aA
Strėnjuostė – gabalėlis kailio ar medžiagos, dengintis strėnas - iki pat viduramžių buvo bene vienintelis vyrišką pasididžiavimą bandęs slėpti daiktas. Viduramžiais vyrų apatiniai tapo patogesni – strėnjuostę pakeitė laisvas, į kelnes panašus drabužis pavadinimu braies, kurį apsimovus, dar reikėdavo apsirišti ties liemeniu ir blauzdų viduriu.
Raumeningas vyrukas.
© Corbis
Žodis braies yra kilęs iš galų kalbos, jam nebuvo atitikmenų lotynų kalboje, todėl ir liko nepakitęs, rašo dugg.com.au.

Turtingesni vyrai neretai dėvėdavo aptemptas kelnes, kurios prasidėjus renesansui buvo patobulintos ir labiau atitiko kojų formą. Braies patrumpėjo, kad labiau derėtų su pailgėjusiomis aptemptomis kelnėmis. Bet nei apatinės kelnės, nei aptemtos nebuvo dengiamos kitų drabužių, todėl nebūtume visiškai teisūs šias aprangos dalis vadindami apatiniais rūbais.

Braies kelnės dažniausiai buvo siuvamos su pririšamu arba sagomis užsegamu atvartu priekyje. Šis atvartas vyrams palengvindavo nusišlapinimo procedūrą, nes nereikėdavo visiškai nusimauti kelnių. Anglijos karalius Henrikas VIII išpopuliarino kelnių kilpines. Nuo tada prasidėjo kelnių su kilpomis mada, kuri išnyko XVI a. pabaigoje.

Šiame laikotarpyje atsirado ir šiuolaikinės vyriškos kelnės, bet kurį laiką jos buvo apatinio trikotažo dalimi. Renesanso didikai taip pat dėvėdavo ir liemenes, kurios buvo užrišamos ant krūtinės ir dėvimos po viršutiniais rūbais.

XVIII a. pabaigoje, išradus verpimo ir medvilnės valymo mašinas, medvilninis audeklas tapo prieinamas plačiajai visuomenei. Dėl to fabrikuose prasidėjo masinė apatinio trikotažo gamyba ir žmonės pirmą kartą istorijoje apatinius pradėjo pirkti parduotuvėse, o ne siūtis juos namuose.

Standartinis XIX a. vyrų, moterų ir vaikų apatinis drabužis buvo apatinis kombinezonas, kuris kūną dengdavo nuo riešų iki kulkšnių. Tų laikų apatiniai kombinezonai būdavo trikotažiniai ir siuvami su atvartu užpakalinėje dalyje, taip buvo norima palengvinti apsilankymus išvietėje.

1900-1910 m.

XX a. pradžioje apatinio trikotažo gamybos pramonė sparčiai augo, o konkurencija gamintojus vertė kurti įvairesnius, naujesnius apatinius drabužius. Šios pramonės metu iškilo ir pirmaujančią poziciją apatinių kombinezonų pramonėje užėmė bendrovė „Hanes“.

Tekstilės technologijos vis tobulėjo, o laikas, reikalingas apatiniam kombinezonui pasiūti, sutrumpėjo nuo dienos iki kelių minučių.

1910-1920 m.

Atsirandant vis naujiems apatinių drabužių gamintojams, atsirado ir apatinių drabužių reklamos poreikis. Pirmoji apatinių drabužių reklama 1911 metais buvo publikuota JAV, „Saturday Evening Posts“ laikraštyje.

Aliejiniais dažais tapytuose J.C. Leyendeckerio paveiksluose buvo pavaizduotas „Kenosha Klosed Krotch“ gaminys. Pirmosiose apatinių drabužių reklamose buvo akcentuojamas patogumas ir patvarumas, tačiau madingumas nebuvo svarbus.

Dešimtmečiui besibaigiant, bendrovė „Chalmers Knitting Company“ padalino apatinį kombinezoną į viršutinę ir apatinę dalį, taip išrasdama šiuolaikines vyriškas glaudes ir moteriškas kelnaites.

Tuo tarpu Pirmojo pasaulinio karo frontuose kariavusiems kareiviams buvo dalinamos priekyje užsegamos trumpikės. Šios trumpikės buvo susegamos su kita aprangos dalimi – papete.

1920-1930 m.

Šiame dešimtmetyje apatinių drabužių gamintojai pradėjo akcentuoti ne patvarumą, o patogumą. Apatinių kombinezonų reklamose buvo gausu šūkių apie naują dizainą, apie sumažintą sagų kiekį ir patogumą.

Dėl patvarumo išpopuliarėjo austinė medvilninė medžiaga (narsuku). Be to, gamintojai pradėjo pradavinėti apatinius, kurie buvo patikrinami (išskalbiami), taip buvo norima įsitikinti, kad jie nesusitraukia.

1930-1940 m.

Šiuolaikinių vyrų apatinių drabužių išradimą iš esmės galima priskirti šiam dešimtmečiui. 1935 metų sausio 19 dieną bendrovė „Coppers“ Čikagoje (JAV) pardavė pirmąsias pasaulyje trumpikes.

Šių trumpikių priekis atrodė lyg apversta Y raidė, o taip pat ilgesnių ir trumpesnių trumpikių priekis buvo perdengtas praskiepu. Tokios trumpikės buvo pavadintos „jockey“ ir buvo tokios populiarios (per tris pirmuosius gamybos mėnesius jų buvo parduota 30 tūkst.), kad ir jas pradėjusi gaminti bendrovė persivadino į „Jockey“.

Tuo tarpu kitos bendrovės pradėjo pardavinėti moteriškas kelnaites be sagų ir su elastine juosmens gumute. „Scovil manufacturing“ tuo metu pristatė ir užspaudžiamas sagutes, kurios išpopuliarėjo visų rūšių apatiniuose rūbuose.

Antrojo pasaulinio karo metu elastinės juosmens gumutės ir metalinės užspaudžiamos sagutės vėl užleido vietą paprastoms sagoms, nes tuo metu labai trūko metalo ir gumos. Ir apskritai karo metais apatinių drabužių nusipirkti buvo labai sunku, nes užsienyje dislokuotiems kariams buvo teikiama aprūpinimo apatiniais pirmenybė.

Karo pabaigoje bendrovės „Jockey“ ir „Hanes“ vis dar buvo pirmaujančiomis JAV apatinių gamintojomis, bet „Cluett, Peabody and Company“ bendrovė išgarsėjo, pristačiusi išankstinio sutraukimo procesą - dekatiravimą (audinio apdorojimas garais ar vandeniu).

Tuo tarpu kai kurios moterys vėl grįžo prie korsetų dėvėjimo, dar kitos pamėgo liemenėles be petnešėlių, kurios išpopuliarėjo dėl to, jog pakeldavo krūtis ir paryškindavo tarpą tarp jų.

1950-1970 m.

Šeštajame dešimtmetyje apatinių drabužių gamintojai pradėjo prekiauti įvairiausių spalvų ir raštų apatiniais. Iki tol visi apatiniai buvo balti, vienodi ir slepiami nuo visuomenės, o dabar jie tapo mados išraiška. Gamintojai taip pat eksperimentavo su dirbtiniu šilku ir kitokiais naujais audiniais, taip pat nailonu ir dakronu. Septintojo dešimtmečio pradžioje vyriški apatiniai su ryškiais raštais ir paveikslėliais buvo įprastas dalykas.

Apatinis trikotažas kaip mados objektas galutinai išsivystė aštuntąjį ir devintąjį dešimtmetį. Apatinių reklamuotojai visiškai pamiršo patogumą ir patvarumą, o gal tiesiog jo neakcentavo... Pagrindinis pardavimų variklis tapo seksas.

Įvairūs atlikėjai: pavyzdžiui, Madona ir Cindi Lauper – taip pat tapo apatinio trikotažo istorijos dalis, nes scenoje kaip viršutinę kostiumų dalį dėvėjo tai, kas kitų slepiama po viršutinių drabužių sluoksniu.

Vėliau, dešimtajame dešimtmetyje, hip hopo žvaigždės pradėjo populiarinti panašų stilių – jie dėvėjo laisvus mėlynus džinsus ar šortus, kurie būdavo apsmukę ir matydavosi apatiniai.

Nors kelnaitės su juostele jau daugelį dešimtmečių dėvėjo egzotinių šokių šokėjos, jos iš tikrųjų išpopuliarėjo devintajame dešimtmetyje Pietų Amerikoje, o ypač Brazilijoje.

Iš pradžių tai buvo maudymosi kostiumėlių stilius – užpakalyje juostelė buvo tokia plona, kad beveik nesimatydavo.

Apie devyniasdešimtuosius metus toks kelnaičių dizainas paplito Vakarų pasaulyje ir kelnaitės su juostele tapo itin populiarios. Šiais laikais kelnaitės su juostele yra viena labiausiai moterų perkamų prekių, nors ji jau tampa populiari ir tarp vyrų.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Namuose atsilaikiusi „Sūduva“ savo likimą spręs Vengrijoje (249)

Marijampolės „Sūduvą“ nuo istorinio patekimo į UEFA Europos lygos grupių etapą galimai...

30 metų po Baltijos kelio: Mauricas parodė, kaip toli už nugarų palikome kitas posovietines valstybes (713)

Baltijos šalys yra vienintelės iš anksčiau Tarybų Sąjungai priklausiusių šalių, kurių...

Marijampolėje apsilankęs Nausėda: mūsų meilė futbolui yra giliai užslėpta (21)

Ketvirtadienį didelio susidomėjimo sulaukusias Europos lygos atrankos rungtynes tarp vietos...

Virginijus Sinkevičius: netrukus jau bus kalbama apie konkretų portfelį (66)

Ketvirtadienį Seimui pritarus ekonomikos ir inovacijų ministro Virginijaus Sinkevičiaus...

Prie „Titaniko“ panėrė po 15 metų pertraukos: vaizdas – šokiruojančiai nykus (18)

Aplankę „Titaniką“ po 15-os metų pertraukos, mokslininkai išvydo „šokiruojančiai“...

Atsidėkoti sirgaliams siekęs Čeburinas: negalėjome parodyti to, ką norėjome Rebrovas žada kitokį mačą Budapešte (2)

Pirmasis UEFA Europos lygos atrankos mačas tarp Marijampolės „Sūduvos“ ir Budapešto...

Nuo mikroelementų trūkumo iki vėžinių susirgimų: ką gali parodyti bendrasis kraujo tyrimas (13)

Bene vienas pirmųjų atliekamų tyrimų, kai jaučiamės blogai ar ateiname profilaktiškai...

Nemuno dugną naršęs kaunietis rado sprogmenį (9)

Ketvirtadienį šalia Trijų Mergelių tilto esančiame paplūdimyje poilsiavusiems kauniečiams teko...

Lietuvių pamėgtuose kalnuose per audrą žuvo 5 žmonės: stichija vos nepalietė ir ten poilsiavusių tautiečių (17)

Tatrų kalnuose, per kuriuos eina Lenkijos ir Slovakijos siena, mažiausiai penki žmonės, įskaitant...

Parfumerijos tinklas „Douglas“ Europoje uždaro 70 parduotuvių (15)

Vokietijos parfumerijos tinklas „ Douglas “ Europoje uždaro 70 parduotuvių.