Lietuvoje geriausiai žinomi du pavėžėjimo organizatoriai – „Taxify“ ir „Uber“. Be šių organizatorių pasaulyje yra keli tikrai dideli žaidėjai: „Grab“, „Lyft“, „Ola“, „Didi“ ir neseniai į Lietuvos rinką įėjęs „Yandex.Taxi“.

Visi esame girdėję, kad „Taxify“ turi būstinę Estijoje, o nuvažiavę į tokias šalis kaip JAE (Jungtiniai Arabų Emyratai) matome itin didelius kiekius „Uber Lexus“ automobilių. Žinant visą tai mums gali klaidingai atrodyti, kad „Taxify“ yra išskirtinai estiško kapitalo įmonė, o „Uber“ puikiai sekasi visur ir įmonė, pradėjusi pasaulinę taksi revoliuciją, yra akivaizdžiai globalus rinkos lyderis. Faktai rodo, kad yra tikrai priešingai.

Lietuvoje mažai girdėtas „Lyft“ savo veiklą sėkmingai plečia JAV ir Kanadoje. Šis prekės ženklas pozicionuojamas kaip ateities pavėžėjimo paslaugas teikianti įmonė, kurios visos transporto priemonės ateityje bus autonominės (be vairuotojų). „Lyft“ per paskutinius metus išaugo dvigubai (iki 15 mlrd. USD), o šiais metais pritraukė papildomus 600 mln. JAV dolerių veiklos plėtrai, tad tikrai kelia grėsmę „Uber“ už Atlanto.

Aurimas Paulius Girčys. Ką svarbu žinoti apie pavėžėjimo organizatorių veiklą?
© Autoriaus archyvas

Azijoje „Uber“ susiduria su dar aršesne konkurencija. Pietryčių Azijoje itin stiprus žaidėjas yra „Grab“. Šis „Uber“ konkurentas taip išsiplėtė, kad „Uber“ planuoja parduoti šiai įmonei dalį savo veiklos.

Aurimas Paulius Girčys. Ką svarbu žinoti apie pavėžėjimo organizatorių veiklą?
© Autoriaus archyvas

„Grab“ teikia ne vien taksi ar pavėžėjimo paslaugas, bet taip pat pristato maistą ir teikia finansines paslaugas. Prieš metus suteikusi mobiliųjų mokėjimų galimybę, šiais metais įmonė taip pat pradėjo teikti mikro-paskolas ir draudimo paslaugas. Ši technologijų įmonė yra puikus pavyzdys, kaip pavėžėjimų organiatorius transformuojasi į kasdienį finansinį partnerį.

Indijoje (kur gyvena beveik 20 proc. pasaulio gyventojų) „Uber“ augimas atsiremia į „Ola“ pavėžėjimo paslaugas teikiančią bendrovę. „Ola“ sėkmingą plėtrą finansuoja „Didi“ (pavėžėjimo paslaugas teikianti įmonė iš Kinijos, kurio akcinis kapitalas ateina iš „Alibaba“).

Aurimas Paulius Girčys. Ką svarbu žinoti apie pavėžėjimo organizatorių veiklą?
© Autoriaus archyvas

Kaip ir „Grab“, greta tradicinių taksi ir pavėžėjimo paslaugų, „Ola“ taip pat bando teikti finansinio tarpininko vaidmenį. Vartotojai skatinami pervesti pinigus į „Ola“ sąskaitą ir juos naudoti visiems atsiskaitymams tiek internetu, tiek ir fizinėse lokacijose. Kol kas ši bendrovė mikro-paskolų neišduoda.

„Ola“ finansinis investuotojas „Didi“ pasaulio mastu turėtų būti laikomas pagrindiniu „Uber“ konkurentu – ši įmonė tiesiog perpirko „Uber“ Kinijos verslą ir pasiliko „Uber“ prekės ženklą Kinijoje tam, kad sukurtų pasirinkimo įvairovės iliuziją savo klientams.

Aurimas Paulius Girčys. Ką svarbu žinoti apie pavėžėjimo organizatorių veiklą?
© Autoriaus archyvas

„Didi“ nuolat investuoja į „Uber“ konkurentus: „Didi“ remia „Ola“ plėtrą Indijoje, „Taxify“ plėtrą Europoje ir Afrikoje. Tad nenuostabu, kad šioje pasaulinėje kovoje dėl ateities taksi/pavėžėjimo paslaugų sosto „Uber“ ieško sąjungininkų arba tiesiog parduoda dalį savo verslo. Pavyzdžiui, visai neseniai NVS šalyse „Uber“ apsijungė su „Yandex.Taxi“. Ankstesni konkurentai įsteigė bendrą įmonę, kurios 59 proc. priklauso „Yandex.Taxi“, o 36.6 proc. – „Uber“. Kartu „Uber“ ir „Yandex.Taxi“ veiklą vykdo visose pagrindinėse NVS šalyse. 2018 m. liepą „Yandex.Taxi“ pradėjo aktyvią veiklą taip pat ir Lietuvoje (anksčiau veikla pradėta vykdyti taip pat Latvijoje ir Estijoje). Kol kas apie „Uber“ ir „Yandex.Taxi“ susijugimą už NVS ribų nėra pranešama, tačiau kadangi apsijungimo tarp šių įmonių precedentas jau yra, galime sulaukti taip pat „Uber“ ir „Yandex.Taxi“ apsijungimo Baltijos šalyse.

Analizuojant tolimesnę pavėžėjimo organizatorių plėtrą Lietuvoje, natūralu būtų tikėtis pirmųjų pavėžėjimo organizatorių, kurie imtųsi iniciatyvos tapti Jūsų mobilia pinigine (jūs ir taip dažnu atveju būsite suvedę savo mokėjimo kortelės duomenis į programėlę) ar bandytų Jums perparduoti draudimo arba mikro-paskolų paslaugas. Tokia plėtra sektų esamas geras praktikas Azijoje ir pradžiai reikalautų tiesiog partnerystės tarp pavėžėjimo organizatorių Lietuvoje su draudimo bendrovėmis ar kreditus išduodančiomis įmonėmis.

M360