aA
Praėjusį savaitgalį, spalio 20 – 21 dienomis, prasidėjo kasmetinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“. Ko gero gurmaniškiausiam metų renginiui startą davė legendinė amerikiečių avangardistė Laurie Anderson. Be abejo, jos pasirodymas sulaukė daugiausia atgarsio, bet šį kartą noriu nušviesti nė kiek ne mažiau įdomų sekmadieninį lietuvių šiuolaikinės muzikos ansamblio Synaesthesis pasirodymą.
Synaesthesis In Celsius koncerto akimirka
© Dmitrij Matvejev

Kalbant apie „Gaidą“, pirmiausia norisi atkreipti dėmesį į kokybišką muziką, tačiau Synaesthesis „In Celsius“ pasirodyme ne ką mažiau svarbia tapo erdvė. Prieš keletą dienų duris atvėręs modernaus meno muziejus „MO“ sužadino kultūrinį apetitą daugeliui aktyvių vilniečių. Greičiausiai iš dalies dėl to sekmadienį vykusio koncerto erdvė buvo sausakimša. Pamačiusi tokį vaizdą kamerinės muzikos koncerte visada viduje nusišypsau. Su šiuo pasauliu dar viskas tvarkoje.

Viename koncerte – keturios skirtingos Europos

Bet pirmiausia – muzika. Tai buvo ne pirmas mano girdėtas Synaesthesis pasirodymas. Šis ansamblis yra labai užkrečiamas. Išgirdus kartą, netrukus norisi pakartoti. Pirmiausia paperka ansamblio įkūrėjo, dirigento Karolio Variakojo, sceninė persona. Ne tik dirigavimas, bet ir stiprus energijos srautas, muzikos pavidalu prasiveržiantis pro bet kokią skepticizmo užkardą. Ir ne tik tai. Kas kartą sugrįžus į Synaesthesis koncertus labiausiai man įsimena besąlygiškas pasitikėjimas muzikantais, ta nuostabi sinergija, kuri pati savaime atlieka pusę darbo.

Šį kartą „MO“ erdvėje Synaesthesis atliko keturis šiuolaikinės muzikos kūrinius – Alexander Schubert „Sugar, Maths, and Whips“, Tomo Kutavičiaus premjerą – „Ritus rhythmus“, Panayiotis Kokoras „Conscious Sound“ ir Louis Andriessen „Workers Union“.

Koncertas truko vos valandą, bet per ją spėta nutapyti keturi visiškai skirtingi garsiniai peizažai. Keturi kompozitoriai, Lietuvos, Vokietijos, Olandijos ir Graikijos sankirta. Keturios skirtingos Europos. Visuose kūriniuose girdėti dialogai, savotiškas instrumentų flirtas, kartais – sofistikuotas barnis. Visi jie – labai skirtingi, kampuoti, iš pažiūros nederantys tarpusavyje, bet klausydamas tų vidinių kūrinių dialogų supranti, kad kartais jie tarsi išsprūsta iš savo rėmų, trokšdami susisiekti. Svarbiausia, kontaktas turi vykti su viena sąlyga – išsaugoti tapatumą, išlikti asmenišku.

Kaip skamba įtampa?

Labiausiai iš visų keturių kūrinių išsiskyrė graikų kilmės kompozitoriaus Panayiotis Kokoras kūrinys. Tarptautinėje erdvėje pripažintas kūrėjas savo kolekcijoje jau turi 61 prizą ir yra laikomas svarbiu kompiuterinės muzikos inovatoriumi.

Sekmadienį „MO“ vestibiulyje suskambęs „Conscious Sound“, tarsi tobulas klasikinio siaubo filmo garso takelis, nukėlė į visus vaikystės košmarus. Sunkiai nupasakojama patirtis, kai kiekviena juslės spyruoklė įsitempia iki maksimalių galimybių ir vėl grįžta, sukeldama rezonansą visame kūne. Synaesthesis atlikėjai nepriekaištingai perteikė visą sodrią ir tirštą šio kūrinio prigimtį.

https://www.youtube.com/watch?v=Nkdx9Sw-rPU

Daugiau garso, mažiau šviesų

Tiesa, visiškai įsijausti į muziką pavyko tik su pertrūkiais. Būtent šiam koncertui „MO“ vestibiulio erdvė man pasirodė pernelyg žaižaruojanti ir traukianti akį. Ryškus apšvietimas scenoje ir šviesų spektakliai ant sienų ne tik nepadėjo atskleisti kompozicijų grožio, bet ir suteikė tam tikro pigumo. Lyg būtum atėjęs į neįpareigojančią šventę vietoje lauktos elegantiškos puotos.

Festivalio spaudos konferencijos metu jau buvo iškeltas klausimas, ar „MO“ erdvė tiks šiam koncertui, ar atlikėjai su ja susipažinę. Tą kartą Synaesthesis ansamblio vadovė Marta Finkelštein prasitarė, kad muziejaus erdvė taps atradimu ne tik klausytojams, bet ir muzikantams.

Vis dėlto, šis atradimas, nors garso kokybės prasme buvo vykęs, su vizualiąja dalimi gerokai persistengė. Pasitvirtino juslių atrankos principas: kol akys gėrėjosi šviesų spektakliais, ausys negalėjo susitelkti į garsą. Vis dėlto, ši muzika geriausia suskamba tamsoje. Jos matyti nereikia.

„In Celsius“ – pirmoji Synaesthesis programos festivalyje „Gaida“ dalis. Antrąją, pavadinimu „In Fahrenheit“ bus galima išgirsti šiuolaikinio meno centre spalio 26 dieną. Pasirodymų pavadinimai pasirinkti ne atsitiktinai. Programos tarsi kviečia į daugiasluoksnį muzikinį dialogą tarp Europos ir Amerikos, atskleisdamos bendrus skirtingų patirčių kompozitorių kūrybos vardiklius.

Nuotraukų albume - renginio akimirkos:

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Scanorama“ pristato naują interneto platformą: planuoti festivalį – dar patogiau

Europos šalių kino forumas „Scanorama“ savo lankytojams pristatė naują interneto svetainę...

Eutanazijai pasiryžusios moters istoriją papasakojęs režisierius: ji norėjo, kad žmonės galėtų rinktis

Dokumentinių filmų režisierius iš Slovakijos Tomáš Krupa pabrėžia: jis pats nėra nei už, nei...

Vertėjas Martynas Šiaučiūnas-Kačinskas: ne žmonės renkasi Korėją, o Korėja renkasi žmones

„Perskaitęs paskutinį Shin Kyung-sook romano „Ri Džinė“ skyrių, buvau taip sukrėstas, kad...

Kam šokio spektakliui reikalingas dramaturgas?

Visi supranta, ką dramaturgai veikia dramos teatruose. Tačiau dramaturgo pavardę vis dažniau...

Lukiškių aikštės pavadinimas nebeatitinka realijų (3)

Lukiškių aikštė iškalbinga, su ja siejama Lietuvos istorinė bei emocinė praeitis, dabartis ir...

Top naujienos

Nuodingas Turkijos „taikos šaltinis“: tikrasis tikslas – perbraižyti žemėlapį? Erdoganas pasitelkė pavojingus sąjungininkus (76)

Po Turkijos karinės invazijos į Šiaurės Siriją Vokietijos politikai ir politiniai apžvalgininkai...

Metų seklys: žmona drabužius pirkdavo Monake, vyro seifas banke prikimštas pinigų ir aukso (115)

DELFI, bendradarbiaudamas su Lietuvos policija, tęsia kasmetinį pasakojimų ciklą „ Metų seklys...

Rusijos ir Saudo Arabijos santykiai: viskas vyksta ne taip, kaip tikėjosi rusai

Pirmadieninis Rusijos prezidento Vladimiro Putino vizitas Saudo Arabijoje – antrasis po jo atėjimo...

Sudarė būsimų eurokomisarų reitingą: Sinkevičiaus pozicija – pavojinga (109)

Pasibaigus kandidatų į Europos komisarus klausymams Europos Parlamente (tų, kuriuos prileido prie...

Iš prekybos centro aikštelės su automobiliu iškritusi moteris reikalauja 200 tūkst. eurų (135)

Sostinėje iš prekybos centro „Europa“ daugiaaukštės aikštelės su automobiliu iškritusi ir...

Etiketas prie stalo: šias klaidas kartoja visi, bet taip elgtis nederėtų (6)

Šiais laikais, net kai kviestinės vakarienės nebėra labai formalios, vis vien nepriimtina kalbėti...

Eutanazijai pasiryžusios moters istoriją papasakojęs režisierius: ji norėjo, kad žmonės galėtų rinktis

Dokumentinių filmų režisierius iš Slovakijos Tomáš Krupa pabrėžia: jis pats nėra nei už, nei...

Didžiausioje kontrabandos byloje – nuosprendis ne tik Karaliui, bet ir Kamblevičiaus sūnui (89)

Didžiausioje kontrabandos byloje – nuosprendis: Vilniaus apygardos teismas baigė nagrinėti...

Imkite pavyzdį iš Kembridžo kunigaikštienės – kulotės taps būtinybe ir jūsų garderobe (2)

Plačios trumpintos kelnės, kitaip dar vadinamos kulotės, gali būti bazinio garderobo dalis....

SEB ištaisė pinigų nuskaičiavimo klaidą: su ja susidūrusiems klientams žada lengvatų (17)

SEB banko klientams, kuriems praėjusį sekmadienį dėl techninės klaidos buvo dar kartą...