aA
Rugsėjo 29 – spalio 14 dienomis Vilniuje vyks tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“. Jis pristatys net septynis tarptautinės programos spektaklius su specialia „Europolio“ programa.
Kadras iš filmo "Naujas sapnas"
© Organizatorių nuotr.

Taip pat festivalio kontekste numatyti ir nemokami edukaciniai bei festivalio klubo renginiai: dokumentinių kino filmų ir dramaturgijos tekstų ekranizacijų peržiūros, tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija bei tradiciniai susitikimai su užsienio teatro kūrėjais. Visi edukacinės ir klubo programos renginiai – nemokami.

Jaunasis teatro veidas

Jau šeštąjį kartą festivalį „Sirenos“ lydi kartu su Lietuvių teatro agentūra organizuojama tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija, kasmet pasirenkanti vis kitą, bet ne mažiau aktualų požiūrio į šiandieninį teatrą aspektą. Šiųmetinėje konferencijoje, užkoduotoje pavadinimu „(re)FRESH“, po dalyvių padidinamuoju stiklu atsidurs jaunieji teatro kūrėjai, jų žinios, santykis su vyresniąja karta, tradicija, istorija.

Kaip nusako konferencijos pavadinimas „(re)FRESH“, šiemet bus kalbama apie šviežią (angl. fresh) teatro veidą, t. y. jaunąją kartą ir jos vaidmenį teatro raidos procesuose, taip pat – naujų veidų tarp teatro kūrėjų poreikį. Šią temą tris dienas truksiančios profesinės platformos metu konferencijos dalyviai nagrinės keliais pjūviais ir mėgindami atsakyti į daugelį klausimų. Ar pasiruošusi naujoji karta teatre užimti tvirtą poziciją? Koks jaunųjų teatro menininkų santykis su šalies teatro istorija? Kokia šiandien yra jauno teatro padėtis? Jis atsišviežina (refreshing) ar kartojasi? Ar jaunas teatras atmeta ar priima tradicines vertybes? Pagaliau – ar jaunosios kartos kuriamas teatras iš tiesų yra naujas, ar tik apsimeta tokiu esąs? Kaip skamba jaunojo teatro balsas, ar mutuoja? O gal jo apskritai negirdėti? Ar jaunųjų dramaturgų kuriami šiuolaikiniai tekstai yra gaivaus oro gūsis scenos mene, ar tai viso labo žodžiai, žodžiai, žodžiai?

Tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija
Tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija
© R. Šeškaičio nuotr.

Rugsėjo 29 – spalio 1 dienomis teatre „Meno fortas“ vyksiančią konferenciją moderuos estų teatro ekspertas, teatrologas, Estų teatro agentūros narys, Estijos kultūros žurnalo „Sirp“ vyriausiasis redaktorius Ottas Karulinas bei teatro kritikas iš Mančesterio, publikuojantis teatro apžvalgas įvairiuose žiniasklaidos kanaluose, taip pat ir „The Guardian“, Andrew Haydonas.

Dokumentika užkulisiuose ir viešbutyje

Nebe pirmus metus „Sirenų“ festivalio programą papildys filmai: bendradarbiaujant su „Skalvijos“ kino centru ir Vilniaus dokumentinių filmų festivaliu, bus parodyti filmai apie du tarptautinės programos spektaklių režisierius Krzysztofą Warlikowskį ir Christophą Marthalerį.

Dokumentinis portretas „Naujas sapnas“ apie vieną garsiausių lenkų teatro režisierių K. Warlikowskį audžiamas iš paties režisieriaus minčių apie kūrybą ir teatrą, jo artimiausių bendražygių pasakojimų bei ištraukų, iš svarbiausių, teatro istorijoje reikšmingą pėdsaką palikusių jo spektaklių. Vienoje filmo scenų aktorius Adamas Ferency užsimena apie „Warlikowskio šventovę“.

Filmo režisierius Marcinas Latałło bando pažvelgti į šią paslaptingą „instituciją“ iš vidaus. Nemokamas Lietuvoje dar nerodytas filmas bus rodomas „Skalvijos“ kino centre spalio 8 d., festivalio organizatoriai kviečia susipažinti su lenkų teatro genijumi tituluojamo režisieriaus kūrybos užkulisiais, o spalio 10-11 dienomis pamatyti to rezultatus spektaklyje „Varšuvos kabaretas“.

Kitas dokumentinis filmas VDFF programoje – nepriklausomos šveicarų menininkės ir kino kūrėjos Sarah Derendinger filmas „Šeimos susitikimas – Marthalerio teatras „Grand Hotel“ viešbutyje“, pasakojantis apie Šveicarijos Alpėse įsikūrusiame Didžiajame viešbutyje pasibaigusio sezono momentus: kilimai sugulė į ritinius, baldai pasislėpė po apdangalais. Tačiau žiemos miegą nutraukia ištuštėjusiuose holuose ir salėse pasklidusi melancholiška daina – tai režisierius C. Marthaleris ir jo teatrinė šeima atvyksta repetuoti naujausio spektaklio. Prasideda nesibaigiančios dainavimo repeticijos. Čia jie įsikurs ilgoms šešioms savaitėms – iki premjeros dienos.

Vis dėlto spalvingoje kompanijoje trūksta vieno veido: muzikanto Jürgo Kienbergerio, viešbučio savininkų palikuonio ir ilgaamžio Marthalerio bendražygio. Marindamas laiką reabilitacijos klinikoje po neseniai atliktos kelių operacijos, atskirtas nuo repetuojančio kolektyvo, jis mėgaujasi kameros dėmesiu, dalinasi mintimis apie naująjį kūrinį, vedžioja klausytoją už nosies, šiek tiek praskleisdamas Marthalerio teatrą gaubiantį paslapties šydą ar vėl nutylėdamas šio kultiniu tapusio reiškinio detales. Tuo tarpu trupė baigia prikelti visus viešbučio vaiduoklius.

Šią keistų vienišių kompaniją, tai trykštančią juokais, tai nugrimztančią į melancholijos akivarus, sujungia muzika. Kartu su Marthalerio teatro šeima žiūrovas patenka į poezijos ir muzikos šventę. Filmas užbaigs šiųmetinį Vilniaus dokumentinių filmų festivalį ir bus parodytas spalio 2 d., o režisieriaus C. Marthalerio muzikinį scenos brangakmenį – spektaklį „Karališko dydžio“ išvysti bus galima vienintelę – spalio 14-ą dieną.

Kadras iš filmo "Naujas sapnas"
Kadras iš filmo "Naujas sapnas"
© Organizatorių nuotr.


„Perone“ – lenkų „Teatroteka“

Kartu su Lenkijos institutu Vilniuje ketinama pristatyti dramaturgijos tekstų ekranizacijų peržiūrą, vyksiančią Lenkų kino festivalio metu ir pristatančią „Teatroteką“. „Teatroteka“ – jaunų lenkų dramaturgų pjesių ekranizacijos, sukurtos Dokumentinio ir vaidybinio kino studijoje (Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych) – didžiausioje Lenkijos valstybinėje kino gamybos kompanijoje, atskleidžiančios naują požiūrį į dramaturgijos tekstų ekranizavimą tiek menine, tiek gamybine prasme.

Filmų autoriai – jauni menininkai, ne vienam iš jų tai yra debiutas. „Teatroteka“ pristato tai, kuo garsėja naujoji lenkų dramaturgija – šiuolaikinius kūrinius, dažnai paklūstančius post-draminio rašymo principams, forma ir žanro stilistika besiskiriančius nuo klasikinės dramaturgijos. Šių pjesių autoriai ieško originalios kalbos, išraiškos priemonių ir formų, sykiu keldami jaunajai kartai aktualius klausimus ir savaip perteikdami mus supančią realybę.

Spalio 9 d. lenkų kalba su angliškais subtitrais greta traukinių stoties įsikūrusiame bare „Peronas“ bus bus pristatytos dvi ekranizacijos: vienoje iš jų, režisieriaus Wojciecho Farugos ir scenarijaus bendra-autorės Julios Kijowskos „Valentinoje“ atskleidžiamas moters, sovietinės motinos-deivės, galbūt Dievo Motinos paveikslas: prieš pakildama į kosmosą, Valentina Tereškova dirbo tekstilės pramonėje.

Kai Nikitos Chruščiovo išrinkta pirmoji moteris kosmonautė grįžo į Žemę, ją apgaubė tartum šventumo aureolė, ji tapo bene garsiausia Sovietų Sąjungos įžymybe. Ir nors nei sportininkams, nei mokslininkas nei artistams dėmesio ir šlovės netrūko, kosmonautai buvo tikrosios to meto žvaigždės.

Vis dėlto po 1989 m. V. Tereškova liovėsi dalinusi interviu ir nuo tada taip ir nebepasirodė žiniasklaidos akiratyje. Pirmą kartą pasakojama moters kosmonautės istorija filme perteikiama originalia raiška. Čia panaudotos ištraukos iš Valentinos atsiminimų, taip pat – pokalbiai su sovietų kosmonautais iš Maciejaus Drygos dokumentinio filmo „Nesvarumo būsena“ (Stan nieważkości, 1994).
Filmas 48-ajame Tarptautiniame Hjustono kino festivalyje (JAV) gavo platininį „Remi“ apdovanojimą, o Julia Kijowska 15-ajame Lenkijos radijo teatro ir televizijos teatro festivalyje „Du teatrai“ (Festival teatru polskiego radia I teatru telewizji polskiej „Dwa teatry“) buvo apdovanota kaip geriausia aktorė.

Tą pačią dieną bus pristatytas ir pagal vienos įdomiausių šiandienos jaunųjų lenkų dramaturgių – Małgorzatos Sikorskos-Miszczuk tekstą režisieriaus Wawrzyniec Kostrzewskio sukurtas video pasakojimas „Lagaminas“: Fransua Žako ieško tiesos. Lydimas Pasakotojo ir Atsakiklio jis keliauja iš namų į Holokausto muziejų, kur ant vieno iš lagaminų perskaito savo tėvo vardą. Tai – ne paprasta kelionė, o kelias atminties ir tapatybės paieškų labirintais. Tiesa, kurios Fransua trūko visą gyvenimą, su didele jėga smogs jam, sugrąžindama prisiminimus, aplinkybes ir begalę klausimų, į kuriuos tiek metų nebuvo atsakymų. Visas herojaus gyvenimas prabėga prieš akis: vaikystės prisiminimai, svajonės, pažintys, kelionės – įvairios tarpinės stotelės jo kelyje į savęs pažinimą. Tai, ką jis randa lagamine, vieninteliame jam po tėvo likusiame daikte, kuria abejonėmis, baimėmis ir viltimis apipintą dvasinį žemėlapį.

15-ajame Lenkijos radijo teatro ir televizijos teatro festivalyje „Du teatrai“ (Festival teatru polskiego radia I teatru telewizji polskiej „Dwa teatry“) filmas buvo apdovanotas „Grand Prix“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Ar „Lietuvos vartai į jūras“ sugrįš į gimtuosius namus? (17)

Kilnojamųjų kultūros ir meno vertybių grąžinimas teisėtiems jų šeimininkams – nelengvai...

Menininkių Eglės Grėbliauskaitės ir Aurelijos Bulaukaitės pareiškimas – apie makabriškus dalykus, vykstančius dienos šviesoje

Spalio mėnesį projektų erdvėje „Autarkia“ atidaryta Aurelijos Bulaukaitės ir Eglės...

Mirė rašytojas Vytautas Girdzijauskas (1)

Spalio 18-ąją po sunkios ligos mirė rašytojas Vytautas Girdzijauskas , su liūdesiu pranešė...

Teatro olimpiadoje Japonijoje triumfavę Koršunovo „Apvalytieji“ sugrįžta į Vilniaus sceną (1)

„Tik tokioje vietoje kaip Togos teatras Japonijoje dar galima pajusti tikrą katarsį“, – taip...

Talino kino festivalyje – debiutinio Jurgio Matulevičiaus filmo „Izaokas“ premjera

Debiutinio Jurgio Matulevičiaus filmo „Izaokas“ premjera įvyks Tarptautiniame Talino „Juodų...

Top naujienos

Orai: šiluma mūsų dar nepaliks (20)

Praėjusią savaitę dažnai džiaugėmės neįprastai šiltais, gražiais orais. Daugelyje vietovių...

Turistus viliojantis miestas pasitinka griežtomis taisyklėmis ir „sausuoju“ įstatymu (25)

Prakalbus apie Jungtinius Arabų Emyratus dažniausiai iš karto pagalvojama apie Dubajų. Tačiau...

Psichozė, neįgalumas ar net mirtis: populiarėjančių naujų narkotikų poveikis gąsdina patyrusius Lietuvos medikus (73)

Kai kalbame apie naująsias psichoaktyviasias medžiagas, galime pasakyti, kad tai yra terra...

Trumpas užsimojo prieš dar vieną sutartį: šį kartą gali nukentėti ir Lietuva (249)

Į lėktuvą sulipa kelių šalių ginkluotės inspektoriai, orlaivis pakyla ir skrenda virš šalies...

Julijai anytos išmokytas užsiėmimas virto sėkmingu verslu: klientai nepagaili atvažiuoti ir keliasdešimt kilometrų (40)

Prieš keletą metų per motinystės atostogas iš savo anytos išmokusi gaminti sūrius, Julija...

Arūnas Valinskas turi genialų klausimą tėčiams, kurie mano, kad vaikų auginimo atsakomybė skirta tik moterims (33)

Seime dirbantis Arūnas Valinskas jaunesnysis ir jo mylimoji, burnos higienistė Viktorija...

Smurtą arenoje pasmerkęs Adomaitis: tai blogiausios sezono rungtynės (121)

LKL lyderių akistatoje intriga laikėsi tik pirmą ketvirtį: Vilniaus „Rytas“ (5/1) namuose...

Deimantė Kazėnaitė: savo neturėjimas yra blogiausia, kas gali nutikti žmogui (32)

Žinoma vizažistė ir populiari nuomonės formuotoja Deimantė Kazėnaitė nuolat žavi tobulais...

Panevėžys prieš 400 metų: legendos apie vilku paverstą seniūno sūnų ir krikščionybei besipriešinantys vietiniai (28)

Tarpukaryje rytų Lietuvos sostine tituluoto miesto gyvenimas tekėjo vėžio žingsniu. Manoma, kad...