Spalio 19–27 d. įvairiose Vilniaus erdvėse vyksiantis didžiausias šiuolaikinės muzikos forumas Baltijos šalyse pristatys ne tik šviežiausias muzikos naujienas (kūrinių premjeras, naujus kompozitorių ir atlikėjų vardus, naujas temas, aktualias tendencijas ir kt.), bet ir laiko patikrintas vertybes – festivalio programa šiemet kaip niekad išsiskiria pasaulinių muzikos garsenybių gausa.

Tokie tarptautinį pripažinimą pelnę solistai kaip Kari Kriikku ir Ernst Kovačič bei tokie ansambliai kaip „Bang on a Can All-Stars“ (JAV), „Gavin Bryars Ensemble“ (Jungtinė Karalystė), „Ensemble MusikFabrik“ (Vokietija), „Amadinda“ (Vengrija) ar geriausiu Baltijos ir Šiaurės kraštų kameriniu orkestru laikoma „Sinfonietta Riga“ papuoštų patį prestižiškiausią Europos ar pasaulio festivalį. Kita vertus, kai kuriuos „Gaidos“ projektus mielai pas save matytų ne tik respektabilios filharmoninės erdvės, bet ir šiuolaikinio šokio ar performansų festivaliai, šiuolaikinių menų centrai ir pan.

Antai vieną pagrindinių šiųmečio festivalio – erdvės – temų pristato įspūdinga muzikinė-erdvinė-architektūrinė kompozicija „Chroma“, jau spėjusi apkeliauti didžiausius festivalius ir svarbiausius kultūros centrus įvairiuose Europos miestuose, Vilnius bus septynioliktas miestas. Projekto koprodiuseriai yra Hanoverio „KunstFestSpiele Herrenhausen“, Berlyno „MaerzMusik“ festivalis, Zalcburgo bienalė, Huddersfieldo šiuolaikinės muzikos festivalis (JK) bei Europos šiuolaikinės muzikos kūrybos ir sklaidos tinklas „Réseau Varèse“, remiamas Europos Komisijos kultūros programos. Pagal kūrinio autorės, žymios britų kompozitorės Rebeccos Saunders sumanymą, „Chroma“ kaskart specialiai pritaikoma skirtingų miestų salėms, muziejams ar kitiems architektūriniams objektams.

Spalio 22 d. Šiuolaikinio meno centre šį kūrinį du kartus (19:00 ir 20:30 val.) atliks vienas garsiausių Vokietijos muzikos kolektyvų „musikFabrik“, atvežantis į Vilnių didžiausią savo sudėtį. Muzikantai bus išsidėstę skirtingose ŠMC salėse bei įvairiose erdvėse ir kartu gros šią kompoziciją, o klausytojai galės laisvai judėti aplink muzikantus, keliauti iš vienos patalpos į kitą ir sekti kūrinio skambesį. Beje, ne „Bang on a Can All-Stars“ ar „Gavin Bryars Ensemble“ koncertai, o būtent šis projektas yra pats brangiausias šių metų festivalio biudžete.

Net du „Gaidos“ renginiai bus skirti bene įtakingiausio XX a. kūrėjo ir mąstytojo Johno Cage’o 100-mečiui. Spalio 21 d. Menų spaustuvėje įvyks šiuolaikinio šokio ir gyvos muzikos spektaklis „Danza Preparata“ (2012). Jo sumanytojas, choreografas, scenografas ir šviesų dailininkas yra įžymus portugalų menininkas Rui Horta, dirbantis su Kulbergo baletu Švedijoje, Nyderlandų šokio teatru II, Gulbenkiano baletu Portugalijoje ir kt.

Pagrindinį vaidmenį šiame šokio projekte atliks jo įkurtos šokio trupės narė Silvia Bertoncelli (Italija), o populiariąsias Cage’o Sonatas ir interliudus preparuotam fortepijonui atmintinai (!) skambins britų pianistas Rolf Hind – bene labiausiai pripažintas Cage‘o fortepijoninės muzikos atlikėjas. Projektą drauge su „Gaida“ pristato svarbiausios europinės šiuolaikinės muzikos institucijos: „Casa da Musica Porto“ (Portugalija), Zalcburgo bienalė, Hanoverio „KunstFestSpiele Herrenhausen“, festivalis „Musica“ Strasbūre, „Romaeuropa“ festivalis Romoje, Gulbenkiano fondas Lisabonoje ir „Réseau Varèse“ tinklas.

Antras Johno Cage’o 100-mečiui skirtas renginys – spalio 25 d. Nacionalinėje filharmonijoje, kur dvi pirmojo ryškumo muzikos asmenybės – pianistas Petras Geniušas ir perkusininkas bei kompozitorius Vladimiras Tarasovas – rengia specialų projektą „Cage Link“. Kas geriau Lietuvoje galėtų pristyti bene didžiausio XX a. muzikos išdaigininko Johno Cage’o kūrybą, jei ne perkusijos poeto ir fortepijono filosofo tandemas? O jei dar koncertą puošia aksominis Ievos Prudnikovaitės mecosopranas bei JAV ir Lietuvos piliečio Kerry Shawn Keys skaitomos eilės, Artūro Šilalės smuikas ir Tomo Kulikausko mušamieji... Filharmonijos scena turėtų tapti jaukiu kambariu („living room“), kuriame įsikurs ir apsigyvens visi atlikėjai. Tad gal patirsime „keidžiškos realybės šou“ – su tokiais „perliukais” kaip „Nuostabi aštuoniolikos pavasarių našlė“, „4 min 33 sek“, „Kraštovaizdyje“; o gal šiuo projektu atgims spontaniška legendinių GTČ trio koncertų dvasia?

Johną Cage‘ą šiandien galime vadinti tikru klasiku. Kitą amerikiečių įžymybę – ketvirčiu amžiaus jaunesnį Steve‘ą Reichą – kai kas jau irgi vadina klasiku, tačiau labiau pažymėtinas yra kitas dalykas: Reicho muzikos populiarumas ir komercinė sėkmė. Šio kompozitoriaus kūryba sutraukia pilnas koncertų sales visame pasaulyje, kai tuo tarpu ne mažiau garsūs kitokio pobūdžio šiuolaikinės muzikos kūrėjai retai kada gali tuo pasigirti. Kur šios sėkmės paslaptis? Ar tik minimalistinė stilistika? Šįkart „Gaida“ tai bandys atskleisti spalio 24 dieną: ŠMC Didžiojoje salėje vyks Steve’o Reicho autorinis koncertas, kurį pristato viena originaliausių perkusininkų grupių pasaulyje – „Amadinda“ iš Vengrijos. Su šiuo išskirtiniu kolektyvu Steve‘as Reichas bendradarbiauja jau gan ilgą laiką.

Taigi, Johnas Cage’as, Steve’as Reichas, o taip pat ir Gavinas Bryarsas (kurio muzikos koncertą paties kompozitoriaus ansamblis atliks pofestivaliniame renginyje lapkričio 21 d.) festivalyje „Gaida“ pristatomos kaip „laiko patikrintos vertybės“. Tačiau „Gaida“ taip pat kasmet stengiasi pristatyti ir naujus dalykus, kurių laikas dar nespėjo įvertinti, t.y. tai, kas kuriama šiandien ir kas yra nukreipta į ateitį. Šiemet festivalis siūlo pažintį su vienu įdomiausių ir originaliausių dabarties austrų kompozitorių Georgu Friedrichu Haasu. Jo muziką atlieka dauguma žymiausių Europos atlikėjų, orkestrų ir ansamblių, ji skamba daugelyje prestižinių muzikos scenų, tarp kurių ir vienas garsiausių pasaulyje Zalcburgo festivalis. Kaip kviestinis „Gaidos“ kompozitorius G. F. Haasas atvyks į Vilnių, kad drauge su klausytojais išgirstų lietuviškas savo kūrinių premjeras; vyks susitikimas su šiuo žymiu autoriumi. Spalio 26 d. skambesio kokybės etalonas, dinamiškoji „Sinfonietta Riga“, diriguojama Normundo Šne, pristatys du G. F. Haaso kūrinius kameriniam orkestrui. O ypatinga koncerto intriga – latvių užsakytas naujas Justės Janulytės didelės apimties kūrinys „Debesų stebėjimas“ (dalyvaus ir vienas geriausių Latvijos chorų „Kamer...“). Europos festivalius užkariavusių „Smėlio laikrodžių“ autorė po šio kūrinio premjeros rugpjūty Latvijoje sulaukė didžiulio pasisekimo ir itin entuziastingos latvių muzikos kritikų reakcijos, o didžiausias Latvijos dienraštis „Diena“ koncertą su šiuo kūriniu įvertino penkiomis žvaigždutėmis.

Festivalio baigiamajame koncerte spalio 27 d. Kongresų rūmuose Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras su pasaulinio garso smuikininku Ernstu Kovačičiu (Austrija) atliks itin sėkmingai įvairiose scenose gyvuojantį G. F. Haaso Koncertą smuikui ir orkestrui – jo premjerą R. Kovačičius 1998 m. griežė prestižinėje Vienos „Musikverein“ salėje. E. Kovačičiaus išgaunamą smuiko toną „The Daily Telegraph“ apibūdino kaip „sidabriškai turtingą“, nepaprastai muzikalų ir perteikiantį „intelektinį muzikos krūvį“. Koncerte nuskambės ir visiškai naujas austrų kompozitoriaus kūrinys bei Vytauto Laurušo Simfonijos Nr. 4 ir stambaus, daugiasluoksnio, daugiaprasmio Algirdo Martinaičio kūrinio „Summa“ premjeros. Dainuos solistai Asmik Grigorian, Mindaugas Zimkus, Nerijus Masevičius, kamerinis choras „Jauna muzika“. Dėmesio! Pirmą kartą Valstybiniam simfoniniam orkestrui diriguos Robertas Šervenikas, kurį esame įpratę sieti su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru. Ar tai reiškia, kad LNSO „Gaidoje“ nekoncertuos? Anaiptol.

Spalio 20 d. Nacionalinėje filharmonijoje LNSO pateiks nepaprastai įdomią šiuolaikinės simfoninės muzikos programą su ryškių moterų kompozitorių – Kaijos Saariaho ir Ramintos Šerkšnytės – pasaulio scenose pripažinimą pelniusiais kūriniais, su naująja šiuolaikinės muzikos žvaigžde tampančio Paryžiuje gyvenančio čeko Ondrejaus Adameko opusu ir jauno lietuvių autoriaus Alberto Navicko premjera. Diriguos didžiulę šiuolaikinės muzikos atlikimo patirtį sukaupęs austrų dirigentas Roland Freisitzer. Vakaro žvaigždė – fenomenalios atlikimo technikos (anot „The Guardian“) klarnetininkas Kari Kriiku iš Suomijos, kuriam savo kūrinį-rebusą „D’OM LE VRAI SENS“ dedikavo žymioji suomė Kaija Saariaho. LNSO koncerte skambėsiančios R. Šerkšnytės „Ugnys“ sukurtos Bavarijos radijo simfoninio orkestro ir jo ilgamečio dirigento Mariso Jansono užsakymu ir jų pirmą kartą atliktos šiais metais Miunchene.

Taip pat „Gaida“ tęsia žymiausių šiuolaikinės muzikos ansamblių iš Ispanijos ir Prancūzijos pristatymus –festivalyje koncertuos ispanų „Plural Ensemble“ (spalio 20 d.) ir prancūzų „Ensemble L‘Itineraire“ (spalio 23 d.). Po daugelio metų į festivalio programą sugrįžta ir vargonų muzikos koncertas (spalio 21 d.), kurį rengia garsus suomių vargonininkas Tuomas Pyrhonen.

Taigi, „Gaida“ ne tik atsigręžia į patikrintas vertybes, bet ir laiko ranką ant muzikinio šiandienos pulso. Festivalyje – iš viso 12 koncertų, vyks ir kiti įvairūs renginiai.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)