Ši nereikalinga panika siunčia mokiniams gan abejotino pozityvumo žinutę – „aš nekaltas, uždaviniai kalti“.
Arba – „ministras atsiprašė, jie daugiau taip nedarys, tai ir aš nesikeisiu“.
Atsiprašinėt galima. Tai gražus, kilnus, ir drąsus gestas. Bet tik su viena būtinąja sąlyga – kaltė turi būt įrodyta, turi būti įvardinti bei pagrįsti konkretūs trūkumai ar nusižengimai.
Jei viso to nėra, jei vadovaujamasi tik emocijomis bei gandais („B lygio užduotys sunkesnės, nes ten buvo ponas tangentas“), tai atsiprašymai vaidina neigiamą vaidmenį. Ir kelia nereikalingą paniką.
Ar reikia, kad visi abiturientai stotų į aukštąsias mokyklas? Ar kur nors pasaulyje yra tokia „super-raštinga šalis“, ar mes norime būti pirmieji? Na, gal tai kita tema...
Taip, vidutiniškai bus gauta 10 taškų iš 20. Nes tik 10 uždavinių yra šiek tiek lengvesni, ir vertinami vienu tašku.
Taip, kitų metų vasarą paaiškės, kad apie pusę (o gal kiek daugiau) abiturientų neišlaikys matematikos valstybinio baigiamojo egzamino (VBE). Juk yra nustatyta grėsminga 35 taškų riba. Kas tada atsiprašinės mokinių? Ir už ką atsiprašinės? Ir kokia bus to prasmė?
Prisimenu laikus, kuomet buvo stojamieji egzaminai į aukštąsias mokyklas. Būdavo, sužinai uždavinius, – tai akys ant kaktos lenda („nespręsdavom tokių per pamokas mokyklėlėje...“). Bet niekam net minties nekildavo visa tai aptarinėt, ko nors atsiprašinėt... Žinojom viena – turime mokytis, už mus niekas neišmoks, ir gyvenimo už mus nenugyvens.
Tačiau galima jau dabar imtis tam tikrų realių priemonių.
Labai, net neproporcingai, mažina (ypač gerai besimokančių) moksleivių rezultatus „dvitaškiai“ uždaviniai, t.y. uždaviniai, vertinami dviem taškais.
Juk pakanka neišspręst (ar banaliai suklyst) tris „dvitaškius“ uždavinius, ir vietoj 20 taškų tegauni 14. O gerai besimokančiam mokiniui tai smūgis.
Štai čia yra išeitis. Reikia atsisakyti „dvitaškių“ uždavinių. Vietoj 15 įdėt 20 uždavinių, kurie būtų vertinami vienu tašku.
Uždaviniai skirtingo sunkumo? Na ir kas? Vis tiek, kuo daugiau jų išspręsi, tuo daugiau surinksi. Tačiau šiuo atveju du ar trys neišspręsti uždaviniai (arba kelios banalios klaidos per skubėjimą) „neris“ taip sparčiau mokinio taškų, kaip dabar juos ryja „dvitaškiai“ uždaviniai.
Ir antra. Reikia peržiūrėt numatomą (visų dalykų) egzaminų 35 taškų (iš 100) ribą, kuri buvo nustatyta remiantis pseudomoksline atitiktimi tarp šimtabalės ir dešimtbalės sistemos (neegzistuoja tokios atitikties). Visiškai pakanka, pavyzdžiui, 25 taškų (dabar VBE išlaikymo riba – 16 iš 100).
Taigi, reikia ne atsiprašinėjimų. Reikia iš anksto tinkamai pasiruošti numatomiems darbams bei galimiems iššūkiams. Kaip pasiklosi...
Ačiū, kad dalijatės savo mintimis. Norite išsakyti nuomonę ar pranešti naujieną? Kviečiame rašyti el. paštu pilieciai@delfi.lt