„Užsibrėžęs ambicingą tikslą pirmoji iš Lietuvos festivalių atsiverti regionams ir įtvirtinti kokybiško kino žiūrėjimo tradiciją visoje šalyje, šiais metais Europos šalių kino forumas „Scanorama“ pakvietė skirtingų regionų gyventojus ir jų svečius praleisti atostogas europietiško kino ritmu. Mažieji festivaliai Tauragėje, Alytuje ir Biržuose, filmų peržiūros Birštone plečiant kitų metų geografiją – įsimintina atostogų nuotaika praturtino regionų kultūrinį peizažą ir padėjo užmegzti daug gražių naujų draugysčių, kurias žadame puoselėti ir kitais metais. Atsisveikinti su vasara kviečiu vaizdinguosiuose Kintuose, kuriuose galėsite dar kartą išvysti žiūrovų pamėgtus programos filmus“, – pranešime žiniasklaidai teigia „Scanoramos“ įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.

Renginio lankytojai turės galimybę išvysti archyvinės dokumentikos programą „Tarpukario Lietuva per kino kronikų objektyvą“, serbo Srdano Golubovičiaus dramą „Tėvas“ ir norvegės Amandos Kernell juostą „Neišskiriami“. Filmus atrinko ir juos pristatys „Scanoramos vasaros“ veidais tapę scanbasadoriai, kuravę mažųjų festivalių programas Tauragėje, Alytuje ir Biržuose.

Tarpukario Lietuva kino kronikose

Iš Lietuvos centriniame archyve saugomų tarpukario Lietuvos kronikų segmentų sudaryta programa nušviečia tuometį kultūrinį, gynybinį, industrinį ir buitinį šalies gyvenimą. Pirmąjį jos segmentą sudaro 10 trumpų iškarpų, kruopščiai atrinktų iš visos prieinamos tarpukario kronikų medžiagos. Nebylūs vaizdai pristato šalies aviaciją, sportą, pramonę, laikinąją sostinę Kauną ir kitus tarpukario Lietuvos gyvenimo aspektus. Koliažas buvo įgarsintas pianisto Edgaro Sabilo.

Antrasis segmentas – suskaitmenintas Amerikos lietuvių brolių Motūzų turistinis-dokumentinis filmas „Laisvoje tėvynėje" (1938). 30 min. trukmės filmas, sukurtas prieš pat Lietuvos okupaciją, idiliškai vaizduoja Nepriklausomos Lietuvos grožį ir pasiekimus per 20 nepriklausomybės metų.

„Tarpukario Lietuvos kronikos – iškalbingas istorinis dokumentas, atskleidžiantis gyvą ryšį tarp praeities ir dabarties. Keičiasi datos ir politinės aplinkybės, bet nesikeičia žmogaus žvilgsnis į save ir jį supančią aplinką. Kviečiu įsitraukti į šį kinematografišką nuotykį, kuris paneigs, kad kronikos yra tik istorikų ir archyvarų teritorija“, – ragina Tauragės scanbasadorius, kino archyvaras Aleksas Gilaitis.

Jautrūs ir sudėtingi portretai

Berlyno tarptautinio kino festivalio programos „Panorama“ publikos ir ekumeninės žiuri apdovanojimus pelniusi serbų režisieriaus S. Golubovičiaus drama „Tėvas“ nukelia į nedidelį miestelį Serbijoje. Padienis darbininkas Nikola yra priverstas atiduoti du savo vaikus socialinei tarnybai po to, kai skurdas ir alkis paskatino jo žmoną pakelti prieš save ranką. Nors vyras stengiasi sukurti tinkamą aplinką šeimai, socialinės tarnybos vadovybė atsisako grąžinti jam vaikus. Išsiaiškinęs, kad vietos valdžia gali būti korumpuota, jis nusprendžia pėsčiomis per visą šalį keliauti į Nacionalinės ministerijos būstinę Belgrade. Nepaisydamas sunkumų ir vedamas meilės, tėvas siekia susigrąžinti savo vaikus.

„Alytuje išskirtinio dėmesio sulaukė ne tik filmo peržiūra, bet ir diskusija su menininkais Algirdu bei Remigijumi Gataveckais. Broliai atkreipė dėmesį į meno ir kultūros svarbą sudėtingomis aplinkybėmis augančių jaunuolių gyvenime, o juosta, jautriai kalbanti apie visuomenės paribyje atsidūrusių tėvų ir vaikų santykius, atskleidžia kino galimybes sujungti meno kūrinį ir sudėtingas socialines temas“, – teigia Alytaus scanbasadorė, kino projektų koordinatorė Eglė Ausiejutė.

Šiuolaikinės visuomenės atspindžiai

Sandanso ir Geteborgo kino festivaliuose pristatytos norvegų režisierės A. Kernell juostos „Neišskiriami“ centre atsiduria Alisa, jau kelis mėnesius nemačiusi savo vaikų. Po sudėtingų skyrybų buvęs vyras juos pasiėmė ir išvyko į Švedijos šiaurę, kol bus paskelbtas galutinis teismo sprendimas. Vidurnaktį sulaukusi verkiančio sūnaus skambučio Alisa supranta, kad nebegali delsti. Ji nusprendžia pabandyti dar kartą ir atvyksta į Šiaurę, bet jos viltys susigrąžinti vaikus galutinai žlunga. Nevilties apimtai motinai lieka viena išeitis – pagrobti atžalas ir užsakomuoju skrydžiu išvykti į Kanarų salas. Laikas negailestingai senka, o Alisa iš paskutiniųjų bando susigrąžinti vaikų meilę ir pasitikėjimą, rizikuodama visiškai juos prarasti.

„Režisierė pasakoja apie likimus, kurie gali atrodyti tolimi, bet iš tiesų vis dažniau tampa šiuolaikinės visuomenės atspindžiais. Suaugusiųjų keršto žaidimai ir nevilties persmelktas meilės troškimas skaudžiausiai paliečia jautriausius ir pažeidžiamiausius jos narius – vaikus. Griūvančiose šeimose skausmą išgyvena visi, todėl svarbu išgirsti skirtingas jo perspektyvas atskleidžiančius pasakojimus“, – teigia Biržų scanbasadorė, kino prodiuserė Viktorija Akavickaitė.

„Scanoramos vasaros“ uždarymas Kintuose

Renginio vieta: Menų rezidencija „Kintai Arts“ (Kintai, Kuršių g. 30)

Programa:

Rugpjūčio 27 d. 19:30
„Tarpukario Lietuva per kino kronikų objektyvą“ (rež. Kazys Motūza, Mečys Motūza, drama, 1938)

Rugpjūčio 28 d. 19:30
„Tėvas“ (rež. Srdan Golubovič, drama, 2020)

Rugpjūčio 29 d. 19:30
„Neišskiriami“ (rež. Amanda Kernell, drama, 2020)

Europos šalių kino forumo „Scanorama“ satelitino renginio „Scanoramos vasara“ uždarymas vyks rugpjūčio 27 – 29 d. Kintuose (Menų rezidencija „Kintai Arts“)

Projektą „Scanoramos vasara“ finansuoja Lietuvos kino centras.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją