Jau netrukus sužinosime, kas tapo geriausių komunikacijos projektų konkurso „PR Lapės 2020“ nugalėtojais, o tradicinę apdovanojimų ceremonija šiemet stebėsime specialioje laidų serijoje – apdovanojimų savaitėje su M360. Pasak konkurso komisijos nario ir komunikacijos agentūros ADVERUM partnerio Aisčio Zabarausko, šiandieninėje komunikacijos rinkoje taisyklės keičiasi nuolat, o kiekvienas komunikacijos specialistas gali pasirinkti, kaip veikti: suprasti, kas vyksta, ir bėgti pirma pokyčių, bėgti su pokyčiais arba tyčia sulėtėti ir paleisti visus su visu triukšmu pirmyn.

Kalbant apie komunikacijos projektus ir apskritai apie visą komunikacijos rinką per pastarąjį dešimtmetį, kaip manote, ar ji labai pasikeitė? Kokie, Jūsų manymu, yra esminiai pokyčiai?

Dešimtmetis yra nepaprastai ilgas laikotarpis, nes veiksmas vyksta greitai. Komunikacijos rinka išskaidrėjo, demistitifikavosi, pradėjo reguliuotis, brendo verslo ciklo ir etikos požiūriu, drąsėjo, gausėjo stiprių rinkos dalyvių, komunikacijos paslaugos iš išskirtinės verslo tapo kasdiene funkcija. Stipriai keitėsi komunikacijos kanalai – skaitmeninė aplenkė tradicinę televiziją, nyko spausdinta periodika, suklestėjo socialiniai tinklai, kanalai pradėjo integruotis. Į viešą gyvenimą atėjo tūkstantmečio karta, visuomenė fragmentavosi ir skaldėsi. Pokyčius galima vardinti ir vardinti, jie tarpusavyje persipynę į sudėtingą dabarties audinį, bet esmė nepasikeitė ir nesikeis – žmonėms reikia prasmės, meilės, draugų, pinigų ir pramogų. Visko vienu metu arba skirtingų dalykų skirtingu metu ir skirtingais kiekiais, priklausomai nuo to, kokį vertybinį krepšelį esame susiformavę.

Kas labiausiai keičia žaidimo taisykles – komunikacijos agentūros, klientai ar patys vartotojai?

Kaita vyksta nuolat. Iš esmės netgi nesvarbu, kas keičia taisykles. Aksioma yra ta, kad taisyklės keičiasi ir keičiasi greitai. O kiekvienas mūsų jau gali pasirinkti, kaip elgtis tokiomis aplinkybėmis: a) suprasti, kas vyksta, ir bėgti pirma pokyčių, b) bėgti su pokyčiais, c) tyčia sulėtėti ir paleisti visus su visu triukšmu pirmyn. Visos šios strategijos yra sėkmingos, prasmingos ir gali būti pelningos, jei tai yra kriterijus. Svarbiausia, kad būtų pasirinktos sąmoningai, o ne ištikusios organizaciją netikėtai.

Kokias pagrindines tendencijas šiandien įžvelgiate komunikacijos rinkoje?

Eksponentiškai auga informacinis triukšmas ir įvykių greitis, trumpėja auditorijų atmintis ir gebėjimas koncentruoti dėmesį, bet auga etiniai ir moraliniai reikalavimai aplinkiniams (nebūtinai sau). Tai turi įtakos komunikacijos turiniui ir formatams. Veiksmas visuomet buvo svaresnis už žodį, o dabar tai tvirtinasi ir komunikacijos strategijose, kas labai džiugina. Be to, yra stipriai išaugęs gerų taktikos specialistų poreikis, nes neapibrėžtoje ir intensyviu ritmu gyvenančioje aplinkoje kasdienybė nuolat pateikia netikėtų taktinių galimybių įgyvendinti savo strategiją. Jas reikia pamatyti ir kūrybiškai išnaudoti. Geri taktikai dabar gyvena smagius laikus.

Kas, Jūsų manymu, šiandien yra geras komunikacijos projektas?

Geras komunikacijos projektas visais laikais buvo tas, kuris pasiekia savo tikslų, kurie savo ruožtu yra protingai, o ne bet kaip suformuluoti. Man asmeniškai labiausiai imponuoja projektai, kurie veiksmu daro reikšmingą pokytį tikslinės auditorijos gyvenime ir tokiu būdu pelno naudą juos inicijavusiai organizacijai.

Ar galime šiandien sakyti, kad būti kūrybingu neužtenka, jei tai neefektyvu?

Niekada neužteko. Pažiūrėkim į gamtą. Jei kūrybiškos išlikimo, maitinimosi ir poravimosi strategijos yra neefektyvios, rūšis nyksta. Mūsų profesiniame gyvenime yra tas pats. Tik, prisipažinsiu, man labai patinka matyti, kai komunikacijos kūrėjai retkarčiais nusiima efektyvumo marškinius, pasileidžia plaukus ir būna kūrybingi tiesiog be tikslo ir efektyvumo. Jei nešvaistysime resursų eksperimentams, nieko naujo neatrasime, o kūrybiškumas iš prigimtinio žmogaus bruožo taps tik dar viena funkcija sraigtelių visuomenėje.

Kaip šiandienos konkurencingoje rinkoje patraukti auditorijos dėmesį ir nepaskęsti minioje?

Būti laiku, vietoje ir atsinešti tai, ko auditorijai reikia (kartais jai pačiai to nežinant). Visas įdomumas prasideda tada, kai reikia sugalvoti, kaip tai padaryti, o po to dar ir padaryti.

Kokios yra 3 auksinės efektyvios komunikacijos taisyklės pagal Aistį Zabarauską?

Paprasta. Taiklu. Greitai.

Kaip manote, kokie pokyčiai komunikacijos rinkos laukia ateinantį dešimtmetį?

Bus labai įdomu. Vien jau dėl to, kad pasikeis sprendimų priėmėjų kartos politikoje ir versle, o darbo rinkai dar daugiau įtakos turės jaunas kraujas, užaugęs laisvėje ir technologijose. Be to, gilėjančios socialinės įtampos ir prasta planetos sveikata reikalaus kardinalių sprendimų. Visa tai turės reikšmingos įtakos komunikacijos turiniui, kanalams ir formoms. Tik esmė ir toliau nesikeis – žmonėms reikės prasmės, meilės, draugų, materialinių gėrybių ir pramogų. Verslui – tai nesibaigiančios erdvės veiksmui.

Daugiau informacijos apie konkursą „PR Lapės 2020“ interneto svetainėje www.prlapes2020.com.

M360