Įmonė „Vudimeksus“ įsigijo keturis vienodos markės „Kia Niro“ elektromobilius, tačiau netrukus išryškėjo problema – viename elektromobilyje ekranas nereagavo į lietimą, istoriją LOGIN.LT pasakojo įmonės direktoriaus pavaduotojas Linas Mažintas.

Dėl tarptautinės garantijos jis kreipėsi į autorizuotą servisą, kadangi elektromobiliai buvo įsigyti iš kitos įmonės, verslininko Lauryno Boguševičiaus įkurtos „Deals on Wheels“, kuri serviso neturi.

„Norėjome sudaryti serviso (aptarnavimo) sutartį, aš paskambinau „Kia Auto“ vadovui, jis pasakė, kad tokių sutarčių kaip ir nesudaro. Paaiškinau, iš kur elektromobilius įsigijome – tai jis sako, jūsų automobiliai nėra garantiniai. Bet kaip, sakau, tai nauji automobiliai, Lietuvoje mes juos įsigijome, čia juk ES? Atsako – nieko tai nereiškia, jūs turite atvaryti automobilius pas mus, mes padarysime ekspertizę, po kurios pripažinsime šiuos automobilius garantiniais ir tada galėsime juos aptarnauti“, – LOGIN.LT pasakojo L. Mažintas.

Jis buvo pritrenktas, kai telefonu įmonės vadybininkui nurodyta – vieno automobilio patikra kainuos beveik 200 eurų. Verslininkas persiuntė ir susirašinėjimo istoriją, kurioje matyti – kol automobilio patikrinimas nebus atliktas, tol ir automobilis nebus priimtas garantiniam aptarnavimui.

Pats L. Boguševičius sako, kad tokiu situacijų apstu – daug Lietuvos automobilių salonų bando „pasipinigauti“ iš vartotojų, nusipirkusių automobilį kitur, „pseudo mokesčiais“, kurių neturėtų taikyti. L. Boguševičius tikina – garantija yra garantija, ji tarptautinė, galioja visoje ES ir keliauja paskui automobilį į bet kurį aptarnavimą atliekantį servisą. Ji suteikiama ne atskiro salono, o tarptautinio gamintojo.

Laurynas Boguševičius

Verslininkas įsitikinęs, kad automobilių pirkėjai apgaudinėjami – neprieštaraudami susimoka nuo „kuklių“ 50-ies eurų, o kartais įkainis ir keturis kartus didesnis, kaip parodė jo persiųsta „Kia Auto“ sąskaita su eilute „Automoblio Patikra Garantijai“ – 161,16 eurų (be PVM).

Iškarpa iš sąskaitos

Tuo metu „Kia AUTO“ kirto atgal – esą dėl L. Boguševičiaus nekomentencijos susidarė tokia situacija, kai klientams laiku neišduodami automobilių garantiją patvirtinantys dokumentai, jie nesupažindinami su garantijos sąlygomis. O mokestis taikomas tik tada, kai patikros reikia – naudotiems kitose šalyse atvežtiems automobiliams be dokumentų, mat būna atvejų, kai Lietuvą pasiekia sudaužytų automobilių.

Įmonė nurodė pateikti tik pilną komentarą visa apimtimi – dėl didelės apimties jis pateikiamas straipsnio pabaigoje.

Kaip yra iš tiesų, išaiškinimo kreipėmės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Tačiau daug nepaaiškėjo – kol kas dėl tokių situacijų negautas ir nenagrinėtas nei vienas skundas. Bet tarnyba paaiškina, kad už įstatymo suteikiamą garantiją atsakingas pardavėjas, bet automobilių gamintojai taip pat teikia platesnes komercines garantijas – sąlygos turi būti vykdomos taip, kaip sutarta. Jei vartotojas mano, kad jo teisės pažeistos – gali pateikti skundą.

Norėjo garantinio aptarnavimo – vargsta

L. Mažintas iš „Vudimekso“ papasakoja, kad atsisakęs mokėti už elektromobilių patikrą, iki šiol vargsta bandydamas išsireikalauti nemokamo garantinio remonto. Jis prisimena, kad pirmą sykį, kai įmonės darbuotojai lankėsi „Kia Auto“ servise, jų paprašyta atlikti mokamą automobilio patikrą, tačiau tuomet L. Mažintas nesutiko.

„Įsijungė Laurynas, prasidėjo susirašinėjimas. Jiems Laurynas parašė, kad baikite žaisti, elektromobiliams taikoma visoje ES galiojanti garantija, nes automobilis įsigytas ES. Prasidėjo stumdymasis, vos ne grasinimai, esą jis neturi teisės dėl šių automobilių kreiptis, nes jis neatstovauja, šie automobiliai ne jo vardu registruoti. Bandė nukreipti dėmesį. Na tada aš parašiau, kad man raštu patvirtintų, kad šiems automobiliams negalioja garantija Lietuvoje: surašiau VIN numerius, nurodžiau, kad nauji automobiliai priklauso mums, kada jie įsigyti“, – pasakoja L. Mažintas.

Jis mano, kad „Kia Auto“ išsisukinėjo teigdama, kad tokia yra vidinė įmonės tvarka, kurią nustatė kontroliuojančioji bendrovė Estijoje. Anot L. Mažinto, galiausiai kreiptasi į Vokietijoje veikiantį KIA importuotoją, gautas atsakymas raštu, kad elektromobiliai yra garantiniai, jiems visoje ES galioja garantija.

„Man tada paskambino „Kia Auto“ vadovas ir sako – viskas išsisprendė, jūsų automobiliai yra garantiniai, atvežkite, pateikite garantinio aptarnavimo knygeles, mes užregistruosime ir aptarnausime kaip garantinius“, – prisiminė L. Mažintas.

Tačiau automobilį nuvairavusi darbuotoja vėl sulaukė prašymo atlikti mokamą patikrą, pasakoja pirkėjo atstovas. Po ilgų atsikalbinėjimų, pasak L. Mažinto, galiausiai pavyko pasiekti, kad garantinis aptarnavimas būtų atliktas. Tik jis nėra atliktas iki šiol.

„Jau praėjo trečias mėnuo, du kartus lankėsi servise tas automobilis, jie dabar aiškina, kad griežtai laikosi importuotojo Vokietijoje nurodymų – vos ne per penktą apsilankymą mes sutvarkysime šitą ekraną. Kitus automobilius mes išvežėme į Kauną, pas kitą atstovą, ir ten jokių problemų, padarė atnaujinimus, jie ten aptarnaujami, jokių nesusipratimų neturime. O čia matyt specialiai vilkina“, – stebisi L. Mažintas.

Jis įtaria, kad galbūt mažoje rinkoje autorizuoti salonai bando nešvariai ginti savo rinką ir taip paskatinti pirkėjus nepirkti automobilių kitur – kitu atveju eksploatuojant bus patiriami sunkumai ar papildomos išlaidos.

Boguševičius: garantija traktuojama vienodai visur – jokių mokesčių neturi būti

Automobilius pardavęs verslininkas L. Boguševičius patikina, kad nesvarbu kas automobilį pardavė – jei jam galioja garantija, tai ji galioja visur.

„Nesvarbu, ar aš, ar UAB X, ar UAB Y, ar UAB Z pardavė – visoje ES gamintojai turi vieną bendrą galiojančią garantiją. Gali skirtis jų trukmė, rida – viskas tvarkoje, garantijų terminai skiriasi. <...> bet tos garantijos duodamos visoje ES teritorijoje iš esmės – nėra skirtumo, ar Latvijoje įsigijęs automobilį važiavai su šeima atostogauti, ir jis sugedo Vokietijoje – garantija galioja“, – sako L. Boguševičius.

Jis įsitikinęs, kad užsienyje, ar iš kitų pardavėjų automobilius nupirkę lietuviai nežino savo teisių ir dažnai tiesiog sumoka nepagrįstus mokesčius, galvoja kad tai normalu, nors, anot jo, nemokama garantija keliauja kartu su automobiliu.

„Didžioji dalis, 70-80 proc. yra gavę tą pseudo mokestį vienokia ar kitokia forma, skiriasi tik jo dydis. Ir labai maža dalis atstovų Lietuvoje nebandė šioje vietoje pasipinigauti. Kas tikrai nebandė, galiu galvą guldyti, tai yra BMW – tik dėl to, kad pas juos jau 5 metus viskas skaitmenizuota ir nepripaišysi ten jokių knygučių reikalavimų ar dar kažko. BMW žaidžia kitomis kategorijomis ir jie neužsiima niekingomis „vagylystėmis“. Nes iš esmės tai ir yra tam tikra forma vagystė – tu imi pinigus už tai, kas neegzistuoja. Tą galima vadinti arba sukčiavimu, arba vagyste – kaip patogiau“, – piktinasi L. Boguševičius, paaiškinęs, kad telefonu klausinėjo garantinių automobilių pirkėjų.
Asociatyvi nuotrauka

Net jei automobilis nupirktas turguje iš perpardavėjo, anot jo, ir garantija dar galioja – garantija yra garantija. Garantija nebegaliotų nebent po didelių eismo įvykių arba neatlikus privalomo techninio aptarnavimo, tikina verslininkas.

„Po didelio draudiminio eismo įvykio automobilis būna nurašytas. Kitas variantas – automobilis laiku neatliko techninio aptarnavimo. Čia gamintojai yra geranoriški ir beveik visi ženklai toleruoja iki 2000 kilometrų, jei klientas apsiskaičiavo ar nerado vietos atvažiavęs. Tai pagrindinės sąlygos, kada garantijos negaliotų“, – įspėjo L. Boguševičius.

Jis priminė, kad automobilių gamintojai garantiją įtraukia į automobilio pardavimo kainą – už paslaugas sumokama įsigijimo metu.

„Nevardysiu konkrečiais pavadinimais, bet dažnai paklausių automobilių salonai užsimeta 50-60 eurų, dažnu atveju žmogus nei skambina, nei ginčijasi – susimoka ir tiek. O kad realiai tokio mokesčio net neturi būti – niekas nežino“, – apgailestavo verslininkas.
Laurynas Boguševičius

Vartotojų gynėjai: jei priklauso – turi atlikti aptarnavimą

„Paprastai, gamintojas turi įvairiose šalyse įgaliotus servisus ir, jeigu pagal sutartas sąlygas priklauso aptarnavimas, tie servisai ir turėtų atlikti garantinį aptarnavimą kaip yra numatyta“, – paaiškina Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Tačiau VVTAT pripažįsta, kad autoservisų taikomų mokesčių reikalavimas ir pagrįstumas priklauso nuo detalaus situacijos įvertinimo – todėl reikėtų atsižvelgti, kokios sąlygos yra numatytos komercinėje garantijoje.

„Atskirų automobilių gamintojų praktikos šioje srityje nesame nagrinėję, todėl negalėtume pasakyti ar jų sąlygos skiriasi. Taigi, jei vartotojas mano, kad jo teisės buvo pažeistos tiek dėl įstatyminės garantijos, tiek dėl komercinėje garantijoje nustatytų sąlygų nesilaikymo, ir šios problemos negali išspręsti su verslininku, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka“, – patikina tarnyba.

Tik iki šiol VVTAT nėra gavusi vartotojų skundų dėl automobilių garantinio aptarnavimo ir su tuo susijusių mokesčių.

„Jeigu nagrinėtume tokį skundą, situaciją vertintume individualiai, atsižvelgdami kas numatyta komercinės garantijos sąlygose“, – patikino VVTAT.

Dvi garantijų rūšys – kaip jos veikia

VVTAT paaiškina, kad teisės aktuose numatytos netgi dvi garantijų rūšys. Pirma – garantija pagal įstatymą, ir ji užtikrina, kad visais atvejais vartotojas dėl atsiradusių prekės trūkumų turi teisę per 2 metų laikotarpį kreiptis į pardavėją. O pardavėjas privalo laikytis įstatyminės garantijos įpareigojimų: pašalinti prekės trūkumus, pakeisti prekę, o tam tikrais atvejais, jei pataisyti ar pakeisti prekės neįmanoma, grąžinti sumokėtus pinigus ar sumažinti prekės kainą. Ši garantija taikoma nepriklausomai nuo pardavėjo valios.

Antra garantijos rūšis – vadinama komercinė garantiją, kurią papildomai ir taiko automobilių gamintojai.

„Komercinė garantija – verslininko (pardavėjo ar gamintojo) įsipareigojimas vartotojui grąžinti sumokėtą prekės ar paslaugos kainą, pakeisti, sutaisyti prekę ar kitaip pašalinti prekės ar paslaugos trūkumus, kai prekė ar paslauga neatitinka garantijos dokumente ar reklamoje, pateikiamoje sudarant sutartį ar iki jos sudarymo, numatytų sąlygų ar reikalavimų. Kadangi ši komercinė (sutartinė) garantija yra kaip papildoma, greta kurios visada yra taikoma garantija pagal įstatymą, tai joje gali būti nustatytos konkrečios sąlygos, kuriomis ši garantija gali būti taikoma. Tačiau komercinė garantija nepanaikina ir neapriboja vartotojo teisių, kurias jam garantuoja įstatymas, t. y. garantija pagal įstatymą“, – paaiškino VVTAT.

Komercinę garantiją gali suteikti pardavėjas arba gamintojas, o vartotojas komercinės garantijos galiojimo metu dėl prekės trūkumų, aptarnavimo turi kreiptis būtent pagal tas sąlygas, kurios numatytos komercinėje garantijoje ir, dėl kurių šalys susitarė.

Kas sutarta – reikia vykdyti

Esant konkrečiam atvejui, VVTAT reiktų vertinti dėl ko šalys susitarė. Šalys yra laisvos nusistatyti sutarties sąlygas, tačiau nustatomos sutarties sąlygos neturi prieštarauti imperatyvioms teisės aktų nuostatoms, paaiškina tarnyba.

„Svarbu atkreipti dėmesį, kad prieš sudarydamas sutartį, verslininkas privalo aiškiai ir suprantamai suteikti vartotojui informaciją apie pagrindines prekės ar paslaugos savybes, duomenis apie verslininką, bendrą prekių ar paslaugų kainą, į kurią įskaičiuoti mokesčiai, taip pat, jeigu ji teikiama, apie komercinę garantiją bei jos sąlygas. Jeigu informacija suteikiama neišsamiai, klaidinančiai, verslininkas turi atlyginti vartotojui iš to kylančius nuostolius“, – rašoma komentare.

Vartotojams patariama atidžiai skaityti informaciją, ypač atkreipti dėmesį į sąlygas, kurios numatytos komercinėje garantijoje. Taip pat svarbu laikytis ir teisės aktuose nustatytų terminų, pavyzdžiui: į VVTAT vartotojas turėtų kreiptis iš karto po trūkumo pastebėjimo, bet ne vėliau kaip per 3 mėnesius, jei nepavyksta rasti taikaus sprendimo su pardavėju ar paslaugos teikėju.

Daugiau vartotojams naudingos informacijos VVTAT pateikia paruoštose atmintinėse čia.

„Kia Auto“ atkirto: tai nekompetencija, viskas būtų kitaip, jei būtų garantinė knygelė

„KIA Auto“ nurodė komentarą naudoti tik pilną ir neiškarpytą:

„Visų pirma labai apgailestaujame, kad minėtų KIA automobilių savininkai dar kartą tapo eiliniais p. Boguševičiaus nekompetencijos įkaitais, o jų automobiliams garantiją patvirtinantys dokumentai, išduoti kitose šalyse, kur jie registruoti pirmą kartą, juos pasiekė net vėliau nei šie automobiliai buvo įregistruoti Lietuvoje ir perduoti jų savininkams.

Sužinoję apie tai, iš karto kreipėmės į distributorių situacijai išsiaiškinti, o apie tai informavome ir jų savininkus, bei siekėme visapusiškai suteikti visą informaciją, apie distributoriaus sprendimus, minėtoje situacijoje.

Deja, bet priešingai nei įsigiję KIA automobilius iš oficialių atstovų Lietuvoje, p. Boguševičiaus parduotų automobilių savininkai, kaip vėliau tapo žinoma jiems atvykus pas mus, net nebuvo supažindinti su garantinėmis sąlygomis, galiojančiomis toje šalyje, kurioje automobilis bus aptarnaujamas.

Pirkimo sutartyse – tebuvo tik internetinė nuoroda, vedanti į tos šalies atstovų svetainę apie garantines sąlygas, kurioje automobilis pirmą kartą buvo parduotas. Tad taip galėjo būti pažeistos ir pirkėjų teisės, įsigyjant naujus automobilius, naudojantis banko lizingo paslauga – remiantis LR įstatymais, naujo automobilio garantiją patvirtinantys dokumentai, privalomai yra pateikiami pirkėjui automobilio perdavimo metu bei jis supažindinamas su ja.

Bendrosios garantinės sąlygos naujiems KIA automobiliams nesiskiria visoje ES nepriklausomai nuo regiono, kuriame įsigyjamas automobilis, bet įvairios papildomos sąlygos kiekviename regione gali skirtis. UAB „KIA AUTO“, kaip ir kiti oficialūs atstovai, vykdo visus gamintojo garantinius įsipareigojimus, taikomus ES šalyse, gavus gamintojo patvirtinimą, kad ši garantija yra tinkamai įforminta ir tikrai galioja. Prievolė deramai su jomis supažindinti pirkėją visuomet tenka pardavėjui. Tai turėjo nutikti ir šiuo, jūsų minimu atveju, tačiau buvo priešingai, nei bando klaidinti p. Boguševičius, atgabenęs minėtus automobilius į Lietuvą ir įregistravęs juos anksčiau nei dokumentus patvirtinančius garantiją.

UAB „KIA AUTO“ nėra pateikusi jokios sąskaitos už naujų automobilių patikrą, nebent tai padarė pats p. Boguševičius. Tad tokius jo teiginius, laikome dar vienais bandymais menkinti oficialius automobilių gamintojų atstovus Lietuvoje, klaidinti klientus.

Jūsų minimas 160-eurų paslaugos įkainis už patikrą, gali būti taikomas tik iš anksto informavus apie tai klientą, naudotiems, kitose šalyse įgytiems ar iš ten atvežtiems automobiliams.

Tokios patikros metu yra atliekama visa eilė darbų, automobilio techninei būklei nustatyti, taip pat patikrinama ar jis nėra turėjęs eismo įvykių, kas galėtų turėti įtakos garantijos galiojimui, kartais atliekami gamintojo numatyti programinės įrangos atnaujinimai konkrečiai transporto priemonei, bei patikrinami registracijos dokumentai ir garantinėje knygelėje užpildyti duomenys.

Būta atvejų, kai buvo parduotas apynaujis automobilis, anot pardavėjo turintis galiojančią garantiją, Lietuvą pasiekė iš JAV bei kitų rinkų, kuriose buvo patyręs autoįvykį. UAB „KIA AUTO“ nėra įgaliota nei pratęsti, nei kaip nors apriboti gamintojo teikiamą garantiją, tai gali atlikti tik gamintojas išanalizavęs įgalioto atstovo pateiktos patikros duomenis. Atlikus minėtą patikrą pagal distributoriaus pateiktą instrukciją, gamintojo garantijos galiojimas ir yra patvirtinamas arba ne.

Tuo tarpu jūsų minimas konkretus atvejis dėl elektromobilio „ekspertizės“, vėl gi neatitinka tikrovės. Minėto automobilio savininko atstovą užsiregistravusį automobilio aptarnavimui, kaip ir bet kurį kitą KIA klientą, bendra tvarka, pirmą kartą mes priėmėme – prieš mėnesį. Jo automobiliui buvo atlikta gedimo diagnostika (ne ekspertizė) įprasta tvarka, o dėl gedimo šalinimo – kreiptasi į gamintoją, laukiant atsakymų, dėl minėtos problemos šalinimo.
Elektromobilis

Šiuo metu kaip tik laukiama patvirtinimo, ar minėta problema yra kilusi dėl gamintojo darbo, ar medžiagų broko, ar dėl kitų aplinkybių. Turėdami atsakymą, vykdysime visus gamintojo įsipareigojimus. Jokių papildomų kaštų jis irgi nepatyrė, o minimą sumą galimai painioja su patikros mokesčiu, taikomu naudotiems automobiliams, su kuo jį supažindinome. Pažymėtina, kad minėto automobilio savininkas, į mus kreipėsi netiesiogiai – laiškais, telefonu, nepateikė jokių dokumentų, patvirtinančių, kad kalba eina apie naują automobilį, tad minimos patikros sąlygos jam buvo pristatytos ne kaip naujo automobilio savininkui, kas vėliau tapo interpretacijų objektu.

Visai kitokia situacija būtų buvusi jei minėtas KIA valdytojas tiesiog būtų atvykęs, pateikęs automobilio nuosavybės bei garantinius dokumentus , šiuo atveju – garantinę knygelę, bet galimai ji ir buvo ta priežastis, kodėl buvo pasirinktas kitas kelias.

Deja, bet turime pripažinti, kad tai ne pirmas atvejis, kuomet dėl p. Boguševičiaus neišmanymo, galimai gal ir netyčia, yra suklaidinami naujų automobilių klientai.

Savo praktikoje esame matę L. Boguševičiaus įmonės parduotą KIA automobilį, kurį įsigijusi klientė sutartyje buvo supažindinta ne su KIA, bet su „Tesla“ gamintojo garantijomis.

Siekdami apginti KIA klientų interesus, ne tik inicijavome diskusiją su gamintoju dėl garantinių sąlygų apimties taikymo Lietuvoje, transporto priemonėms įsigytoms kitose šalyse, bet ir parengėme specialią atmintinę, įsigyjantiems naujus ir naudotus KIA automobilius. Ją galite rasti mūsų internetinėje svetainėje adresu: https://www.kiavilnius.lt/svarbu-zinoti.