Kartu su startuoliu „Pixevia“ per metus Vilniuje atidarytos trys dirbtinio intelekto valdomos „Iki“ autonominės parduotuvės yra viena „šviežiausių“ inovacijų mažmeninėje prekyboje. Tai pirmosios tokios parduotuvės, užtikrinančios savarankiško apsipirkimo patirtį – neturinčios nei kasų, nei kasininkų, nei krepšelių ne tik Lietuvoje, bet ir Šiaurės šalyse.

Kaip AI veikia prekyboje?

Autonominėje parduotuvėje visas apsipirkimas vyksta savarankiškai, todėl itin sutrumpėja apsipirkimo kelionė. Kaip tai veikia? Banko kortelę prie vartelių ar durų nuskenavęs pirkėjas patenka į parduotuvę, išsirenka jam reikalingas prekes ir gali įsidėti jas tiesiai į savo rankinę ar kuprinę.

Kameros ir svorio davikliai identifikuoja paimtas prekes visos apsipirkimo kelionės metu, tuomet suformuoja virtualų pirkėjo krepšelį. Baigus apsipirkimą, telieka banko kortele priliesti skaitytuvą ir išeiti pro vartelius ar duris.
Mikas Jovaišas, „IKI Lietuva“ strategijos vadovas

Vartotojui apsipirkimas yra greitesnis ir patogesnis, nes nebereikia laukti eilėje, prie kasos iškrauti viso krepšelio, o sumokėjus, vėl susidėti pirkinių. Jei pirkėjas nori įsigyti tik keletą prekių, tokių kaip vaisvandeniai ar mėgstami užkandžiai, jo apsipirkimas, priklausomai nuo prekių kiekio, autonominėje parduotuvėje gali užtrukti vos 1–2 minutes.

Svarbiausia, kad apsipirkti galima bet kuriuo paros metu, kadangi parduotuvės veikia be kasininkų, yra atviros visą parą ir šventinėmis dienomis, kai nedirba kitos apsipirkimo vietos.

Dirbtinio intelekto valdoma autonominio apsipirkimo technologija patogi ir prekybos tinklui. Darbuotojai yra automatiškai įspėjami apie prekių trūkumą, dirbtinis intelektas prognozuoja prekių poreikį, užsakymus, pateikia nurodymus darbuotojams.

Kaip elgiasi pirkėjai

Per šiek tiek daugiau nei metus įsitikinome, kad lietuviai yra atviri mažmeninės prekybos inovacijoms, nuoseklūs pirkėjų srautai rodo, jog jie palankiai priima savarankiško apsipirkimo galimybę. Būtent tai ir yra pagrindinis variklis tolesnei technologijų plėtrai.

Autonominių parduotuvių asortimentas suformuotas galvojant apie greito apsipirkimo, šviežių ir jau paruoštų vartoti produktų besitikinčių pirkėjų poreikius. Stebėdami pardavimų duomenis matome, kad didžiąją pirkinių krepšelio dalį sudaro įvairūs gėrimai ir užkandžiai.

Prieš atidarant antrąją ir trečiąją autonomines parduotuves, kruopščiai įvertinome jau veikiančios autonominės parduotuvės rezultatus. Jie parodė, kad autonominėje parduotuvėje senamiestyje pirkėjų srautas yra tolygus, ji turi ir lojalius pirkėjus. Net 17 proc. apsipirkimų vyksta po reguliarių „Iki“ darbo laiko valandų, tarp 22 val. vakaro ir 2 val. nakties. Tai reiškia, kad poreikis apsipirkti visą parą – yra.
Vilniuje atidaryta naujo formato „Iki Box“ parduotuvė

Lokacija – ne mažiau svarbi

Prieš atidarydami naujas autonomines parduotuves, nuodugniai įvertiname situaciją ir lokacijas joms pasirenkame neatsitiktinai. Pavyzdžiui, antroji parduotuvė, kone dvigubai didesnė už pirmąją, atidaryta prie Baltojo tilto. Sprendimą lėmė tai, kad šioje vietoje yra patrauklių jaunimo susibūrimo vietų, ypač vasarą, o jaunesni pirkėjai greičiau priima technologines naujienas ir jiems, tikėtina, savarankiškas apsipirkimas bus itin patrauklus.

Trečiąją autonominę parduotuvę, kurį yra kito formato – kiosko tipo – atidarėme „Neste“ degalinės teritorijoje. Bendradarbiaudami su „Neste“ netrukus atidarysime ir dar vieną šio formato autonominę parduotuvę. Kadangi autonominės parduotuvės yra ypač orientuotos į skubantį vartotoją, mažo formato parduotuvės bus įsikūrusios tose degalinėse, kur stebimi intensyvūs klientų srautai.

Kelias mažmeninės prekybos inovacijoms

Naujų technologijų diegimas yra neatsiejamas nuo nuolatinio mokymosi. Kadangi Lietuvoje esame pirmieji, kurie šią technologiją testuoja, daro klaidas ir iš jų mokosi, pristato pirkėjams, ateityje, jeigu autonominė apsipirkimo patirtis pasitvirtins, galėsime greičiausiai ją išvystyti.

Privalome investuoti į tuos dalykus, kurie turi ateitį arba ilgalaikę perspektyvą. Autonominių parduotuvių atidarymas ir įsitvirtinimas rinkoje aiškiai parodė, kaip keičiasi pasaulinės mažmeninės prekybos tendencijos, pirkėjų poreikiai ir elgsena, todėl turime į tai atsižvelgti – investuoti, keistis, vystytis, nes tai ir yra mažmeninės prekybos ateitis.