Edgaras Abromavičius šiemet tapo „Fenerbahče“ esporto verslo vystytoju. Būsimieji Kauno „Žalgirio“ varžovai Eurolygos ketvirtfinalyje pavedė 28-erių lietuviui rūpintis elektroninio sporto strategija bei suburti naują virtualią klubo krepšinio komandą. Kaunietis dirba krepšinio padalinio biure, todėl kasdien turi galimybę kaupti patirtį ir mokytis iš tokių krepšinio genijų kaip Maurizio Gherardini ar Željko Obradovičiaus.

Netgi gyvendamas Turkijoje bei dirbdamas su šios šalies sporto milžinais, E. Abromavičius turi daugybę reikalų ir gimtinėje. Vytauto Didžiojo Universiteto doktorantas rūpinasi būsimų esporto valdymo studijų programų kūrimu bei plėtoja naujosios sporto šakos erdvių atsiradimą VDU ekonomikos ir vadybos fakultete bei Kauno kolegijoje.

Pastaraisiais metais vis garsiau pradedama kalbėti apie spartų esporto ekonominį augimą, investicijas ar žaidėjų atlyginimus, o pirmą kartą dėmėsys nukrypo jau ir į virtualaus krepšinio discipliną („NBA 2K“). Lietuvos krepšinio federacija neliko abejinga inovacijoms bei padedama savo sričių specialistų pradėjo vystyti esporto krepšinio rinktinės projektą.

„Viskas prasidėjo apie 2016 metus, kai dirbau vaizdo žaidimų kūrimo studijoje. Su kolegomis pristatėme galimą LKF „Krepšinio namų“ koncepciją. Po kurio laiko prisijungėme prie projekto darbo grupės, kurios metu išsivystė idėja, kad šiame objekte bus reikalinga elektroninio sporto erdvė, kurioje vyktų nacionaliniai ir galimai tarptautiniai čempionatai.

Galiausiai šiemet, kartu su LKF marketingo ir komunikacijos skyriumi, paruošėme planą ir surinkome pirmąją oficialią esporto krepšinio rinktinę pasaulyje. Kitas etapas – pristatyti projekto komunikacijos rezultatus NBA ir FIBA organizacijoms bei ruoštis žaidėjų atrankoms ir turnyrams. Tai buvo tarsi įžanga į tai, kas vyks vienoje iš LKF „Krepšinio namų“ erdvių“ – Krepšinis.lt pasakojo E. Abromavičius.

Esporto krepšinio akistata: Lietuva - Latvija

Šiuo metu pasaulyje egzistuoja vienintelė oficiali krepšinio esporto lyga – Nacionalinės krepšinio asocijacijos (NBA) 2017 metais įkurtose „NBA 2K League“ pirmenybėse varžosi 21 iš 30 NBA klubų atstovaujančios esporto komandos. Akylai šios lygos plėtrą stebintis E. Abromavičius mato potencialą tokiai industrijai augti ir Europoje, o iniciatyvos čia gali imtis Lietuva.

„Reikėtų pažymėti vieną svarbų aspektą, kuo elektroninis sportas skiriasi nuo klasikinio sporto ir tai dažnai tampa jo vystymo kliūtimi. Įprastas krepšinis yra nepriklausomas objektas, kitaip nei virtualus, kurį kuria „Visual Concepts“ kompanija, todėl nenuostabu, kad JAV egzistuoja kol kas vienintelė oficiali lyga. Kita vertus, Europos atstovai turi visus svertus, jei nori sukurti tinkamą krepšinio esporto infrastruktūrą.

Nacionalinė Lietuvos esporto krepšinio rinktinė yra puikus pavyzdys, kitas žingsnis – klubinis krepšinis. Palaikome artimus ryšius su Eurolygos atstovais ir siekiame virtualios Senojo žemyno lygos atsiradimo. Vis dėlto, tai yra sudėtingas procesas, kuris gali užtrukti ne vienerius metus. Atsižvelgiant į dabartinę situaciją, klubai turėtų patys imtis iniciatyvos ir organizuoti specialius turnyrus-lygas.

Esporto krepšinio akistata: Lietuva - Latvija

Neatmetama galimybė, kad tai gali padaryti ir Lietuvos klubai ar kitos organizacijos. Lietuva gali tapti lydere Europoje, nes šalyje turime pakankamai daug informacinių technologijų potencialo ir egzistuoja ypatingai greitas interneto ryšys“, – dėstė E. Abromavičius.

Krepšinis.lt duoto interviu metu E. Abromavičius taip pat papasakojo apie darbą „Fenerbahče“ klube, į rinką žengiančius Lietuvos klubus, konkurenciją su „League of Legends“ bei kitas krepšinio esporto subtilybes.

– Edgarai, turite sporto vadybininko išsilavinimą. Kaip atsidūrėte vaizdo žaidimų industrijoje?
– Studijuojant bakalauro pakopoje Lietuvos sporto universitete, teko daug laiko praleisti analizuojant mokslinę literatūrą. Pasirodo, Masačusetso technologijos instituto ir Stanfordo universiteto mokslininkai jau seniai tyrinėja vartotojų elgseną per sporto vaizdo žaidimus. Remiantis šiais tyrimais, parašiau savo baigiamąjį darbą apie produkto demonstravimo veiksmingumą NBA vaizdo žaidimuose.

Vėliau sekė stažuotės NBA būstinėse Londone ir Madride, kur paaiškėjo, kad egzistuoja interaktyvios medijos padaliniai, kurių pagrindinė užduotis – vystyti inovatyvius krepšinio produktus: pridėtinė ir virtuali realybė, žaidimai, aplikacijos ir taip toliau. Po šio laikotarpio esportas ir vaizdo žaidimų vystymas tapo pagrindiniu darbu ir moksliniu objektu doktorantūros studijose.

– Kaip atrodo jūsų darbo „Fenerbahče“ klube kasdienybė? Už ką esate atsakingas?
– Prieš atvykstant buvo sutarta dėl pagrindinių tikslų, kuriuos reikia pasiekti per būsimą laikotarpį: „Fenernbahče“ esporto padalinio veiklos strategijos paruošimas ateinantiems trejiems metams ir „NBA 2K“ komandos surinkimas. Pirmąją užduotį atlikau ir pagal esamas patvirtintas gaires dirbame toliau. Norime, kad būsimas esporto atstovas būtų ugdomas nuo pagrindų ir baigęs karjerą galėtų toliau sėkmingai dirbti industrijoje.

Šiuo metu deramės su keliais universitetais, tarp kurių yra ir Lietuvos. Juose galėtume ugdyti esporto žaidėjus ir vadybininkus. Taip pat užmezgame naujus ryšius su kitais Europos ir JAV klubais, deriname naujus projektus. Kita darbo dalis susijusi su žaidėjų stebėjimu ir bendravimu, kuriuos galėtume priimti į naujai buriamą „NBA 2K“ komandą, todėl tenka aplankyti daug įdomių Stambulo vietų.

Maurizio Gherardini

Prie šio proceso daug prisideda ir mokymasis iš Maurizio Gherardini bei Željko Obradovičiaus. Tenka po darbo dažnai lankytis krepšinio komandos treniruotėse, rungtynėse ir stebėti trenerio bei direktoriaus darbą. Tai padeda suprasti kriterijus, pagal kuriuos į aukščiausio lygio komandas yra atrenkami žaidėjai ir kaip tinkamai su jais komunikuoti.

– Verslininkas Gediminas Žiemelis prieš kurį laiką teigė, jog norint daug uždirbti iš NBA komandos, reikia ją perkelti į didesnę areną naujame mieste, turėti vieną žvaigždę ir „padaryti naują tendenciją – kibernetinį sportą“. Kiek ši naujoji tendencija realiai gali prisidėti prie verslo sėkmės?
– Teko skaityti šią verslininko citatą ir vėliau klausytis plataus šios vizijos pasakojimo. Pirminis įspūdis buvo puikus, nors iš šalies daug kam ir kėlė šypsenas. Matyti, jog Gediminas Žiemelis yra puikiai susipažinęs su pačiu „NBA 2K“ produktu, kaip minėjo pats, jis vis pažaidžia su vaikais. Tai pavyzdys, kaip kiekvienas asmuo turi žengti kartu su technologijų naujovėmis.

Kalbant apie sporto verslo potencialą, galima pasakyti kelis dalykus. Pirmiausia, sporto organizacijos, norėdamos „prieiti“ prie naujosios kartos vartotojų, privalo prisitaikyti prie jų poreikių. Tai nesenai minėjo ir Kaune viešėjęs Eurolygos vadovas Jordi Bertomeu. Vienas iš būdų – elektroninis sportas. Kitas dalykas, tikriausiai tik laiko klausimas, kada esporto komandos po savo sparnu pačios „priglaus“ kitas sporto šakas, kaip šiuo metu įprastai daro didieji Europos futbolo klubai.

– Norite pasakyti, jog ateityje ne futbolo ir krepšinio klubai turės savo esporto komandas, o esporto komandos turės savo krepšinio ir futbolo klubus?
– Taip. Dabar tai atrodo kaip utopija, tačiau ateityje tai gali būti realu. Galbūt matysime tai po 20-ies metų.

– Ką apie esportą galvoja Lietuvos krepšinio klubai?
– Sunku pasakyti, nes kol kas oficialiai pasiskelbusį matome tik Kauno „Žalgirį“, jie bando žengti į šią rinką. Galiu tik pasakyti, kad palaikome ryšį su keliais Lietuvos krepšinio klubais, kurie taip pat galvoja apie įsitraukimą į elektroninį sportą. Asmeniškai, labai tikiuosi, kad jiems pavyks tai padaryti turint aiškią viziją ir strategiją ne vieneriems metams.

– Esporto industrijoje dominuoja žaidimas „League of Legends“, kurio populiarumui „NBA 2K“ prilygti negali. Keli NBA klubai yra subūrę savo komandas ir šiam žaidimui, galbūt tokiu keliu eiti paprasčiau? Gal tai tinkamas kelias ir Lietuvos klubams?
– Taip, mes Stambule irgi turime „League of Legends“ komandą, kuri yra Turkijos čempionė. Žaidėjai yra profesionalai, gaunantys nemažus atlyginimus, o vietiniai rėmėjai noriai perka rėmimo pasiūlymus. Tik reikia pažymėti, kad didele dalimi esame Azijos rinkoje, o žaidimo leidėjai („Riot“ kompanija) investuoja į savo kūrinio esporto plėtrą Turkijoje. Netoli krepšinio salės yra specialus priestatas, kuriame įkurta speciali „League of Legends“ arena.

Kalbant apie NBA klubus, „Rockets“ ir „Warriors“ turi komandas pasaulinio lygio čempionatuose, į kuriuos pakliūti, visų pirma, reikia paruošti labai išsamius verslo planus ir investuoti sumas siekiančias nuo 20 milijonų dolerių.

Jei žvelgtume į Lietuvos kontekstą, situacija yra kitokia. Dažnai „pasimauname“ už milijoninių pajamų/peržiūrų diagramų apie „League of Legends“ discipliną, bet jei atidžiau analizuotume demografiją, galime pastebėti, kad tai labiau į Azijos rinką nukreiptas produktas. Be to, mūsų rinka yra per maža, kad tokios kompanijos kaip „Riot“ investuotų į infrastruktūros kūrimą. Todėl kol kas „League of Legends“ komandų potencialas Lietuvoje prilygsta suburtos RKL krepšinio komandos siekiui pakliūti į NBA.

Galiausiai, asmeniškai, manau, kad sporto vaizdo žaidimų esportas gali atsiskirti ateityje, lyg žiemos ir vasaros olimpinės žaidynės.

– Dabar atsirado Lietuvos esporto krepšinio rinktinė. Ar kitos šalys taip pat nori turėti savo rinktines? Ar ateityje įmanomas pasaulio čempionatas?
– Viskas įmanoma. Tikriausiai užbėgant už akių galima pasakyti, kad susidomėjimas buvo didelis. Gavome pirmus pozityvius atsiliepimus ir iš NBA lygos atstovų. Užklausos siunčiamos iš Prancūzijos, Turkijos, Vokietijos ir kitų šalių žaidėjų apie galimą jų šalių dalyvavimą ateities turnyruose. Dabar nemažai kas priklausys nuo Tarptautinės krepšinio federacijos (FIBA).

– Koks šiuo metu yra Lietuvos krepšinio esportininkų lygis ir kaip galėtų atrodyti jų karjeros kelias ateityje?
– Kol nėra oficialių čempionatų ar komandų, todėl labai sunku pasakyti. Esama Lietuvos rinktinė taip pat sudaroma iš mėgėjų žaidėjų. Ateityje, siekis būtų toks, kad žaidėjai visų pirma turėtų galimybę įgyti išsilavinimą žaidžiant NBA esporto universitetų komandose. Link to jau yra žengiama VDU ir Kauno kolegijos aukštosiose mokyklose. Kitame etape žaidėjas galėtų atstovauti profesionalų klubą nacionaliniame ir tarptautiniame čempionate bei gauti atlyginimą. Galiausiai, visi turėtų šansus patekti į NBA 2K lygą per naujokų biržą, o ten tikėtis ypatingai solidaus tūkstantinio atlyginimo.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Krepsinis.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (23)