Tie, kurie buvo atsakingi už Donaldo Trumpo Respublikonų partijos skaitmeninę kampaniją ir politinis konsultantas, formavęs pasitraukimo iš Europos Sąjungos referendumo strategiją neslepia – feisbuko vaidmuo abiem atvejais buvo lemiamas.

Politikos strategas Gerry‘is Gunsteris iš „Leave EU“ „BBC Panorama“ sakė, kad feisbukas atliko labai svarbų vaidmenį įtikinant britus paremti „Brexit“ planus.

„Galima feisbukui nurodyti: noriu, kad mūsų žinutė pasiektų žvejus, gyvenančius tam tikrose Didžiosios Britanijos vietovėse, kad jie išgirstų, jog, jeigu balsuosite už pasitraukimą iš Sąjungos, galėsite keisti žvejybai taikomas taisykles. Dabar tą patį galiu padaryti ir su Midlanso gyventojais, kurie patiria sunkumų, nes uždarė didžiausią miesto gamyklą. Taigi feisbuke aš galiu jiems pasiųsti žinutę, kurios daugiau niekas kitas nematys“, – paaiškina G. Gunsteris.

Respublikonų partijos reklamos ir ryšių su visuomene vadovas Gary‘is Coby sako, kad D. Trumpo pergalę prezidento rinkimuose lėmė būtent feisbukas.

Jis sako, kad partija, socialinėje žiniasklaidoje taikydamasi į potencialius rinkėjus, rinko apie juos duomenis ir pridūrė: „Taigi, jeigu esate feisbuke, aš galiu jus susirasti, įvertinti ir įsidėti į kibirėlį vartotojų, kuriuos galima pasirinkti kaip taikinius“.

G. Coby‘s patvirtino, kad oficialiai D. Trumpo kampanijai regione vien feisbukui rinkimų periodu buvo išleista per 70 mln. dolerių.

„To, kaip mes pirkome erdvę ir duomenis feisbuke, iki tol politikoje niekada nebuvo“, – sako jis.

Variklis – paklausa

„BBC Panorama“ taip pat sužinojo, kad feisbuke dirbo specialios tiek Demokratų, tiek Respublikonų rinkimų komandos.

Feisbuko padalinio politikai Didžiojoje Britanijai vadovas Simonas Milneris patvirtino, kad žmonės iš feisbuko dirbo su dviejų politinių stovyklų kampanijos, tačiau daugiau duomenų nepateikė.

„Vienas iš mūsų pagrindinių uždavinių yra padėti žmonėms išmokti naudotis feisbuko siūlomais produktais. Turime specialistų, kurių pagrindinė užduotis padėti politikams ir vyriausybėms išnaudoti feisbuko potencialą.
Tikslaus skaičiaus žmonių, dirbusių prie šių kampanijų, įvardyti negaliu, tačiau galiu patikinti, kad viskas priklauso nuo paklausos“, – sako S. Milneris.

Socialinio tinklo atstovai sako besilaikantys visų reikalavimų ir nuostatų, tačiau ši socialinė platforma, kuri, kaip tikimasi, suvaidins svarbų vaidmenį ir per birželio 8 dieną Didžiojoje Britanijoje rengiamus pirmalaikius visuotinius rinkimus, kaltinama politikos sferoje veikianti absoliučiai be jokios kontrolės.

Šiuo metu net ketvirtadalis visų pasaulio gyventojų naudojasi feisbuku. Dauguma žmonių šį socialinį tinklą naudoja bendravimui su šeima ir draugais, net nenujausdami, kad ši socialinė platforma tapo svarbiu įrankiu politiniuose žaidimuose.

Pavyzdžiui, vaizdo įrašai naujienų sraute gali būti užsakyti politinių partijų ar lobistų, siekiant daryti įtaką.

Radikaliosios dešinės grupės „Britain First“ atstovai laidai „BBC Panorama“ papasakojo, kaip mokėjo feisbukui už jų filmukų reklamą. Dabar jie turi daugiau nei 1,6 mln. sekėjų.

Kadenciją baigiančio Didžiosios Britanijos parlamento kultūros, žiniasklaidos ir sporto komiteto pirmininkas Damianas Collinsas sako, kad būtina priversti feisbuką elgtis atsakingiau.

„Istoriškai taisyklės, kaip reikia skleisti informaciją ir kaip turi dirbti transliuotojai, yra gana griežtos, taikomi ribojimai reklamai. Kalbant apie feisbuką, kuris rinkimų laikotarpiu ypatingai svarbus ir įtakingas, jo niekas nekontroliuoja“, – piktinasi D. Collinsas.

Feisbuko atstovai tvirtina esantys pasirengę prisidėti prie pilietinės visuomenės ugdymo, esą jie padėjo daugiau nei dviem milijonams amerikiečių užsiregistruoti balsavimui prezidento rinkimuose.