Prestižinėje kino fiestoje

G. Pučinskienė juokiasi dar sapnuojanti Kanus. Iš Prancūzijos pietuose nuo 1946-ųjų kasmet organizuojamos kino fiestos, kurioje rodomi pilnametražiai ir trumpi meniniai bei dokumentiniai filmai iš viso pasaulio, „Garso“ direktorė po poros savaičių komandiruotės sugrįžo tik sekmadienio vakarą.

Tokia komandiruotė atsiėjo daugiau nei 3000 eurų. Tiek reikėjo festivalio akreditacijai, kelionei lėktuvu, 14-os dienų apgyvendinimui ir dienpinigiams.

Brangiausiai atsiėjo nakvynė – pastogė daugiau nei už poros kilometrų nuo festivalio vietos kainavo 1700 eurų.

Pasak G. Pučinskienės, kelionės išlaidas padengė pats „Garsas“ iš tarptautinės nekomercinių kino teatrų asociacijos „Europa Cinema“ įstaigai už praėjusių metų veiklą skirtų lėšų.

Į šią asociaciją, kurios būstinė Paryžiuje, priimami kino teatrai, jeigu bent 40 proc. jų repertuaro sudaro Europos filmai. Šiai visuomeninei organizacijai priklauso penki Lietuvos kino teatrai, tarp jų ir „Garsas“.

Pasak G. Pučinskienės, priklausyti tokiai tarptautinei asociacijai ir garbė, ir finansinė nauda.

Jos nariai kasmet asociacijai pateikia praėjusių metų veiklos ataskaitą, ją vertina kino ekspertai ir pagal indėlį platinant Europos nekomercinį kiną paskirsto įstaigoms lėšas.

Direktorės teigimu, „Garsui“ už 2022-ųjų veiklą iš „Europa Cinema“ atiteko apie 14 tūkst. eurų.

Iš šių lėšų kino centras planuoja įsigyti ir licenciją keliems Kanų kino festivalyje parodytiems filmams.

Derėsis dėl trijų

Per 3000 Eur kainavusios dviejų savaičių kelionės į Kanus tikslu G. Pučinskienė įvardija galimybę į Panevėžį parvežti bent keletą nekomercinių filmų, kurie būtų įtraukti į „Garso“ šių metų antro pusmečio repertuarą.

Tiesa, išskirtinė produkcija – festivalyje apdovanojimus susišlavę filmai – ne Panevėžio kišenei.

„Yra kokie trys filmai, dėl kurių žiūrėsime, kokia galimybė įsigyti. Derėsimės su prodiuseriais. Mūsų finansinės galimybės neleidžia už filmo licenciją mokėti daugiau nei iki trijų tūkstančių eurų“, – sako G. Pučinskienė.

Anot jos, pirkdamas naujus europinius filmus, „Garsas“ taip pat turi galimybę teikti paraišką ir susigrąžinti 60 proc. sumokėtos sumos.

Kanuose populiariausieji filmai išgraibstomi jau per pirmąsias dienas. Konkuruoti dėl teisės pirmiesiems Lietuvoje parodyti naują filmą tenka ir su lietuviais.

„Tiesiog šluoja filmus „Kino pavasaris“ (Vilniaus miesto kino festivalis – aut. past.), daug nuperka „Scanorama“ (Europos šalių filmų festivalis, kasmet vykstantis Lietuvoje – aut. past.). Pačius geriausius Europos filmus, laiminčius apdovanojimus, skuba supirkti filmų platintoja trims Baltijos šalims bendrovė „A-One Films Baltic“. Tokių filmų licencijos labai brangios, mes jų net neįpirktume. O tokiems smulkiems kaip mes lieka nepastebėti perliukai“, – sako G. Pučinskienė.
Genė Pučinskienė
„Kartais atrodo, o kas gi eina į tą nekomercinį europinį kiną? O pasižiūri, kaip Europoje jis vertinamas, pamatai, kaip žmonės stovi eilėse prie bilietų nuo ankstaus ryto iki vidurnakčio, kaip po kino seanso 3000 žiūrovų 20 minučių ploja atsistoję, supranti, kad esi teisingame kelyje“

Pasitikrino savo vietą

G. Pučinskienė skaičiuoja per dieną peržiūrėdavusi po 304 filmus, dalyvavusi keliose konferencijose.
„Visų neįmanoma peržiūrėti, labai smagu, jei pataikai pamatyti tuos, kurie gavo apdovanojimus“, – sako kultūros centro direktorė.

Jos nuomone, dirbantiems kino industrijoje žmonėms tiesiog privalu dalyvauti tokio lygio kino renginyje.

„Tai galimybė pasitikrinti, ar teisinga kryptimi dėlioji savo kino centro repertuarą, ar teisinga kryptimi perki filmus. Kartais atrodo, o kas gi eina į tą nekomercinį europinį kiną? O pasižiūri, kaip Europoje jis vertinamas, pamatai, kaip žmonės stovi eilėse prie bilietų nuo ankstaus ryto iki vidurnakčio, kaip po kino seanso 3000 žiūrovų 20 minučių ploja atsistoję ir nepaleidžia kino kūrybinės grupės iš salės, supranti, kad esi teisingame kelyje“, – sako G. Pučinskienė.

Kino centrą „Garsas“ praėjusiais metais aplankė 30 681 žiūrovas. Maždaug 73 proc. „Garso“ repertuaro sudaro nekomerciniai filmai.