O kur būtų galima nuskristi, kad ir ilgajam savaitgaliui, su pigiomis oro linijomis Europoje, ir pasivažinėti motociklu nerizikuojant sušalti į ledo gabalą šiuo metų laiku? Atsakymas galėtų būti –Portugalija.
Sausio – kovo mėnesiais pietų Portugalijoje oras motokelionėms, ypač bekele, praktiškai idealus: dieną apie 17, naktį apie 10 laipsnių šilumos. Dažniausiai saulėta, lyja gal 3-4 dienas per 3 savaites, kadangi prie jūros vėjas dažniausiai nupučia lietaus debesis. Maloniausias laikas važiuoti nuo 11 iki 18 val. O po 18 valandos saulė jau būna nusileidusi ir važiuoti motociklu darosi šalta.
Aš keliavau enduro motociklu Honda CRF250L, kurį po paskutinės kelionės Maroko bekelėmis buvau palikusi Sevilijoje. Nors, pasirodo, tokį pat motociklą Portugalijos pietuose galima išsinuomoti už 40 Eur dienai. Turintiems savus motociklus ar juos besinuomojantiems Portugalijoje yra sudaryti keli patogūs maršrutai. Žinoma, skirti norintiems pamatyti nuošalesnes vietas ir keliauti motociklu bekele:
1. ACT Portugal – Adventure Country Tracks – 1250 km. maršrutas nusidriekiantis per visą Portugaliją. Keliausite labiau šalies viduriu, nuošalesnėmis gražiomis vietomis: kalnais, žvyrkeliais, per miškelius, o kartais teks pervažiuoti ir nedidelį upelį. Skirtas pradedantiesiems ir vidutinę patirtį bekelėje turintiems su dvigubos paskirties motociklais.
Tiesą sakant, šiuo maršrutu galima bandyti važiuoti praktiškai bet kokiu motociklu, o kelios sudėtingesnės vietos yra aprašytos ir jas galima aplenkti. Keliaujant kiekvieną dieną ir negaištant daug laiko fotografijoms šį maršrutą galima įveikti per 5 dienas, nors bekelėje sunkiau planuoti laiką negu greitkeliuose. Maršrutą galite rasti ČIA
Deja, šitas maršrutas vasaros sezono metu vengia turistų dėl apgultos pakrantės nuo Sagres miestelio iki Lisabonos, kuri yra bene gražiausia Portugalijos dalis.
3. Bene geriausia vieta „paendurinti“ pietų Portugalijoje, tai kalvotas regionas virš šių pakrantės miestelių – Albufeira, Portomeo, Lagos. Kiekvieną dieną galima nakvoti vis kitame miestelyje, įspūdingose vietose ant skardžių, o kasryt važiuoti viršun į kalnus pasivažinėti motociklu vis kitu maršrutu. Mano nuomone, geriausia programėlė rasti maršrutus konkrečioje vietoje yra Wikiloc (14 dienų nemokama). Beje, telefono laikikliai bekelėje anksčiau ar vėliau paveda, tad geriau naudoti Garmin navigaciją arba tvirtinti telefoną papildomomis apsaugomis.
4. Norėdami išsirinkti įdomiausią maršrutą keliavimui motociklu, pasidomėkite Portugalijoje organizuojamais motociklų turais. Jie bus jau parinkti geriausiose vietose, aprašyti, su nuotraukomis ir atstumais ir bus nesunku pačiam susidėlioti tokią pačią kelionę.
Be to, motociklų nuomos punkte mielai ant žemėlapio pripieš įdomiausių trasų ir papasakos, kurios iš jų įveikiamos patogiausiai. Kita vertus, kiekvienas aukščiau aprašytas maršrutas socialiniuose tinkluose turi savo forumus ir grupes, kur galima paskaityti tuo pačiu maršrutu jau važiavusių ar šiuo metu važiuojančių atsiliepimus ir paprašyti patarimų.
5. Vis dėlto gražiausi kilometrai, iš mano nuvažiuotų 2500, palei Portugalijos pakrantes, pradedant nuo Lagos ir Sagres – pietvakariausio Europos taško, dar vadinamo pasaulio kraštu. Bei aukštyn, praktiškai beveik iki pat Lisabonos besidriekiantis nacionalinis parkas – Parque Natural do Sudoeste Alentejano e Costa Vicentina. Ten, kaip ir visoje Portugalijoje, bekele galima važinėtis bet kur.
Ant kiekvienos kalvos ir į kiekvieną nuošalų paplūdimį veda prastas kelias keliautojui turistiniu automobiliu, bet idealus lengvam motociklui. Tik kartais būna per statu ar per biri danga, todėl visuomet pravartu pavojingesnėse vietose pasivaikščioti prieš bandant įveikti nežinomą trasą, ypač keliaujant vieniems.
Važiuoti bekelės maršrutais sutemus niekas, žinoma, ir aš, nerekomenduoju, bet tokiose kelionėse visko pasitaiko. Ypač nesmagu tokiose trasose tamsiuose kalnuose klaidžioti, kai aplink vien namų griuvėsiai ar koks apleistas malūnas, o upelis kurį reikia pervažiuoti atrodo tarsi nesibaigiantis ežeras.
Tada visai nesinori lipti nuo motociklo ir braidyti tamsoje, ieškant pravažiavimo, bet nusiraminus ir apžiūrėjus vietovę dažnai paaiškėja, kad tai visai negilus vandens telkinys, o patamsyje neįveikiamas atrodęs kalnas turi visai padorų kelią į viršų. Tokie įspūdžiai vėliau vadinami nuotykiais. Kita vertus, jie yra pamokos planuojant maršrutą kitai dienai.
Nakvynei Portugalijoje galima skiriant 10 Eur už lovą svečių namuose, bet kadangi dabar ne sezonas, lengvai galima rasti apartamentus 2-4 asmenims už 25-40 Eur. Priklauso su pusryčiais ar be, gražiose vietose kalnuose arba prie jūros. Dažniausiai važiuojant ieškau nakvynės per „Booking.com“ svetainę, su „Airbnb“ nėra kada žaisti ir dažniausiai neverta mokėti valymo mokesčio dėl vienos nakties.
Mėgstantiems ragauti vynus tikrai patiks Alentejo regionas ir Rota dos Vinhos vyno kelias. Evora miestelyje yra net šito kelio informacijos centras, kur duos vynuogynų žemėlapį ir net perskambins, rezervuos juose ekskursijų laiką. Nors, tiesą sakant, užsukti paragauti vynų be ekskursijų po vynuogyną galima ir tiesiog važiuojant pro šalį ar sustojant vakarop poilsiauti. Vynai tikrai verti dėmesio ir visai nebrangūs.
O vandens sporto entuziastams pietų Portugalija išvis ideali kryptis! Aplink Lagos ir Sagres driekiasi ne tik gražiausios pakrantės su stačiais aukštais skardžiais ir skaidriu žydru vandeniu, bet ir tobulos vietos mokytis plaukti banglente. Kažkuriame iš tų nerealaus grožio paplūdimių tikrai bus tinkama banga mokytis plaukti net ir sausio mėnesį. Todėl galima suderinti keletą pomėgių vienoje kelionėje: važiuoti motociklu bekelėmis, atrasti savo laukinį paplūdimį ir išsinuomojus banglentę mokytis plaukti. Beveik kaip populiariame festivalyje Prancūzijoje – Wheels and Waves.
O pasiekus Lisaboną jau nebetoli ir iki garsiojo Nazare miestelio, kur dėl povandeninio kanjono verčiasi aukščiausios bangos pasaulyje. Tų gigantiškų bangų žmonės, ypač fotografai, laukia visą žiemą. Bet tos pusinės irgi nemažos – po 10 metrų. Man pasisekė pataikyti tiesiai į Big Wave Surfing banglenčių varžybas Gigantes de Nazare, kuriose dalyvavo tokie rekordininkai, kaip Rodrigo Koxa, kuris pernai pasiekė pasaulio rekordą „nusurfinęs“ nuo 24 m bangos. Turėjau progą kelias dienas stebėti ir stebėtis, kaip tokiomis sąlygomis žmonės išvis gali plaukti banglente. Tiesioginių skrydžių iš Lietuvos į Portugaliją bent jau žiemą nėra, bet su persėdimais į pietų Portugalijoje esantį Faro galima nuskristi už 110-150 Eur į abi puses.
Kaip tik Faro aš palikau savo motociklą, nes sugrįšiu kovo pradžioje įgyvendinti dvigubą planą – išmokti plaukti banglente kartu su „Manana“ organizuojama banglenčių stovykla ir apvažiuoti dar neišbandytus bekelės maršrutus enduro motociklu. Jeigu yra bendraminčių norinčių prisijungti prie mūsų stovyklos ir bekelės nuotykių rašykite žinutes „Instagrame“ @jurga_boatsandboards.
Iki pasimatymo Portugalijoje!