aA
Lietuvos žiūrovų itin mėgstamas Pietų Korėjos kinas šiemet bus pristatomas kovo 19–balandžio 2 dienomis vyksiančio „Kino pavasario“ retrospektyvose. Vieną iš jų sudarys šiemet 4 „Oskarus“ laimėjusio režisieriaus Bong Joon-ho kūryba – keturi jo pirmieji filmai ir šedevru vadinamas „Parazitas“. Antrojoje retrospektyvoje „Pietų Korėjos kino aukso amžius“ išvysime kertinius 7-ojo dešimtmečio filmus.
Filmas „Šeimininkas“
Filmas „Šeimininkas“
© Organizatorių nuotr.

Pasak „Kino pavasario“ meno vadovės Mantės Valiūnaitės, šias dvi festivalio retrospektyvas akivaizdžiai skiria kūrybinės laisvės skirtumai.

„Pietų Korėjos kinas iki pat 1993 metų patyrė griežtą šalies cenzūrą. Ne vienas filmas buvo padėtas ant lentynos, ne vienas režisierius kalėjo už kariniam režimui nepatogias temas. O Bong Joon-ho retrospektyva pažymi išsilaisvinimą ir atvirą kritiką Pietų Korėjoje egzistuojančioms ekonominėms, socialinėms problemoms. Jis priskiriamas Naujajam Korėjos kinui, o šis siekė ne tik išvaduoti kino kalbą nuo cenzūros pančių, drąsiai kalbėti svarbiomis temomis, bet ir perkurti šalies kino industriją“, – su Pietų Korėjos kino kontekstu supažindina M. Valiūnaitė.

Pietų Korėjos aukso grynuoliai

Pranešime spaudai teigiama, kad 2019 metais Pietų Korėjos kinas šventė savo kino istorijos šimtmetį. Ta proga šalies archyvas suskaitmenino ir restauravo daug svarbių filmų, padidino jų prieinamumą žiūrovams visame pasaulyje. „Festivalio žiūrovų laukia unikali patirtis – Pietų Korėjos kino aukso amžiumi vadinamo 7-ojo dešimtmečio esminiai filmai, gauti iš šalies kino archyvo. Tai leis susipažinti su šalies kontekstu ir tuomete tematika – karo paliktomis traumomis, moterų padėtimi visuomenėje, autoritariniu valdymu“, – toliau pasakoja M. Valiūnaitė.

Retrospektyvas pradės aukso grynuoliu ir geriausiu šalies filmu dažnai tituluojama drama „Tarnaitė“ (The Housemaid, 1960). Šis režisieriaus Kimo Ki-youngo filmas įkvėpė ne vieną korėjiečių kino kartą, jį filme „Parazitas“ cituoja ir Bong Joon-ho.

Filmas „Tarnaitė“
Filmas „Tarnaitė“
© Organizatorių nuotr.

Filme pasakojama apie neištikimą kompozitorių, išduotą žmoną ir jų tarnaitę. Kai ši suvilioja šeimininką ir pastoja, vyras su žmona, bijodami aplinkinių reakcijos, pareikalauja pasidaryti abortą. Prašymas įsiutina tarnaitę. Ji griebiasi keršto. Režisierius maišo skirtingus žanrus ir nuotaikas – melodramą, klasikinę tragediją, psichologinį trilerį, absurdą, įtraukia ir siaubo elementų.

Ypatingas ir filmas „Beprasmė kulka“ (Aimless Bullet, 1961). Vos tik išleistą filmą uždraudė karinė vyriausybė, o jo negatyvas tiesiog dingo. Ir tik visai neseniai Yu Hyun-moko filmas restauruotas ir grąžintas į kino istoriją. Realistiniu kino šedevru vadinamos dramos ašis – šeimos istorija, atspindinti kolektyvinį pokario Korėjos nerimą. Čeol-ho dienos dažnai baigiasi blaškantis po naktines Seulo gatves. Jo motina serga, sesuo prekiauja savo kūnu, o brolis plėšia bankus. Herojai įkalinti galingoje ir nepajudinamoje socialinėje struktūroje.

Filmas „Beprasmė kulka“
Filmas „Beprasmė kulka“
© Organizatorių nuotr.

Teisėja“ (The Woman Judge, 1962) – antrasis korėjiečių filmas kino istorijoje, kurį režisavo moteris. Filmo autorė Hong Eun-won nuosekliai siekė papasakoti apie moterų padėtį iš moters perspektyvos itin patriarchalinėje šalyje. Filme atskleidžiama teisėja svajojančios tapti Džin-suk istorija. Ji kovoja su patriarchalinėmis Pietų Korėjos visuomenės normomis, išvyksta į vienuolyną mokytis, nepaiso savo būsimo vyro ir jo šeimos prieštaravimų bei pradeda teisėjos karjerą.

Filmas „Teisėja“
Filmas „Teisėja“
© Organizatorių nuotr.

Vieno labiausiai vertinamų Pietų Korėjos režisierių Lee Man-hee melodrama „Sekmadienis“ (The Day Off, 1968) buvo uždrausta 37 metus ir pirmą kartą parodyta praėjus daugeliui metų po režisieriaus mirties. Sekmadienis yra vienintelė savaitės diena, kai susitinka mylimieji Ho Uk ir Džijon. Mergina laukiasi ir nori nutraukti nėštumą, nes pora neturi pinigų net puodeliui kavos. Ho Uk privalo jų prasimanyti. Išvystęs savitą tuo metu itin populiaraus melodramos žanro poetinę kino kalbą, režisierius kritikavo modernėjančią, tačiau vis dar itin ribotą visuomenę ir opią socialinę atskirtį.

Filmas „Sekmadienis“
Filmas „Sekmadienis“
© Organizatorių nuotr.

Bong Joon-ho provokacijos ir psichologiniai žaidimai

Po Kanų „Auksinės palmės šakelės“ ir keturių šiųmetinių „Oskarų“ Bong Joon-ho – dabar turbūt dažniausiai linksniuojamas pasaulio režisierius. Apie jį išgirdo net ir tie, kurie mažai domėjosi kinu.

„Norėjome parodyti, kaip prasidėjo Bong Joon-ho kūrybinis kelias. Taip ir gimė jo ankstyvosios kūrybos retrospektyva. Režisierius pasirinko vidurio kelią – jis išvystė savitą braižą, autorinę kino kalbą, tačiau taip pat lengvai žongliruoja skirtingais žanrais ir populiarius filmus kuria ne tik savo šalyje, bet ir už jos ribų“, – pasakoja M. Valiūnaitė.

Jau debiutiniame filme „Lojantys šunys niekada nekanda“ (Barking Dogs Never Bite, 2000) Bong Joon-ho laužo taisykles, drąsiai provokuoja ir juokina. Lojantys šunys erzina jauną universiteto dėstytoją Yoon Ju, gyvenantį dideliame blokiniame name su besilaukiančia žmona. Prie kaimynės durų vyras pastebi šuniuką. Jam nekyla abejonių – būtent jis kelia siaubingą triukšmą. Yoon Ju čiumpa vargšelį ir uždaro rūsyje. Ir tai tik keistų įvykių pradžia.

Filmas „Lojantys šunys niekada nekanda“
Filmas „Lojantys šunys niekada nekanda“
© Organizatorių nuotr.

Tikrais įvykiais paremtas antrasis kūrinys „Prisiminimai apie žmogžudystę“ (Memories of Murder, 2003) neretai minimas tarp svarbiausių pastarųjų dešimtmečių pasaulio kriminalinių filmų. Siužetas nukelia į 1986 metų mažą provincijos miestelį, jį sukrečia virtinė žmogžudysčių. Tyrimo imasi policija ir iš Seulo atvykęs inspektorius. Žudikas užmena vis daugiau mįslių ir veda tyrėjus iš kantrybės.

Filmas „Prisiminimai apie žmogžudystę“
Filmas „Prisiminimai apie žmogžudystę“
© Organizatorių nuotr.

JAV intervenciją Tolimuosiuose Rytuose kritikuojantis siaubo trileris su politinės satyros elementais „Šeimininkas“ (The Host, 2006) sulaukė tarptautinės sėkmės ir buvo populiarus net ir Šiaurės Korėjoje. Filme pasakojama apie JAV karinės bazės pareigūnus. Jie išpila pavojingus chemikalus į Han upę. Po kelerių metų neatpažintas milžiniškas gyvis išlenda iš upės vandenų ir praryja Seulo gyventojus bei pagrobia prekeivio dukrą. Po masinių laidotuvių paaiškėja, kad dukra gyva, bet nelaisvėje.

Psichologinis trileris „Motina“ (Mother, 2009) yra vienas žiūrimiausių visų laikų Pietų Korėjos filmų. Prie kėdės prikaustančio filmo pagrindinė herojė – motina, kurios sūnų nuteisia už moksleivės žmogžudystę. Silpną atmintį turintis vaikinas nepamena nusikaltimo nakties. Motina pati pasiryžta rasti žudiką. Po šio filmo kino kritikų dėl tamsos ir saspenso režisierius buvo palygintas su Alfredu Hitchcocku. Lietuvoje pirmą kartą bus rodoma nespalvota filmo „Motina“ versija. „Panaikinus spalvas, prabyla esminės filmo detalės“, – sako režisierius Bong Joon-ho.

Filmas „Motina“
Filmas „Motina“
© Organizatorių nuotr.

2020 metų festivalio repertuaras – čia.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilniaus aukcione – kūrinys, kurio vien pasirodymas viešumoje paliks pėdsaką meno istorijoje (3)

Gegužės pabaigoje vyksiantis LXVII Vilniaus aukcionas atkeliauja pasipuošęs itin prabangia meno...

Arūnas Baltėnas: gal baimė ištirpo su gyvenimo patirtimi? (3)

Fotomenininkas Arūnas Baltėnas apie savo herojus, žvelgiančius iš didelių fotodarbų,...

Šv. Jono gatvės galerijos požemiuose – manifestas be kaukių (3)

Sostinės Šv. Jono gatvės galerijoje esančiuose požemiuose gegužės 14 d. pradės veikti Eglės...

Renata Idzelytė: kito tiesa nebūtinai turi sutapti su tavo tiesa

Festivalį „TheAtrium“ birželio pradžioje Klaipėdos dramos teatras pradės žymios lenkų...

Darius Gumauskas: civilizuotoje visuomenėje slėptis nereikia (3)

Gegužės 12 dieną į OKT/Vilniaus miesto teatrą sugrįžta Dariaus Gumausko režisuotas...

Top naujienos

Žiaurumu visą Lietuvą šokiravęs 17-metės žudikas per daug kentėjo, todėl gaus solidžią kompensaciją (203)

Dėl įvykdyto šaltakraujiško nusikaltimo daugiau kaip prieš dešimt metų visą Lietuvą...

XX amžiaus pradžioje gimęs interjero stilius, kuris mūsų namų nepalieka iki šių dienų: skoninga ir ne pigi elegancija (9)

Minimalistinis stilius pradėjo formuotis praėjusio amžiaus pradžioje. Tam neginčijamos...

Liko 100 vakcinos dozių, kurias būtina panaudoti: į „Litexpo“ kviečia visus norinčius (4)

Šeštadienį likus 100 „ AstraZeneca “ dozių, Vilniaus miesto mero patarėjas Karolis...

Paulius Jurkevičius. Jeigu maršas vyktų Italijoje – organizatorius teistų (332)

Apie gegužės 15 – ąją pasisakė beveik visi, kas galėjo: vyskupai, eiliniai vienuoliai,...

Į „įmonės zombio“ spąstus patekęs raseiniškis algos neatgauna dvejus metus: direktorius Ačas tvirtina pats esąs įkaitas (100)

Veiklos nevykdančios, turto neturinčios įmonės gali tapti tikru galvos skausmu buvusiems jų...

Šiurpi per naktį mirusių 1746 žmonių paslaptis atskleista: ant lavonų netūpė net musės

1986 metų rugpjūčio 21 dieną prie Nioso ežero Šiaurės vakarų Kamerūne pasigirdo keistas...

Dieviškų vaizdų Europos sala pamažu vaduojasi iš pandeminio liūdesio gniaužtų: visi trokšta čia atvykti (8)

Tokių privalumų kaip Žydroji grota, raibuliuojanti jūra, penkių žvaigždučių viešbutis ir...

Daugelis tėvų vis dar vengia kalbėtis su savo vaikais apie seksą: psichologė paaiškino, kodėl tai būtina ir nuo kelių metų pradėti (31)

Daugelį tėvų ši tema vis dar verčia raudonuoti ir jaustis nejaukiai. Bet norite tikėkite, norite...

Gydytojas pažėrė naudingų patarimų, kaip numalšinti po skiepo atsiradusį šalutinį poveikį (182)

Įsibėgėjant vakcinacijai nuo COVID-19 žmonėms kyla vis daugiau su tuo susijusių klausimų:...