aA
Procesas“ - tai baletas, kuris bus svarbus ne tik choreografo Martyno Rimeikio kūrybos kelyje, bet ir Europos šokio pasaulyje, pristatydamas naują Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) premjerą sakė baleto trupės meno vadovas Krzysztofas Pastoras.
Eglė Špokaitė, Martynas Rimeikis
© A.Solomino nuotr.

Gruodžio 1-2 dienomis LNOBT įvyks naujo lietuviško baleto „Procesas“, pagal Franzo Kafkos to paties pavadinimo romaną, premjera. Spektaklio choreografas - M. Rimeikis, kompozitorius Mindaugas Urbaitis.

Tokio kūrinio pasirinkimas baletui jau kuris laikas daugeliui kėlė abejonių: „Kodėl F. Kafka? Kodėl „Procesas“? Kodėl toks kūrinys keliamas į baleto sceną?„

Trečiadienį teatre surengtoje naujojo baleto pristatymo spaudos konferencijoje abejones sklaidė pats choreografas: „Norisi, kad žiūrovai nesusiformuotų tokių klišių - čia F. Kafka, čia sunku. Noriu, kad baletą žmonės žiūrėtų atvira širdimi. Viską dar norisi tobulinti, gerinti - tas procesas vyksta per repeticijas. Šituo kūriniu, ta idėja gyvenau dvejus metus.

Tame F. Kafkos kūrinyje gvildenamos bendražmogiškosios problemos. F. Kafka eksploatuojamas visame pasaulyje ir neatrodo, kad sušokti jo neįmanoma. Galima kalbėti apie biurokratiją, apie požiūrį į žmogų, apie tai, kaip jis keičiasi: rytą pabunda galvodamas apie karjeros kelią, vakare galvoja apie kaltę - nesamą ar esamą.„

Tačiau M. Rimeikis pabrėžė, kad Jozefo K. šokio partija -viena iš fiziškai ir emociškai sudėtingiausių visame trupės vyrų repertuare, mat pagrindinis „Proceso“ personažas kone visą baleto laiką praleidžia scenoje.

Dėliojant libreto įvykių eigą, atsisakyta mėginimų nuosekliai, su visais F. Kafkos aprašytais veikėjais „sušokti“ romano siužetą. Pasirinktos tik atskiros scenos, kurių seka išsaugo vientisą kūrinio prasminį „stuburą“. Kiekviena scena čia suvokiama kaip atskiras labirintas, kurį tenka įveikti Jozefui K. Finalas taip pat apsieina be kruvino mėsininko peilio: juk pagrindinis veikėjas iš tikrųjų pražūva ne tada, kai jam įvykdoma egzekucija, o tuomet, kai praranda viltį.

Choreografo siekį nerti į sudėtingą kūrinį įvertino LNOBT baleto trupės meno vadovas K. Pastoras.

„Reikia pripažinti, kad tai - sudėtinga tema, bet ji - labai svarbi. Man labai patinka, kad Martynas šiame spektaklyje pasirinko kalbėti apie svarbius dalykus. Šokis - ne vien paviršutinis blizgesys, o ir svarbios problemos.

„Procesas“ - tai baleto premjera, kuri svarbi ne tik M. Rimeikio kūrybos kelyje, bet ir Europos šokio pasaulyje, nes jis išdrįso kalbėti apie svarbias problema. Taip, šio baleto laukiau. Negaliu sakyti, kad jis po savaitės atsiras Varšuvos teatro repertuare. Man patinka, kad šiame spektaklyje matau choreografo šokio brandą. Ir aš pasistengsiu šį spektaklį parduoti“, - nevyniojo žodžių į vatą K. Pastoras.

Pagrindinį - Jozefo K. vaidmenį šoks du baleto artistai - Jeronimas Krivickas ir Ernestas Barčaitis.

J. Krivickas patikino, kad repetuoti šį vaidmenį pradėjo nuo praėjusio sezono. Artistas neslėpė, kad jis pareikalavo daug fizinių, dvasinių ir emocinių jėgų.

„Jis fiziškai sunkus todėl, kad jo šokio kalba - labai gili, labai turtinga. Emociškai - pats kūrinys, tema prideda svorio. Jozefo K. sieloje vyksta vidinė kova - su visuomene, su savimi. Jį nelengva pakelti dvasiškai, nes vaidmuo vargina tiek fiziškai, tiek emociškai. Tai - ne princo vaidmuo. „Procesu“ dabar gyvename, spektaklio kūrimo procesas vyksta ir užkulisiuose“, - pasakojo J. Krivickas.

Panelę Biurstner šokanti Rūta Lataitė sakė, kad choreografas nubrėžia ribas, rėmus, bet vaidmenį kurti turi pats.

Kompozitorius M. Urbaitis iš pradžių buvo pakviestas kaip muzikos konsultantas, tačiau išėjo taip, kad netrukus jis tapo originalaus baleto autoriumi. Kompozitorius pripažino, kad tas metas, kai kūrė muziką „Procesui“, buvo labai įdomus jo gyvenimo tarpsnis.

„F. Kafkos „Procesas“ - toks vientisas veikalas, tad ir baleto muzika turi būti lyg vientisas šūvis“, - vaizdžiai apibūdino M. Urbaitis.

Scenografas Marijus Jacovskis neslėpė, kad į spektaklio erdvę vedė ne toks tiesus ir ne toks aiškus kelias - su choreografu jie susitikdavo, išgerdavo kavos, persimesdavo keliais žodžiais ir išsiskirdavo.

Ir staiga įvyko praregėjimas, kaip statant tokį baletą turėtų atrodyti scena: „Mes atsisakėme laikmečio ir vietos. Nusprendėme, kad reikia susitelkti į tai, kas vyksta Jozefo K. galvoje“.

Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vladas Bagdonas: aktorystė – didelis kamavimosi procesas

Aktorius Vladas Bagdonas , šiais metais apdovanotas Auksiniu scenos kryžiumi už indėlį į...

Išdalyti Kanų kino festivalio apdovanojimai

Baigėsi 72-ąjį kartą surengtas Kanų tarptautinis kino festivalis. Kaip ir visada, jis...

Ar galima neštis namus su savimi – klausia teatro kūrėjai

Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje gegužės 24 d. įvyko antroji šių metų...

Vasarą MO kviečia leisti laiką savo atvirose erdvėse (1)

MO muziejus vilniečiams ir miesto svečiams pristato vasaros programą – kvies įsitraukti į...

Vilniaus rajono bendruomenės kurs Lietuvos viziją kartu su teatro menininkais

Lietuvos nacionalinis dramos teatras jau antrus metus vykdo edukacinį projektą „Lietuvos...

Top naujienos

Lietuva rinko Prezidentą: kurį iš kandidatų rinkosi Lietuvos žmonės vyrų ir moterų balsai ryškiai išsiskyrė (51)

Racionalumas, profesionalumas, loginis mąstymas ir patirtis – tokias kandidatų į Prezidentus...

Nausėda sako, kad keistų retoriką Rusijos atžvilgiu (19)

Kandidatas į prezidentus Gitanas Nausėda sako, kad šiek tiek keistų retoriką Rusijos...

Stebuklui prilygusi išsigelbėjimo jūroje istorija įgavo kraupių detalių (6)

Kai ant plausto plaukęs Nathanas Carmanas buvo rastas jūroje, visi jo gailėjo. Tačiau dabar tikros...

Lietuvoje – lemtinga diena: Lietuvos prezidento ir EP rinkimai baigėsi Gabrielius Landsbergis: daug dalykų keisis; nuolat atnaujinama (1826)

Sekmadienį, gegužės 26 d., Lietuva renka šalies Prezidentą ir 11 Europos Parlamento narių....

Išskirtinis Godos Alijevos interviu jos naujuose namuose: atėjo laikas išgirsti tikrąją skyrybų istoriją (86)

Dainininkė Goda Alijeva pasiryžo itin atviram interviu apie skyrybas su krepšininku Rolandu...

„Lietuvos talentų“ superfinalas: dėl pagrindinio prizo kovoja dešimt geriausių nuolat atnaujinama (1)

Sekmadienio vakarą, kai šalyje vyksta prezidento rinkimai, laukia ir finalinė „Lietuvos...

25 metai po Kurto Cobaino mirties – pilni sąmokslo teorijų ir baisių sutapimų (4)

Sunku patikėti, tačiau prabėgo jau 25 metai nuo tada, kai būdamas 27-erių Sietle šį pasaulį...

Nuo pyragų – iki gurmaniškų austrių: profesionalai pademonstravo, kaip išnaudoti visas griliaus galimybes (2)

Sekmadienį visi, kas neabejingi griliuje ruoštam maistui , rinkosi į Verkių dvaro parke Vilniuje...