aA
Šią vasarą liepos mėnesį Prancūzijoje praūžė 75-asis Avinjono teatro festivalis, kasmet pritraukiantis daugybę teatro žiūrovų ir kritikų iš viso pasaulio. Festivalio „OFF“, La Manufacture Collectif Contemporain programoje šiemet buvo pristatytas Artūro Areimos teatro spektaklis „Hamletmachine“ pagal to paties pavadinimo Heinerio Müllerio pjesę. Jau po pirmųjų rodymų spektaklis spaudoje pakliuvo tarp 50-ies „būtinų pamatyti“ darbų iš visų 1070 rodomų spektaklių Avinjono „OFF“ programoje. Per penkiolika dienų Avinjono publikai „Hamletmachine“ buvo parodytas devynis kartus.
„Hamletmachine“
„Hamletmachine“
© Laura Vansevičienė

Artūro Areimos spektaklis „Hamletmachine“, analizuojantis jauno žmogaus, kamuojamo nerimo, prasmės paieškos, ir bandymo suvokti save per destruktyvias, ribines patirtis problemas, sulaukė daug užsienio kritikų ir prodiuserių dėmesio. Dramaturgo Heinerio Müllerio kūryba festivaliui gerai pažįstama (pirmasis pastatymas pagal pjesę „Hamletmachine“ režisuotas Herve Loichemol, Avinjone buvo pristatytas dar 1983 m. pagrindinėje festivalio „IN“ programoje), tad Artūro Areimos trupė sulaukė pagyrų ne tik dėl spektaklio atlikimo, bet ir dėl gebėjimo itin jautriai ir profesionaliai atrakinti dramaturginę medžiagą. Pranešime žiniasklaidai pateikiamos ištraukos iš straipsnių, publikuotų Prancūzijos spaudoje.

Emmanuelle Dauboin

„Hamletmachine“ – kančios šerdyje

Spektakliu „Hamletmachine“ Artūras Areima, meistriškai pasitelkdamas tamsiąją estetiką, tyrinėja kančios bedugnę. Atmosferoje, primenančioje požemius, juodžemio purve, grėsmingame garsiniame peizaže, blankioje baltoje šviesoje jauna pora grimzta į chaosą ir depresiją. Dvi kenčiančios sielos, maištaujančios prieš politinę sistemą. 75 įtemptos, itin intensyvios minutės. Ši Heinerio Müllerio „Hamletmachine“ adaptacija La Manufacture Collectif Contemporain programoje buvo rodoma iki liepos 15 d. Įtraukiantis, neturintis užuolankų teatras, atvykęs iš Lietuvos.

2014 m. Vilniuje įkurta trupė AAT (Artūro Areimos teatras) nusprendė išsilaisvinti iš subsidijuojamosios kūrybos ir nevaržomai statyti kontrkultūrinius spektaklius. Dažnai provokuojantis AAT repertuaras priklauso Hanso-Thieso Lehmanno apibrėžtam postdraminiui teatrui. Performatyvus teatras, kuriame tekstas išnyksta mainais į vizualų ir, paprastai, multidisciplininį pastatymą. Po 2018 m. La Manufacture Collectif Contemporain rodyto spektaklio „Under Ice“ lietuvių trupė čia užsuko dar kartą ir pristatė devynis spektaklius.

Universalūs skauduliai

Nuo pat pradžios atsiveria nykimo scena. Ant seno čiužinio susmukęs vaikinas. Tolumoje, prie pulto esanti jauna moteris leidžia šiurpų garso takelį. Nepaisant pasaulio pabaigos simbolių, sceninė kompozicija užburia intriguojančiu magnetizmu. Lėtas ritmas, intensyvi vaidyba, padažnėjęs kvėpavimas – technologijų pagalba pasiekiamas intymumas. Prie ekscesų pripratęs Artūras Areima pataiko tiesiai į dešimtuką. Jis suteikia mums vojeristo vaidmenį, nukreipdamas mūsų žvilgsnį į sielos kančią. Raumenys įsitempia. Galūnės virpa. Į depresijos šerdį žvelgiame per universalią prizmę. Iš kartos į kartą perduodamas sielvartas ir pyktis yra toks stiprus, kad Ofelija, Elektra ir Hamletas rezonuoja su šiandienos jaunimu.

Tamsumos estetika

Netikėtai situacijos rimtumą sušvelnina vizualinė kompozicija. Tamsoje ryškios baltos gėlės sušvelnina scenos kalbą. Grafinę harmoniją užtikrina režisierius, kuris pats asmeniškai rūpinasi kostiumais ir scenografija. Daugybė ženklų, kurie atliepia ir įrodo galingą bei užburiančią Roko Petrausko ir Monikos Poderytės vaidybą. Visapusiškas scenovaizdžio konceptas, kuris yra tiek vizualus, tiek garsinis. Daugybėje tarptautinių festivalių dalyvavusi jauna ir talentinga trupė AAT verta būti atrasta ir pripažinta. Netradicinio teatro gerbėjams.

„Hamletmachine“
„Hamletmachine“
© Laura Vansevičienė



Pierre Sales

Dėmesio NSO! Šis lietuvių trupės AAT iš Vilniaus sukurtas spektaklis geriausiai atspindi dvasią, kurią La Manufacture Collectif Contemporain kompanija perteikia per savo naktinius pasirodymus. Drąsiai pasirinktas gana rizikingas spektaklio pastatymas, galintis nustebinti tiek turiniu, tiek forma. Scenoje abu aktoriai sėkmingai bando įkūnyti tamsiausių nuogąstavimų kamuojamo jaunuolių baimes ir nenumaldomą nerimą. Spektaklis, vaidinamas muziejuose ir kitose tokiam pasirodymui neįprastose vietose, stulbina, ir net jei kai kurios scenos gali pasirodyti neaiškios, reikia gebėti atsiduoti troškimui personalizuoti nuolatinio nerimo būseną.

Vizualaus ir garsinio intensyvumo dėka žiūrovams daugiau ar mažiau pavyksta absorbuoti dviejų atlikėjų (Poderytė Monika, Petrauskas Rokas) keliamą įtampą viso vaidinimo metu. Neikite žiūrėti šio spektaklio, jei norite išvysti kažką jau matyto, pasikartojančio, panašaus į kitus spektaklius rodomus Avinjono „OFF“ programoje. Eikite, jei norite atrasti kitokias formas, naujas trupes, kurios nuolat ieško, kas galėtų pastūmėti teatrą į priekį. Gana sukrečianti patirtis, kurią dar reikia suvirškinti, kad būtų galima geriau įvertinti.

Iš prancūzų kalbos vertė Ugnė Sprainaitytė

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(7 žmonės įvertino)
5.0000

JAV sugrąžino Irakui 3,5 tūkst. metų senumo Gilgamešo epo lentelę (11)

Irakui ketvirtadienį buvo sugrąžinta 3,5 tūkst. metų senumo lentelė su užrašytu Gilgamešo epo...

Dėl pandemijos „Kultūros nakties“ festivalio programa pernelyg nesusitraukė

Šįvakar, jau penkioliktą kartą naktinėti pakvies kultūros ir meno festivalis „ Kultūros...

Aušra Kaziliūnaitė atstovavo Lietuvai tarptautinėje Geteborgo knygų mugėje

Rugsėjo 23 d. prasidėjo didžiausias bei svarbiausias Šiaurės šalių regione literatūrai ir...

Bičių metus suskaičiavęs Algirdas Amšiejus: esu bičių šeimos tarnas (2)

„Noriu, kad perskaitę šią knygą susimąstytume, kaip pasaulyje viskas susiję: augalai, bitės...

Dovanodamas klausytojams nepamirštamas akimirkas, festivalis „Vilnius Mama Jazz“ žengia į trečią dešimtį

Jau beveik įpusėjo jubiliejinis dvidešimtasis festivalis „Vilnius Mama Jazz“. Festivalio...

Top naujienos

Analitikai su nerimu stebi įvykius Vokietijoje: šis scenarijus Europai pridarytų daug bėdos (179)

Labai tikėtina, kad po šį sekmadienį vykstančių rinkimų į Vokietijos parlamentą bus...

Raminta Rakauskė | D+

Metalo supirkinėtojai tokių kainų nebuvo matę nuo 2009-ųjų: gyventojai nešė viską, ką galėjo

Kol dalies pramoninių metalų kainos po truputį sminga žemyn, kai kurių vis dar skaičiuoja...

Liūdnos žinios: Kaune kovojama dėl COVID-19 sergančio naujagimio gyvybės Kauno klinikų reanimacijoje gydomi du vaikai (847)

Medikų nerimas auga: reanimacijoje vis daugiau koronavirusu sergančių vaikų. LNK žinios praneša,...

Plakatą Nausėdai JAV iškėlusi lietuvė: mūsų yra visame pasaulyje (846)

Plakatą „Nausėda yra homofobas“ iškėlusi mergina yra lietuvė Eglė Malinauskaitė . 21 metus...

Orai: nauja savaitė atneš permainų (1)

Praslinkus aktyviam Atlanto ciklonui, šeštadienį nuo Skandinavijos priartės naujas žemo...

Brutualiu žinomos prodiuserės nužudymu kaltinamas žurnalistas išsidavė itin išsamiais įvykio aprašymais (15)

39 metų televizijos prodiuserė iš Prancūzijos Sophie Toscan du Plantier ramiame Airijos regione...

Pristatė, kaip artimiausiu metu keisis pensijos Lietuvoje: nėra viskas jau taip gerai (369)

Rugpjūčio mėnesį socialinės apsaugos ir darbo ministrė Monika Navickienė pristatė, kaip...

Pats garsiausias ir paslaptingiausias klubas Berlyne: ką jie ten taip slepia? (20)

Berlynas – 100% pats išskirtiniausias miestas Europoje, turintis unikalią aurą, kurios...

Agnė Kulitaitė | D+

Agnė Kulitaitė: iki kominių pasivažinėjimų vidury dienos nueinamas labai ilgas kelias (2)

Pastarojo laiko įvykiai tik dar kartą patvirtino, jog net ir šiais neramiais laikais konstantų vis...

Gražiausia pasaulio lengvaatlete tituluojama vokietė bėgimo takelį išmainė į podiumą (71)

22 metų Alica Schmidt buvo per žingsnį nuo savo didžiausios gyvenimo svajonės, tačiau jos...