Kelionę į šalia Karibų jūros esantį Kankūną Jelenos ir draugų šeima pradėjo planuoti dar pernai metų vasarą. Visi drauge tikėjosi ne tik paatostogauti, bet ir atšvęsti Jelenos 40 gimtadienį.

„Mano jubiliejaus proga, kuris buvo sausio 12 dieną, norėjome nuvykti į Kankūną. Lėktuvo bilietus pirkome patys per „British Airways“ iš Varšuvos į Londoną ir iš Londono į Kankuną, o vėliau per Klaipėdoje veikiančią agentūrą užsisakėme viešbutį „Riu Dunamar“, – pasakoja moteris.

Į Meksiką keliautojai atskrido sausio 10 dieną, 16:47 vietos laiku, ir tikėjosi pagaliau pailsėti po ilgo skrydžio.

„Buvome dvi šeimos – 4 suaugusieji ir 4 vaikai (11, 12, 13 ir 16 metų). Išlipant iš lėktuvo prie išėjimo visų keleivių paprašė pasų ir visus, kurie ne su britiškais ir ne su JAV pasais, nusivedė į šoną. Vėliau, kai visų keleivių pasus patikrino, nuvedė prie atskiros pasų kontrolės. Ten kelis kartus fotografavo pasus ir kažkam siuntė. Kai atėjo mūsų eilė, migracijos pareigūnas klausinėjo, kodėl atvažiavome, kur gyvensime, kiek turime pinigų, ar turime draudimą. Visus reikiamus dokumentus turėjome. Dar paklausė, ar turime draugų Meksikoje“, – pasakoja moteris ir priduria, kad už viešbutį buvo sumokėta, su savimi turėjo tai įrodantį dokumentą, šeimos turėjo ir atgalinio skrydžio bilietus, tad nebuvo prie ko prikibti.

Vis dėlto, apklausę abi šeimas, pareigūnai nusprendė, kad jiems reikia papildomai patikrinti informaciją. Anot pašnekovės, abi šeimos buvo nuvestos į uždarą kabinetą, kur vėl padarė jų pasų kopijas, o vėliau visus nuvedė į uždarą stiklinę patalpą bei liepė laukti.

„Išėję užrakino duris nieko neaiškindami. Pasipiktinome, nesupratome, kas vyksta, mums nieko neaiškino. Sakėme, kad norime į tualetą, vaikai norėjo vandens, juk kelionė buvo ilga, 11,5 valandos, buvome pavargę.“

Vis dėlto nuovargis nebuvo didžiausia bėda – netrukus šeimoms buvo pasakyta, kad jos į šalį neįleidžiamos, ir be papildomo paaiškinimo visus uždarė į kamerą.

„Po kiek laiko atėjo kiti pareigūnai ir pareiškė, kad mes šiandien liksime čia, o rytoj mus išsiųs atgal į Londoną. Pasakė, kad toks kažkokio boso sprendimas. Mes reikalavome paaiškinimo, tada jie atėmė iš mūsų telefonus, pasų taip ir neatidavė ir nuvedė į karcerį su vaikais! Melavo, kad galbūt vėliau pasikvies pasikalbėti su bosu. Tas siaubas tęsėsi 24 valandas, karceryje sėdėjome ant baisių čiužinių. Ten dar sėdėjo jauna mergina iš Armėnijos, dvi bulgarės, viena iš jų nėščia. Jos pasakojo tą pačia istoriją ir kad sėdi jau 48 valandas, laukdamos kito savo skrydžio, nes lėktuve vis neatsiranda vietos. Aplinkui mėtėsi supuvęs maistas, skraidė musės, tualetas patvinęs, buvo šalta, davė užsikloti folija... Vaikai verkė, o prižiūrėtojai tik juokėsi iš mūsų ir sakė: „Sėdėkit ramiai, laukit savo skrydžio atgal.“ Mes reikalavome elementaraus paaiškinimo, už ką su mumis taip elgiasi, juk mes viską turėjome, vien mūsų šeima už kelionę sumokėjo 8000 eurų“, – neslėpdama nusivylimo pasakoja Jelena.

Pasak jos, toje kameroje ant sienų buvo prirašyta kitų žmonių istorijų, jų buvo visomis kalbomis, taip pat ir lietuvių. „Kartu sėdėjusi moteris pasakojo, kad prieš mums ateinant kameroje buvo kita lietuvių šeima su vaiku ir pagyvenusia moterimi. Po 24 val., po daugybės isterijų ir panikos priepuolių (kvietėme net daktarus, nes mano vyrui pasidarė bloga nuo šoko) išsireikalavome susitikimo su „bosu“. Jis atėjo ir pasakė, kad mes neturime viešbučio rezervacijos. Melavo į akis, nes mūsų ieškojo viešbutyje laukę draugų giminės, jie atskrido susitikti su mumis iš Amerikos (yra Amerikos piliečiai), skambino ir viešbučio atstovas bei patvirtino, kad mes turime rezervaciją ir už viešbutį yra sumokėta. Tačiau „bosas“ neklausė.

Pagaliau atėjo laikas mus vesti atgal į lėktuvą ir paaiškėjo, kad vietų yra tik mūsų draugams, jų buvo 3. O mano šeimai su 3 vaikais vietos nebuvo, todėl jie norėjo mus laikyti uždarytus dar 24 val. iki kito skrydžio. Draugus išvedė į lėktuvą o mes pradėjome priešintis ir nesileidome vedami atgal į karcerį – sukėlėme isteriją, vaikai verkė, mano dukra alpo. Aš šaukiau „ką jūs su mumis darote!“, viską matė kiti turistai, pradėjo filmuoti. Jie vėl iškvietė „bosą“ ir jis per stebuklą mus paleido, pagailėjo dėl vaikų. Privalėjome pasirašyti krūvą dokumentų, kad nevyksime į Ameriką! Ir sakė, kad mūsų šalis yra „bad country“ (bloga šalis – liet. k.)! Pasirodo, visas tas chaosas kilo, nes jie galvoja, kad Lietuvos piliečiai atvažiuoja į Meksiką tam, jog pabėgtų į Ameriką! Mes jiems aiškinome, kad mums net vizų nereikia į JAV ir kad mes laisvai galime ten keliauti, jau esame ten buvę. Jie neklausė, tik juokėsi.“

Pasak moters, jos šeima tik per stebuklą po 24 valandų ištrūko iš to siaubo, o jų draugus išmetė kaip šiukšles. „Mus paleido sausio 11 d., o sausio 12 d. buvo mano 40 metų jubiliejus. Dėkojau Dievui, kad sutikau jį ne karceryje. Suprantama, atostogos buvo sugadintos, ir šį įvykį aš atsiminsiu visą gyvenimą. Mano vaikai patyrė šoką, po kurio dar ilgai jaus pasekmes. Po „atostogų“ grįžome namo sausio 20 d. ir džiaugėmės, kad išskridome iš tos baisios šalies.“

Moteris tikina apie šią situaciją informavusi LR Užsienio reikalų ministeriją, konsulatą Vašingtone, Lietuvos ambasadą JAV. „Ambasados atstovas aiškinasi situaciją, kodėl ir už ką taip mums atsitiko. Teisybės čia nesulauksi, bet aš noriu įspėti kitus Lietuvos piliečius, kad žinotų, kas jų gali laukti atvykus atostogų į Meksiką (Kankūną). Niekas apie tai turbūt net nėra girdėjęs.
Mes per visą savo gyvenimą apkeliavome tikrai nemažai pasaulio, buvome JAV, Kanadoje, Dubajuje ir Dominikoje, Kuboje, visą Europą išmaišėme, ir niekada nemaniau, kad taip gali atsitikti mano šeimai“, – sako Jelena.

Delfi susisiekė su Užsienio reikalų ministerija, ji patikino žinanti apie šių LR piliečių patirtus įvykius Meksikoje. Pasirodo, su panašiomis problemomis Meksikos pasienyje taip pat susidūrė Latvijos, Čekijos piliečiai.

„LR ambasada JAV į mūsų piliečių pranešimą apie sulaikymą reagavo nedelsdama – per Lietuvos garbės konsulą Meksikoje buvo susisiekta su atsakinga Meksikos valstijos Kintana Roo institucija. Tą kartą buvo gautas atsakymas, kad neįleistų į Meksiką Lietuvos piliečių nėra. LR ambasada JAV taip pat skambino ir rašė el. laiškus į Kankūno oro uostą, tačiau atsakymo negavo.

Šiuo klausimu LR ambasada JAV taip pat bendravo ir su kitų Europos Sąjungos valstybių narių konsuliniais pareigūnais. Paaiškėjo, kad su panašiomis problemomis Meksikos pasienyje taip pat susidūrė Latvijos, Čekijos piliečiai“, – teigia URM atstovai.

Anot ministerijos, daugiau pranešimų ar informacijos apie neįleidžiamus ar sulaikomus Lietuvos piliečius, atvykusius į Meksiką turizmo tikslais, nebuvo gauta. Vis dėlto šis įvykis bus tiriamas.

„Siekiant išsiaiškinti įvykio aplinkybes, 2023 m. sausio 19 d. Lietuvos ambasada JAV oficialia nota kreipėsi į Meksikos užsienio reikalų ministeriją ir prašė paaiškinti minimo incidento aplinkybes bei priežastis. Bendradarbiaujant su Europos Sąjungos atstovybe Meksikoje, siekiama ir oficialaus susitikimo su Meksikos migracijos institucija.

Užsienio reikalų ministerija šiuo metu laukia Meksikos institucijų oficialaus atsakymo bei derina poziciją su Europos Sąjungos valstybių narių šalių ambasadomis JAV dėl rekomendacijų savo šalių piliečiams papildymų,“ – rašoma URM atstovų atsakyme.