aA
Kad ir kokia graži būtų istorija apie Ikarą, greičiausiai tai tėra legenda - sparnus sau gali prisilipdyti nebent svajokliai ir poetai. Tačiau prieš gerus du amžius, kai lėktuvus vargu ar kas nors įsivaizdavo, o skraidančius aparatus paišė gal tik Leonardo da Vincis, žmogui vis dėl to pavyko pakilti į orą. Būdą, kaip tai galima padaryti, visai atsitiktinai atrado du broliai prancūzai.
Brolių Montgolfier oro baliono pakilimo imitacija
Brolių Montgolfier oro baliono pakilimo imitacija
© DELFI (E.Digrytės nuotr.)

Prieš kelias dienas Vakarų Prancūzijoje esančio Brissaco miestelio gyventojai ir svečiai galėjo savo akimis vėl išvysti, kaip oro balionas pirmą kartą pakilo į dangų. Tiesa, tai buvo ne tas tikrasis senas balionas, o naujas, pagamintas specialiai čia vykusiam Europos oro balionų čempionatui.

Įspūdinga ceremonija priminė kaukių balių, Viduramžių dvarą ar operos sceną. Paprasti gyventojai persirengė senoviniais drabužiais ir atžygiavo į didžiulę pievą prie Brissaco pilies, garsėjančios kaip pačios aukščiausios Prancūzijoje. Jos centre jau anksčiau buvo pastatytas keistas įrenginys, kuris vėliau pavirto oro balionu. Žmonės po juo užkūrė ugnį ir šildė tol, kol balionas pakilo į viršų. Nutrūkus jį laikančioms virvėms, balionas šovė į dangų ir, perskridęs medžius bei paplūduriavęs danguje, po keliolikos minučių nusileido.

MIntį pakišo marškiniai

Oro balionai skaičiuoja jau trečią šimtmetį. Jų istorija, sako, prasidėjo 1782-ųjų rudenį Josepho Montgolfier, kuris aistringai mėgo visokius naujus prietaisus ir su jaunesniuoju broliu Etienne'u dažnai pasvajodavo, kad žmogus vieną dieną pakils į orą, dėka. Broliai net buvo sumanę į didžiulį apvalkalą prikimšti debesų, o šią pagalvę pritvirtinti prie pintinės ir paleisti skristi.

Tačiau viskas buvo kur kas paprasčiau. Vieną šaltą vakarą Josephas pastebėjo, kad virš ugnies džiovinami marškiniai išsipūtė ir pradėjo kilti. Tai jam pasufleravo oro baliono veikimo principą. Šia mintimi vyras pasidalijo su broliu ir jie pradėjo sukti galvas, kaip turėtų atrodyti balionas ir kuo jį šildyti.

Pirmiausia prancūzai pasiuvo 1 kub. metro šilkinį apvalkalą, kuris šildomas virš ugnies pakilo į 30 m aukštį. 1782 m. gruodį į orą pakilo jau 3 kub. m balionas, o kitų metų balandį 800 kub. m tūrio balionas pasiekė 400 m aukštį. Šilumai išgauti broliai degino drėgnus šiaudus, sumaišytus su vilna ir popieriumi.

Savo kūrinį J. ir E. Montgolfier pademonstravo 1783 m. birželio 4 d. Šiai iškilmingai progai jie pagamino 900 kub. m tūrio balioną: verpsto formos medvilnės atraižas prisiuvo prie popieriaus lakštų ir kilpelėmis sujungė vieną su kita, o audinį sutvirtino vertikaliais strypais. Po medvilniniu gaubtu pakabino krepšį šiaudams ir vilnai. Kai įkaitęs oras pakėlė balioną, broliai nupjovė virves.

Balionas per 10 minučių pakilo į maždaug 1 km aukštį. Tada, atvėsus orui, balionas nusileido į lauką ir užsidegė nuo pintinėje rusenančios ugnies. Netoliese dirbę valstiečiai išsigando iš dangaus nukritusio keisto daikto ir nepasistengė jo užgesinti.

Oro baliono pakilimą stebėję žiūrovai galėjo paliudyti įvykio autentiškumą, todėl buvo surašytas protokolas, kurį Montgolfier persiuntė Paryžiaus Mokslo akademijai, prašydami oficialiai pripažinti „skraidančio" aparato kūrėjais. Akademija pasikvietė brolius pademonstruoti savo išradimą.

Pirmas pakilo, pirmas ir žuvo

Po daugybės bandymų buvo nuspręsta leisti pakilti į orą žmogui. Juo tapti pasisiūlė grafas Pilatre'as de Rozier. Kadangi nebuvo aišku, kaip aukščio pokyčiai veikia žmogaus ar kito gyvo sutvėrimo organizmą ir ar apskritai skraidyti yra saugu, pirmieji į orą Versalyje rugsėjį pakilo antis, gaidys ir avis. Po 3-8 min. užtrukusio skrydžio gyvuliai sėkmingai nusileido už 3 km.

Vėliau sekė bandymai jau su pačiu P. de Rozier - jis kelis kartus pakilo į orą maždaug 25 m, vėliau - 100 m. Tiek leido virvės. Tuometinis karalius Liudvikas XVI nepritarė, kad žmonės skraidytų, bet galiausiai davė sutikimą, tik pats eksperimentą stebėti ar juo labiau skristi atsisakė.

Montgolfier taip pat neskrido - tėvui, kuris abejojo išradimo saugumu, jie buvo pažadėję niekuomet nekilti savo balionu. Garbė pirmiausiai pakilti į orą teko ne tik P. de Rozier, bet ir markizui d'Arlandes'ui, kuris buvo paimtas į krepšį dėl pusiausvyros. Pintinė buvo padalinta į tris dalis: kraštuose įrengtos vietos keleiviams, viduryje - degiklis.

Prireikus buvo galima įmesti į ugnį šiaudų ir taip kontroliuoti skridimo aukštį. Pirmasis skrydis su žmonėmis 2200 kub. m tūrio oro balionu įvyko 1783 m. lapkričio 21 d. Pakilę greta Paryžiaus, vyrai po maždaug 25 min. nusileido už 10 km, balionas buvo pakilęs į 1 km aukštį.

Šilumai palaikyti buvo deginami drėgni šiaudai, senos medžiagos atraižos ir sugedusi mėsa. Legenda pasakoja, kad nusileidę oreiviai buvo juodi nuo suodžių, taigi valstiečiai juos palaikė velnio pasiuntiniais, jei ne pačiu šėtonu. Vyrus išgelbėjo tik tai, kad jie pintinėje turėjo šampano butelį, - šis padėjo įtikinti, jog skrajūnai yra tokie patys žmonės.

Beje, P. de Rozier tapo ne tik pirmuoju oro baliono pilotu, bet ir pirmąja auka. 1785 m. sausį, pasigaminęs šilto oro balioną, prie kurio buvo pritvirtintas mažesnis vandenilio pripildytas balionas, jis išskrido, tikėdamasis perskristi Lamanšo sąsiaurį. Praėjus vos keletui minučių nuo pakilimo, degiklio liepsna pasiekė mažąjį balioną su vandeniliu ir visas apvalkalas akimirksniu užsiliepsnojo. Nukritus balionui, P. de Rozier žuvo.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Turizmo ekspertė: turizmui išlipti iš krizės gali padėti tik keliautojų solidarumas (67)

„Kadangi vartotojai sudaro didžiulį mastą, tai jų sprendimas iš esmės lems, ar turizmo verslo...

Kelionių organizatoriams leista už neįvykusią kelionę siūlyti metus galiojančius kuponus (29)

Siekiant išsaugoti turizmo verslą ir keliautojų lėšas, šiandien Vyriausybės posėdyje buvo...

Virtualiosios realybės technologijų šturmas: nuo viešbučių ir skrydžių reklamos iki vienintelės galimybės keliauti (7)

Pastaraisiais metais tenka stebėti tikrą virtualiosios realybės (VR) technologijų šturmą, todėl...

Sužinok dabar, aplankyk vėliau – netikėtos ir neįtikėtinos vietos Lietuvoje (1)

Nors lietuviai garsėja santūriu tautiniu charakteriu, metuose yra viena diena, kai visi skrupulai...

Kelionės po pandemijos bus kitokios: už tą pačią kainą bus galima gauti daugiau (107)

Kaip atrodys mūsų kelionės, pasibaigus pandemijai? Bendrovės „Travel planet“ vadovė...

Top naujienos

Profesorius Ambrozaitis – apie karantino švelninimą: per anksti atleidus vadeles, epidemija persiris į antrą fazę (234)

Gydytojas infektologas, Vilniaus universiteto Medicinos universiteto profesorius Arvydas...

Lietuvos gamyklose mažėja užsakymų: didžiausias iššūkis – ką daryti su darbuotojais (47)

Užsakymų mažėja, o kai kur stringa ir tiekimas. Su tokia realybe susiduria Lietuvoje veikiančios...

Po Šimašiaus pasipiktinimo – naktinis SAM paaiškinimas: mobilieji punktai bus uždaryti tik 2 dienas atnaujinta 00:10 val. (618)

Vilniaus meras Remigijus Šimašius socialiniame tinkle užsiminė apie dar vieną papiktinusį...

Klaipėdoje nuo šeštadienio apribojama universitetinės ligoninės veikla (25)

Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas vėlyvą penktadienio vakarą savo feisbuko paskyroje...

Po ambasadorės pasibaisėjimo kaukių kainomis, „Norfa“ atkerta: gal galite padėti nupirkti pigiau? (779)

Ina Marčiulionytė , Lietuvos ambasadorė Kinijoje, savo paskyroje „Facebook“ pasidalijo...

Orai: termometrų stulpeliai šoktelės aukštyn (2)

Šeštadienio dieną vyraus nepastoviai debesuoti orai , giedresnis bus rytas ir vakaras, dieną...

Vilniuje nusileido specialus lėktuvas iš Londono (82)

Penktadienį prieš vidurnaktį Vilniuje nusileido specialaus lėktuvas su lietuviais iš Londono.

Baltarusijos žiniasklaida: užteks, situacija jau ir taip nukeliavo per toli (269)

„Niekas nepasikeis. Nekris naftos kainos. Nebus šuolių akcijų biržoje. Netgi ledynai nepradės...

Vašingtoną apkaltino piratavimu: „konfiskavo“ Vokietijai skirtą kaukių siuntą (47)

Jungtinės Valstijos perėmė Bankoko oro uoste į Vokietiją išsiųstų Kinijoje pagamintų...

Kita karantino pusė: tokių degalų kainų vairuotojai nematė jau seniai (130)

Nors karantino metu gyventojams patariama laiką leisti namie, o transporto srautai smarkiai...

|Maža didelių žinių kaina