Apie skrydžių operacijas, kurių metu nuo retos rūšies raganosių perkėlimo į jų naujus namus iki ekstremalių situacijų sprendimo, skraidinant dešimtis lenktyninių žirgų, kalbamės su „Intradco Global“ vadovu Charlie McMullen.

– Ar galite trumpai pristatyti įmonę „Intradco Global“ – kaip kompanija pradėjo veiklą tokioje specializuotoje srityje? Kuo išsiskiriate iš kitų šio sektoriaus dalyvių?

– Iš pradžių žodis „Intradco“ reiškė „International Trading Company“ (liet. Tarptautinė prekybos įmonė). Tai atspindėjo mūsų vaidmenį padedant įvairiems eksportuotojams ir importuotojams visame pasaulyje gabenti prekes į sunkiai pasiekiamas pasaulio vietoves. 1980-aisiais ir 1990-aisiais krovininių lėktuvų, skraidančių reguliariais maršrutais, buvo kur kas mažiau. Tai reiškė, kad reikėjo pasitelkti užsakomuosius reisus tam, kad pavyktų pasiekti daugiau prekybos maršrutų. Mano tėvas Eddie McMullen įkūrė kompaniją, o jo charakterio ir strategijos dėka prekės ženklas tapo žinomas kaip sudėtingų krovinių gabenimo ekspertas. Mūsų pirmoji užduotis, susijusi su gyvūnais, buvo šešių arklių gabenimas iš Londono (Anglija) į Akrą (Gana) kartu su kitais bendrais kroviniais. Nuo to ir prasidėjo ši istorija.

Gyvūnų transportavimo rinka yra sudėtinga. Reikia tobulai valdyti daugybę kintamųjų, o užduotys turi būti atliekamos preciziškai. Mes su konkurentais oro transporto rinkoje turime ne vieną pranašumą. Keletas pagrindinių mūsų kompanijos pranašumų yra prisitaikymas, glaudūs ryšiai su klientais ir, ypač pastaraisiais metais, gebėjimas teikti paslaugas beveik visais pasauliniais prekybos maršrutais. Mes taip pat projektuojame ir gaminame konteinerius, kuriuose keliauja gyvūnai – nuo arklių, galvijų, avių, kiaulių iki daugybės zoologijos sode sutinkamų gyvūnų rūšių.

„Intradco Global“ vadovas Charlie McMullen

– Kokia yra gyvūnų gabenimo oro transportu paklausa? Kas dažniausiai naudojasi šiomis paslaugomis? Galbūt yra tam tikros pramonės šakos ar regionai, kuriuose ši paslauga yra ypač populiari?

– Ši rinka yra nišinė, tačiau vertinga ir generuojanti nemenką pelną. Krovinių gabenimo oro transportu rinka yra verta daugiau nei 1 milijardo JAV dolerių, o prie to prisideda įvairūs segmentai. Pagrindiniai mūsų klientai yra žirgynai, gyvūnų treneriai ar žirgų renginių organizatoriai; gyvulių veisimo ūkiai ar prekybininkai; pieno gamintojai; paukščių veisėjai; zoologijos sodai ar kitos gamtosaugos organizacijos.

Paklausa įvairiuose regionuose skiriasi, atsižvelgiant į skirtingų sektorių sezoniškumą. Pavyzdžiui, tarp spalio ir kovo mėnesių Viduriniuose Rytuose paprastai būna didesnė pieninių galvijų importo paklausa, nes tuo metu Persijos įlankos regione temperatūra yra vėsesnė. Tai leidžia galvijams lengviau aklimatizuotis nei itin karštu vasaros laikotarpiu. Tuo metu galime vykdyti iki 50 užsakomųjų „747F“ tipo orlaivių skrydžių, pervežančių pieninius galvijus ir ožkas.

Kinijoje ir Pietryčių Azijoje didėja genetinių gyvulių paklausa. Kadangi šių regionų populiacija auga ir tampa turtingesnė, didėja baltymų paklausa, dėl ko išauga veislinių galvijų ir kiaulių poreikis. Šiais metais turėsime projektą, kuriame apie 25 užsakomieji „747“ tipo orlaivių skrydžiai iš Europos į Tailandą gabens aukštos vertės veislines kiaules, prisidėsiančias prie Tailando kiaulienos gamybos plėtros.

Gyvūnų gabenimo procesas

– Galbūt galite pasidalinti ir šios paslaugos kainomis?

– Kainos diapazonas yra labai įvairus, ypač jei krovinys reikalauja užsakomojo skrydžio ar reguliaraus oro transporto sprendimo. Jei kalbame apie arklių gabenimą, dažniausiai 3 arkliai gali būti pervežami viename konteineryje, skirtame arkliams transportuoti lėktuvu. 3 arkliai būtų laikomi labai mažu kroviniu, todėl tokiems pervežimams dažnai naudojamės reguliarių krovinių oro linijų pajėgumais. Tipinė kaina pervežti 3 arklius iš Europos į JAV būtų apie 15 tūkst. JAV dolerių už konteinerį, kas reiškia apie 5 tūkst. JAV dolerių už vieną arklį.

Tuo tarpu, kai VIP segmento arkliai gabenami į prestižines lenktynes ir iš jų, dažnai reikia užsakyti užsakomąjį lėktuvą. Tai būtina dėl specifinių laiko reikalavimų, kad pasiruošę arkliai atvyktų tiesiai į lenktynes. Tokių skrydžių kaina gali svyruoti nuo 200 tūkst. iki 500 tūkst. JAV dolerių už tą patį transatlantinį maršrutą. Dėl to vieno arklio gabenimo kaina gerokai padidėja. Mes daug kartų esame gabenę VIP segmento arklius užsakomaisiais lėktuvais, kuriuose buvo tik vienas arklys. Tokiu atveju gabenimo kaina gali siekti 200 tūkst. JAV dolerių už vieno arklio kelionę, o tokie arkliai gali būti pervežami kelis kartus per metus.

Gyvūnų gabenimo procesas

– Kokie pagrindiniai logistiniai iššūkiai kyla transportuojant gyvūnus oro transportu? Ar, pavyzdžiui, egzotiniai gyvūnai reikalauja didesnio dėmesio nei kiti?

– Vietinis transportavimas paprastai reiškia pervežimą sunkvežimiais, o tarptautinis transportavimas dažniausiai apima oro arba laivų transportą. Sunkvežimių ir oro transporto procesai yra labai panašūs – krovinio pakrovimas, pervežimas ir iškrovimas pagal specifines rūšies savybes yra tas pats. Tačiau oro transporto metu yra daugiau kintamųjų, kurie gali sukelti problemų. Mūsų darbas – numatyti visus galimus scenarijus ir, jei įmanoma, spręsti problemas dar prieš joms įvykstant.

Gabenimo principai yra panašūs, nesvarbu, ar skraidiname užsakomąjį „747F“ lėktuvą su 67 žirafomis, ar pervežame naminį gyvūną, pvz., šunį ar katę reguliariame keleiviniame lėktuve. Pagrindinis tikslas visada yra užtikrinti gyvūnų saugumą. Tačiau tam tikri aspektai, kaip tai pasiekiama, skiriasi priklausomai nuo rūšies. Zoologijos sodo gyvūnai arba egzotinės rūšys, kaip jūs paminėjote, turi tūkstančius skirtingų formų, dydžių ir temperamentų bei reikalauja specifinių aplinkos sąlygų. Mūsų darbas yra užtikrinti, kad šios sąlygos būtų tinkamos visos kelionės metu.

Galiu pateikti pavyzdį apie neseniai vykusius pervežimus, kuriuos organizavome. Tą pačią savaitę mūsų komandos gabeno kalnų gazeles, kailinius ruonius, pingvinus, nubijos ožius ir įvairias paukščių rūšis kaip dalį didelio gamtos apsaugos projekto Indijoje. Dėl didelės rūšių įvairovės reikėjo užtikrinti, kad visos kelionės metu naudojami transportavimo narvai būtų tinkami ir atitiktų reikalaujamas specifikacijas. Taip pat buvo būtina suderinti sveikatos sertifikatus ir importo leidimus. Reikėjo nustatyti, kokia turėtų būti optimali temperatūra, nes skirtingoms rūšims reikalingos skirtingos sąlygos. Šio skrydžio metu orlaivis buvo iš anksto atvėsintas iki 15 laipsnių Celsijaus – tai buvo priimtinas kompromisas, atsižvelgiant į įvairių rūšių poreikius.

Tą pačią savaitę gabenome ir nemažai naminių gyvūnų – 165 pieninius galvijus iš Europos į Viduriniuosius Rytus. Nors logistikos procesas iš esmės buvo tas pats, buvo tam tikrų skirtumų. Pavyzdžiui, pervežant daug gyvulių, dažniausiai didžiausią iššūkį kelia drėgmė. Todėl iš anksto atliekame prognozuojamos drėgmės lygio vertinimus, atsižvelgiant į galvijų skaičių, prognozuojamą lauko temperatūrą ir rekomenduojamus lėktuvo klimato kontrolės nustatymus. Šie pervežimai taip pat yra didelės apimties, todėl reikalingi ištekliai ir erdvė dažnai yra kitokio masto nei zoologiniai pervežimai.

Gyvūnų gabenimo procesas

– Kokios priemonės ir sprendimai padeda sumažinti gyvūnų patiriamą stresą ir užtikrinti komfortą kelionės metu?

– Specializuoti konteineriai yra itin svarbi gyvūnų oro transporto dalis. Tai pagrindinis aspektas, padedantis užtikrinti geras gyvūnų patirtis kelionės metu. Todėl konteinerių kokybė tiesiogiai veikia gyvūnų komfortą ir streso lygį kelionės metu.

Mes kuriame vienus iš pažangiausių konteinerių, skirtų gabenti arkliams. Mūsų naujausias modelis sukurtas remiantis daugiau nei 30-ies metų tyrimais ir atsiliepimais. Be to, kad jie atitinka arklių ergonominius poreikius pagal IATA gyvūnų gabenimo gaires, visi konteineriai taip pat turi atitikti EASA, FAA ir CAA aviacijos saugumo reikalavimus. Šie aviacijos sertifikavimo reikalavimai nėra pritaikyti gyvūnų poreikiams, bet yra skirti užtikrinti, kad konstrukcijos būtų pakankamai tvirtos atlaikyti ekstremalias situacijas ir taip apsaugotų orlaivį bei įgulą, todėl mūsų inžinieriai turi kurti konstrukcijas, atitinkančias abu standartus.

– Kokia buvo Jūsų įdomiausia ar įsimintiniausia gyvūnų gabenimo operacija?

– Mano asmeninis favoritas buvo sudėtingas projektas, kurį įgyvendinome perkeldami 18 nykstančių juodųjų raganosių iš Pietų Afrikos į Ruandą. Šiam unikaliam projektui suplanuoti prireikė beveik dvejų metų. Pervežimas vyko 2017 m. pirmąsias dvi gegužės savaites. Tai buvo istorinis momentas Ruandai, nes šios rūšies gyvūnai šalyje išnyko 2007 m. po dešimtmečius trukusios intensyvios brakonieriavimo veiklos. Raganosiai iš Pietų Afrikos turėjo tinkamą genetinį kodą, atitinkantį rytų Afrikos populiaciją, kas padidina ateities reprodukcijos tikimybę.

Aš vykau į Boma – karantino zoną, kurioje raganosiai buvo laikomi prieš transportavimą. Ši vieta yra maždaug 2 valandos kelio į šiaurę nuo Johanesburgo. Dalyvavau procese, kai raganosiai buvo įkeliami į narvus, kuriuose jie ruošėsi keliauti skrydžio metu. Po kelionės iš Bomos į oro uostą, aš ir įmonės komanda rūpinomės, kad raganosiai būtų saugiai įkelti į orlaivį Johanesburgo tarptautiniame oro uoste, tada kartu su raganosiais ir dar septyniais ekspertais skridau krovininiu lėktuvu.

Nusileidome Kigalyje, Ruandos tarptautiniame oro uoste, kur raganosius 5 valandas trukusios kelionės metu į Akageros nacionalinį parką lydėjo policijos eskortas. Važiuojant per vietinius kaimus netoli Akageros, daugiau nei 200 mokinių stovėjo išsirikiavę gatvėse ir dainavo dainas, sveikindami raganosius grįžus namo. Tai buvo labai emocinga patirtis, į kurią žvelgiu su pasididžiavimu, žinodamas, kad prisidėjome prie šio ypatingo projekto.

Gyvūnų gabenimo procesas

– O galbūt transportuojant gyvūnus kada nors teko susidurti ir su netikėtomis, iššūkius keliančiomis situacijomis?

– Netikėtų situacijų pasitaiko beveik kiekviename pervežime – juk dirbame logistikos srityje. Kompanijos viduje juokaujame, kad visų pareigų pavadinimai, įskaitant ir mano, turėtų būti tiesiog „nuolatinis problemų sprendėjas“. Tikriausiai reikėtų užsisakyti naujas vizitines korteles!

Galėčiau pateikti daugybę pavyzdžių apie problemas ir jų sprendimus. Tačiau viena iš neseniai nutikusių situacijų buvo visiškas force majeure atvejis, kuris parodė, kad kartais nesėkmių neišvengsi. Mes turėjome pervežti didelę lenktyninių žirgų siuntą iš Jungtinės Karalystės į Kuveitą. Kuveito pirkėjai dažnai perka aukštos kokybės grynaveislius žirgus Jungtinėje Karalystėje ir transportuoja juos į Kuveitą treniruotėms bei lenktynėms. Įkrovėme 84 žirgus, tai yra maksimalus krovinio kiekis, kurį gali aptarnauti „747-400F“ orlaivis. Visas pakrovimo procesas vyko labai sklandžiai – per mažiau nei 5 valandas visi žirgai buvo patalpinti į gabenimo konteinerius ir įkrovą į orlaivį baigėme be trikdžių. Tačiau kai orlaivis ruošėsi skrydžiui oro uosto perone, metalo gabalas pateko po priekiniais orlaivio ratais ir pradūrė padangą. Tai reiškė, kad su 84 žirgais orlaivis negalėjo pakilti.

Orlaivis buvo sugrąžintas į stovėjimo aikštelę, ir mes turėjome nuspręsti, ar iškrauti visus 84 žirgus atgal į arklides, ar keisti padangą per saugų laikotarpį, per kurį žirgai galėjo likti gabenimo konteineriuose. Po diskusijų su įgula nustatėme, kad remontas truks 3–4 valandas, tačiau tai sukėlė kitą problemą – įgula netrukus būtų perkopusi leistiną darbo valandų limitą. Kitos įgulos atvykimas truktų 8 valandas, nes turėtume organizuoti privatų užsakomąjį lėktuvą, kuris skristų iš Europos į Jungtinę Karalystę. Nusprendėme procesą organizuoti per mūsų motininę įmonę „Chapman Freeborn“, kuri taip pat priklauso „Avia Solutions Group“. Jei būtume likę su esama įgula, vėlavimas būtų trukęs apie 15 valandų. Jei būtume nusprendę iškrauti visus 84 žirgus iš konteinerių, juos apgyvendinti arklidėse ir po 15 valandų vėl juos krauti atgal, tai sukeltų žirgams kur kas daugiau streso ir poilsio stygių.

Sprendimas buvo iškviesti papildomus arklių prižiūrėtojus ir veterinarus į oro uostą, taip pat pasirūpinti papildomu pašaru ir vandeniu žirgams. Nusprendėme, kad geriausias variantas – palikti žirgus orlaivyje, nes tai buvo daug mažiau streso kelianti išeitis. Į orlaivį buvo atgabentas papildomas oro kondicionavimo įrenginys, kuris užtikrino, kad visas 8 laukimo valandas temperatūra išliktų vėsi. Vėsi aplinka padėjo išlaikyti žirgų ramybę. Papildomi prižiūrėtojai rūpinosi, kad visi žirgai būtų tinkamai šeriami ir girdomi, taip pat stebėjo žirgus, rodančius streso požymius.

Atvykusi naujoji įgula greitai pasiruošė skrydžiui, ir žirgai buvo nugabenti į Kuveitą per 6,5 valandos. Geras problemų sprendimas, o taip pat ir sėkmė užtikrino, kad visi žirgai saugiai pasiekė Kuveitą. Tai buvo ištvermės reikalaujantis išbandymas lėktuvu skridusiems žirgų prižiūrėtojams, kurie iki gyvūnų iškrovimo Kuveite dirbo daugiau nei 24 valandas. Ši situacija buvo labai neįprasta, tačiau dirbant su geriausiu žirgų priežiūros personalu pasaulyje, užduotis buvo atlikta be priekaištų.