Šiandieninėje ryšių su visuomene veiklos praktikoje Etikos kodeksas yra formalus įpareigojimas ir profesijos atstovų susitarimas skaidriai veiklai ir komunikacijai. Jokia komunikacija neturėtų egzistuoti be esminių etikos principų, tad apie tai reikia pradėti galvoti jau prieš sėdant prie apskrito derybų stalo su klientu, prieš priimant pasiūlymą bendradarbiauti rengiant ar įgyvendinant komunikacijos kampaniją. Visi sprendimai vėliau gali turėti įtakos reputacijai, kuri, kaip žinia, yra aukso vertės konkurencingame pasaulyje. Vieną kartą suklydus, už tai gali tekti ilgai ir skaudžiai mokėti.

Ar etiški ryšiai su visuomene yra lygu geri ryšiai su visuomene?

Metai iš metų pasaulyje iškildavo didesnių ar mažesnių krizių, kurios lietė klientus, dideles kompanijas, politikus, ir kurios buvo paremtos didžia dalimi netinkamos – nesąžiningos, neatsakingos, melagingos - komunikacijos. Nuo fake news iki fake blogų, nuo spaudos konferencijų iki mitingų ar protesto akcijų ir panašiai. Daugeliu atvejų tai buvo ne tik organizacijos strategų priimti sprendimai, bet ir pačių komunikacijos profesionalų veiksmai, nederantys su pripažintais veiklos standartais, kaip antai apgaulingas „Shell Oil“ „PR“ triukas, politinis lobizmo skandalas Jungtinėje Karalystėje, „Nestle“ ir „Greenpeace“ kova, „Netflix“ istorija ar populiarios aplikacijos „Tinder“ ir žurnalo „Vanity Fair“ kova bei begalė kitų atvejų. Neseniai Lietuvoje viešėjęs komunikacijos ekspertas Stavros Papagianneas savo pranešime apie Europos Sąjungos komunikaciją taip pat paminėjo keletą neetiškų pavyzdžių: 1999 m. Jacques Santer vadovaujamos Komisijos, kuri buvo apkaltinta piktnaudžiavimu savo veikloje, ypač nepotizmu, atsistatydinimas, ar buvusio Europos Komisijos pirmininko J.M. Barroso įsidarbinimas JAV investicijų banke „Goldman Sachs“.

Nesinori kategoriškai teigti, kad etiški ryšiai su visuomene yra lygu geri ryšiai su visuomene. Tai daugiau apie tai, kad tie, kas nepraktikuoja etiškumo savo profesijoje, kenkia visai profesinei bendruomenei ir jos reputacijai. Vieno iš mūsų nusižengimai turi įtakos tam, kaip mes vertinami kaip individualūs savo profesijos atstovai – profesionalai ir ekspertai, kaip vertinamos Ryšių su visuomene agentūros ar didelės kompanijos ir kaip vertinama visa profesinė sritis. Taigi, ar nevertėtų pasimokyti iš aplinkinių atvejų, ne tik kad nekartotumėme klaidų, bet kartu ir pakeltumėme profesijos prestižą?

Kokias profesionalumo ribas brėžia Etikos kodeksas?

Dauguma pasaulinių ryšių su visuomene asociacijų yra parengę ir patvirtinę savo etikos kodeksus siekiant sukurti pasitikėjimą profesija ir skaidrumą šioje srityje. Tuo pačiu etikos principų privaloma laikytis ir tiems, kurie nesijungia į atitinkamos profesijos specialistus vienijančias organizacijas. Etikos kodeksai ryšių su visuomene profesijoje yra kaip tam tikrų nuostatų rinkinys, kuriuo turi vadovautis visi, kas nors truputį yra susiję su ryšių su visuomene praktika. Kai kurių pasaulinių asociacijų kodeksai galioja tik profesijos atstovams, kai kurie skirti organizacijoms bei agentūroms bendrai. Yra šalių, kuriose etikos kodeksas ne tik nurodo esminius reikalavimus profesinei veiklai, bet ir numato tam tikras baudas tiems, kurie nesilaiko etikos kodekso ar pažeidžia jį. Tačiau baudomis sunku spręsti padarytus nusižengimus etikos normoms – didžia dalimi tie pažeidimai sunkiai įrodomi, nors jų daroma žala visai profesijai – didelė.

Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos (LRVS) nariai, siekdami palaikyti aukštus ryšių su visuomene veiklos standartus, visuomenės, klientų, darbdavių, žiniasklaidos ir kitų grupių pasitikėjimą ryšių su visuomene specialistais, 2000 metais priėmė Etikos kodeksą ir įsipareigojo juo vadovautis savo veikloje. 2015 metais jis buvo atnaujintas. Laikytis LRVS Etikos kodekso reikalavimų bei elgtis etiškai– kiekvieno Sąjungos nario pareiga ir garbės reikalas.

Vis tik, kad ir kaip bebūtų, čia galioja žmogiškasis principas bei asmeninė reputacija ir ilgalaikis požiūris į norą išlikti patikimu kolega ir partneriu mažoje Lietuvos komunikacijos rinkoje. Kokias profesionalumo ribas nusibrėši – priklauso nuo tavęs.

Daugiau apie LRVS Etikos kodeksą čia.

Komentaro autorė Ingrida Bartkienė yra Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos Tarybos narė, DXC Technology komunikacijos vadovė Šiaurės ir Centrinei Europai.