aA
Ateinate į parodą, tikėdamiesi įprastos balto kubo erdvės. Vietoj to patenkate į dailininko teatrą. Mėlynos sienos ir apgalvotai sukomponuoti objektai tarpusavyje sukuria erdvinį paveikslą, kuriame nebyliais aktoriais tampa tiek fiktyvios mizanscenos lėlinės skulptūros, tiek žiūrovai.
Irma Balakauskaitė
Irma Balakauskaitė
© Vyto Nomado nuotr.

Sausio 21 d. – vasario 13 d. Vilniaus „AP galerijoje“ (Polocko g. 10) atidaroma grafikės, skulptūrų, objektų ir lėlių teatro kūrėjos Irmos Balakauskaitės paroda „Senos pasakos. Afrikietiški peizažai“. Tai pirmoji menininkės naujo parodinio ciklo ekspozicija, kalbanti apie žmogaus būties laikinumą.

Paroda tarsi mizanscena arba įėjimas į kūrinį

Irma Balakauskaitė (1968) priklauso XX a. dešimto dešimtmečio menininkų kartai, baigusiai studijas Vilniaus dailės akademijoje jau Nepriklausomybės metu. Nors autorė žinoma daugiau dėl darbų grafikos srityje, menininkei būdingas eksperimentinis, tarpdisciplininis požiūris į kūrybą. 2019 m. už autentišką estetiką ir menų sinergiją Balakauskaitei buvo įteiktas bene svarbiausias Lietuvos dailininkų sąjungos apdovanojimas – Auksinis ženkliukas.

Laviruodama tarp grafikos ir tapybos, skulptūros ir teatro, kurdama scenografiją ir kostiumus bei autorinį savo ir kolegos Vytauto Pakalnio lėlių teatrą „Ū“, Balakauskaitė nuo seno gvildeno „dailininko teatro“ idėją. Menininkė visada siekė susikurti eksperimentinę terpę, kurioje skirtingos meno sritys, nepriklausomai nuo fizinio teatro, drobės ar popieriaus, galėtų jungtis tarpusavyje į scenografinę mizansceną, kaip galutinį kūrinį, galerijos erdvėje. O ilgainiui atskiros tokio pobūdžio parodos kurtų vientisą gyvenimo scenarijų, patvirtindamos anksčiau Balakauskaitės išsakytą mintį, kad „menininkas visą gyvenimą kuria savo autoportretą“.

Irma Balakauskaitė. Senos pasakos. Afrikietiški peizažai
Irma Balakauskaitė. Senos pasakos. Afrikietiški peizažai

Pirmą sykį „dailininko teatro“ koncepciją autorė realizavo 2021 m. „Arkos“ galerijoje vykusioje parodoje „Navigacija“, o šiemet žiūrovai kviečiami į naują ekspoziciją „Senos pasakos. Afrikietiški peizažai“, kuri „AP galerijoje“ pradės tradicija žadantį tapti parodų ciklą.

„Kūryba man yra tarsi kosmogonijos aktas. Kūriniai nėra baigtiniai. Žaidžiu su laiku ir erdve, kuriu intuityviai. Iki galo nežinau, apie ką bus paroda, kol ekspozicinės erdvės nepaverčiu erdviniu paveikslu. Senėjimas, rūdys, dūlėjimas, dykuma, pokalbiai su praeitimi – tai mane jaudina“, – pasakoja menininkė Irma Balakauskaitė.

Naujoje parodoje – sąvartyno daiktai ir nebylūs dialogai

„AP galerijoje“ pristatomoje parodoje „Senos pasakos. Afrikietiški peizažai“ svarbi ne tik ekspozicija, bet ir simboliais tampančios detalės, medžiagos. Žiūrovai pamatys menininkės sukurtas lėles-objektus, kuriuose naudojami „ready-made“ elementai.

Autorę domina mirties, laiko, būties temos, tad ir kūrybai pasitelkiami laiko paženklinti daiktai, pramoninės šiukšlės – medžio liekanos, surūdijęs metalas, skarda. Jungiamos tarpusavyje jos virsta juodaisiais flamingais ir beduinais, saulės, mergaitės ir dykumos motyvais. Įtraukia žiūrovą į intuityviai siurrealų ir archaišką, ritualiniu liaudies menu dvelkiantį pasakojimą.

Balakauskaitės „dailininko teatras“ kontekstualiai siejasi su postdraminio teatro ir šiuolaikinio meno praktikomis, tačiau menininkė nesivadovauja teorijomis. Ji kuria intuityviai, autoreflektyiai megzdama nematomus dialogus su savimi ir žmonėmis iš praeities, taip atskleidžia egzistencialistinį požiūrį į gyvenimą, jo gijų persipynimą.

„Ši paroda neiliustruoja konkrečių pasakų. Bandau sugrįžti prie senų, nerealizuotų idėjų. Viena iš jų susijusi su apeigine Afrikos kultūra, formavusia mano pasaulėjautą, bei lietuvių liaudies menu. Šių skirtingų kultūrų menai man siejasi ekspresyviu monumentalizmu. Yra daug dalykų, kurie mane formavo, kuriuos jaučiu kurdama. Pavyzdžiui, apeiginis menas, skulptūra, Rembrantas, Giorgio de Chirico, 6 dešimtmečio lietuvių modernizmas. Šioje parodoje, vesdama pokalbį su savimi, nebyliai kalbuosi ir su kitais dviem Lietuvos menininkais – pagrindiniu lėlių teatro modernistu Vitalijumi Mazūru ir tekstilininke Jurga Šarapova. Abu jie man yra įkvėpėjai vidinės laisvės ir drąsos sugrįžti prie to, ko ilgą laiką nedrįsau įgyvendinti, prie senų pasakų“, – savo mintimis dalijasi parodos autorė Irma Balakauskaitė.

Parodos „Senos pasakos. Afrikietiški peizažai“ atidarymas sausio 21 d. 19 val. „AP galerijoje“ (Polocko g. 10, Vilnius). Paroda veiks iki vasario 13 d.

Parodos rėmėjas – Lietuvos kultūros taryba.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Tarptautinę Bookerio premiją laimėjo romanas hindi kalba „Smėlio kapas“

Indijos rašytoja Geetanjali Shree ir JAV vertėja Daisy Rockwell laimėjo Tarptautinę Bookerio...

Festivalis „Mes – Ukraina’22“ skelbia režisierių konkurso rezultatus

Prieš keletą savaičių Lietuvos rusų dramos teatras skelbė spektaklio eskizo konkursą...

Charkivo teatro gastroles užbaigs koncertas Vilniuje

Nuo balandžio pabaigos Lietuvoje gyvenę, repetavę ir koncertavę Charkivo nacionalinio akademinio...

„Vilnius Mama Jazz“ atidarytas: aukščiausio kalibro žvaigždžių koncertai ir festivalio ambasadoriaus titulas Vladimirui Tarasovui

Gegužės 26 d. vakarą sausakimšoje Lietuvos nacionalinio dramos teatro Naujojoje salėje dundėjo...

Spektaklio „Sirenų tyla“ kūrėjos: per humorą galima taikliau kalbėti apie sunkias temas

Birželio 15, 16, 17 dienomis Lietuvos nacionaliniame dramos teatre ( LNDT ) naujai pastatytą...

Top naujienos

Pas kai kuriuos gydytojus vėl išaugo eilės: pasakė, kiek gali tekti laukti konsultacijos

Jau praėjo beveik mėnuo, kaip Lietuvoje atšaukta ekstremalioji situacija ir gyvenimas po truputį...

Įmonės, mokėjusios didžiausias algas balandį: kai kur siekia beveik 30 tūkst. eurų

44 Lietuvos įmonės balandį mokėjo didesnius kaip 10 tūkst. eurų „popieriuje“ vidutinius...

Karas Ukrainoje. Rusijos pajėgos perima strateginio Ukrainos miesto kontrolę, smogta karinei bazei Baltarusijoje – nerimą keliantys ženklai

Ukrainos ginkluotosios pajėgos pripažino, kad Rusijos pajėgos padarė pažangą Donecko srityje...

Karybos ekspertas įvertino svarbiausią Zelenskio žinutę: tokiais skaičiais ukrainiečiai niekada neblefavo (1)

Atsargos majoras, karybos ekspertas Darius Antanaitis mano, kad karas Ukrainoje bus žymiai...

NATO PA prezidentas: Putinas to nesitikėjo

Rusijos pradėto karo Ukrainoje akivaizdoje NATO šalys parodė vienybę, kurios režimo vadovas...

Už 400 milijardų statys ateities miestą: pirmųjų gyventojų tikisi jau 2030 m. randa panašumų su Vilniumi

Diskusijas apie išmanius miestus, pasak ekspertų, jau drąsiai galima vadinti dabarties, o ne...

Rusijos komunistų partijos deputatas kreipėsi į Putiną: pareikalavo išvesti karius iš Ukrainos (5)

Per vietos parlamento posėdį Rusijos Primorsko krašte kilo skandalas. Rusijos Federacijos...

Lietuvoje viešintis Chodorkovskis ragina galvoti ir apie rusus: kažkas po Putino turės keisti padėtį Rusijoje – laukti liko nedaug Papildyta (5)

Lietuvoje viešintis Atviros Rusijos fondo vadovas Michailas Chodorkovskis sako, kad kai Vladimiras...

Delfi PliusRuslanas Bachvalovas

Tai verta išgirsti – 45 metus atvirame kosmose skrieja viltis, kad mes Visatoje ne vieni

Žmonija visada ieškojo atsakymų į klausimus, iš kur mes atėjome ir kur einame. Ir viena iš...

Čmilytė-Nielsen sureagavo į Nausėdos poziciją: norėtųsi girdėti argumentus sukritikavo ir konservatorių seniūnė

Parlamento pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen pasigedo prezidento Gitano Nausėdos argumentų,...