Svetainė – įmonės vizitinė kortelė

Prieš kelerius metus įgyvendinome smagų projektą, kuriuo siekėme atkreipti dėmesį į verslo kalbą. Pamenu, kad vėliau, naršydama internete, vis dažniau kreipdavau dėmesį į gramatikos klaidas bendrovių svetainėse. Ir dabar, užsukusi į bet kurį tinklalapį, vis dar pirmiausia kreipiu dėmesį, ar jo tekstas parašytas taisyklingai.

Svetainės tekstas – pirmas dalykas, kurį pamato informacijos apie įmonę ieškantys vartotojai. Tikėtina, kad jis ir sudaro pirmą įspūdį apie jūsų verslą. Neabejoju, kad nė vieno restorano savininkas nenori, kad pirmą kartą užsukę lankytojai pirmiausia pamatytų nešvarius stalus ir neplautus indus.

Galite investuoti į SEO, Adwords, banerius, vedančius į svetainę, bet jeigu joje vartotojus pasitinka klaidų lavina, neabejoju, kad dalį jų tikrai paskatinsite svetainę palikti. Ir ne tik todėl, kad ryšium su nacionalinėmis šventėmis šiandien nedirbate. O tada galėsite ilgai ir nuobodžiai analizuoti „Google Analytics“ ir ieškoti priežasčių, kodėl svetainės lankytojai pas jus praleidžia tiek nedaug laiko.

Galbūt aš ir priklausau Grammar Nazzi kategorijai, bet neperku prekių interneto parduotuvėje, kurios atstovai nesugeba taisyklingai aprašyti parduodamų produktų. Arba be klaidų atsakyti į užklausą. Tokia bendrovė man atrodo ne tik negerbianti pirkėjų, bet ir nepatikima. Jeigu sugebate pradėti verslą, galbūt verta šiek tiek investuoti ir į tai, kaip jį pristatote potencialiems pirkėjams?

Parodyk, kaip rašai – pasakysiu, kas tu

Laikais, kai vis rečiau susitikimuose traukiame vizitines korteles, nes derindami jų laiką jau bendravome el. paštu. Arba kai vis dažniau apskritai nesusitinkame, nes daug greičiau aptariame rūpimus klausimus žinutėmis. Kai kartais net nesame matę žmonių, kuriems per dieną parašome dešimtį el. laiškų. Manau, kad tokiais laikais vis svarbiau tampa tai, kaip rašome, nes būtent tai leidžia susidaryti nuomonę apie pašnekovą.

Kaskart gavusi laišką ar skaitydama tekstą, kuriame yra rašybos ar skyrybos klaidų, galvoje imu piešti rašiusiojo paveikslą. Mokykloje nemėgo lietuvių kalbos? Jam geriau sekėsi matematika? Jis... labai skubėjo?

Dalis šių apmąstymų skamba kaip pateisinimai, bet kartais kyla klausimų, kaip įmonės vadovas ar kitas aukštas pareigas užimantis žmogus gali rašyti taip netaisyklingai. Ir iš tiesų, ne visiems gali sektis rašyba, bet jeigu lankome kursus anglų kalbos įgūdžiams lavinti, einame į seminarus vadybos ar lyderystės įgūdžiams stiprinti, gal verta prisiminti ir tai, kada žodžio galūnėje rašome „e“, o kada – „ia“?

Bausti negalima pasigailėti

Šiame tekste tyčia palikau keletą angliškų žodžių, nes manau, kad jie – puikus prieskonis gan nuobodžiai mūsų kalbai. Be to, kai kurie posakiai anglų kalba skamba taikliau. O kai kam toks specialus kalbos iškraipymas netgi gali tapti stipriu išskirtinumu. Vis dėlto manau, kad kalbą galime „darkyti“ tada, kai ją gerai mokame. Ir, žinoma, tinkamoje vietoje tinkamu laiku. Bankui toks rašymo stilius tikriausiai netiktų, bet amerikietiškus mėsainius parduodančiai užkandinei – kodėl gi ne?

Nesu griežtos kalbos priežiūros ar juolab baudų už netaisyklingą jos vartojimą šalininkė. Šia tema labai taikliai kalbėjo viena kalbininkė (beje, labai rekomenduoju peržiūrėti šį interviu; neabejoju, kad jis pakeis požiūrį į kalbą ar bent jau kalbininkus), ir aš visiškai pritariu jos nuomonei. Kalba – gyvas organizmas, ji keičiasi su kiekviena karta, kuri kažką prideda, o kažką atima. Todėl kalbos kultūros ar stiliaus klaidas derėtų vertinti atlaidžiau. Ir tikrai neverta apkrauti savęs (ar interneto svetainės) keistais lietuviškais tarptautinių žodžių atitikmenimis, kurių reikšmės, tikiu, kartais ir patys kalbininkai dorai nežino.

dariti?

Jeigu biudžeto eilutėje vis pristinga lėšų kalbos redaktoriui, VLKK konsultacijos telefonu (taip taip, galite paskambinti ir iškart gauti konsultaciją) ar internetu kartais gali išgelbėti gyvybę. Arba bent nepadaryti žalos jūsų įvaizdžiui.

Ir taip, gal kiek perdėjau parašiusi tokią clickbaitinę antraštę. Kažin ar netaisyklinga rašyba gali sukelti didelę krizę, o taisyklinga – tapti pergalingu ginklu prieš konkurentus. Bet neabejoju, kad taisyklingos rašybos ROI tikrai vertas dėmesio. Net jeigu tai padės jūsų svetainėje ilgiau išlaikyti bent keletą potencialių pirkėjų.