„Naujos kartos 5G ryšys suteiks vartotojams inovatyvių paslaugų, tarp jų ir galimybę be apribojimų naudotis išmaniuoju telefonu skrydžio metu. Belaidžio ryšio standarto paslauga bus teikiama orlaiviuose naudojant specialią tinklo įrangą – „picocell“, kuri per palydovinį ryšį sujungia lėktuvo ir antžeminio 5G mobiliojo ryšio tinklus. Naujosios technologijos ne tik ant žemės, bet ir danguje leis užtikrinti itin spartaus bei didelio pralaidumo ryšio paslaugas“, – teigia dr. Evaldas Stankevičius, „Tele2“ tinklo planavimo ir strategijos vadovas.

Naudojami dažniai nesukelia trikdžių

Anot eksperto, dabar keleivių prašoma aktyvuoti įrenginių skrydžio režimą, kadangi gali atsirasti elektromagnetinių trukdžių orlaivio navigacijos sistemoms. Tačiau skrydžio režimo taisyklės per daugelį metų tapo kiek laisvesnės – 2014 m. ES aviacijos saugos agentūra atnaujino savo gaires ir leido naudotis išmaniaisiais viso skrydžio metu.

„Skrydžio metu naudojami 5G (5GHz) dažniai skiriasi nuo tų, kurie reikalingi skrendant lėktuvu (4,2-4,4 GHz), todėl naujausio ryšio standarto rizika yra labai maža. Nėra duomenų, kad dėl mobiliųjų telefonų trikdžių būtų kilę kokių nors problemų ar avarijų“, – tikina jis.

Skambučiai ir internetas lėktuve

Dr. E. Stankevičiaus teigimu, 5G ryšys užtikrins galimybę vartotojams naudotis visomis išmaniojo telefono funkcijomis keliaujant lėktuvu. Tačiau lėktuvuose, kaip ir viešajame transporte, telefoninių pokalbių metu reikėtų gerbti aplinkinių ramybę. ES aviacijos saugos agentūra (EASA) pastebi, kad kas 3 valandas dėl nedrausmingų ar ginčus keliančių keleivių sutrinka vienas lėktuvo skrydis.

„Galimybė skambinti skrydžio metu bus itin naudinga keliautojams, kuriems reikia atlikti svarbius skambučius, susisiekti su artimaisiais ar susiderinti kelionės planus skrydžio metu. Keleiviai, turintys su 5G suderinamus įrenginius, per kelias minutes galės atsisiųsti filmus, tinklalaides ar televizijos laidas“, – akcentuoja jis.

Pasieks ir kitas šalis

Anot eksperto, keleiviai lėktuvuose galės naudotis telefonais mobiliojo duomenų perdavimo, o ne „Wi-Fi“ funkcija. Dr. E. Stankevičiaus teigimu, skrendant per užsienio šalis, kurių paslaugų teikėjas neapima, teks naudotis tarptautiniu tarptinkliniu ryšiu.

„Nors ne visos šalys naudoja tuos pačius 5G protokolus ir skrydžių dažnius kaip ES, daugelis jų stengiasi orlaivius pritaikyti 5G ateičiai. JAV bendrovės atidėjo šios technologijos diegimą šalia oro uostų – šios šalies 5G dažniai yra artimesni lėktuvuose naudojamiems dažniams, todėl skrydžių saugos įrangos trikdžių tikimybė yra didesnė. Nors iki 2023 m. vidurio lėktuvai turėtų būti pritaikyti 5G ryšiui, technologijos pažanga gali ir užsitęsti“, – sako ekspertas.