Lėktuvo įgulos nariai mokomi tinkamai reaguoti įvairiose situacijose – nuo gaisro iki gimdymo. Mokymų metu jie mokomi, kaip nutupdyti lėktuvą, užgesinti gaisrą ir suteikti pirmąją medicinos pagalbą.

Buvusi skrydžių palydovė Mandy Smith, kuri 12 metų dirbo oro linijų bendrovėje „Virgin Atlantic“, aprašė nemalonius savo darbo aspektus – kaip ji buvo grabinėjama, apvemta, kai teko rūpintis širdies smūgį patyrusiu keleiviu. Anot jos, sunkiausia tokiais atvejais išlikti ramiai ir profesionaliai. Kaip rašoma „MailOnline Travel“, moteris knygoje atvirai papasako, kokiose eisčiausiose ir pavojingiausiose situacijose jai teko atsidurti – ir mokymų metu, ir darbe.

Autorės knyga vadinasi: „'Cabin Fever: The sizzling secrets of a Virgin air hostess“.

Ruošiami įvairioms situacijoms

Pasak knygų autorės, įgulos nariai ruošiami visoms situacijoms. Jie mokomi įvairių dalykų – kaip nutupdyti lėktuvą, jei pilotas tampa neveiksnus, kaip gesinti gaisrą, suteikti pirmąją pagalbą, kaip evakuoti keleivius.

Buvę britų Specialiųjų oro pajėgų instruktoriai moko įgulos narius, kaip suvaldyti ir sulaikyti asmenis, kurie kelia pavojų orlaivio saugumui ir kaip elgtis su siautėjančiais ar girtais keleiviais. Be to, privaloma žinoti, kaip išgyventi itin retai pasitaikančiais atvejais – jei tektų nusileisti dykumoje, jūroje, arktyje ar džiunglėse.
Skrydžių palydovė

Dar jiems būtina žinoti, ką daryti įvykus nelaimingam atsitikimui, kai reikia suteikti pirmąją pagalbą: kaip skubiai priimti sprendimą, atsižvelgiant į sužeidimo pobūdį ir vadovaujantis savo intuicija bei instinktais.

„Mus moko, kaip gintis nuo ryklių, nes tokia grėsmė reali, jei lėktuvas nukristų į jūrą, ir reikia būti pasiruošusiems. Privalome žinoti, kad reikia jiems smogti į silpniausias vietas – akis ir nosį – ir kad geriausias ginklas yra irklai, esantys gelbėjimosi plaustuose“, – sakė moteris.

Patyrė, kai pilotas staiga tampa neveiksnus

Per visus tuos metus, kai jai teko rūpintis keleiviais 9 tūkst. metrų aukštyje, M. Smith yra tekę suktis iš itin sudėtingos situacijos, kai pilotą ištiko širdies smūgis. Jaunesnysis įgulos narys padėjo antrajam pilotui nutupdyti lėktuvą, kai kapitonas susmuko prieš keleivius viršutiniame denyje.
M. Smith pasakė: „Su pilotu elgėmės kaip su bet kuriuo kitu keleiviu ir suteikėme jam geriausią pagalbą, kokia tik buvo įmanoma lėktuve.

Kapitoną ištiko nestiprus širdies smūgis, ir jis negalėjo toliau valdyti lėktuvo, tad mums teko imtis procedūrų, kurios yra taikomos piloto neveiksnumo atveju. Vienas iš skrydžio palydovų sėdo prie valdymo pulto ir padėjo antrajam pilotui nutupdyti lėktuvą. „Virgin Atlantic“ oro linijų lėktuvuose visada būna bent du pilotai, ir kiekvienas jų moka nutupdyti lėktuvą savarankiškai, bet reikalaujama, kad tai darytų du žmonės“, – sakė moteris.

Nepaisant to, kad jai teko dirbti šimtuose reisų, D. Smith sako, kad keisčiausia jos patirtis – kai pradėjo mokytis, kaip patenkinti žmonių, priklausančių įvairioms kultūroms ir išpažįstančių įvairias religijas, prašymus.
Skrydžių palydovė

Ji papasakojo: „Man viena iš keisčiausių situacijų buvo, kai mus mokė kultūrų ir religijų įvairovės. Kai kuriose kultūrose ir religijose laikoma nepalankiu ženklu, jei jus aptarnauja moteris, kuriai mėnesinės. Tad mus mokė visų pirma neįsižeisti, jei keleivis užduotų tokį klausimą, be to, sužinojome, kaip atsakyti į įvairius nepatogius keleivių klausimus. Man tai nutiko kelis kartus“

„Ar jums moteriškos dienos?“ – paprastai šis klausimas formuluojamas taip, o atsakyti į jį reikia: „Mes žinome, kas jums kelia nerimą, ir šiuo klausimu yra pasirūpinta.“

Skrydžių palydovės mokomos tokiomis dienomis neaptarnauti keleivių, uždavusių tokį klausimą, ir atpažinti, kam dar gali tai nepatikti, o tada paprašyti kitų kolegų, kad juos aptarnautų. Tačiau keleiviai vis vien užduoda šį klausimą.

„Man taip pat yra tekę spręsti klausimą, kai vienas keleivis atsisakė sėdėti šalia kito keleivio dėl pastarojo odos spalvos. Man tai pasirodė labai keista. Tad teko perkelti tą vargšą vyrą į aukštesnę klasę ir parodyti, kad mes netoleruojame rasistinių prietarų“, – pasakojo moteris.

M. Smith teigė, kad visi labai bijo, kad kokio keleivio ar įgulos nario neištiktų širdies smūgis. Per darbo patirtį moteris įsitikino, kad pacientą, kurį ištiko priepuolis, nuraminti padeda konfidencialumas, taip pat tokiu būdu lengviau valdyti situaciją.
Skrydžių palydovė

„Kartą man teko panaudoti deifibriliatorių gelbstint pacientą, kenčiantį nuo chroniškos aritmijos. Laimei, jo žmona sugebėjo paduoti man segtuvą su visa jo sveikatos istorija, ir tai man padėjo nuspręsti, ką reikia daryti. O kartą skrydžio metu užsidegė lėktuvo variklis, ir gaisras buvo užgesintas labai ramiai ir profesionaliai“, – kalbėjo pašnekovė.

Moko, kaip elgtis su teroristais

Kalbėdama apie teroristus, moteris pasakojo, kad iki 2001 metų rugsėjo 11-osios teroristinių išpuolių įgulos narius mokydavo nusileisti, nesipriešinti. Po išpuolių vadovėliai buvo perrašyti ir įgulos nariams dabar rekomenduojama imtis visų įmanomų priemonių, kad asmuo, kurį jie įtaria galinčiu būti pavojingu kitiems keleiviams ir įgulos nariams, nepatektų į lėktuvą.

Buvusi „Virgin Atlantic“ skrydžių palydovė panašioje situacijoje atsidūrė 2002 metais, kai į lėktuvą įlipo du vyrai, kurie, kaip vėliau paaiškėjo, buvo įtraukti į FTB ieškomiausių asmenų sąrašą.

M. Smith papasakojo: „2002 metais Hitrou oro uoste į mūsų lėktuvą, skrendantį į San Franciską, įlipo du vyriškiai, kurie, mano ir dar dviejų įgulos narių nuomone, atrodė itin įtartinai. Vienas jų atsisėdo vidurinėje eilėje, kitas – eilėje prie lango. Mums sukėlė įtarimų tai, kad jie atrodė keisti, itin neramūs ir suirzę ir spoksojo į kitus keleivius. Informavau savo vadovą, kuris skubiai susisiekė su oro uosto darbuotojais. Įtarimai sustiprėjo paaiškėjus, kad už bilietus jie sumokėjo ta pačia kreditine kortele, bet pasirinko sėdėti atskirai.

Lėktuvo trapas buvo patrauktas, į lėktuvą įsiveržė policijos pareigūnai, kurie surakino vyriškius antrankiais ir išsivedė iš lėktuvo. Kai informavome keleivius, kad jiems taip pat reikės išlipti iš lėktuvo, kai kurie iš jų tiesiog įniršo, ėmė reikalauti kompensacijos ir grasino, kad pasiskųs Richardui Bransonui“, – pasakojo knygos autorė.
lėktuvas, skrydis, baimė, nustebimas

Svarbiausia – nesukelti panikos

Pasak M. Smith, kritinėje situacijoje svarbiausia išlaikyti ramybę: ar tai būtų keleivio liga, ar gaisras, įgulos nariai mokomi komunikuoti nekeldami panikos keleiviams.

„Bendraudami vieni su kitais tiesiogiai ir per garsiakalbių sistemą turime daug kodų, kuriuos visi įgulos nariai turi suprasti ir atitinkamai į juos reaguoti – priklausomai nuo situacijos. Jei lėktuve, pavyzdžiui, prasidėtų gimdymas, mes vienas kitą informuotume žodžiu, o ne per garsiakalbių sistemą, kad neišgąsdintume kitų keleivių. Garsiakalbių sistema naudotumėmės tik tokiu atveju, jei, pavyzdžiui, reikėtų kažkokio specialaus prietaiso, tokio kaip defibriliatorius, kad visi įgulos nariai žinotų, ką jiems reikia daryti tokioje situacijoje“, – sakė moteris.

Kontroliuoja veido išraiškas

Per kelerius metus mokymų ir darbo mes skrydžio palydovai išmoksta nebe taip jautriai reaguoti į įvairias situacijas: mokymuose žaidžiama vaidmenų žaidimus, mokomosi, kokius žodžius reikia sakyti. Įrodyta, kad tai padeda įgulos nariams išmokti tinkamai reaguoti konkrečiose situacijose.
Skrydžių palydovė

„Treniruodamiesi įgundame taip reaguoti, ir nors niekada negali žinoti, kaip iš tiesų sureaguosi konkrečioje situacijoje, aš pastebėjau, kad tikrai gąsdinančiose situacijose apie savo pačios saugumą susimąstydavau tik incidentui pasibaigus. Tai, kad mes iš anksto suvaidiname įvairias situacijas, ir žinome, kaip į jas reaguoti, išties labai padeda, ir paprastai į paniką puola tik tie žmonės, kurie nėra informuoti", – sakė knygos autorė.