aA
Pasaulyje kasmet įvyksta daugybė kino festivalių. Juose pristatoma tūkstančiai filmų. „Kino pavasario“ programos sudarytojai atrinko geriausias Vidurio–Rytų Europos ir Baltijos jūros regiono juostas varžytis šių metų konkursinėse programose.
Kadras iš filmo "Šventasis"
Kadras iš filmo "Šventasis"
© Organizatorių archyvas

Vasario 7 dieną išskirtiniame artėjančio „Kino pavasario“ renginyje buvo pristatyti konkursuose „Nauja Europa – nauji vardai“, „Baltijos žvilgsnis“ ir „Trumpas konkursas“ dalyvaujantys filmai.

Konkursinėse programose – naujausios kino tendencijos ir ryškiausios aktualijos nuo smurto prieš vaikus iki pabėgėlių temos, kuri gvildenama įvairiais rakursais – ir kaip siaubo trileris, ir kaip atsitiktinė dokumentika. Kovo 23–balandžio 6 d. šalies kino teatruose padvelks nauji vėjai, pučiantys ir nuo mūsų šalies kino krantų.

„Andrius Blaževičius, Karolis Kaupinis, Kamilė Milašiūtė, Gediminas Šiaulys, Tomas Ramanauskas – tai pavardės jaunų ir labai talentingų režisierių. Ši karta verčia naują lapą Lietuvos kino istorijoje. Vieni jų debiutuoja, kiti pristato savo naujausius – visus mitus apie nepopuliarų, nuobodų lietuvišką kiną griaunančius filmus, – kalbėjo visas tris konkursines programas šiemet globojančio festivalio partnerio ERGO generalinis direktorius Saulius Jokubaitis. – Tarp laukiamiausių – ir patyrusio šalies dokumentininko Audriaus Stonio filmas „Moteris ir ledynas“. Šiemet lietuviai – labai stiprūs varžovai kolegoms iš plataus kontinento.“

Programos „Nauja Europa – nauji vardai“ debiutai

„Nauja Europa – nauji vardai“ – svarbiausia ir seniausiai vykstanti „Kino pavasario“ konkursinė programa, kurios tikslas pristatyti talentingiausius Vidurio ir Rytų Europos debiutantus. Vienas laukiamiausių festivalio filmų – lietuvių režisieriaus Andriaus Blaževičiaus ironiška juosta „Šventasis“ („The Saint“), kurioje pagrindinį ir vieną geriausių savo vaidmenų kine atliko talentingasis Marius Repšys. A. Blaževičiaus filmas satyriškai ir neįtikėtinai tiksliai vaizduoja posovietinę lietuvių kasdienybę ir subtiliai juokiasi iš gyvenimo beprasmybės. Filmas susilaukė didelio dėmesio ir pagyrų tarptautiniuose kino festivaliuose, o „Kino pavasaryje“ jį pirmą kartą galės pamatyti ir Lietuvos žiūrovai.

Dovilė Raustytė, Santa Lingevičiūtė ir Edvinas Pukšta
Dovilė Raustytė, Santa Lingevičiūtė ir Edvinas Pukšta
© Tautvydo Stuko nuotr.

Festivalio numylėtinė, aktorė Margita Gosheva jau trečią kartą atvyksta į Vilnių – šį kartą pristatyti savo vaidmenį filme „Šlovė“ (orig. „Slava“, ang. „Glory“). „Gera grįžti į mylimą Vilnių“, – sakė prieš porą metų „Kino pavasaryje“ geriausia aktore už vaidmenį filme „Pamoka“ apdovanota bulgarė. Šiemet ji ir vėl sukūrė pagrindinį vaidmenį bulgarų Kristinos Goshevos ir Petario Valchanovo filme.

Į festivalį taip pat grįžta ir „Kino pavasario“ laureatas už geriausią trumpametražį filmą „Siaubūnas“ (orig. „Csicska“, ang. „Beast“) – vengrų režisierius Atilla Tillas, kuris šiemet pristatys originalią juostą „Žudikai ant ratų“ (orig. „Tiszta szívvel“, ang. „Kills on Wheels“), pasakojančią beprotišką istoriją apie žmones invalido vežimėlyje, kurie, ieškodami pragyvenimo šaltinio, tampa samdomais smogikais. Filme vaidina asmenys su negalia, kurie nevengė saviironiškai pažvelgti į savo padėtį ir pademonstravo puikius aktorinius gabumus.
Dar viena išskirtinė kriminalinė drama – Bogdano Mirica filmas „Šunys“ (orig. „Câini“, ang. „Dogs“). Tai visiškai nauja kryptis pastaruoju metu visame pasaulyje ypač populiariame Rumunijos, šių metų festivalio partnerės, kine. Puikiai sukonstruota kriminalinė drama yra įvilkta į vesterno rūbą.

Programoje – du filmai iš Lenkijos. Vienas jų – daugybę apdovanojimų pelnęs trisdešimtmečio Jano P. Matuszyńskio debiutas „Paskutinė šeima“ (orig. „Ostatnia rodzina“, ang. „The Last Family“). Jis sukurtas remiantis žymaus dailininko Zdzisławo Beksińskio šeimos istoriją. „Girių karalaitis“ (orig. „Królewicz Olch“, ang. „The Erlprince“) – kitas programos filmas – originalia forma pasakoja apie keturiolikmetį paauglį, kuris tyrinėja paralelinių pasaulių egzistavimą.

„Nauja Europa – nauji vardai“ bus rodomi ir estų, kroatų, serbų, slovakų filmai, tarp kurių: „Purvas“ (orig. „Špína“, ang. „Filthy“, rež. Terezos Nvotovos), pasakojantis apie septyniolikmetės išbandymų kupiną kelią į suaugusiųjų gyvenimą; „Nespoksok į mano lėkštę“ (orig. „Ne gledaj mi u pijat“, ang. „Quit Staring at My Plate“, rež. Hana Jušić) – istorija apie nepakenčiamą šeimos gyvenimą mažyčiame bute, kur nėra vietos asmeninei erdvei; „Adata po slenksčiu“ (orig. „Igla ispod praga“, ang. „The Black Pin“, rež. Ivan Marinović) – juosta apie stačiatikių dvasininką, nuo kurio nusisuka net Dievas, ir tragikomedija savižudybės tema „Rekviem poniai J“ (orig. „Rekvijem za gospodju J“, ang. „Requiem for Mrs. J“, rež. Bojan Vuletić).

„Baltijos žvilgsnio“ tikros istorijos

„Baltijos žvilgsnyje“ – vėlgi bus pristatyti Baltijos jūros regiono kino kūrėjų darbai. Vienas jų – geriausio filmo apdovanojimą Tarptautiniame Talino kino festivalyje „Juodosios naktys“ pelniusi estų režisierės Kadri Kousaar juodojo humoro komedija „Mama“ (orig. „Ema“, ang. „Mother“). Intelektualus, nenuspėjamas scenarijus vers žiūrovus aikčioti – tai filmas, kuris kaskart žiūrint suprantamas vis kitaip.

Būtina pamatyti ir naująjį Audriaus Stonio dokumentinį filmą „Moteris ir ledynas“ („Woman and the Glacier“), pasakojantį apie lietuvių mokslininkę, kuri, tirdama ledyno periodą ir jo veiksnius, visiškai viena gyvena ir dirba trijų kilometrų aukštyje. Nepakartojamas operatoriaus Audriaus Kemežio darbas primins, koks malonumas žiūrėti kiną didžiajame ekrane.

„Giminaičiai“ (orig. „Rodnyje“, ang. „Close Relations“) – dar vienas labai įdomus ir aktualus dokumentinis filmas. Jo autorius – Vitalijus Manskis – praėjusiais metais iš Vilniaus išsivežė geriausio filmo apdovanojimą už savo pasakojimą apie Šiaurės Korėją „Čia visad šviečia saulė“. „Giminaičiuose“ režisierius aplanko plačiai Ukrainoje išsibarsčiusias gimines ir užfiksuoja skirtingą, nesuderinamą tos pačios šeimos požiūrį į gyvenimą, konfliktą Ukrainoje. Šioje kelionėje režisierius sužino turįs lietuviškų šaknų.

Šiemet dokumentiniai filmai festivalyje ypatingai stiprūs. „Kino pavasario“ žiūrovai išvys ir šiuolaikinės dokumentikos šedevrą – Sergejaus Loznicos filmą „Austerlicas“ („Austerlitz“) – išradingą žvilgsnį į Holokausto turizmą. Režisierius pasyvia kamera fiksuoja žmones, lankančius koncentracijos stovyklas – atsitiktinai užfiksuoti vaizdai stulbina, baugina, ką ir kodėl veikia turistai kančios bei mirties vietose.

Šio filmo montažo režisierius – lietuvis Danielius Kokanauskis, kuris montavo dar vieną konkursinės programos filmą – estų ir lietuvių bendros gamybos trilerį „Apsimetėliai“ (orig. „Teesklejad“, ang. „Pretenders“). Filmą prodiusavo Uljana Kim („Mariupolis“, „Lošėjas“).

"Kino pavasaris"
"Kino pavasaris"
© Tautvydas Stukas

Holokausto tema originaliai paliečiama ir Chriso Krauso filme „Vakarykštės gėlės“ (orig. „Die Blumen von gestern“, ang. „The Bloom of Yesterday“). Režisierius pasirinko romantinės komedijos žanrą siekdamas atskleisti sudėtingus potyrius.

Programoje taip pat bus galima išvysti praėjusiais metais Kanų festivalyje pristatytą rusų filmą „Mokinys“ (orig. „Učenik“, ang. „The Student“). Jis paremtas Oskaro Koršunovo mėgiamo vokiečių dramaturgo Mariuso von Mayenburgo pjese „Kankinys“, kurią teatre yra inscenizavęs ir lietuvių režisierius.

„Baltijos žvilgsnio“ programoje žiūrovai taip pat išvys kruviną meilės istoriją filme „Voluinė“ (orig. „Wołyń“, ang. „Hatred“, rež. Wojciech Smarzowski), radijo didžėjės iš Sirijos refleksiją apie karą filme „Karo šou“ („The War Show“, rež. Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon), su rasizmu susidūrusios paauglės samės bandymą atrasti naują tapatybę filme „Samių kraujas“ (orig. „Sameblod“, ang. „Sami Blood“, rež. Amanda Kernell) ir kt.

„Trumpame konkurse“ – 4 lietuvių premjeros

„Trumpo konkurso“ programa nustebins žanrų įvairove ir originaliomis kino formomis. Joje viso varžysis 32 filmai iš 14 šalių. Tai juostos apie aistrą, meilę, kerštą, karą, šantažą, neramią vaikystę, dideles svajones, vienos lyties santuoką ir mirtį.

Ypatingo žiūrovų susidomėjimo turėtų sulaukti vengrų režisieriaus Tamaso Koszegio kino eksperimentas „Kopijuotojas“ (orig. „The Copyist“). Filmas, sukurtas tik iš kopijavimo aparato nuotraukų ir tapo kūrybiniu iššūkiu aktoriams, kuriems teko ieškoti naujų išraiškos formų vaidinant priešais kopijavimo aparatą.

Vengrijos kinas bus ypač ryškus – konkursinėje programoje taip pat varžysis ir favoritas laimėti šių metų „Oskarą“, režisieriaus Kristofo Deako filmas „Choras“ (orig. „Mindenki“, ang. „Sing“). Tikrais įvykiais paremta drama pasakoja apie žymiausią regione mokyklos chorą, į kurį patenka tik gražūs vaikai ir kurio atranką gaubia žiauri paslaptis.

Programoje bus parodyti ir keturi lietuviški filmai, tarp kurių – skaudžias temas gvildenantys Karolio Kaupinio „Budėjimas“ („Watchkeeping“) ir Kamilės Milašiūtės „Motinos diena“ („The Mother's Day“). Apie mirtį neįprastu būdu pasakos du animaciniai debiutai – Tomo Ramanausko „Po mirties, prieš pragarą“ („After Death, Before Hell“) ir Gedimino Šiaulio „Kaukai“ („Running Lights“).

Trumpo metražo kino gerbėjai, praleidę mėgstamą filmą, turės galimybę pamatyti visus trumpametražius specialiame festivalio naktiniame seanse.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Į Druskininkus sugrįžta teatras: absurdo grimasos, poezijos ir meilės ilgesio natos

Rugpjūčio 5 – 15 dienomis Druskininkuose įvyks jau septintasis tarptautinis teatro festivalis...

Džiazo mylėtojų lauks net 12 nemokamų koncertų Klaipėdoje

Rugpjūčio 5–8 dienomis vyksiantis XXVII Klaipėdos pilies džiazo festivalis šiemet klausytojams...

NDG naujos parodos „Fotoblokas“ ir „Galimybė meilei“: netekus galūnės, ji skauda

Dalyvavusieji penktadienį Nacionalinėje dailės galerijoje ( NDG ) surengtoje spaudos konferencijoje...

Klaipėdos festivalio krikštatėviais tapo publika, scenografijai talkino gamta

Publika audringais plojimais pasitiko pirmąjį Tarptautinį Klaipėdos festivalį. Rodant Richardo...

Buvusi „Žuvėdros“ ugdytinė Andra šokį įsimylėjo dar vaikystėje

Šokėja iš Lietuvos, susišlavusi aukščiausius titulus šokių pasaulyje. Moteris, gyvenusi...

Top naujienos

Paaiškėjo, kodėl buvo diskvalifikuota Lietuvos plaukikų komanda: apmaudu, net ašaros kaupiasi žaidynės baigtos (170)

Lietuvos plaukikai penktadienį galutinai pabaigė savo pasirodymą Tokijo olimpinėse žaidynėse....

Lukašenka Europai grasina rusų kariais (515)

NATO sistemingai telkia puolamąją infrastruktūrą palei Baltarusijos sienas, penktadienį...

Teismas nusprendė: LGBTQ+ paradas Kaune turi įvykti Laisvės alėjoje (562)

Kauno savivaldybei atsisakius leisti miesto centre surengti LGBTQ+ atstovų eitynes „ Kaunas Pride...

Nusprendė, kad gana: LVŽS išmetė Tomiliną iš partijos Karbauskis: net Landsbergis taip nėra pasakęs (588)

Bandymas iškelti savo kandidatūrą „valstiečių“ pirmininko rinkimuose ir konfliktai su...

Šimkus apie reikšmingus pokyčius pinigų politikoje: kainų augimo lūkesčiai bus skiepijami plačiojoje visuomenėje (29)

Europos centrinio banko tikslas nuo šiol yra „simetrinė“ 2 proc. infliacija , kai anksčiau...

Skelbia pramanus apie žinomų Lietuvos medikų mirtis: ne, su vakcinomis jos nesusietos (23)

Socialiniame tinkle „Facebook“ dalinamasi žinute , kurios autorius per pastaruosius kelis...

NDG naujos parodos „Fotoblokas“ ir „Galimybė meilei“: netekus galūnės, ji skauda

Dalyvavusieji penktadienį Nacionalinėje dailės galerijoje ( NDG ) surengtoje spaudos konferencijoje...

Neįtikėtina sėkmė: Vilniuje užfiksuotas, ko gero, vienintelis toks žaltys Lietuvoje

Tomas Lietuvos herpetologų draugijos feisbuke pasidalino vaizdo įrašu, kuriuo sunku patikėti –...

Lietuvos pramonės įmonių apžvalga: mažėjo didžiausiųjų pajamos ir pelnas

Lietuvos įmonių 2020 metų rezultatai dviprasmiški – pramonės įmonės pernai metais gavo 16...

Garsiai! Tikra augintinių draugė Agota Jakutytė – apie moterų diskriminaciją versle ir natūralius būdus depresijai vyti (1)

Šią savaitę pagarsinsime vienos jaunos, žavios, įspūdingais pasiekimais pasigirti galinčios...