Ekspertas paaiškino, kodėl užsidegus ličio baterijai gaisras plinta žaibišku greičiu, kuo rizikuojame baterijas mesdami į bendrų atliekų konteinerius ir ką daryti, jei įvykus nelaimei neturite tinkamų priemonių.

Gaisras išplinta per minutę

Anot A. Račkausko, didžiąją dalį priešgaisrinės saugos mokymų dabar sudaro žinios apie ličio baterijų sukeliamus gaisrus. Jų specifika kardinaliai skiriasi nuo gaisrų, kuriuos sukelia gedimai elektros instaliacijoje, dujų nuotėkis ar neatsargus rūkymas.

„Viskas, ką žinojome apie gaisrus, keičiasi iš esmės. Trumpo elektros jungimo sukeltas gaisras plinta sąlyginai lėtai. O kalbant apie ličio jonų baterijas pirmiausia įvyksta nuodingų dujų nutekėjimas, tada gali būti sprogimas. Jo metu išdūžta langai, o žiežirbos išlaksto 2–4 metrų spinduliu, todėl visa patalpa užsidega vos per vieną minutę“, – pasakoja priešgaisrinės saugos inžinierius.

Asociatyvi nuotrauka

Ličio jonų baterijos sukeltas gaisras, plintantis žaibišku greičiu, įprastai pridaro milžiniškų nuostolių. Praėjusių metų rudenį viename Vilniaus daugiabutyje sprogus elektrinio paspirtuko baterijai, visiškai išdegė vienas butas, o apgadinti buvo dar 20 butų ir namo laiptinė. Prieš beveik dvejus metus, kaip įtariama, užsiliepsnojus ličio jonų baterijai, išmestai į bendrą komunalinių atliekų srautą, sudegė ir „Ecoservice“ atliekų rūšiavimo centras Vilniuje. Šis gaisras bendrovei kainavo milijonus.

„Vienas didžiausių gaisrų pasaulyje, užsidegus elektromobilio baterijai, įvyko pernai Pietų Korėjoje. Apskaičiavimai rodo, kad, užsidegus vienam automobiliui, kitas, stovintis šalia, užsidega per minutę. Tąkart požeminėje stovėjimo aikštelėje sudegė 140 automobilių, nukentėjo 22 žmonės. Didžiulį gaisrą per 10 valandų užgesino net 170 prie jo dirbusių ugniagesių“, – prisimena A. Račkauskas.

Paprastas gesintuvas nepadės

Ekspertų teigimu, ličio jonų baterijų sukeltus gaisrus užgesinti yra ypač sunku. Vidutinė šių baterijų degimo temperatūra siekia apie 1 500 laipsnių Celsijaus. Esant 1 300 laipsnių temperatūrai, pradeda lydytis plienas, todėl nesunku įsivaizduoti, kokią grėsmę kelia toks gaisras.

„Ličio jonų baterijų degimo metu išskiriama temperatūra gali siekti iki 2 700 laipsnių, priklausomai nuo jų talpos ir galios. Pavyzdžiui, didesnės talpos automobilių baterijos, ypač jei prasideda visa cheminė reakcija arba dega kelios baterijos vienu metu, gali pasiekti tokią ekstremalią temperatūrą“, – sako jis.

Ličio jonų baterija

Įsigijus elektrinį paspirtuką, patariama pasirūpinti ir specialiu bent dviejų litrų gesintuvu. Elektromobilių savininkams rekomenduojama pasikeisti turimus miltelinius gesintuvus į naujos kartos skysčio gesintuvus – jie efektyviai gesina ličio jonų bateriją, kurios talpa yra iki 20 kilovatvalandžių.

„Svarbu suprasti, kad ličio jonų baterijos nėra gesinamos – jos tik aušinamos, tai yra stabdoma jų viduje besivystanti terminė reakcija. Pats degimo procesas vyksta baterijos viduje, todėl išorinis vanduo ar kitos standartinės gesinimo priemonės negali jo sustabdyti. Net jei užpiltume vandens, baterija nesiliaus degti, nes jos vidiniai komponentai yra apsaugoti nuo drėgmės, o cheminė reakcija tęsiasi toliau“, – aiškina A. Račkauskas.

Anot jo, pilant vandenį ant degančios ličio jonų baterijos, gali susidaryti vandenilio ar anglies monoksido dujos, kurios yra itin degios ir gali sukelti papildomus sprogimus. Neturint specialių gesinimo priemonių, patartina nedelsiant bėgti iš patalpos į gryną orą.

Siūlo įpareigoti pardavėjus

Siekiant išvengti ličio jonų baterijų sprogimo atvejų, rekomenduojama laikytis griežtų jos įkrovimo taisyklių. Visų pirma, baterijos negalima palikti krautis be priežiūros, o jai krauti parinkti vietą, kurioje yra mažiausiai greitai užsidegančių medžiagų.

Taip pat svarbu žinoti, kad ličio bateriją galima krauti tik jai atvėsus. Rekomenduojama jos niekada iki galo neiškrauti, o maksimalus įkrovimo lygis turėtų siekti apie 80 proc.

Anot A. Račkausko, su ličio baterijų sukeliamų gaisrų prevencija itin gerai tvarkosi ispanai. Transporto priemonių, kuriose yra ličio baterija, pardavėjai yra įpareigoti klientą informuoti apie visas galimas rizikas bei apsisaugojimo priemones. Ispanijoje perkant paspirtuką, visuomet siūloma įsigyti ir specialų nešiojamą krepšį, skirtą paspirtukams įkrauti, kuris sprogimo metu neleidžia išplisti gaisrui.

Elektrinis paspirtukas

„Pardavėjai Lietuvoje taip pat turėtų pasirūpinti informacijos sklaida. Pakaktų ir lankstinuko su galimomis grėsmėmis, saugumo priemonėmis ir aiškia nuoroda, ką daryti su nebenaudojamomis baterijomis. Ličio baterijos yra skirtingos, pavyzdžiui, geležies fosfato baterija yra mažiau degi negu ličio jonų. Ką tiksliai parduoda, geriausiai žino tik pardavėjas, todėl jo atsakomybė turėtų būti pasirūpinti ir tinkamu klientų informavimu“, – įsitikinęs gaisrinės saugos inžinierius.

Anot jo, dažnai pardavėjai tapatina ličio jonų baterijas su ličio, o tai klaidina vartotoją. Tai yra du skirtingi elementai gaisro ir sprogimo atžvilgiu. Ličio jonų baterijos yra prilyginamos pavojingiausiai – B gaisrų klasei.

Atliekų tvarkytojai tampa įkaitais

Ekspertas pažymi, kad priešgaisrinės saugos mokymus jam tenka vesti ir miškininkams, kurie miškuose randa nemažai paliktų nebenaudojamų ličio baterijų. Jis įsitikinęs, kad tada, kai įsisąmoninsime, kokią grėsmę kelia baterijos, nebeliks noro jų mesti nei į bendrų atliekų konteinerius, nei palikti pamiškėse.

„Kai ličio jonų baterija atsiduria miške, pamažu irdama ji išskiria daugybę nuodingų medžiagų, kurios teršia dirvožemį ir gruntinius vandenis. Tačiau, kai baterijos patenka į bendrą komunalinių atliekų srautą, jų irimas vyksta kitaip – ten vykstančios cheminės ir terminės reakcijos kelia temperatūrą, todėl atliekos kaista. Jei baterija atsiduria 1–5 metrų gylyje, laikui bėgant ji gali perkaisti, užsidegti ir sukelti didelius gaisrus, kuriuos labai sunku suvaldyti. Šiuo atveju atliekų tvarkymo įmonės tampa įkaitėmis“, – pabrėžia A. Račkauskas.

Asociatyvi nuotrauka, gaisras Vilniuje

Kaip anksčiau rašė LOGIN, ugniagesių patarimai elektrinių paspirtukų, riedžių, dviračių savininkams:

  • Pirkite tik sertifikuotus riedžius iš oficialių pardavėjų;

  • prieš naudodami įrenginį, atidžiai perskaitykite gamintojo instrukciją;

  • prieš įkraudami įrenginį, patikrinkite, ar nepažeisti laidai, pats įrenginys ar elektros šakutės lizdas;

  • naudokite tik tam įrenginiui skirtą įkroviklį, išimkite jį iš pakuotės, pastatykite ant nedegaus pagrindo;

  • įkraunamo įrenginio niekada neuždenkite kitais daiktais, nepalikite be priežiūros, nekraukite jo per naktį;

  • draudžiama įrenginio įkrovimo darbus patikėti mažiamečiams vaikams;

  • transportuojant įrenginį ir jo įkroviklį, saugokite, kad nesusilankstytų laidai.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento duomenimis, per pastaruosius ketverius metus Lietuvoje užregistruoti 39 gaisrai, kuriuos sukėlė kraunamos baterijos. 2021 m. tokių incidentų buvo vos du, tačiau 2024 m. jų skaičius išaugo iki 21.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)