aA
Šiuolaikinio meno centre (ŠMC) iki lapkričio 22 d. veiks penktoji „JCDecaux premija: turiu žodžius“ paroda, kurioje savo kūrinius pristato penkios savo karjerą pradedančios menininkės. Tarptautinė komisija parodos pabaigoje paskelbs, kas taps premijos laureate, o parodos lankytojai gali nuspręsti, kam atiteks publikos prizas. Viena iš projekte dalyvaujančių kūrėjų, Karolina Janulevičiūtė, kviečia žiūrovus neįprastai patirti drabužius ir apsirengimo malonumą. Jaunosios kartos menininkė mano, kad mūsų santykis su drabužiais yra daug intymesnis ir vertingesnis nei vien tik jų kaip produkto vartojimas, todėl ji renkasi kitą poziciją galvodama, apie jų medžiagiškumą ir įgalinimą.
Karolina Janulevičiūtė
Karolina Janulevičiūtė
© M.Repečka Photography

– Studijavai Vilniaus dailės akademijoje (VDA), o vėliau studijas tęsei užsienyje, viename Suomijos universitetų. Kas tave atvedė į kostiumo dizaino studijas?

– Visada domėjausi audinių plokštumos skulptūriškumu, kokia medžiagos transformacija įvyksta rengiant žmones. Kaip iš plokščio audinio gaunasi struktūriškas multidimencinis darinys, kuris tampa nešiojamu drabužiu. Kostiumo dizaino studijose mane labiausiai sudomino funkcinė rūbo paskirtis žmonėms, bet tuo pačiu ir meninės išraiškos sąjunga.

Po 4 metų VDA su savo baigiamuoju darbus nuvykau į kostiumo dizaino konkursą „Designblok Diploma Selection“ Prahoje ir ten susipažinau su tą pačią sritį studijavusiais kolegomis. Supratau, kad man dar kažko trūksta. Pasirodė, kad neturiu tiek žinių, kiek turi kiti studijavę užsienyje. Todėl iškėliau sau iššūkį pabaigti magistro studijas užsienyje. Prieš metus baigiau mokslus Helsinkyje, Aalto universitete ir nuo to laiko ieškodama galimybių pradėjau aktyviau dalyvauti įvairiuose projektuose ir kooperacijose su kitais menininkais.

– Rūbai mums padeda save išreikšti, formuoti įvaizdį ar parodyti statusą, o gal nusiasmeninti ir ištirpti minioje. Savo kūryboje ieškai naujų formų, kaip apie madą kalbėti kitaip. Ar tave domina kasdieninė mada, semiesi iš jos inspiracijų?

– Studijų pradžioje tuo domėjausi ir galbūt įsivaizdavau savo ateitį kaip dizainerės, o ne kūrėjos, kuri dirba su drabužiais ar tekstile. Galiausiai baigus magistrantūrą, natūraliai susidėliojus planams, mados industrija nebeatrodė tokia priimtina. Joje vis dėlto yra daug talento ir darbo jėgos išnaudojimo, betikslės perprodukcijos. Yra tiek daug visko, bet nėra tam atsvaros.

Iš kitos pusės industrija stengiasi galvoti, ko reikia žmonėms, tačiau po visu tuo slepiasi problematiška situacija: pelno siekimas neadekvačiai išnaudojant darbo jėgą, gamtinius resursus. Todėl man norėjosi nuo to atitolti. Negalvoti apie kiekybę ir kas bus geriau parduodama, o labiau galvoti apie madą kaip tyrimų lauką, kuriame sluoksniuojasi tiek daug socialinių, psichologinių ir kultūrinių fenomenų bei santykių su kūnu, žmogumi ir medžiagiškumu.

– Garsūs mados namai vis dažniau galvoja apie universalius aprangos sprendimus ir derinius, atrodo, kad mažintų vartotojiškumą, bet tuo pačiu formuoja naujas tendencijas. Galiausiai mes patys prisidedame prie mados industrijos variklio sukimo. Ar tau nebūna moralinės priešpriešos. Ar tavo pasirinktas kelias yra protestas prieš mados industriją?

– Būtent, šiame gyvenimo etape ta priešprieša mane ir paskatino labai natūraliai atitolti nuo masinės mados. Pavyzdžiui, esu dalyvavusi darbo pokalbiuose su mados kompanijomis ir pati save stebėjau, kad mano dominančios vertybės kitokios nei šios industrijos.

Karolinos Janulevičiūtės instaliacija parodoje „JCDecaux premija turiu žodžius“
Karolinos Janulevičiūtės instaliacija parodoje „JCDecaux premija turiu žodžius“
© M.Repečka Photography

Galiausiai nusprendžiau, kad nereikia sau meluoti ir priešintis tam, kuo iš tikrųjų tikiu ir nustojau save pozicionuoti tradiciniame mados industrijos lauke. Surizikavau pradėti savo kelią, nes manau, kad kitokie požiūriai irgi yra aktualūs, galbūt jie išsivystys į dar kitą kryptį. Todėl man tai ir įdomu.

Nemanau, kad tikslinga būtų save apgaudinėti ir padirbti industrijoje, o tada imti daryti tai, kas išties domina. Keli metai mados industrijoje yra labai trumpas laiko tarpas padaryti gerą įdirbį. Sudėtinga vienam bandyti pakeisti visą industriją. O dabar, kad ir šioje parodoje, aš stengiuosi atkreipti dėmesį ir keisti lankytojų požiūrį savo darbu kaip variantu. Taip galbūt mažesniais žingsniais bus prisidėta prie nuovokaus supratimo apie mados bei drabužių vertę.

– Papasakok, ką veikei iki „JCDecaux premija“ parodos, ar čia tęsi savo kūrybos temas, o gal pamatysime kažką naujo?

– Daugelis ankstesnių projektų buvo susiję su kostiumais performansams. Pati neturiu tiesioginės patirties šiuolaikinio meno lauke, ši paroda yra pirmasis toks prisistatymas. Iki šiol dažniausiai bendradarbiavau su įvairių sričių kūrėjais, kurių išraišką ar idėją išverčiau bei papildžiau drabužiais.
Kalbant apie ekspoziciją, tai yra erdvinė rūbų instaliacija. Kiekvienas iš drabužių sukurti specialiai šiai parodai – nuo jų iškarpų, struktūrų, tekstūriškumo iki spalvos parinkimo. Dalį audinių dažiau pati, siekdama sukurti vieningą spalvų paletę. Instaliacija abstrakčiai ir pasąmoningai, kvies lankytojus susipažinti su mados medžiagiškumu, negalvojant apie tai, kad tai yra produktas turintis tik piniginę vertę, o kvies patirti medžiagiškumo ir kūrybinę, tuo pačiu atviro potyrio vertę.

Noriu, kad ši instaliacija sužadintų malonumą patirti mados objektus tokioje erdvėje, kuri tam yra neįprasta, atsieta nuo demonstruojančio kūno ir galbūt tai atneš papildomą malonumą, nes žmonės nebus priversti galvoti ar jie turi tai pirkti, ir ar jiems to reikia, ar taip patogu. Šis kūrinys – tai bandymas padėti atsieti drabužių patirtį nuo vartojimo įgūdžių.

– Parodos lankytojai galės apsivilkti tuos rūbus?

– Tam tikra prasme galės, bet ne kaip matavimosi kabinoje. Drabužių instaliacija kabės atvirose pasiekiamose struktūrose, kuri leidžia lankytojams į juos įlįsti, užsigaubti, žvilgtelėti arba prisiliesti.

– Mada ir rūbai yra labai svarbus įvaizdžio dalykas, kuris dažnai būna formuojamas per socialinius tinklus. Pavyzdžiui, „Instagram“ platforma yra paremta vizualumo kultūra ir ten drabužių deriniai vaidina svarbų vaidmenį. Koks tavo santykis su socialinę medija? Ar tu dalyvauji joje?

– Yra buvę skirtingų etapų. Prieš dvejus metus visą vasarą praleidau be „Instagram“ – norėjau pažiūrėti, kaip pasikeis supratimas apie aplinką, apie tai ką veikiu ir apie vertę to, ką veikiau tą vasarą. Po tokios pauzės supratau, kad mano jokios patirtys nei kiek nesumenkėja, lyginant su tuo, jei viską būčiau viešinusi. Savo kūrybos daug neviešinu. Vis dėlto turi skaitmeninį vizualinį dienoraštį sau ir savo draugų ratui.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Asmik Grigorian: UŽ, o ne – PRIEŠ

Kerinti, pribloškianti, stulbinanti. Šiais ir daugybe kitų vardų vadinama pasaulį balsu...

Valdovų rūmuose atidarytas „Kino po žvaigždėmis“

Kino seansų po atviru dangumi festivalis „Kinas po žvaigždėmis“ jau dvyliktąjį kartą...

Nijolė Oželytė: esu vienišė, tarp žmonių jaučiuosi tarsi per egzaminą (17)

Kasdien ji sėda ant dviračio ir apsuka keturiasdešimties kilometrų ratą. „Tai vienintelis...

„Baltos lankos“ siūlo išsirinkti vasaros skaitinį: nuo lauktų naujienų iki atgimusios klasikos

Vasara persirito į antrą pusę, o jūs taip ir neperskaitėte TOS vienintelės šios vasaros knygos...

Knygos, norintiems pažinti pasaulį ir save

Jei esate iš tų žmonių, kurie mėgsta ne tik grožinę literatūrą, bet ir knygas, leidžiančias...

Top naujienos

Lukašenka sulaukė paramos: migrantams į Lietuvą patekti jau padeda ir desantas iš Maskvos (100)

Ar norite nemokamai į Minską? Tokį pasiūlymą irakiečiams Baltarusijos sostinės oro uoste...

Šaukiama neeilinė sesija: skamba raginimai priimti adekvačius, o ne pusinius sprendimus papildyta (348)

Gilėjant krizei dėl migrantų, kitą savaitę Seimo narius planuojama kviesti į neeilinę sesiją....

Ministrės sprendimas leido pasieniečiams naudoti psichinę ir fizinę prievartą (24)

Pirmadienio vakarą vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės pasirašytas sprendimas leido...

Galimybių pasas sugrįš su trenksmu – reikės daugybei veiklų, svarstoma ir dėl didesnių parduotuvių (621)

Vyriausybės kantrybė nevakcinuotiems gyventojams baigiasi. Galimybių pasas gali tapti privalomu...

Liepą – nauji vėjai NT rinkoje, tačiau nerimą kelia įtakos būsto kainai turintis veiksnys

Pastarąjį pusmetį NT rinka išgyveno tikrą aukso amžių. Tačiau jau birželio mėnesį butų...

Šaltiniai: per naktį apgręžta daugiau nei 100 neteisėtų migrantų spec. priemonių pareigūnams naudoti kol kas neprireikė (180)

Gerai informuotų Delfi šaltinių duomenimis, pastarąją naktį iš viso apgręžta ir į...

Milda Matulaitytė-Feldhausen | D+

Lietuviai yra puikiausi veidmaniai: ašarotų senukų akių prireikia tik tada, kai prieš kažką „kovojame“

Taip, jūs teisingai skaitote – šiame straipsnyje bus visko, ką jūs taip dievinate: kenčiančių...

Pakarto Šišovo kūną radęs jo bičiulis: buvom perspėti baltarusių NVO: jis kėlė tikrą pavojų režimui (128)

Baltarusių nevyriausybinė organizacija antradienį apkaltino Baltarusijos autoritarinio lyderio...

Migrantai lydimi iki pat Lietuvos sienos: FRONTEX užfiksavo Baltarusijos pasieniečių veiksmus (533)

Valstybės sienos apsaugos tarnybos ( VSAT ) pareigūnams talkinantys kolegos iš Europos sienų ir...

Holivude su vyru dirbanti Ibelhauptaitė neslepia apmaudo: dėl vieno atsisakiusio skiepytis kolegos – šimtamilijoniniai nuostoliai (15)

Los Andžele kartu su vyru Dexteriu Fletcheriu filmavimo aikštelėje dirbanti režisierė Dalia...