Apie lietuvių ir JAV inžinierių 6-erius metus trunkantį glaudų verslo bendradarbiavimą, įgyvendintus inovatyvius sprendimus įžvalgomis bendrovės pranešime spaudai dalijosi įmonės vyresnysis sistemų architektas, ilgametę patirtį programavimo srityje sukaupęs Kęstutis Adomavičius.

– Kokį technologinį sprendimą realizavote? Kiek laiko truko jo įgyvendinimas?

– Dirbti su klientu pradėjome prieš daugiau nei 6-erius metus, prisijungdami prie jų iniciatyvos padėti sukurti naują „dukterinę“ kompaniją, kuri leistų realybėje patikrinti visiškai naują požiūrį į jų veiklos sritį. Kompanija formavo savo veiklos modelį, pritraukė žmones ir tuo pačiu augino programinės įrangos ekosistemą, sukurtą būtent jų kuriamam veiklos modeliui.

Mums buvo patikėtas visų programinės įrangos sprendimų kūrimas, kurį sėkmingai vykdėme iki kompanijos starto ir elektroninės prekybos pradžios. Aš drauge su kolegomis rūpinausi visais inžinierių komandos (nuo 6 žmonių iki 6 komandų) kūrimo aspektais, darbo principų formavimu, programinės įrangos architektūra ir pan. Sukūrėme programinę įrangą reikalingą produktų asortimento formavimui (produktų atributų informacijos rinkimą, nuotraukų ir kompiuterinės grafikos valdymą, produktų ir kategorijų aprašymų, paieškos terminų ir t.t.), kuria naudojosi keli šimtai įmonės specialistų. Taip pat sukūrėme ir e-prekybos svetainę, ne tik pateikiančią produktų asortimentą, tačiau užtikrinančią ir itin sparčią bei tikslią produktų paiešką, bei jų įsigijimo procesą.

Tačiau bendradarbiavimas tuo nesibaigė. Kelerių metų darbo rezultatus sėkmingai perdavėme klientų suburtai inžinierių komandai, tačiau netrukus gavome kvietimą sugrįžti ir dalyvauti „motininės“ kompanijos transformacijoje, pritaikant mūsų kurtus sprendimus bei panaudojant jau pasiteisinusius mūsų darbo principus. Pasitikėjimą ir lūkesčius pateisinome, sėkmingai prisitaikydami prie ženkliai sudėtingesnių sąlygų, tuo pačiu išlaikydami esminius sėkmę lemiančio bendradarbiavimo principus. Man buvo patikėtas vadovaujančio techninio architekto vaidmuo dvejose iš kelių esminių „transformuojamų“ sričių, aprėpiančių asortimento valdymą ir kainodaros formavimą.
„Devbridge“ vyresnysis sistemų architektas Kęstutis Adomavičius

– Gana dažnai jums tenka skristi pas klientą į Čikagą ir tiesiogiai derinti įvairius iškilusius klausimus. Kodėl šiame projekte yra aktualus būtent gyvas bendradarbiavimas?

– Sėkmingam mano vaidmens vykdymui, reikia itin gerai suprasti ką ir kodėl kuriame, bei kokiame kontekste sukurtas sprendimas turės pritapti. Klientų organizacija yra didžiulė, taigi, informaciją tenka rinkti po gabalėlį ir dėlioti ją į bendrą paveikslą. Suformavus siūlomą techninį sprendimą, jį reikia „parduoti“ ne tik komandos nariams, tačiau ir platesnei auditorijai – kliento organizacijai. Taip formuojame pasitikėjimą mūsų situacijos vertinimo gebėjimais ir įgyvendinamais sprendimais bei kuriame pagrindą ateities darbams.

Be kokybiško mūsų tiesioginių užduočių atlikimo, klientai taip pat turi lūkesčių ir aktyviam dalyvavimui transformuojant jų pačių programinės įrangos produktų kūrimo organizaciją. Tad įgyvendinti visus šiuos tikslus ir atliepti viziją, geriausiai galima „gyvai“ bendraujant arba bent jau būnant toje pačioje laiko juostoje, skiriant bendravimui daugiau nei porą valandų per dieną, esant Lietuvoje. Kelionės, darbas su klientais svetur, yra vienas iš privalumų mano darbe. Fizinis nuovargis yra menkniekis, palyginus su gaunamu adrenalinu, kai tenka prisijaukinti naują miestą ar šalį.

– Kokie buvo didžiausi iššūkiai šiame projekte? Kaip su jais tvarkėtės?

– Susiduriame su įvairiais iššūkiais, bet matyt didžiausias iššūkis praėjusiais metais buvo augimas ir didelė žmonių kaita kliento pusėje. Mes kūrėme naujas komandas ir tobulinome esamas, tuo pačiu prisitaikydami prie klientų organizacijos transformacijų. Ieškojome optimalių derinių tiek techninių gebėjimų prasme, tiek ir asmeninėmis savybėmis. Kolegos turėjo galimybes išeiti iš komforto zonos ir tapti naujų komandų vadovais, ar nuspręsti koncentruotis į techninius sprendimus. Į komandas įtraukėme ir verslo analitikus.

Bene didžiausiu laimėjimu ir sėkmingo ilgalaikio bendradarbiavimo pagrindu laikau abipusį pasitikėjimą. Sutarėme ko klientams reikia iš mūsų – ne tiesiog įgyvendintojų, bet partnerių (angl. thought partnership). Tuo remiantis galėjome kelti aštrius klausimus, kartu ieškoti jiems sprendimų ir juos surasti. Kartais, sutikti dėl nuomonių išsiskyrimo ir, gerbiant vieni kitų pozicijas, judėti toliau. Turėjome aštrių diskusijų ir nuomonių išiskyrimų ne su vienu komandos nariu, o geriausias jų sprendėjas yra laikas ir neišvengiamai ateinantis suvokimas, kad tų pačių tikslų galima siekti skirtingais būdais. Programinės įrangos pasaulyje nėra vienos tiesos! Labiausiai įsiminė klientų produkto vadovas, su kuriuo turėjome keletą labai sunkių pirmųjų bendradarbiavimo mėnesių, tačiau atlaikę juos, tapome didžiausi vienas kito „talentų“ fanais.

– Kas yra įdomiausia, kuriant sprendimus šiam klientui? Kaip vyksta komandinis darbas?

– Prisitaikymas prie didžiulės atsakomybės, kai mūsų kuriami sprendimai tiesiogiai sąlygoja verslą, dirbantį su šimtais tūkstančių klientų ir gaunantį 10 mlrd. dolerių pajamų per metus. Galimybė daryti sprendimus, kurie net daugybės kitų „transformacinių“ sprendimų kontekste, išsiskiria ir tampa geru pavyzdžiu kitiems.

Dirbame gana neįprastu mums formatu, kai „Scrum“ komandose produktų vadovai ir dizaineriai yra iš kliento komandos, o visi inžinieriai (programuotojai, testuotojai, architektai, „DevOps“ inžinieriai) yra iš „Devbridge“. Paprastai tokią komandų sudėtį laikome gana rizikinga, nes neturime pakankamai galių kokybiško rezultato užtikrinimui. Tačiau šią riziką mums pavyko neutralizuoti įgijus tarpusavio pasitikėjimą ir sukūrus tuo paremtą bendradarbiavimo ir konsultavimo sistemą, leidžiančią inžinieriams aktyviai dalyvauti formuojant produkto sprendimus, o ne vien jų techninį įgyvendinimą. Skatinama bendradarbiavimo ir konsultavimo kultūra, kurioje kiekvienas komandos narys yra produkto kūrėjas, o ne tiesioginės savo funkcijos įgyvendintojas.

– Kas yra įdomiausia iš techninės pusės, kuriant tokį IT produktą? Ar yra realu, kad toks elektroninės prekybos projektas galėtų būti įgyvendintas mūsų šalyje?

– Nauji ir nepažįstami iššūkiai, susiję su duomenų kiekiais, operacijų skaičiais, patikimumo ir greitaveikos poreikiais, sąsajomis su daugybe esamų sistemų. Techninių sprendimų diegimas į kritines procesų vietas, jų stebėjimas ir tęstinis tobulinimas, suprantant, kad nedidukas patobulinimas ar problema, gali lemti milijonų dolerių uždarbį arba jų praradimą.

Šio, kaip ir daugelio kitų mūsų klientų atvejais, verslo dydį įgalina milžiniška Šiaurės Amerikos rinka ir ilgametis verslo auginimas. Šiuolaikinė ekonomika jau yra sugriovusi daugybę verslo barjerų, tiek priklausančių nuo įsikūrimo vietos, tiek limituojančių žaibišką augimą. Lietuvoje taip pat yra elektroninės prekybos svetainių, kurios sprendžia milijonų skirtingų prekių pateikimo ir pardavimo iššūkius, taigi bendrumų kai kuriuose jų ir mūsų JAV klientų sprendžiamuose uždaviniuose tikrai yra! Jei programinės įrangos kūrimą ar kai kurias kitas paslaugas galima nesunkiai realizuoti, nepaisant geografinių atstumų, kai kurių esminių mūsų klientų veiklos aspektų (distribucijos centrų, parduotuvių) niekaip nepavyks realizuoti mūsų ribotoje geografinėje erdvėje.

– Kaip šis kurtas sprendimas, apskritai, keičia patį verslo sektorių, įgyvendina pažangą?

– Bene didžiausias pokytis yra tas, kad nebe verslo procesai pritaikomi prie „standartinės“ programinės įrangos, o programinė įranga kuriama konkretiems procesams. Tai leidžia lengviau realizuoti novatoriškus sprendimus ir įgyti konkurencinį pranašumą versle.

Šio verslo sektoriaus specifika yra ta, kad pirkėjai dažniausiai perka jų darbui ar verslui reikalingas priemones, taigi siekia sugaišti kuo mažiau laiko ir kuo greičiau įsigyti tiksliai tai ko jiems reikia. Viskas daroma tam, kad būtų surinkta ir pateikta pirkėjui vertinga informacija, neleidžianti spėlioti ir rinktis tarp tuzino vienodai atrodančių produktų. Tai ženklus skirtumas nuo daugelio kitų sektorių, kur pardavėjai vertina kuo ilgiau trunkančius apsipirkimus, mat jie didina „impulsyvaus pirkimo“ galimybę.

– Kaip sukurtas sprendimas palengvins eilinių vartotojų gyvenimą? Kas toliau laukia jūsų ir šio sėkmingo bendradarbiavimo ateityje?

– Mūsų kuriami sprendimai suteikia naujų galimybių kliento darbuotojams ruošiant produktų asortimentą pardavimui. Naujai suteiktos galimybės įgalina geresnius ir greitesnius sprendinius, kurie galiausiai palengvina klientų pirkimo patirtį. Jie greičiau ir užtikrinčiau randa norimas įsigyti prekes, mažiau jų grąžina bei rečiau pateikia įvairiausias užklausas.

Didelė dalis kliento organizacijos, o tuo pačiu ir programinės įrangos, laukia modernizacijos. Norint greitai ir efektyviai sukurti modernizuotam veiklos modeliui tinkamas programinės įrangos sistemas, mūsų efektyviai funkcionuojančių komandų pagalba gali labai praversti ir ateityje.

Visą savo profesionalo karjerą kuriu klientui pritaikytą programinę įrangą, o tai reikalauja didelio lankstumo, greitos analizės ir nepertraukiamo mokymosi. Turėjau galimybę darbuotis prie daugelio produktų, kurtų visiškai „nuo nulio“ ir padedančių žmonėms atlikti savo darbą. Šiame procese tenka rinktis, nuo ko pradėti, spręsti kaip iš „nieko" padaryti „kažką“. Kažką vertinga, bet vertė ne tau, o kitiems žmonėms. Bene vertingiausi yra tie momentai, kai matai savo „kūrinį“ naudojamą ir gauni tiesioginį savo ar savo komandos darbo įvertinimą.

Tai leidžia pažvelgti iš kitos perspektyvos ir suprasti, kad svarbios ne pačios technologijos, o kaip jos yra panaudojamos. Kiekvienas naujas projektas reikalauja savų sprendinių ir technologijų pritaikymo, taigi negali sau leisti kažką gerai išmokti ir sėkmingai naudoti. Tai suteikia įvairovės ir iššūkių, neleidžiančių nuleisti sau išsikeltos kartelės. Smagu jausti pasitikėjimą ir įgalinimą visada siekti daugiau – nepasitenkinti vidutiniškai geru rezultatu.