aA
Kas iš tiesų yra prancūziškas kinas ir kaip reikia jį žiūrėti? Festivalio „Žiemos ekranai“ programos sudarytoja Eglė Čepaitė atskleidžia 7 punktus, be kurių prancūziški filmai nebūtų prancūziški.
Eglė Čepaitė
Eglė Čepaitė
© Organizatorių nuotr.

Pokalbiai, pokalbiai ir dar kartą pokalbiai

Prancūzai – dideli literatūros gerbėjai ir gan plepūs žmonės, mėgstantys be užuolankų išsakyti savo nuomonę įvairiose gyvenimo situacijose. O aistringi pokalbiai prie vyno taurės iki išnaktų apie sudaužytas širdis, meilės trikampius, klimato atšilimą, naujausią restoraną mieste ar spektaklio premjerą – tai absoliuti klasika! Nieko nuostabaus, kad prancūzų režisieriai – talentingi dialogų kūrėjai, vertinantys žodžio svarbą ir išryškinantys jo grožį.

Net jei ir nemokate prancūzų kalbos, leiskite sau pasimėgauti jos skambesiu filme „Alisa ir meras“ (rež. Nicolas Pariser). Kalbėjimo grožis, žvali mintis, gyvybingos aktorių intonacijos – prancūzai negali nekalbėti.

Laisvė ir lengvumas

Prancūzai kino ekrane, o neretai ir gyvenime – gan impulsyvūs ir nenuspėjami žmonės, kurių kasdienybei nestinga dramatiškų momentų, sudėtingų situacijų. Išlaikyti pusiausvyrą ir mėgautis kiekviena diena jiems neabejotinai padeda jų lengvas žvilgsnis į užgriuvusias negandas, lengvumas priimti gyvenimą tokį, koks yra, laisvė nesureikšminti.

Jie gyvena savo netobulą gyvenimą lengvai ir laisvai: tikru įkvėpimu galėtų būti architektė Mod iš filmo „Notre Dame“ (rež. Valérie Donzelli). Jos vidinė laisvė ir nuoširdus džiaugsmas gyventi net kritiškiausius momentus paverčia nuotaikingais išgyvenimais.

Jausmų upės ir upeliai

O koks prancūzų kinas be jausmingų meilės prisipažinimų, aistringų ginčų, melodramatiškų vidinių dvejonių ir nėrimo stačia galva į romantiškas avantiūras? Prancūzų režisierių arkliuku laikomose romantinėse dramose herojų vidinis pasaulis labai turtingas, emociškai įvairus ir spalvingas, kartais kiek neįprastas. Nebijoma laužyti lyčių standartų, jausmingai ašaroti gali ir stiprūs vyrai.

Teatrališkame bei postmoderniame prancūzų kino klasiko Alain'o Resnais filme „Melodrama“ – į meilės trikampį įpuolusios Romenės istorija. Mizanscenų, dekoro dirbtinumas leidžia viską pamiršti ir susikoncentruoti į giliausių jausmų grožį.

Apie šeimą ir santykius – atvirai ir be pagražinimų

Šiuolaikiniame prancūzų kine itin svarbią vietą užima santykio su kitu analizavimas, bandymai giliau užčiuopti tai, kas mus sieja, kas skiria bendraujant su artimu žmogumi, kodėl kartais nesuprantame vienas kito. Šeimos psichologinius portretus prancūzų kine vienija drąsa iškelti skaudulius į paviršių, kalbėtis apie jausmus be nutylėjimų. „Du sūnūs“ (rež. Félix Moati) – jautri, komiška ir kiek melancholiška šeimos drama apie bandymą rūpintis vienas kitu, vienas kitą suprasti.

Globalios problemos ir pilietiškumas

Prancūzų kinas – ne tik vidinių dramų kamuojami herojai, bet ir sąmoningi, atviri pasauliui žmonės, kuriems rūpi visuomenę kamuojančios socialinės problemos, šiandienos aktualijos. Kino kūrėjai nevengia sudėtingų socialinės atskirties, nelygybės, psichinių negalių, klimato kaitos temų, bet tokie filmai nėra nuobodūs, didaktiniai ar sunkiai suprantami tiems, kurie neseka Prancūzijos naujienų. Priešingai, tai bus įdomus ir įvairiapusiškas kinas, nuo komedijų iki trilerių, nuo dramų iki animacinių filmų.

Maištinga paauglystė, ekologinė apokalipsė ir į paranoją perauganti psichologinė įtampa „Paskutinėje pamokoje“ (rež. Sébastien Marnier) – nustebinantis ir įtraukiantis trileris apie giliausias visuomenės baimes.

Juokas!

Tikrai nereikia pristatinėti komedijų karaliaus Louis'o de Funès ar „slapstick“ komedijos meistro Jacques’o Tati. Prancūzai yra tikrai užčiuopę komiškumo pradą, jų komedijos subtilios, intelektualios, energingos ir smagios. Kvailystės, netikėtos situacijos, komiški nutylėjimai, svajingi ir nerangūs herojai – prancūziškos komedijos itin populiarios Lietuvoje, nes prancūziškas humoras universalus ir labai mums artimas.

Festivalio programoje – dvi kultinės komedijos, du duetai: Catherine Deneuve ir Yves Montand „Laukinyje“ (rež. Jean-Paul Rappeneau) bei Gérard'as Depardieu ir Pierre Richardas „Ožkoje“ (rež. Francis Veber).

Originalumas

Drąsūs meniniai sprendimai – tai, kuo išsiskiria autorinis kinas. Jo kitoniškumas, netradicinis personažų pristatymas, mizanscenų filmavimas kaskart sukuria unikalų pasaulį, į kurį patekti ir kuriuo mėgautis kartais reikia šiek tiek kantrybės bei atviros širdies įsileisti tai, kas nauja, neatpažįstama ar klaidu. Bet drąsiausieji visuomet adovanojami naujomis patirtimis!

„Klajojanti siela“ (rež. Stéphane Batut) ir „Esminis poreikis“ (rež. Erwan Le Duc) – du kino debiutai, vienas kitam nenusileidžiantys originalumu.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

„Alma Littera“ Vilniaus knygų mugėje pristatė būrį svečių iš užsienio

Vilniaus knygų mugės lankytojai ne tik pirko knygas, bet ir naudojosi proga susitikti su jų...

Operos žvaigždė Placido Domingo atsiprašė dėl lytinio priekabiavimo

Operos žvaigždė Placido Domingo , kuriam daug moterų reiškia įtarimus lytiniu priekabiavimu,...

Po keturių dešimtmečių fotografas iš Lietuvos – tarp Pasaulio spaudos fotografijos konkurso laureatų (3)

Iš Amsterdamo atskriejo žinia, kad Tado Kazakevičiaus fotografijų serija „Tarp Dviejų...

Meno bendruomenė gedi Jono Jurciko: didžiulė netektis kolegoms ir meno pasauliui (13)

Pirmadienį Lietuvą sukrėtė žinia apie jauno menininko, neseniai 34-ąjį gimtadienį paminėjusio...

Koncerte Nacionalinėje filharmonijoje bus pagerbtas latvių menininko Andrejo Žagaro atminimas

Vasario 29 d. Nacionalinėje filharmonijoje koncertuos Modesto Pitrėno diriguojamas Lietuvos...

Top naujienos

Nerimas dėl koronaviruso pavojaus auga: kai kuriuose skyriuose – pacientų apgultis (181)

Ar Lietuva pasiruošusi, jeigu mūsų šalyje būtų nustatytas koronavirusas ? Laidoje „ Delfi...

Po kruvino incidento – slaptas tyrimas dėl „pupytės“ vyro: aiškėja naujos aplinkybės (6)

Po kruvino incidento Alytaus pataisos namuose , kai, įtariama, buvo sužalotas bausmę dėl didelio...

Karantinui uždarytame viešbutyje Tenerifėje – trys Lietuvos piliečiai (1)

Vasario 24 dieną pietinėje Tenerifės dalyje esančiame viešbutyje „ H10 Costa Adeje Palace “...

Kaune blogai pasijutus iš Italijos grįžusiam vilkiko vairuotojui, iškviesti medikai koronavirusas įtariamas jonaviškiui (297)

Antradienio rytą į Kaune įsikūrusius muitinės sandėlius iš Šiaurės Italijos grįžęs vilkiko...

Susirūpinkite, jei po automobiliu liko bent lašas tepalų – bauda gali gerai patuštinti kišenę (13)

Akylesnis praeivis nesunkiai pastebės, kad stovėjimo aikštelėse, ant kelio, šaligatvių, kur bent...

TS-LKD paskelbė preliminarų vienmandatininkų sąrašą: jame ir Landsbergis, ir Šimonytė papildyta 18:29 val. (189)

Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) paskelbė preliminarų kandidatų...

Bakas: informacija, kurią aš pateikiau teisėsaugai, susijusi su teise į privataus gyvenimo neliečiamumą (4)

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto ( NSGK ) pirmininkas Dainius Gaižauskas po...

Audra pajūryje pažėrė staigmeną: Kopgalyje atsivėrė betoninės statinės (1)

Kiekviena stipresnė ar ilgiau trunkanti audra pajūryje pažeria įvairiausių staigmenų....

Medicininės kaukės Lietuvoje baigiasi: likusias parduoda 10 kartų brangiau, perpardavinėtojai užrašinėja į eiles (269)

Dėl koronaviruso sukelto nerimo Lietuvos vaistinėse nebeliko medicininių kaukių, nors...

Ramūnas Bogdanas. Lietuvą gelbėja skaitymas? pamąstymas po Vilniaus knygų mugės

Vilniaus knygų mugė vyksta jau 21-erius metus, ir galo nesimato. Nuo kelių LITEXPO salių ji...

|Maža didelių žinių kaina