o nauji komunikacijos kanalai ir didėjantys informacijos srautai įgalino platesnį skirtingų suinteresuotų grupių dalyvavimą bendradarbiaujant.

Co-creation keičia tradicinius vertės kūrimo metodus ir tampa aktuali kaip strategija, kur vertės kūrimas nebėra suvokiamas kaip uždaras organizacinis procesas. Tai dar aktualiau tampa šiandien, kai gyvename savotiškame paradokse – tuo pat metu esame ir labiausiai atskirti, ir smarkiausiai priklausomi vienas nuo kito, todėl vienas iš dalykų apie kurį turime galvoti visi, yra bendruomeniškumas ir vartotojų įtraukimas“, – teigia rinkodaros ekspertė.

Ji pažymi, kad pandemijos akivaizdoje, jau dabar galime matyti daugybę verslo iniciatyvų, kurios remiasi bendruomenės puoselėjimu, o ryškiausi pavyzdžiai yra susiję su verslo pagalba labiausiai paveiktoms visuomenės grupėms ir su visuomeninėmis iniciatyvomis, pavyzdžiui, „Versli Lietuva“ iniciatyva verslaspriescovid19.lt ar globalios „Pay It Forward“ bei „Giving Tuesday“ iniciatyvos.

„Ypač mažesni prekės ženklai ir pandemijos paveikti verslai ieško pagalbos savo bendruomenėse, pavyzdžiui, „Manchester Union“ alaus gamykla, savo produktus iki šiol parduodanti tik barams, surengė sutelktinio finansavimo kampaniją, kurios metu jos klientai surinko lėšas, reikalingas išpilstymo įrangai įsigyti“, – teigia tyrėja.

Sujungia vartotojus ir verslą

Pasak D. Staneikaitės – Naldal, kad šiandien gyvename socialinių tinklų eroje, kur vartotojai gali nesunkiai rasti reikiamą informaciją apie produktus. Jos teigimu, bendros vertės kūrimas yra puiki galimybė sujungti vartotojus ir verslą, norint pasiekti geresnių rezultatų.

„Marketingo komandoms, siekiančioms auginti produkto ar prekinio ženklo aktualumą ar didinti klientų lojalumą, vartotojų įtraukimas yra būtinas. Klientų ar potencialių pirkėjų sugeneruotas turinys dažnai būna net stipresnis rinkodaros įrankis nei vidinės komandos kuriamas reklaminis turinys. Tai gali būti vartotojų įtraukimas sprendžiant dėl naujo prekės dizaino ar produkto skonio, pasidalijimas jų atsiliepimais ar prekės išpakavimo vaizdo įrašu – bet kuris prasmingas vartotojo įtraukimas gali tapti puikiu turiniu, praturtinančiu įmonės rinkodaros strategiją“, – sako buvusi „Lego“ atvirų inovacijų ir marketingo direktorė.

Bendros vertės kūrimas – verslo būtinybė

Dr. M. Mačiulienė pratęsia, kad krizė atskleidžia ne tik mūsų pažeidžiamumą, bet ir atveria naujas galimybes pagerinti verslo rezultatus: „Šioje aplinkoje labiausiai pasiseks organizacijoms, kurios prisitaikys, permąstys savo verslo modelius ir ras naujų komunikacijos būdų. Būtent bendros vertės kūrimas ir kūrybingi vartotojų įtraukimo metodai gali suteikti prieigą prie šviežių idėjų ir įkvėpimo šaltinių.“

D. Staneikaitės – Naldal teigimu, bendros vertės kūrimas šiandien ir ateityje neturėtų būti pasirinkimu – tai jau yra būtinybė: „Bet kuris verslas turi kurti ir stiprinti ryšius su galimais partneriais ir ypač – su vartotojais. Jie vis labiau nori prisidėti prie produktų ir paslaugų turinio bei jų pateikimo, o kuo toliau tuo labiau reikalauja verslo procesų skaidrumo. Inovacijos gimsta idėjų kryžkelėse, kuomet susitinka įvairūs požiūriai, idėjos ir profesijos, tad bendros vertės kūrimas yra procesas, keičiantis verslo kultūrą į demokratiškesnę ir labiau įtraukiančią.“

Tiek D. Staneikaitė – Naldal, tiek dr. M. Mačiulienę galėsite išgirsti jau gruodžio 9 d. vyksiančioje LiMA DAY Lietuva’20. Daugiau informacijos ir bilietus į virtualų renginį galite įsigyti čia.