aA
Vasario 10 d., 11 d. Oskaro Koršunovo teatre Vilniuje ir vasario 17 d. Juozo Miltinio dramos teatre Panevėžyje įvyks dvi premjeros pagal jauniausios kartos dramaturgo Mato Vildžiaus pjeses. Agnijos Leonovos režisuojami spektakliai „y: Alisa“ ir „Sapiens“ sudaro diptiką, kurio tikslas šiame skaitmenos, virtualių patirčių ir robotikos technologijų amžiuje kritiškai bei kūrybingai pažvelgti į ateitį.
Matas Vildžius
Matas Vildžius
© Organizatorių nuotr.

Dvidešimt ketverių metų M. Vildžius, dar visai neseniai pasirinkęs kino dramaturgo kelią ir šiuo metu studijuojantis Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, rašydamas tekstus gali praleisti ir dešimt valandų per dieną. 2018 metų pradžioje kino mėgėjai galėjo įvertinti jo darbą žiūrėdami komediją „Grąžinti nepriklausomybę“, lapkritį įvyko pjesės „y: Alisa“ pastatymas, o dramaturgijos festivalyje „Versmė“ buvo perskaityta jo pjesė „Įsiliejimai“. Su jaunuoju dramaturgu kalbamės apie kūrybą, dirbtinį intelektą, jo keliamą pavojų ir žmogiškąsias savybes.

– Tavo pirmasis pilno formato darbas – scenarijus kino komedijai. O kaip įvardintum savo pjesių teatrui žanrą?

– „y: Alisa“ ir „Sapiens“ yra fantastika – jose erdvė yra kitokia, negu mes įsivaizduojame. Tai ne mūsų dienų pasaulis, jame veikia šiek tiek kitokios taisyklės, naudojamasi kitais išradimais ir technologijomis. Kaip jau minėjai, „Gražinti nepriklausomybę“ buvo komercinė komedija, o „Įsiliejimai“ linksta prie absurdo. Mėgstu įvairius žanrus ir galiu kurti įvairiai. Vis dėlto į žanrus žiūriu gana griežtai – kiekvienas turi skirtingas konvencijas, galima jas jungti, bet jų nesilaikant kūrinys tiesiog neveiks. Be to, man pačiam, kaip kūrėjui, tai suteikia daug aiškumo tame, ką aš darau. Šios dvi pjesės, galima sakyti, šiek tiek distopinės – aš manau, kad dirbtinio intelekto botai taip greit nebus išvystyti. Perspėjimai, kurių sulaukiame iš inžinierių ir dirbtinio intelekto kūrėjų, yra šiek tiek gąsdinantys, nes jų siekis – atkreipti dėmesį. Savo darbuose taip pat norime įspėti apie tokią galimybę.

– Tavo naujausios pjesės darbinis pavadinimas „Homo deus“, kartu su režisiere būsimą spektaklį pavadinote „Sapiens“ – tai tiesioginės nuorodos į Yuvalio Noah Harari knygas. Kiek rėmėtės šiais populiariais Izraelio istoriko darbais?

– Dirbdami prie šios pjesės pasirinkome kelias idėjas iš knygos „Homo deus. Glausta rytojaus istorija“. Viena jų – dataizmas, savotiška filosofija, kad viskas aplink mus yra informacija, duomenys (angl. data – aut. pastaba), ji yra svarbiausia, ją reikia kaupti ir skleisti. Man tai priminė panteizmą ir nepasirodė labai originalu. Be to, nepatiko, kad čia nebelieka žmogaus, individo – jis paverčiamas gryna informacija, todėl aš grįžau prie humanizmo. Kita idėja – tai socialinis reitingavimas, kuris dabar įgyvendinamas Kinijoje. Žmogus čia turi socialinio statuso balą ir pagal jį yra diferencijuojamas visuomenėje. Pavyzdžiui, turintys aukštą balą gali pasiimti paskolas, laisvai keliauti, o turintiems žemą – gali būti neleidžiama, pavyzdžiui, važinėti traukiniais. Jis priklauso ne tik nuo ekonominių rodiklių, bet ir asmeninės informacijos – nuomonės apie Kinijos valdžią, draugų rato, žalingų įpročių (jei perki alkoholį, šis balas krenta) ir panašiai. Nuo 2014 metų Kinijoje viešose vietose pristatyta labai daug kamerų, jos gali atpažinti veidus, apie tai galvojant apima orveliškas siaubas. Kad ir kaip bebūtų, mums svarbiausi buvo Izraelio istoriko įspėjimai apie tai, kad už penkiasdešimties metų gatvėmis vaikščios robotai, o ne žmonės. Vis dėlto aš pats nepritariu šio rašytojo nuomonei, todėl kai kuriuos jo pasisakymus apverčiau ir panaudojau kitaip. Taigi, savo pjesėje šiek tiek diskutuoju su Y. N. Harari.

– Kaip ir OKT teatre Vilniuje rodomame „y: Alisa“, taip ir Panevėžyje Juozo Miltinio dramos teatro spektaklyje „Sapiens“ vienas iš veikėjų yra ne žmogus, o dirbtinis intelektas Alisa. Apie dirbtinį intelektą yra daug spekuliacijų. Kuo jis domina, traukia, o gal ir atstumia tave?

– Tai pakankamai aktuali tema, juolab, kad į dirbtinį intelektą yra daug investuojama. Bet aš dirbtiniu intelektu šiek tiek netikiu. Yra daug kalbų, kad jis taps protingesnis už žmones, geriau mus pažins, nei mes patys. Tas pats Y. N. Harari apsiriboja sąlyga, kad mes esame tik biologinės būtybės, sudaryti iš ląstelių, neuronų, hormonų, o manęs toks, grynai mokslinis, žmogaus pažinimas nedomina. Sutinku, kad dirbtinis intelektas geriau už žmogų galės skaičiuoti, atlikinėti logines operacijas, bet nemanau, kad jis galės funkcionuoti kaip žmogus.

– Vienas iš dirbtinio intelekto trūkumų tavo pjesėje – Alisa neturi humoro jausmo.

– Per humoro nesupratimą bandžiau parodyti, kaip ji mąsto, atskleisti ją kaip veikėją. Grynasis intelektas elgiasi visai kitaip, nei žmogus. Jis viską priima tiesiogiai – raudona jam yra tik raudona, o ne rožė, kraujas arba įspėjimas apie pavojų, – taip pat turi tiesioginį tikslą ir tiesiogiai jo siekia. O humoras visada susijęs su kažkokia interpretacija.

– Kokie kiti bruožai tau pasirodė svarbūs kuriant personažą, kuris yra ne žmogus, o dirbtinis intelektas?

– Dirbtinio intelekto botai daro tai, kas jiems liepta – skaičiuoja, sprendžia loginius uždavinius, braižo ir panašiai. Galbūt jie atlieka tokius uždavinius, kurie mums nėra įmanomi, nes per daug sudėtingi, tačiau jie atlieka tik vieną ir tą pačią funkciją, kuri jiems paskirta, todėl už jos ribų mąstyti jie negali. Tas pats Deep Blue, kuris žaidė su Gariu Kasparovu, daugiau nieko nedaro, tik žaidžia šachmatais, net jei tą daro ir originaliau. Taigi, mano pjesėje Alisa turi vienintelį tikslą – patobulinti žmogų ir ieško greičiausio kelio tai padaryti: mėgina surasti, kas yra netobula, ir tai pataisyti. Ji supranta žmogų savo mąstymo ribose. Jai homo sapiens yra biologinis vienetas ir, jeigu jai reikėtų išmokyti jį naujos užsienio kalbos, ji greičiausiai surastų kelią, kaip tiesiogiai prisijungti prie jo smegenų ir perkelti visą kalbos informaciją. Būtent toks, nestandartinis mąstymas, man labai įdomus. Taip pat dirbtinis intelektas negali identifikuoti tokių dalykų kaip etika, kuri nėra labai jau logiškai apibrėžta – tai tam tikri susitarti dalykai, kurių neapibrėžia įstatymai, bet žmonės dažnai jų laikosi. Tokie dalykai kaip atsiminimai, psichologija, kažkokios vertybės dirbtiniam intelektui irgi neegzistuoja.

– „Sapiens“ spektaklio pjesėje yra keletas vietų, kur Alisa klausia žiūrovų nuomonės įvairiais klausimais. Gal tai – dar vienas duomenų surinkimo būdas?

– Taip. Būtent tokiu būdu Alisa gauna informaciją ir mokosi.

– Kodėl tau, kaip kūrėjui svarbu, kad jie jas išsakytų?

– Dirbtinio intelekto tema yra šiek tiek nutolusi nuo žmonių. Apie tai, apie ką mus įspėja Y. N. Harari ir jo bendraminčiai, mes kasdien nesusimąstome. Labiau bijome susirgti, negu to, kad mus užkariaus dirbtinis intelektas. Tad faktas, kad dirbtinio intelekto botas Alisa išeina kalbėtis su žmonėmis, abi puses jau šiek tiek suartina ir suteikia įdomumo.

– Tavo pirmoji pjesė, pastatyta teatro scenoje, buvo lapkritį pasirodžiusi „y: Alisa“. Kaip tu jauteisi ją žiūrėdamas, gal ji atskleidė dalykų, kurie dar labiau motyvuoja dirbti?

– Svarbus aspektas buvo suprantamai papasakota istorija ir humoras – poroje vietų pasijuokiau, žmonės taip pat juokėsi, man patiko, kaip tai veikia. Kai matai, kad tekstas veikia ne tik popieriuje, bet ir scenoje, tai labai motyvuoja. Bet žinau, kad man visada reikės dirbti profesinio tobulėjimo link. Po spektaklio supratau, kad yra gerų dalykų, yra ir ne tokių sėkmingų, įvertinau abi puses. Įsiklausiau į žiūrovus, kas jiems patiko ir kas ne. Su kiekvienu pastatymu išmoksti kažko naujo ir gali tęsti toliau. Džiaugiuosi, kad įdėjau darbo ir šis kūrinys įgavo kūną scenoje, dėka režisierės ir nuostabių aktorių. Po šio pastatymo aš supratau, kad tikrai galiu rašyti ir teatrui.

Spektaklio „Sapiens“ pagal naujausią M. Vildžiaus pjesę premjera vyks vasario 17 ir kovo 8 d. 18 val. Juozo Miltinio dramos teatre.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
4.6667

„Operos genomui“ pasiūlytos idėjos byloja apie eksperimentinės operos gyvybingumą

Paaiškėjo menininkai, kuriems bus suteikta galimybė vystyti eksperimentinės operos idėjas...

Naujalio kamerinės muzikos kursuose – Rostropovičiaus mokinė ir Stradivarijaus smuiko savininkė

„Sunku net pačiai patikėti, kad vos už keleto dienų į III Tarptautinius J.Naujalio kamerinės...

Šimonytė: policija turėtų pagrįsti sprendimą pradėti tyrimą dėl videoperformanso (9)

Menininkams raginant nutraukti ikiteisminį tyrimą dėl Dainiaus Liškevičiaus videoperformanso,...

Išsiilgusius kultūros ir renginių Neringa kviečia į tarptautinį folkloro festivalį

Birželio 20–23 dienomis į Lietuvos kultūros sostinę Neringą grįžta tradicinis folkloro...

Kultūros mylėtojams – šokio ir parodos duetas: galerijos ir muziejaus erdves užpildys „Naujasis Baltijos šokis“

Jau už dešimties dienų startuojančio festivalio „Naujasis Baltijos šokis“ organizatoriai...

Top naujienos

Karantino žada daugiau nebetęsti: išvardijo, kokie ribojimai tikriausiai liks perspėja dėl naujos atmainos (15)

Iki birželio pabaigos Lietuvoje galiojantis karantinas, tikėtina, daugiau tęsiamas nebebus. Taip...

Po nuotolinio mokymosi vargų – dar vienas smūgis vilniečių šeimai: žinia iš savivaldybės gerokai pribloškė (40)

Lietuvos mokiniai dėl karantino turėjo ištverti nemažai pokyčių. Vienas jų – prisitaikyti...

Vyriausybė nesutarė dėl karantino švelninimo Joninėms: sprendimą priims antradienį (159)

Vyriausybė pasitarime pirmadienį nesusitarė dėl Sveikatos apsaugos ministerijos ( SAM )...

Nuo liepos 1 dienos laukia svarbūs pokyčiai: dalis vaistų bus išrašoma kitaip (87)

Sveikatos apsaugos ministerija pirmadienį pranešė apie griežtesnę raminamųjų vaistų...

Po incidento vakcinacijos centre perspėjami ir kiti kauniečiai – keičiasi antrojo skiepo data (24)

Šeštadienį antrojo skiepo nuo koronaviruso nesulaukę kauniečiai skundėsi vakcinavimo tvarka –...

Lietuvą pasiekusi Delta atmaina – itin pavojinga: tarp dviejų amžiaus grupių ji plinta 5 kartus labiau

Delta atmaina pirmą kartą aptikta 2020 spalio mėnesį indijos macharaštros provincijoje ir jau...

Antrąkart ištekėjo atlikėja Ieva Zasimauskaitė: išrinktasis – vaišnavų vienuolis, dvasinis mokytojas (205)

Rekordiškai kaitrią birželio 21 dieną antrą kartą ištekėjo dainininkė Ieva Zasimauskaitė ....

Su kaimynu konfliktavusi ir svetimą turtą apgadinusi Agnė Jagelavičiūtė sulaukė gerų žinių iš policijos

Prieš dvi savaites nuaidėjęs stilistės Agnės Jagelavčiūtės konfliktas su kaimynu buvo...

Naujas rekordas: šilčiausia birželio naktis per visą stebėjimų istoriją (11)

Birželio 20 diena buvo labai karšta visoje Lietuvoje, o birželio 21 d. naktį pasiektas...