aA
Penktadienio vakarą, ruošiantis šeštadienį vyksiančiam oficialiam „Kaunas – Europos kultūros sostinė“ (KEKS) atidarymui, Kaune, Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje pristatyta litvakiškų šaknų turinčio kūrėjo iš Pietų Afrikos Williamo Kentridge'o paroda „Tai, ko nepamename“ apie žmonijos puoselėjamą selektyvią atmintį. Tai – vienas laukiamiausių šių metų KEKS programos renginių.
William Kentridge parodos atidarymas
William Kentridge parodos atidarymas
© AHOY nuotr.

Vienas įtaigiausių šių laikų menininkų parodą Lietuvoje ir Kaune pristato pirmą kartą.

„Williamo Kentridge'o kūrinių įtaiga slypi menininko gebėjime parodoje sukurti dalyvavimo įvykiuose atmosferą. Ekspozicijoje ne tik apžiūrime atskirus kūrinius, bet keliaudami menininko ir su juo nuo 2005-ųjų dirbančios scenografės Sabine'os Theunissen pasiūlyta parodos trajektorija patiriame iš įvairių žanrų kūrinių sukonstruotas alternatyvias mąstymo ir pasaulio matymo visatas“, – teigė kuratorė Virginija Vitkienė.

Savo studijoje kūrybinį procesą W. Kentridge'as pradeda nuo dvimačio statiško piešinio anglimi. Nutrindamas, papildydamas ir fotoaparatu fiksuodamas pokyčius, menininkas sukuria judančius paveikslus – vaizdo kūrinius ir ciklus, juos derina su režisuoto filmavimo scenomis, sluoksniuoja parodos erdvėje, papildydamas statiškais, kinetiniais, garsiniais objektais, iškelia dalį piešinių ant galerijos sienų ir laiptų, sukurdamas atviras ir intymias erdves kiekvienam žiūrovui.

1955 m. gimęs Johanesburge, advokatų pasižymėjusių ginant nukentėjusiuosius nuo apartheido šeimoje, W. Kentridge‘as studijavo politikos mokslus, vizualiuosius menus, aktorystę ir režisūrą. Toks išsilavinimas ir platus interesų akiratis, gyvenant ir kuriant kontrastingoje Pietų Afrikos aplinkoje, sąlygojo temų pasirinkimą: žmogaus teisės, rasinė ir turtinė nelygybė, revoliucijos, santykis tarp centro ir periferijos, tradicijos ir užribio, idealų ir juos gniuždančios kasdienybės.

William Kentridge parodos atidarymas
William Kentridge parodos atidarymas

Pats W. Kentridge‘as savo kilmę pristato šitaip: „Esu augęs kolonijinėje šalyje, Pietų Afrikoje, tačiau turiu žydiškas šaknis, Rytų Europos kilmę, su anglosaksiškuoju pasauliu sieja mokykla ir kalba, ir knygos, su Jungtinėmis Amerikos Valstijoms – populiariosios kultūros įtaka, jos filmai, muzika, televizija, susijęs (tolimiau) su Pietų Afrikos vidaus tradicijomis, todėl turėčiau pasakyti, kad mano kūriniai visada kalba apie benkartiškumą, apie netyrumą, apie skepticizmą gilios tradicijos atžvilgiu, apie suvokimą, kad jeigu esi už tradicijos ar jos pakraščiuose, turėtum su tuo dirbti produktyviausiai.“

Jis skeptiškas tapatybės meno ir tapatybės politikos atžvilgiu, todėl perspėja, kad turime būti atsargūs su tradicija – dauguma atvejų, tai yra išgalvoti konstruktai: „Mūsų akys ir smegenys yra sukonstruotos iš to, ką esame girdėję, matę, ką mums pasakė. Mūsų akys mato kitaip negu tų, kurie buvo prieš mus, žiūrėjo į pasaulį iš kito amžiaus.“

W. Kentridge‘ui nekelia pasitikėjimo istoriniai naratyvai, suteikiantys melagingą ramybės pojūtį, nukreipiantys mintis nuo nepatogių temų: „Turime suprasti skirtingas sukonstruotų nežinojimų formas, per kurias nuo mūsų tikslingai nuslepiami dalykai, istorijos, mums uždaromi priėjimai prie archyvų, sudeginami gėdingi faktai. Dar būna neišmanymas, susijęs su dalykais, kuriuos turėtume žinoti, jeigu būtume atlikę tikrą tyrimą, o ne tiesiog paprasčiausiai likę patenkinti pirmuoju lengvu atsakymu į kilusius istorinius klausimus.“

William Kentridge parodos atidarymas
William Kentridge parodos atidarymas
© AHOY nuotr.

Atrodo, nėra medijos, kurios W. Kentridge‘as nenaudotų: nuo grafikos, tapybos, tekstilės iki videoinstaliacijų, filmų, performansų. Menininkas kuria judančius paveikslus, derina juos su režisuoto filmavimo scenomis, sluoksniuoja visa tai su statiškais ir kinetiniais objektais, garso instaliacijomis, dalį piešinių iškelia ant sienų ir baldų, kuria atviras ir intymias erdves žiūrovui, atlieka performansus pats, tapdamas personažu, aktoriumi, režisuoja operas, kuria jų scenografiją.

Ekspozicijos architektės Sabine‘os Theunissen pasiūlytoji parodos trajektorija veda per kelis muziejaus aukštus, įvairias patalpas, kur pasitinka iš skirtingo žanro kūrinių sukonstruotos alternatyvaus mąstymo ir pasaulio matymo visumos. Tokia scenografija geriausiai atspindi W. Kentridge‘ui būdingą įvykio kūrimo atmosferą ir leis patirti jo kūrybos daugialypumą.

W. Kentridge‘o darbų korpusas – ištisi mikropasauliai, jungiami į savotišką visatą. Tokia kūryba įtraukia bendradarbiauti įvairių sričių kūrėjus, sinchronizuoja jų matymą ir pastangas ieškoti geresnės savo ir žmonijos versijos. Šią atsikartojančią temą ir jos simbolius žiūrovas mato pačioje ekspozicijos pradžioje: ant muziejaus kiemelio sienų perkeltoje „Kauno procesijoje“ (Kaunas Procession).

Dažnai pradėdamas piešti anglimi, jis nutrina, papildo remarkomis ir korektūromis, palikdamas visus žymėjimus, nes jie statiškame piešinyje leidžia pajusti laiko dėmenį. Menininkas iš piešinių stopkadro technika yra sukūręs trumpametražių filmų seriją „Piešiniai projekcijai“ (Drawings for Projection) – jie bus demonstruojami atskiroje, specialiai įrengtoje filmų kabinoje, jų repertuaras keisis kas mėnesį. Integruota į M. K. Čiurlionio nuolatinę darbų ekspoziciją trijų dalių videoinstaliacija „Piešimo pamokos“ (Drawing Lessons) taps simboliniu didžiųjų meistrų dialogu ir net polilogu.

Didžiausia patalpa skirta penkių vaizdo projekcijų ir kinetinio objekto instaliacijai „Laiko atmetimas“ (The Refusal of Time). Tai menininko šedevras, atskleidžiantis jo mąstymo amplitudę ir naudojamų priemonių spektrą.

Kulminacija žiūrovo laukia trajektorijos gale. Specialiai muziejaus amfitetrinės auditorijos erdvei sukurta instaliacija „Tu, kuris niekad neatvykai“ (You Who Never Arrived). Iš keturių megafonų sklinda Philipo Millerio sukurta muzika, atliekama dviejų dainininkų – afrikiečio ir litvako. Auditorijos suolai ir sienos su langais bus padengtos piešiniais. Viena jų dalis – Pietų Afrikos kraštovaizdis, kita – apleistų, išvartytų paminklinių akmenų kompozicija, vaizdas iš Senųjų žydų kapinių Kaune.

Paroda Kaune veiks beveik visus metus, iki lapkričio 30-osios.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.6667

Tarptautinę Bookerio premiją laimėjo romanas hindi kalba „Smėlio kapas“

Indijos rašytoja Geetanjali Shree ir JAV vertėja Daisy Rockwell laimėjo Tarptautinę Bookerio...

Festivalis „Mes – Ukraina’22“ skelbia režisierių konkurso rezultatus

Prieš keletą savaičių Lietuvos rusų dramos teatras skelbė spektaklio eskizo konkursą...

Charkivo teatro gastroles užbaigs koncertas Vilniuje

Nuo balandžio pabaigos Lietuvoje gyvenę, repetavę ir koncertavę Charkivo nacionalinio akademinio...

„Vilnius Mama Jazz“ atidarytas: aukščiausio kalibro žvaigždžių koncertai ir festivalio ambasadoriaus titulas Vladimirui Tarasovui

Gegužės 26 d. vakarą sausakimšoje Lietuvos nacionalinio dramos teatro Naujojoje salėje dundėjo...

Spektaklio „Sirenų tyla“ kūrėjos: per humorą galima taikliau kalbėti apie sunkias temas

Birželio 15, 16, 17 dienomis Lietuvos nacionaliniame dramos teatre ( LNDT ) naujai pastatytą...

Top naujienos

Pas kai kuriuos gydytojus vėl išaugo eilės: pasakė, kiek gali tekti laukti konsultacijos

Jau praėjo beveik mėnuo, kaip Lietuvoje atšaukta ekstremalioji situacija ir gyvenimas po truputį...

Įmonės, mokėjusios didžiausias algas balandį: kai kur siekia beveik 30 tūkst. eurų

44 Lietuvos įmonės balandį mokėjo didesnius kaip 10 tūkst. eurų „popieriuje“ vidutinius...

Lietuvoje viešintis Chodorkovskis ragina galvoti ir apie rusus: kažkas po Putino turės keisti padėtį Rusijoje – laukti liko nedaug Papildyta (5)

Lietuvoje viešintis Atviros Rusijos fondo vadovas Michailas Chodorkovskis sako, kad kai Vladimiras...

Karas Ukrainoje. Rusijos pajėgos perima strateginio Ukrainos miesto kontrolę, smogta karinei bazei Baltarusijoje – nerimą keliantys ženklai

Ukrainos ginkluotosios pajėgos pripažino, kad Rusijos pajėgos padarė pažangą Donecko srityje...

Karybos ekspertas įvertino svarbiausią Zelenskio žinutę: tokiais skaičiais ukrainiečiai niekada neblefavo (1)

Atsargos majoras, karybos ekspertas Darius Antanaitis mano, kad karas Ukrainoje bus žymiai...

Už 400 milijardų statys ateities miestą: pirmųjų gyventojų tikisi jau 2030 m. randa panašumų su Vilniumi

Diskusijas apie išmanius miestus, pasak ekspertų, jau drąsiai galima vadinti dabarties, o ne...

Rusijos komunistų partijos deputatas kreipėsi į Putiną: pareikalavo išvesti karius iš Ukrainos (5)

Per vietos parlamento posėdį Rusijos Primorsko krašte kilo skandalas. Rusijos Federacijos...

Čmilytė-Nielsen sureagavo į Nausėdos poziciją: norėtųsi girdėti argumentus sukritikavo ir konservatorių seniūnė

Parlamento pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen pasigedo prezidento Gitano Nausėdos argumentų,...

Eros pabaiga: oficialiai nutraukiama Ellen DeGeneres laida, vedėja apsipylė ašaromis

Amerikiečių komikė, laidų vedėja Ellen DeGeneres dalyvaudama paskutinėje savo pokalbių laidos...