aA
Vilniaus galerijoje „Arka“ iki birželio pabaigos lankytojus kviečia Lietuvos grafikų paroda „Kūnas“. Tarp parodų cikle pristatomų dailininkų – ir Egmonto Bžesko darbai, sukurti iki 2003 metų. Tačiau, kaip DELFI prisipažino pats menininkas, būsimoji tėvystė ir žmona Reda įkvėpė sugrįžti jį į meno pasaulį.
Egmontas Bžeskas ir Reda Bžeskienė
Egmontas Bžeskas ir Reda Bžeskienė
© DELFI / Tomas Vinickas

Paveikslai – ir pas Švedijos karalienę

„Aš esu viena iš tų, kuri jį labai stumia grįžti į ankstesnę veiklą ir aktyviai palaiko. Jis buvo tikrai labai geras menininkas. Ir ateityje dar tikrai sukurs ką nors įdomaus, nes turi didelį potencialą. Jis be meno negali gyventi. Giliai širdyje jis yra menininkas, ne dainininkas ar vadybininkas, kaip daugelis galvoja“, - DELFI pasakojo E. Bžesko žmona Reda.

Iš tiesų, ko gero, daugelis E. Bžeską žino kaip grupės „69 danguje” prodiuserį, atlikėją bei dainų kūrėją. Tačiau meno pasaulis šį vyrą pažino kur kas anksčiau, nei pramogų industrija. DELFI supažindina naujienų portalo skaitytojus su kita E. Bžesko gyvenimo puse.

Egmontas Bžeskas ir Reda Bžeskienė
Egmontas Bžeskas ir Reda Bžeskienė
© DELFI / Tomas Vinickas

Baigęs Dailės akademiją E. Bžeskas su savo darbų parodomis intensyviai keliavau po Europą ir vis pasaulį, dalyvavo parodose, bienalėse, trienalėse. Jo grafikos paveikslai būdavo laukiami didžiausiose galerijose, o darbus graibstė ryškūs Lietuvos ir pasaulio žmonės. Pavardžių minėti nenorintis vyras užsimena tik tiek, kad kelis jo paveikslus yra įsigijusi ir Švedijos karalienė.

E. Bžesko darbas agentūros „Factum“ yra įtrauktas į rekordų knygą kaip didžiausias grafikos raižinys “Labirintas” (311 x 449 cm) Lietuvoje.

Laužė standartus ir akiplėšiškai eksperimentavo

Darbai, eksponuojami „Arkoje“, yra apkeliavę daug pasaulio grafikos parodų. „Net nebeprisimenu, kokiose šalyse jie yra buvę, - neslepia E. Bžeskas. - Mažesni formatai apkeliavo daugiau kraštų – buvo eksponuojami ir Japonijoje.“

E. Bžeskas pasakoja, kad atrado savo formą ir estetiką, kuri buvo naujovė grafikos pasaulyje. „ Akademijoje laužiau grafikos tradicijas ir mano spausdinimas ant drobės buvo naujiena. Menotyrininkai nežinojo, kaip vertinti mano paveikslus - kaip grafiką ar, kaip tapybą. Nors visa technologija paimta iš grafikos, bet viską dariau ant drobės“, - kūrybos techniką atskleidė jis.

Laužyti standartų nebijojęs menininkas prisimena ir keistų istorijų. Kartą jis nutapė linksmą rožinę kiaulę su užrašu „I'm a horse“ („Aš esu žirgas“, - angl.). „Šį trijų metrų darbą nuvežiau į Brėmeno mieste vykusią parodą. Tą paveikslą per akimirką nusipirko vienas vokiečių bankininkas, kuriam ši idėja labai patriko. Ir, beje, nupirko gana brangiai“, - neslepia E. Bžeskas, kurio darbai rinkoje įvertinti 20-30 tūkst. litų ir netgi brangiau. Ypatingą paklausą lietuvio paveikslai turėjo Švedijoje, Vokietijoje, Belgijoje, Prancūzijoje.

Egmontas Bžeskas
Egmontas Bžeskas
© DELFI / Tomas Vinickas

Pasakodamas apie savo menininko kelią vyras pabrėžia, kad visada stengėsi kurti meną vardan meno. „Tačiau vėliau, kai mano darbai tapo ypatingai perkami, prasidėjo vidinė kova – ar tu kuri meną dėl meno, ar dėl to, kad jį pirktų. Jei menininkas pirmiausiai galvoja apie darbo pirkimą – viskas. Kai prasidėjo verslas, tai pradėjo kirstis su mano požiūriu. Nes kai menininkas kuria nuoširdžiai ir daro tai, kas jam patinka, žmogus tai jaučia. Tai galioja ir muzikai, ir teatrui. Aš pirkėjų netgi prašydavau pasiimti patikusį paveikslą į namus, su juo šiek tiek pagyventi. Ir jei nebenorės jo nukabinti, aš būsiu patenkintas – vadinasi, darbas ir skirtas tiems namams. Ar nebūdavo tokių, kurie taip ir pamiršdavo susimokėti? Visokių istorijų būdavo. Ir galerijos bankrutavo, ir dingdavo su paveikslais“, - nesureikšmina E. Bžeskas.

Pasitraukė, nes pasidarė nebeįdomu

Į neretai akiplėšiškus meninius eksperimentus nepabūgęs leistis E. Bžeskas pelnė akademijos dėstytojų ir menotyrininkų palankumą. Todėl jaunas menininkas dirbtuvėse drąsiai eksperimentavo ne tik su teptukais, bet į pagalbą pasitelkė grąžtus, statybines medžiagas, silikoną.

„Aš netgi sukūriau savo nepriklausomą teatrą, nes man jau nebeužteko tik to fakto, kad sukuriu paveikslą ir pakabinu jį ant sienos. Man reikėjo garso, judesio, kad išreikšti tai, ką sumaniau. Rengiau parodas-performansus galerijoje tapydamas ant nuogų moterų kūnų. Žiūrovai netilpo į galerijas, - šypsosi jis. - Tačiau atėjo laikas, kai nuo visko norėjosi pabėgti. Man reikėjo naujų impulsų gyvenime, nes buvau užsisėdėjęs. Reikėjo keistis. Mane pradėjo smaugti meno pasaulyje įsivyravęs falšas. Man nebebuvo įdomu.“

Egmontas Bžeskas
Egmontas Bžeskas
© DELFI / Tomas Vinickas

Iš meno pasaulio E. Bžeskas pasitraukė prieš septynerius metus ir visą tą laiką į dirbtuves nebeužsuko. Tačiau tas tylos periodas mene, anot jo, buvo labai naudingas ir sveikas.

„Aš visą tą laiką gyvenimo potyrius siurbiau į save kaip kempinė. Galima sakyti, kad tas muzikinis periodas mano gyvenime taip pat buvo tam tikras performansas. Nesigailiu nei vienos per tą laiką išgyventos akimirkos. Manau, kad šis spalvingas gyvenimas, kurį gyvenau pastaruosius metus, man davė daug teigiamų dalykų. Jei to nebūtų, gal ir toliau sėdėčiau studijoje ir kurčiau tą patį per tą patį“, - mano žinomas vyras.

Naujas žingsnis

Tačiau pastaruoju metu E. Bžeskas vis dažniau pagalvoja apie sugrįžimą į meno pasaulį. „Galima sakyti, kad ne grįžtu į meno pasaulį, bet žengiu naują žingsnį“, - pasitaiso jis. Ir priduria, jog žmona ir būsimoji tėvystė įkvėpė naujiems planams ir idėjoms, kurias jis užsidegęs greitu metu įgyvendinti bei pakviesti į naujų savo darbų parodą.

Parodų ciklas "KŪNAS. Lietuvių grafika 1980–2013" - DELFI nuotraukų albume:

Apie E. Bžesko biografiją meno pasaulyje:

1998 metais Vilniaus dailės akademijoje įgijo menų magistro laipsnį. Tais pačiais metais agentūra “Factum” įtraukė jį į Lietuvos rekordų knygą už didžiausią grafikos kūrinį “Labirintas”(311 x 449 cm). 1999 metais pelnė Valstybės stipendiją jauniesiems menininkams. Po studijų porą metų stažavosi Švedijoje, Belgijoje.

Tapo tarptautinio grafikos meno centro nariu Grafikens Hus, Mariefred (Švedija), Lietuvos dailininkų sąjungos nariu.

2001 m. įkūrė nepriklausomą teatrą KARMAN. Surengė daugiau nei pusšimtį personalinių ir grupinių parodų įvairiuose šalyse: Lietuvoje, Švedijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Čekijoje, Estijoje, Prancūzijoje, Rusijoje, Bulgarijoje, Japonijoje, Didžiojoje Britanijoje, Slovakijoje.

Kartu su choreografais statė modernaus šokio ir kūno meno performansus, šokio spektaklius. 2003 m. pradėjo dirbti reklamos srityje.

Kūrė scenografiją televizijos laidoms, prodiusavo ir režisavo reklaminius filmus, dirbo scenografu, montažo režisieriumi, meno dalies vedėju, dailininku, prodiuseriu.

Egmontas Bžeskas
Egmontas Bžeskas
© DELFI / Tomas Vinickas

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilniaus miesto apylinkės teisme – fotografijų paroda: menininko ir teisėjo santykis nėra svetimas

Rugpjūčio 18 dieną, fotografijos dienos išvakarėse, Vilniaus miesto apylinkės teismas atveria...

87-ojo Klaipėdos dramos teatro sezono planuose – įspūdingos premjeros ir publikos pamėgtų spektaklių rinkinys

Kelios didelės tarptautinės premjeros ir ypatingas dėmesys svarbiausiems teatro spektakliams –...

Rašytojas savo naujo fantastinio romano „Liftas“ puslapius sunumeravo atvirkštine tvarka: tam turi paaiškinimą

Kauniečiui Simui Zokaičiui vos 23-eji, o jis jau gali pasigirti antrąją savo autorine knyga ....

Šeštą kartą vykstančios „Baltijos kino dienos“ kviečia susipažinti su naujuoju Latvijos ir Estijos kinu

Rugpjūčio 23-24 dienomis Vilniuje bei Kaune žiūrovų didžiuosiuose ekranuose lauks jau...

Top naujienos

Lukašenka irgi nutarė pagrasinti Lietuvai: tai negali likti be pasekmių (6)

Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka pareikalavo imtis priemonių dėl to, kad...

Karas Ukrainoje. Analitikai: Rusijos kariai jau žino, kas nutiko Krymo bazėje, Maskva – sutrikusi (1)

Amerikos Karinių tyrimų instituto (ISW) apžvalgoje šį kartą didžiausias dėmesys skiriamas...

Buvusi vyriausioji šalies epidemiologė – įtariamoji dokumentų klastojimu (3)

Specialiųjų tyrimų tarnyba ( STT ) Loretai Ašoklienei, tuo metu ėjusiai vyriausiosios šalies...

Mačiulis apie griežtinamą senų automobilių kontrolę: tai nepalies vargingiausių gyventojų

Kovodama su oro tarša valdžia nusitaikė į senesnius nei 17 metų automobilius, kurie yra...

Po netikėto pranešimo apie Kim Jong Uną salėje susirinkę žmonės ėmė raudoti (8)

Pchenjanui paskelbus „pergalę“ prieš koronavirusinę infekcija, Šiaurės Korėjos lyderio Kim...

Pranešta apie sprogimus Rusijos kontroliuojamame objekte Baltarusijoje Podoliakas: jūs niekur nesijausite saugūs (4)

Ziabrovkos aerodrome, esančiame netoli Gomelio Baltarusijoje, naktį griaudėjo sprogimai ir buvo...

Delfi PliusSergejus Michailovas, delfi.lv

Kaip Vakarai įsivaizduoja pasaulį po karo: greičiausiai pergalė Ukrainoje bus tik trumpalaikė

Mūšiai ir apšaudymai Ukrainoje tebevyksta jau daugiau nei keturis mėnesius ir gali užsitęsti...

Pataria kuo skubiau pasiimti atostogų: ateina tokie orai, kokių daugelis labiausiai laukia

Artimiausiomis dienomis oro temperatūra kasdien bus vis aukštesnė, o orų stebėtojai sako, jog...

Gydytoja pasakė, kaip atskirti perkaitimą nuo saulės smūgio: atkreipkite dėmesį į šiuos simptomus

Į aukštos oro temperatūros prognozes daugelis žmonių žvelgia su nerimu, tad tvieskiant saulei...

Ukraina siunčia žinią „svečiams iš Rusijos“ Kryme: laikas važiuoti namo

Ukrainos gynybos ministerija vaizdais iš sprogimų Rusijos oro pajėgų bazėje išradingai...