2022 m. spalio 3 d. 06:05

Švedijos „Tele2“ technologijų vadovas pasakė, ką leis pasiekti 5G ir kas laukia po to: ne tik spartesnis naršymas

  • Ernestas Naprys
Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
© Bendrovės nuotr.

Diegiant 5G visi kalba apie spartą ar delsą vartotojams, tačiau turėtume galvoti ne apie tai, o kokias naujas galimybes šis tinklas suteiks, įsitikinęs Yogesh Malik – jis yra „Tele2“ grupės Švedijoje technologijų vadovas, atsakingas už Šiaurės ir Baltijos šalių regioną. Jis pabrėžė „Tele2“ ambiciją – tapti pirmaujančia telekomunikacijų bendrove regione, nepaisant to, kas vyksta aplink.

Y. Malik Kilęs iš Indijos, dirba Stokholme, o gyvena – Nyderlanduose. Vilniuje apsilankė pirmą sykį ir buvo sužavėtas. „Tele2“ grupė plečiasi – ne tik mobilusis pažangiausias 5G ryšys, bet ir plačiajuostis internetas, televizija, skaitmeninės paslaugos, daiktų internetas.

LOGIN.LT jis pasidalino įžvalgomis, ką leis pasiekti 5G, kas ateis po to, kokios kitos naujos technologijos gali keisti pasaulį, ko iš „Tele2“ gali tikėtis klientai ar investuotojai.

– Pirmiausia norėčiau pasiklausti apie kompaniją – kaip jūsų verslą veikia esama ekonominė situacija?

– Dabartinė aplinka reikalauja dėmesio kiekvieną dieną. Iš vienos pusės mes turime tiekimo grandinės keliamus iššūkius. Antra pusė - kalbame apie geopolitinius iššūkius. Trečia pusė – kalbame apie valiutų kursus ir infliacijos keliamus iššūkius. Ir dar mes kalbame apie energetinius iššūkius, energijos kainas, energijos vartojimą. Kaip mes tvarkomės – mes nesame izoliuoti, dirbame kartu su partneriais, kartu su įvairiausiais tiekėjais. Kas mums padeda – tai dėmesys detalėms. Mes einame į detales.

Pavyzdžiui, tiekimo grandinėse stengiamės iš anksto numatyti, ko mums reikės, ir tą labai aiškiai iš anksto sakome partneriams ir tiekėjams. Tai leidžia geriau ir skaidriau sekti mūsų inventorių.

Kaip sprendžiame energetines problemas – visuomet esame atviri naujiems dalykams. Tad diegiame dirbtinį intelektą, bandydami pamatyti, ar galime atsisakyti perteklinių pajėgumų ne piko metu, ar galime išmaniau projektuoti, ar galime dalintis tinklu, pvz., Švedijoje mes visiškai dalinamės savo tinklu. Ir tai sumažina energijos sąnaudas. Ir taip pat, kuomet mes pristatome naujausias technologijas, kaip 5G, mes išjungiame senas technologijas, kurios nebenaudojamos, išjungiame senas programas, tai taip pat leidžia sutaupyti.

Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
© Bendrovės nuotr.

Kaip sprendžiame kitas problemas – sudarome slenkančią šešių ketvirčių prognozę. Taigi, tai suteikia mums šiek tiek perspektyvos, planuojant nuo metų vidurio iki kitų metų pabaigos. Tai, kartu su trejų metų strategija, suteikia mums daug kontrolės.

– Ar šiuo metu lengva prognozuoti toli į ateitį?

– Oi ne. Bet ką taip pat matome – jei nebūtų jokių prognozių, tuomet priimtume tik labai trumpo laikotarpio sprendimus. Kas akivaizdu, nors galbūt nesame labai tikslūs, tačiau galima ruošti skirtingus scenarijus. O tuomet galime svarstyti, kaip judame nuo vieno prie kito scenarijaus. Rengiame savaitines, mėnesines kritinių elementų peržiūras – tai yra svarbu.

– Dabar „Tele2“ pradėjo investicijas į naujo 5G tinklo įrengimą Lietuvoje. Ar dabartinė aplinka kaip nors koreguoja planus?

– Manau, 5G yra puiki technologija, kuri suteiks daug galimybių. Galimybių, kurios priartins mus prie didelių tikslų – būti tvaresniems. 5G leis geriau sujungti įmones. Tad taip, mes modernizuojamės – ką tik užsitikrinome 5G dažnius. Visu tuo galime didžiuotis: naudodami šiuolaikines technologijas, modernius įrankius, modernius metodus galime atskleisti naują potencialą. Persitvarkymas leidžia ilgainiui daugiau srauto perkelti į 5G, kuris užtikrina didesnius pajėgumus, daug geresnę klientų patirtį, o daiktų internetas, arba IoT, taip pat įgaus naują dimensiją.

– Švedijoje 5G naudojate jau kurį laiką – kokia jūsų patirtis? Ką tai leido pasiekti?

– Žinote, jei pasižiūrėčiau atgal, kada pirmą kartą pasirodė 4G – kai vietoje 3G, arba HSPA, pradėjome naudoti 4G, tai buvo tiesiog neįtikėtina: taip greita, taip sklandu. 100 megabaitų failo atsisiuntimas atrodė labai greitas, pamenu, siunčiausi HD vaizdo įrašą, jis atrodė toks raiškus.

Kas mane stebina, 5G užtikrina labai gerą vaizdo kokybę, labai didelį greitį, labai mažą delsą, tai pagrindinės trys patirtys, pereinant nuo 4G, netgi buvau nustebintas, kad netgi lifte atsparumas buvo labai geras.

– Ar realybėje naudojantis telefonu, naršant internete, žiūrint vaizdo įrašus, jaučiamas skirtumas?

– Taip, jei tai didelės raiškos, tu iškart tai jauti. Žinoma dar didesnis skirtumas bus tiems, kur 5G išstums 3G. Kuomet įrenginėjome 4G tinklą, pasirūpinome dideliu pralaidumu, talpumu, jį vadiname pažangesniu LTE. Tuomet, kai reikia persiųsti didelius failus, vaizdo įrašus, transliuoti „Netflix“ ir panašiai, – greičio elementas yra akivaizdus.

– Kuomet buvo pristatomas 3G, dar neturėjome įsivaizdavimo, kam jis galėtų būti naudojamas – tai virto interneto sprogimu. Ar 5G gali atnešti kažkokių naujų transformuojančių pokyčių, inovacijų, naujų verslo idėjų?

– Jau dabar yra bandoma daug įvairių 5G panaudojimo būdų. Keli pavyzdžiai. Dabar paprastai į namus pirmiausia atvedamas šviesolaidis, o tuomet užtikrinamas ryšio prijungimas vartotojams. Mobili technologija leidžia suteikti fiksuotą bevielę prieigą bet kur. Tai reiškia, kad namuose galima turėti spartų internetą netiesiant kabelių, nešvaistant laiko ir resursų, ir tai ateina. Šis naudojimo atvejis leis geriau sujungti priemiesčius, kaimiškas vietoves

Antras panaudojimo atvejis, turint didelius pajėgumus, tai pramonės 4.0 revoliucija. Ką tai reiškia – kiekviena industrija turi savo veiklus. 5G leidžia sujungti milijonus prietaisų kvadratiniame kilometre. Ar galime padidinti efektyvumą laivyboje, gamyboje, logistikoje ar kitur? Aš manau, kad taip, tačiau reikia keisti esamus B2B ir B2C modelius į B2B2C.

Trečias panaudojimo būdas, kurį bandome Švedijoje – automatinis maisto pristatymas skirtingose vietose. Kaip žinote, dabar maistą išvežioja dviračiais, tačiau pabandėme tą padaryti su botais.

Programuojami daiktų interneto prietaisai, susieti su 5G, stebėjimas realiu laiku – daug gerų dalykų galima sukurti. Čia reikia pasitelkti vaizduotę, bandyti naujus dalykus ir nenusiminti per greit, jei kas nepavyksta.

„Tele2“
„Tele2“
© Įmonės nuotr.

Tad technologija jau čia, ji užtikrina labai didelį našumą, ir dabar mes turime įsitikinti, ar galime panaudoti ją ne tik vienam tikslui, kur galbūt galime ją plėsti, ką galime standartizuoti, kad panaudojimas ir diegimas būtų spartesnis.

Tad aš manau, kad nors mūsų galvos galvoja apie vartotojus, greičius, delsą, tačiau nauji panaudojimo būdai yra tai, kur turėtume telkti dėmesį.

– Kalbant apie vartotojus, kaip galėtų keistis jų planai ir apmokestinimas? Dabar, bent Lietuvoje, planai yra susieti su duomenų kiekiu – daugiau duomenų, didesnis mokestis. Ar tai galėtų keistis?

– Tai skiriasi ir priklauso nuo kiekvienos rinkos. Galite atrasti rinkų, kurios jau migravo į neribotus planus. Yra rinkų, kuriose planai priklauso nuo persiuntimo greičio, tą užtikrina 5G. Tarkime, gali užsitikrinti daugiau nei 100 megabitų per sekundę, bet bus kitokia kaina. Suomijos rinka nuėjo šiuo keliu.

Technologija turi komponentus, leidžiančius pasiūlyti skirtingus spartos lygmenis, skirtingus kokybės lygmenis, ir manau, kad tai gana unikalu.

– Ar 5G jau tobula technologija, ar vis tik kažkas ateis ir po jos?

– Ar prisimenate 2000-uosius, kuomet buvo išduotos pirmosios 3G licencijos? Vokietija, Jungtinė Karalystė buvo pirmosios tuo metu, ir technologija vadinosi UMTS. Tuomet atėjo HSPA. Po to atėjo LTE, ją sekė „LTE Advanced“, dabar 5G. Jau dabar atliekamos studijos dėl 6G.

Jei pasižiūrėsime į visuomenės plėtrą, skaitmeninis – tai tampa nauja norma. Kas bus, jei tu nebusi skaitmeninis. Bent jau mano sūnus jau nė nebemoka gerai spausdinti klaviatūra – jie pasako žodžiu. Jei jie kažko nesupranta, patys nueina į „Google Translate“, jiems nieko nebereikia pasiteirauti.

Tad visuomenės plėtra yra tokia greita, kad tikrai seks vis naujesnės technologijos, vis didesnė pažanga ir greičio, ir delsos, ir tankio kvadratiniame kilometre. Tuomet saugumas – kaip pakelti paskirstytus kompiuterinius skaičiavimus ir saugumą į naują dimensiją.

Dar žaidimai - didelį plotą turinčiose valstybėse kaip Švedija, jei žaidžia Pietuose ir Šiaurėje esantys žaidėjai, jie patirs tam tikrą delsą. Jei dalyvauji turnyre, tikriausiai nenorėtum jokios delsos. Kaip mes galime tai įveikti?

Visa tai nagrinėjama dabar. Jei galime kažko pasimokyti iš praeities, tai naujos technologijos ateis.

– Kokios galimos naujos technologijos jus asmeniškai labiausiai jaudina?

– Mane jaudina bet kokie nauji būdai, kaip galėtume padėti sukurti klientams geresnes patirtis, pasiūlyti didesnį greitį. Taip pat, kaip jie galėtų įgauti daugiau savarankiškumo, pvz., kad galėtų pasirūpinti savo „Wi-Fi“ tinklu namuose, jei atsiranda kažkokių rūpesčiu. Tai, kas padeda klientams, tai padeda mums. Nenorime, kad jie lauktų eilėse, nenorime jų mokyti – tai būtų tam tikra savitarna. Savitarnos plėtimas yra labai svarbi technologija.

Kita technologija, kuria labai domiuosi – kaip pagerinti mūsų darbuotojų patirtis, kadangi labiau įsitraukę darbuotojai sukuria geresnius produktus. Ir tam mašininis mokymasis ir dirbtinis intelektas yra labai svarbu. Nes šiandieną mes praleidžiame labai daug laiko rankiniu būdu rinkdami ar apdorodami labai daug duomenų. Kai tą gali padaryti mašinos, žmogaus protą galime atlaisvinti gilesnėms įžvalgoms ir problemų sprendimui. Taip mes sukuriame patenkintą darbuotoją.

Trečia, tai duomenys – kaip juos naudoti tinkamai, kaip suprasti problemą ir išspręsti problemą. Pusę problemų mes būname matę ir žinome kaip jas spręsti, bet kaip spręsti kitą pusę – nežinome. Tad eikime giliau, izoliuokime problemą, įtraukime žmones, ir užtikrinkime, kaip galime gauti puikius rezultatus.

– Jau kurį laiką matome, kad telekomunikacijų bendrovės keičiasi – jos plečiasi kitose srityse, pavyzdžiui, medijoje. Kas bus telekomunikacijų bendrovės ateityje? Kokia kryptimi juda Tele2?

– Geras klausimas. Tačiau tai priklauso. Mes pasirašėme labai aiškų bendradarbiavimą su „Viaplay“ Švedijoje. Kitos telekomunikacijų bendrovės nuėjo kiek kitu keliu – įsigyjant turinį, įsigyjant transliavimo teises.

Mes tikime, kad esame grupė, kuri leidžia visuomenei sukurti daugiau galimybių. Mums ryšys yra kritiškai svarbus. Patogumas vartotojui yra kritiškai svarbus. Kai įsitraukiame į gretutinius verslus, labai ryžtingai žiūrime į tuos, kur matome IoT. Kai kalbame apie turinį savo kanaluose ir sąsajas su turinio tiekėjais: labai aiškiai suprantame, kad norime turėti galimybę prisijungti prie kitų turinio tiekėjų, o ne tik turėti savo turinį – tai neveikia. Ir tuomet dar yra įrenginiai, kuriuos naudojame namuose, pvz., „Wi-Fi“ ar kiti įrenginiai – ką galėtume pasiūlyti naujo?

Tokios yra gretutinės galimybės – mes žiūrime į saugų susietą sritį. Nemanau, kad mums gera strategija būtų imti ir pirkti kokias mokėjimų kompanijas, ar kažką iš tos sferos. Mes daug dėmesio skiriame puikaus ryšio kūrimui.

– Kibernetinis saugumas šiuo metu kelia labai daug iššūkių. Kuo jūs prisidedate prie saugios aplinkos kūrimo?

Darbas su reguliatoriais, geriausių BDAR praktikų taikymas, taip pat saugių zonų nuo vaikų išnaudojimo kūrimas – čia fokusuojamės. Naujos technologijos leidžia apsaugoti vaikus, todėl dirbame su partneriais, reguliatoriais, ir turėtume tai pasiekti.

– Gal planuojate siūlyti sprendimų verslui, ar vartotojams, kaip jie galėtų apsisaugoti nuo kibernetinių išpuolių?

– Mes tą jau darome, dirbame su įmonėmis. Tikriausiai girdėjote terminą DDoS (paskirstyta paslaugos trikdymo ataka). Dirbame ties tuo, kaip apsaugoti verslą, kaip dalintis patirtimi su mažomis ir vidutinėmis įmonėmis. Čia yra labai daug darbo, reikalingi įrankiai, partnerystė, o taip pat ir mokymai.

– Kylant infliacijai, ar galėtų keistis paslaugų kainos Lietuvos vartotojams?

Tai klausimas, kurį turėtumėte užduoti Lietuvoje esančios įmonės vadovui, kuris geriau žinotų. Tačiau ką aš galiu pasakyti – kuriame tinklą ateičiai, jį modernizuojame, norime užtikrinti, kad kiekvienas vartotojas galėtų juo mėgautis, taip pat ir įmonės. O tada mes pasižiūrime į savo veiklos sąnaudas – ką galime padaryti, naudodami naujausias technologijas. Kaip mūsų veikla gali būti efektyvesnė? Ką galime padaryti geriau. Yra labai daug kintančių dalykų, žvelgiant į aplinką ir ruošiantis ateičiai.

– Kaip apibūdintumėte „Tele2“ inovacijų kultūrą – kaip jūsų komandos diegia inovacijas?

– Manau, kad mes turime vieną šauniausių prekės ženklų, kokį tik esu matęs – jei žiūrite į „Tele2“ logotipą, tai jis pats auga. Mums inovacijos reiškia du dalykus. Numeris vienas – būti atviriems pristatyti naujoves ir pašalinti kliūtis vartotojams. Inovacija nėra tik tai, kad atnešame kažką naujo, bet tai ir procesas, kad padėtume vartotojams. Tikrai manome, kad inovacijos yra svarbiausia, kaip susieti mūsų produktus su ekosistema, kaip sujungti mūsų partnerius.

Kalbant apie darbuotojus, kaip mes skatiname inovacijų kultūrą – būna problema, bet yra ir sprendimų, ir visi sprendimai negali būti nuleisti iš viršaus. Tad įsitraukę darbuotojai pateiks naujų sprendimų, o dabar duomenys yra prieinami visiems. Tad galime numatyti truputį daugiau, kartu matyti platesnį vaizdą.

Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
Yogesh Malik, „Tele2“ grupės technologijų vadovas
© Bendrovės nuotr.

– Galbūt tai turėjo būti pirmasis pokalbio klausimas, tačiau – kokie dabar yra svarbiausi tikslai jūsų darbotvarkėje?

– Esu tvirtai įsitikinęs, kad puikūs darbuotojai su aukšta motyvacija sukurs magiją, o talentas, įgūdžiai, intelektinė nuosavybė, kurią turi „Tele2“, yra nuostabūs.

Taigi, manau, kad pirmasis mano tikslas yra nuolat plėtoti tą platformą, kurioje galėtume dalytis ir augti kartu.

Antrasis tikslas – mes nesame vieni. Esame kartu su savo partneriais ir dirbame ekosistemoje – kaip galime tai padaryti protingiau ir skaidriau. Tai apima tiekimo grandinę, negalime pamiršti, kad mūsų partneriams gali kilti problemų. Tad dirbame skaidriai.

Ir trečia, kiekvienas žingsnis arčiau kliento yra mūsų pergalė sprendžiant klientų problemas. Pradėkime nuo klientų, išspręskime jų problemas, kad jiems nereikėtų skambinti. Tai bus priežastis tiesiog būti, mėgautis, gerai jaustis, o jei klientui kils problema – mes visuomet esame pasirengę ją išspręsti.

– Švedijoje buvote apdovanoti už pasiekimus diegiant ir siūlant 5G paslaugas. Kaip vertinate konkurencinę aplinką?

– Neabejotinai siekiame tapti geriausiu tinklu Švedijoje. Dirbame labai sunkiai, bet koks mažas apdovanojimas šioje kelionėje yra labai didelis postūmis mūsų komandai. O siūlydami 5G vaizdo perdavimo patirtis mes pasiekėme geriausius įvertinimus visame pasaulyje. Mes suprantame, kad matavimai bus vykdomi kas tris-keturis mėnesius, tad suprantame, kad turime dirbti sunkiai ir eiti į priekį, tačiau norime ir pasiekimus paminėti. Įdėjome daug pastangų skirtinguose miestuose, paleidome daug naujų objektų, ir tai atsiperka ir skatina padaryti daugiau.

– Po išpardavimų akcijų rinkose smarkiai nukentėjo technologijų įmonės. Net ir „Tele2“ akcijos atrodo pigios, vertinant santykinius rodiklius: dividendų pajamingumas siekia apie 7 proc., akcijų kainos ir pelno santykis apie 12 kartų. Ar turėtumėte įžvalgų investuotojams – ar geras metas pirkti bendrovės akcijas?

– Tai klausimas, tinkamas užduoti mūsų grupės vadovui (Kjell Johnsen). Tik vieną dalyką pasakysiu – aplink mus vyksta daug dalykų. Į ką mes telkiamės – į tikslų pasiekimą, pažadų įvykdymą ir klientams, ir akcininkams. Ir mes turime ambiciją tapti pirmaujančia telekomunikacijų bendrove Šiaurės ir Baltijos šalyse. Ir turime 4 kertinius akmenis, ant kurių ši ambicija stovi.

Pirmiausia, tai labai stipri vartotojo patirtis. Antra, sakyčiau, geriausia grąža akcininkams. Trečia, aukštas darbuotojų įsitraukimas. Ir ketvirta, pirmavimas tvarumo srityje – mes nesame trumpam laikotarpiui.

Ir taip pat mes laikomės trijų pagrindinių vertybių mūsų grupėje: pirmiausia, būti patikimu partneriu klientams; antra, vadovaujamės įžvalgomis, tad duomenys visuomet mūsų mintyse, kalbame faktais, nagrinėjame ir vadovaujamės įžvalgomis, kurias galima įgyvendinti. Ir tai priveda prie trečios vertybės – bendradarbiavimo, kadangi esame ekosistemos dalis.

Taigi, žvelgdamas į tai, manau, kad turime reikiamų ingredientų, talentą, ir norime laikytis kurso ir vykdyti savo pažadus.

– Kaip jaučiatės Vilniuje?

– Aš keliavau labai daug, bet dar niekuomet nebuvau Vilniuje – tai pirmas kartas. Turite labai gražų miestą, tą jau sakiau kelis kartus. Ypatingai saugu. Labai vaizdingas ir pilnas istorijos. Man sakė, kad čia yra šimtas bažnyčių, skirtingos architektūros, skirtingų tikėjimų. Kadangi esu kilęs iš Indijos, mėgstu tą įvairovę, kuri yra „Tele2“ – vienas iš mūsų tikslų yra pirmauti įvairovės ir įtraukties srityje. Tad čia atvykti man buvo tikrai labai gera. Palaima man.

– Ačiū už pokalbį.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą LOGIN.LT turinį.
(7 žmonės įvertino)
2.5714

Svarbiausios naujienos ir komentarai iš LOGIN.LT –
kiekvieną savaitę tiesiai į el. paštą!