aA
Fotografijos galerijoje atidaryta Niujorke gyvenančio Arūno Kulikausko ir kauniečio Giedriaus Liago paroda paprastu pavadinimu „Fotografijos“. Parodos pavadinimas neįmantrus, bet paroda išskirtinė.
Iš anapus Atlanto geriau mato Lietuvą
© "Panevėžio balsas"


Abu autoriai – prieš dvidešimt metų į indėnų žemes anapus Atlanto išvykęs Arūnas Kulikauskas ir Kaune gyvenantis Giedrius Liagas – viduriniosios kartos grupei priklausantys fotomenininkai. Tačiau jie prieš porą dešimtmečių į Lietuvos vizualinio meno sferą įnešė eksperimentinio atvaizdo strategijas ir atsisakė vyravusių reportažinės, dokumentinės fotografijos kanonų. Arūnui ir Giedriui įdomu fiksuoti ne tiek svarbius momentus, bet panirti į kasdienių situacijų ir buitinės rutinos problemas.

Fiksuoja paprastus objektus

Fotomenininkas A. Kulikauskas, šiuo metu gyvenantis Niujorke, parodoje „Fotografijos“ pristato išskirtinai pinhole technika (pinhole technikos pagrindas – nuo Aristotelio bei Euklido laikų žinoma ir analizuojama šviesos savybė, kai pro skylutę įsiskverbianti šviesa ant visiškai tamsios patalpos sienos projektuoja apverstą vaizdą), panaudojant polaroid medžiagas, sukurtus darbus.
Du fotografijų ciklai, sukurti A. Kulikausko, visiškai skiriasi pagal pasirinktą „dėmesio objektą“. Vienose fotografijose autorius fiksuoja didmiesčio kasdienybėje lūkuriuojančius dviračius – visiškai nereprezentatyvūs ir neišskirtiniai objektai. Kitame cikle – Meksikos šventyklos ir sakraliniai pastatai, bylojantys apie čiabuvių gyvenimo epicentrą. Tačiau parodoje pristatytų darbų vientisumą ir nuoseklų pasakojimą garantuoja specifinė technika – autoriaus pamėgtas žemas rakursas, platus žvilgsnio kampas, o autoriaus prisilietimas prie šių objektų toks valingas, kad net iš pažiūros radikaliai skirtingi objektai tampa vienas kito vizualine tąsa.

Verčia žiūrovą šifruoti reikšmę

A. Kulikausko kolegai G. Liagui taip pat nesvetimos pačios artimiausios aplinkos studijos. Tačiau jo darbai išsiskiria gyvybingais koloristiniais elementais, o fotografijos mechaniškai pažeistos. Susidaro toks įspūdis, kad G. Liagas savo kūryboje atsuko laiką atgal į 1963 metus, kai Kauno fotografai savo fotodarbus konstravo pagal dailės kanonus. Bet kartu fotomenininkas sugeba pakylėti tuos pamirštus principus į aukštesnę pakopą, atitinkančią šios dienos postmodernizmo koncepcijas. Jo darbuose vyrauja forma, dažnai iš fotografijos dokumentalumo palikdama tik pėdsaką. Menininkas tarsi užkoduoja darbą ir priverčia žiūrovą užsiimti jo sumanytos minties šifravimu.

Gyvena Niujorke

A. Kulikauskas – Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys, surengęs keliolika personalinių parodų visame pasaulyje. Prieš 20 metų išvyko gyventi į Jungtines Amerikos Valstijas, iš ten dabar keliauja po pasaulį. Dešimtmetį dirbo fotografu antologinių filmų archyve Niujorke, kurio vienas įkūrėjų iki dabar ten dirbantis Jonas Mekas. Šiuo metu autorius užsiima laisvai samdomo fotografo ir dizainerio veikla. Penkiasdešimt vienų metų fotomenininkas prisipažįsta nesiruošiąs keisti gyvenamosios vietos, nes iš anapus Atlanto geriau matoma Lietuva ir visas pasaulis.

A. Kulikauskas – itin spalvinga ir stipri asmenybė. Išgyvenęs daug kritinių situacijų, asmeninių dramų, laikosi tvirto žodžio principų. Pats jis sako: „Nieko pasaulyje nekeisk, nes niekas jame per amžius nesikeičia. Vienintelis, ką gali pakeisti, – tai save. Kiek pagerinsi save, tiek pagerės pasaulis. Iš esmės pasaulyje yra labai paprasta. Tik mes lekiame milžinišku greičiu ir neaišku – kur. Kiekvieną rytą atsikėlęs pasijuntu kaip ant plaukiančios lyties. Ji aižėja kaip ir visas pasaulis, tik neaišku, kada ji subyrės.“

Darbus įsigijo užsienio muziejai

G. Liagas yra surengęs daugiau nei dešimtį personalinių parodų. Fotografijos saugomos Lietuvos, Rusijos, JAV ir Japonijos muziejuose. Ilgai dirbo Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės fakultete mokymo meistru, dėstė fotografiją Kauno Vytauto Didžiojo bei Kauno technikos universitetuose.

Fotomenininko svarbiausi darbai: „Eksperimentas“ (1989), „Muitinės gatvės gyventojai“ (1990), „Albumas“ (1995). Jis yra surengęs ne vieną personalinę parodą. Jos apkeliavo ne tik Lietuvos galerijas, jomis galėjo žavėtis Lenkijos, Latvijos meno mėgėjai. Menininko darbus yra įsigiję Meno muziejus Vladivostoke (Rusija), Lietuvių dailės muziejus Čikagoje (JAV), Metropoliteno muziejus Tokijuje (Japonija).
Postmodernistinis požiūris į fotografiją – tai skiriamasis G. Liago kūrybos bruožas, todėl kiekviena paroda tarsi naujas menininko kūdikis, šiek tiek panašus į savo brolius, bet visiškai individualus.

|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kuodytei įteikta Nacionalinė premija: prezidentūra sako, kad ieškant kaltų, nėra į ką besti pirštu papildyta (214)

Pirmadienio pavakarę Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda įteikė Nacionalinės kultūros ir...

Britų muzikos duetas „Oh Wonder“ surengs pasirodymą Vilniuje

Šį pirmadienį oficialiai patvirtinta, kad duetas „Oh Wonder“ iš Londono vasarą surengs...

Dėl koronaviruso LNDT atšaukia mėnesio gastroles Kinijoje (1)

Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) praneša atšaukiantis mėnesio trukmės spektaklio...

Geriausia jaunoji „ArtVilnius’19“ menininkė Laura Sabaliauskaitė kviečia į debiutinę parodą (1)

Vasario 20 dieną, 18 val., galerija „Meno Niša“ kviečia į Lauros Sabaliauskaitės video meno...

Aistė Diržiūtė: knyga atveria pasaulį fantazijai, o kinas – tiesiog įtraukia

Aktorė Aistė Diržiūtė neslepia savo meilės europietiškam kinui ir gerai literatūrai. Aistė...

Top naujienos

Automobilių taršos mokestis dar neįsigaliojo, bet jau veikia: rinkoje pastebima pokyčių (211)

„Kalbos apie automobilių taršos mokestį galimai šiek tiek prisidėjo prie pokyčių Lietuvos...

Kokių vaiko pinigų tikisi ir daug, ir mažai uždirbantys tėvai (133)

Didžioji dalis Lietuvos gyventojų palaiko vaiko pinigus, ir tik mažesnioji mano, kad vietoj jų...

Gauti Kinijoje viešėjusio ir į Kauno ligoninę patekusio vyro mėginio rezultatai (105)

Pirmadienį į Kauno klinikinę ligoninę iš Alytaus atvežtas Kinijoje lankęsis vyras, kuriam buvo...

Londono Sičio perspektyvas po „Brexit“ temdo konfliktas (15)

Diskusijoms apie Europos kapitalo rinkų ateitį po „ Brexit “ iš esmės pavyko išvengti...

The Economist

Mokslininkai sudarė išsamiausią iki šiol genetinį vėžio žemėlapį (1)

Jis atskleidžia, kaip sunku bus perprasti auglius.

Nuo koronaviruso mirė Uhano ligoninės direktorius pranešimai buvo cenzūruojami (9)

Kinijoje nuo koronaviruso mirė Uhano ligoninės direktorius.

Išanalizavo pinigų plovimo skandalo poveikį: „Swedbank“ nukentėjo labiau nei SEB

Į pinigų plovimo skandalus pernai įsivėlę didžiausi Lietuvoje skandinaviško kapitalo bankai...

Žinomoje parduotuvėje nufilmuoti vagys net prajuokino: ieškojo dovanų mylimosioms (17)

Vogti tiek, kiek paneši – nepersistengiant. Tokia pasirodė žinomoje parduotuvėje apsilankiusių...

Deda tašką mistikai, kuri gaubia Bermudų trikampį (32)

Identifikavus beveik prieš šimtmetį pradingusio laivo nuolaužas buvo paneigta populiari sąmokslo...

|Maža didelių žinių kaina