Iki šių dienų susiformavo du pagrindiniai varžybų stiliai: Big Air ir Freestyle MotoCross, lietuviškai vadinamas laisvo stiliaus motokrosu. Big Air – tai vieno, bet geriausio triuko demonstravimas. Kiekvienas motociklininkas gali atlikti po tris maždaug dvidešimties metrų aukščio šuolius, kuriuos 100 balų sistema vertina 10 teisėjų. Nugalėtojas išrenkamas suskaičiavus geriausių šuolių įvertinimo vidurkį.

Senesnė varžybų forma yra laisvo stiliaus motokrosas. Šių varžybų metu kiekvienas motociklininkas atlieka du važiavimus, kurių trukmė yra nuo 1,5 iki 14 minučių. Važiuodamas dalyvis ant įvairių tramplynų atlieka tiek šuolių, kiek įstengia. Sportininko pasirodymas vertinamas kaip ir Big Air varžybose.

Populiariausios varžybos yra „Red Bull X-Fighters“, „X-Games, Gravity Games,“ „Big-X“, „Moto-X Freestyle National Championship“.

Pritaikytas dvitaktis motokroso motociklas

Kadangi FMX išaugo iš motokroso, šios sporto šakos dalyviai važiuoja motokroso motociklais, tik šiek tiek modifikuotais. Laisvo stiliaus varžyboms paruošti motociklai dažniausiai turi dviejų taktų 250 cm3 variklį. Dvitakčiai varikliai prieš keturtakčius turi kelis pranašumus – jie lengvesni, jų galios kreivė statesnė (greitėjimas prieš šuolį gana trumpas, ypač po stogu įrengtose trasose). Svarbu, kad dviejų taktų variklis gerai veikia bet kokioje padėtyje ir variklio tepimo tai neveikia, o juk laisvo stiliaus motociklas per pasirodymus dažnai apverčiamas dugnu į viršų. Pats variklis dažnai paliekamas originalus. Garsui sumažinti keičiama išmetimo sistema.

Per vieną interviu žymaus FMX akrobato Traviso Pastranos (Travis Pastrana) mechanikas teigė, kad tikro vyro „Suzuki“ variklyje keičiami tik karbiuratoriaus purkštukai. Kiti pakeitimai dažniausiai daro įtaką motociklo svoriui, palengvina motociklo valdymą ir manipuliavimą juo šuolių į orą metu.

Kuo gi iš esmės FMX motociklas skiriasi nuo paprasto motokroso motociklo? Pirmiausia vairą stabilizuojančiu amortizatoriumi. Jis reikalingas tam, kad ore paleidus vairą priekinė šakė grįžtų į pradinę padėtį. Paprastai šiam tikslui naudojami įprasti bekelei skirti įrenginiai (pavyzdžiui, gamintojo „Scott“).

Plonesnė sėdynė sumažina atstumą iki atramų kojoms, sportininkui kojas per tokią sėdynę lengviau perkelti triuko metu. Be to, už plonesnės sėdynės „skrajūnui“ lengviau laikytis.

FMX sporte kliūtys akrobato rankoms ir kojoms yra pavojingos gyvybei, todėl trosus ir žarneles stengiamasi paslėpti kuo geriau. Vairo trosai ir žarnelės tvirtinami kuo arčiau vairo, išorinėje jo pusėje arba apačioje. Vairas daromas šiek tiek siauresnis. Dauguma motociklininkų prie viršutinės vairo dalies tvirtina atramas riešams, kurių paskirtis – turėti papildomą rankeną ir padėti motociklą suvaldyti ore.

Stabdžių valdymas įvairus. Motocikluose įrengiami specialūs stabdžių skysčio bakeliai ir darbiniai cilindrai, galintys veikti bet kokioje padėtyje. Kai kuriais atvejais montuojami rankiniu būdu valdomi ir priekiniai, ir galiniai stabdžiai.

Siekiant sumažinti motociklo svorį ir dydį galinis sparnas montuojamas mažesnis už įprastą, nes apsauga nuo purvo FMX varžybose neaktuali.

Dažnai būna keičiama ir pakaba, kad ištvertų staigų nusileidimą.

Atliekami pakeitimai skirti manipuliavimui kojomis. Įrengtos papildomos atramos batų priekiams, atramų priekiniai dantukai pagaląsti ir sulenkti į išorę tam, kad motociklą būtų lengviau patraukti kojomis.

Pagrindiniai triukai

Triukų, kurie demonstruojami laisvo stiliaus motokroso varžybose, yra gana daug. Kaip ir kitose ekstremalaus sporto šakose (riedlenčių ir snieglenčių sporte, BMX, laisvo stiliaus slidinėjime), taip ir čia vertinami šuolio metu atliekami triukai ir jų atlikimo technika. Kadangi sportininkai varžosi tarpusavyje, išrandamos naujos ir vis sudėtingesnės akrobatinės figūros, derinami jau žinomi veiksmai, bandoma vieno šuolio metu parodyti kelis triukus.

Įvairūs leidiniai pateikia apie 50–60 skirtingų FMX triukų, kurie kartais skiriasi tik niuansais. Šios sporto šakos raida tokia sparti, kad daugelis veiksmų, kurie iš pradžių buvo laikomi neįmanomais, pavyzdžiui, geriausiai žiūrovams žinomas 360 laipsnių vertikalusis atbulinis salto (angl. backflip), dabartinėse varžybose tampa įprasto repertuaro dalimi. Beje, jau yra atliktas ir dvigubas vertikalusis atbulinis salto. Geriausi laisvo stiliaus motokroso raidos „pranašai“ yra naujų triukų išradėjai ir galimybių ieškotojai BMX dviratininkai. Jie savo lengvais dviračiais jau šiandien atlieka tokius triukus, kuriuos įgyvendinti su šimtą kilogramų sveriančiu motociklu yra daug sunkiau, o gal net neįmanoma.

Kas yra kas?

No footer – šuolio metu kojos pakeliamos nuo atramų ir ištiesiamos į šalis.

No Hands – šuolio metu motociklininkas paleidžia vairą ir rankas ištiesia į šalis, padarydamas T raidę.

Nothing – šuolio metu motociklininkas nesilaiko už motociklo, rankas ir kojas ištiesdamas į šalis (No Hands ir No Footer vienu metu!).

No Hander Lander – motociklininkas nusileidžia nesilaikydamas už vairo.

Cliffhanger – šuolio metu motociklininkas atsiskiria nuo motociklo ir krentančio motociklo vairą pagauna kojų pirštais, akrobato kūnas tuo metu išsitiestas vertikalioje padėtyje.

Can Can – šuolio metu motociklininkas perkelia abi kojas į vieną pusę ir jas ištiesia.

Coffin – motociklininkas kojas ištiesia po vairu, pats ant sėdynės beveik gulėdamas, vairo nepaleidžia.

Whip – šuolio metu motociklininkas galinę motociklo dalį pasuka į šoną kuo statesniu kampu, motociklas ištiesinamas prieš nusileidimą.

Cordova – sudėtingas triukas, kurio metu motociklininkas kojų kulnais atsiremia į vairą ir stipriai atsilošia atgal.

Bar Hop – motociklininkas kelia suglaustas kojas aukštai į priekį, už vairo laikosi visą laiką.

Nac Nac – šuolio metu motociklininkas perkelia vieną koją per sėdynę pasukdamas visą savo kūną.

Heel Clicker – motociklininkas iškėlęs kojas apžergia jomis rankas ir sumuša padais.

Lazy Boy – motociklininkas vairą laiko užkabinęs jį kojų galais ir gulasi ant motociklo rankas sudėjęs už galvos.

360 – šuolio metu motociklas padaro visą apsivertimą (pirmas šį triuką varžybose pademonstravo Brian Deegan).

Body Varial – motociklininkas ore kūnu atlieka sudėtingus judesius, motociklas šuolio metu juda sava trajektorija, ant sėdynės grįžtama prieš nusileidimą.

Hart Attack – motociklininkas remiasi į sėdynę viena ranka kojas iškeldamas į viršų.

Kiss of Death – motociklininkas skrenda paskui motociklą jį laikydamas už galinio sparno ir bučiuodamas.

Superman – motociklininkas skrenda horizontalioje padėtyje virš motociklo. Yra keli šio triuko variantai: vienas, kai akrobatas rankomis laikosi ne už vairo, o už sėdynės (Superman Double Grab), arba viena ranka laikosi už vairo, kita – už sėdynės (Superman Seat Grab).

Backflip – atbulas salto (šį triuką pirmas atliko Gary Hart).

Double backflip – dvigubas atbulas salto (pirmas atliko Travis Pastrana).

Žymiausi FMX akrobatai

Travis Alan Pastrana (1983). Tai vienas talentingiausių motokroso motociklininkų, kuris būdamas 14 metų tapo laisvo stiliaus motokroso pasaulio čempionu. 16 metų stebino visą pasaulį dalyvaudamas 125 cm3 paprastojo kroso turnyruose. Tituluotas superkroso, motokroso, laisvo stiliaus motokroso ir automobilių ralio varžybose. Jis pirmas atliko dvigubą atbulo salto triuką (nusileidęs teigė, kad šio triuko daugiau niekada neatliks). Jis yra daugelio triukų pradininkas ir pirmas atlikėjas.

Brian Deegan (1975). Profesionalus FMX motociklininkas. Jis pirmas varžybose atliko 360 laipsnių apsivertimą ore ir pavadino šį triuką Mulisha Twist. Brian daugiausia „X-Games“ prizų laimėjęs FMX sportininkas (10 medalių).

Mike Metzger (1975). Amerikietis Metzger žinomas kaip laisvo stiliaus motokroso krikštatėvis. Daug tatuiruočių turintis sportininkas per tris 2002 metų „X-Games“ varžybų dienas gavo prizų už 100 000 dolerių. Jis yra dviejų iš eilės atbulų salto atlikėjas, atbulas salto šuoliu peršoko garsųjį fontaną „Las Vegas Caesars Palace“.

Carey Jason-Phillip Hart (1975). Iš Las Vegaso kilęs akrobatas motokroso sportu užsiiminėti pradėjo nuo 4 metukų, o profesionaliu motociklininku tapo būdamas 17 metų. 2000 metais pirmą kartą atliko atbulo salto triuką su 250 cm3 motociklu (tada nusileidimas nepavyko). Per motosporto karjerą Hart kaulai lūžo 63 vietose. Jis sukūrė ir savo vardu pavadino Hart Attack triuką.

Robbie Maddison (1981). Australas Robbie Maddison yra motociklų šuolio į tolį rekordininkas. Rekordą pasiekė Australijoje, Melburne įvykusiose varžybose, nušokęs 107 metrus. Jis sakosi turįs pakankamai potencialo pagerinti šį rekordą (prieš Melburno varžybas Maddison priklausė ir ankstesnysis rekordas – 98 metrai).

Žurnale TM taip pat skaitykite:

Pirmas konceptinis automobilis, sukurtas kompiuteriniam žaidimui

Išsamus naujo „Subaru Forester“ testas

Karščiausios metų premjeros – Paryžiaus automobilių paroda

Ilgalaikis 40 000 km mažylio „Smart Fortwo“ testas

Nenukaunamieji naikintuvai „F-15 Eagle“

Didžiausias pasaulio kruizinis laivas „Oasis of the Seas“

Galingiausias visų laikų „Audi“ universalas