Per visą žmonijos istoriją keitęsi apdarai visuomet turėjo aiškią paskirtį – sparčiai besivysčiusių civilizacijų atstovai nenorėjo vaikščioti nuogi. O juvelyrinių dirbinių statusas visai kitoks: iš pirmo žvilgsnio jiems nebūdinga jokia pragmatinė funkcija, bet ši absoliučiai nepraktiška kūrybos rūšis ilgus šimtmečius ir net tūkstantmečius vaidino žmonijos istorijoje kur kas svarbesnį vaidmenį nei patys prabangiausi senovės civilizacijų sukurti drabužiai.

Pradėkime nuo senovės egiptiečių. Kai faraonų dinastijos dar nebuvo pasirodžiusios valdžios horizonte, Egipto gentys jau laikė auksinius papuošalus svarbiu statuso simboliu.

Štai čia ir išryškėja vienas pirminių, svarbiausių juvelyrikos vaidmenų: juvelyriniai dirbiniai nuo neatmenamų laikų buvo naudojami kaip tam tikrų (be abejo, dažniausiai aukščiausių) visuomenės grupių išskirtinio statuso, valdžios ir galios atributai.

Papuošalai

Egipte juvelyrika naudota bendraujant su dievais, mat tinkamai parinkti dirbiniai galėjo užtikrinti jų palankumą. Be abejo, svarbų vaidmenį čia vaidino laidotuvių ritualai, siejami su mirusiojo kelione į dievų karalystę. Pavyzdžiui, garsiojoje „Mirusiųjų knygoje“ teigiama, kad norint numalšinti negailestingos Izidės kraujo troškulį ant mumijų kaklų reikia užsegti ryškiai raudonos spalvos vėrinius.

Tiesą pasakius, senovės graikai, skirtingai nei romėnai, ne itin mėgo įmantrią juvelyriką – jų papuošalų dizainas dažniausiai būdavo gan paprastas, dar daugiau – jais puoštasi tik per didžiausias šventes. O štai romėnai mėgo prabangius juvelyrinius dirbinius. Ankstyvosios krikščionybės laikotarpiu Romoje buvo gausiai naudojami safyrai, deimantai ir smaragdai. Beje, iki pat IV a. Romoje itin populiarus buvo Baltijos gintaras: senovės baltų gentys jį mainydavo į žalvarį, papuošalus iš stiklo ir emalio.

XVII ir XVIII amžių Europos aristokratija naudojo juvelyrinius dirbinius ne tik kaip aksesuarus, bet ir kaip statuso simbolius. Liudviko XIV Prancūzijoje kiekviena karaliui ir karalienei pristatoma aukštuomenės dama privalėjo segėti prabangų deimantų vėrinį.

Puošėsi ne tik moterys, bet ir vyrai – deimantais nusagstytos segės, stambūs žiedai, auksinės diržų ir batų sagtys buvo itin populiarios tarp aukštuomenės atstovų. XIX amžiuje išpopuliarėjo vadinamoji karalienės Viktorijos eklektika – juvelyrinių dirbinių stilius buvo paveiktas ankstesnių civilizacijų, pavyzdžiui, Senovės Egipto ir Romos.

Taip pat XIX amžiuje buvo itin madinga pirkti vadinamuosius juvelyrinius rinkinius (angl. parures) – tarpusavyje derančius vėrinius, žiedus, seges ir apyrankes. XIX amžiaus pabaigoje, romantizmo laikotarpiu, išpopuliarėjo gedulo juvelyrika, deranti prie juodų našlės apdarų. Labai mėgtas juodasis jaspis, dar kartais vadinamas juoduoju gintaru.

Bet tikrasis šiuolaikinės juvelyrikos aukso amžius prasidėjo art nouveau laikotarpiu. Kartu su daugeliu kitų amatų ji buvo paskelbta atskira meno rūšimi, o ją gaminantys žmonės – menininkais. Įmantrūs juvelyriniai dirbiniai kuo puikiausiai atitiko art nouveau propaguotą buitinio estetizmo filosofiją, iš dalies išlikusią net iki mūsų dienų: dauguma šiuolaikinėje juvelyrikoje naudojamų gėlių, paukščių ir drugelių motyvų remiasi būtent šiuo laikotarpiu. XIX–XX amžių sankirtoje išgarsėjęs René Lalique’as šiuo metu yra vadinamas talentingiausiu art nouveau stiliaus juvelyru. Jau XIX amžiaus pabaigoje jis kūrė juvelyrinius dirbinius Cartier, Boucheron ir kitiems juvelyrikos namams.

Trečiasis XX amžiaus dešimtmetis atnešė juvelyrikai dar ženklesnių permainų. Naujųjų milijonierių, džiazo ir art deco stiliaus laikotarpiu juvelyriniai dirbiniai pasikeitė: nuo švelnių, įmantrių art nouveau formų buvo pereita prie griežtos, kone kubistinės ir kartu rėksmingos, itin prabangios estetikos. Bet nevertėtų pamiršti ir šio laikotarpio Chanel papuošalų.

Legendinė jų kūrėja visuomet propagavo demokratiškos, prieinamos prabangos koncepciją, todėl ilgi dirbtinių perlų ir stiklo kristalų Chanel vėriniai tapo vienu ryškiausių art deco epochos stiliaus pavyzdžių. Beje, įtakingesnio estetinio laikotarpio XX amžiaus istorijoje nebuvo. Juk art deco stilistika yra madinga ir dabar: didelė dalis šiuolaikinių juvelyrinių dirbinių remiasi būtent šios epochos estetiniais atradimais.

Juvelyrinių dirbinių mados – viena įdomiausių šiuolaikinės mados analizės sričių. Kartais atrodo, kad juvelyrikai negalioja jokie nuolat besikeičiančios mados dėsniai, o iš dalies taip ir yra. Nemenka dalis garsių juvelyrikos namų, galinčių pasigirti kelių šimtmečių istorija, nuolat plėtoja savitą, nesunkiai atpažįstamą stilių.

Papuošalai

Ar tai gerai – jau kitas klausimas. Itin brangios juvelyrikos pirkinys šiuo metu dažniausiai yra traktuojamas kaip investicija, todėl dizainas, deja, kartais būna nustumiamas į antrą planą. Bet šioje srityje taip pat egzistuoja mados, dažniausiai plėtojamos jaunų ir palyginti neseniai išgarsėjusių juvelyrų. Beje, šios juvelyrinio dizaino žvaigždės taip pat nėra atsparios nuolatiniams publikos skonių pokyčiams: greitai išgarsėję dizaineriai gali taip pat greitai tapti pabodusia vakarykščia „naujove“, jei nesugebės nuolat siūlyti dar įdomesnių, dar drastiškesnių naujienų.

Kartais atrodo, kad seniems, tradiciniams juvelyrikos prekių ženklams kur kas paprasčiau išlaikyti pirkėjų palankumą, kadangi už juos kalba pats jų vardas. O šimtmečius tobulintomis technologijomis pasigirti negalintys šiuolaikiniai juvelyrikos dizaineriai tarsi yra įsipareigoję nuolat generuoti naujas idėjas.

Kas geriau – juvelyrinės tradicijos ar naujausi šios srities atradimai? Spręskite patys: toliau išvardijame keletą populiariausių šiuolaikinės juvelyrikos gamintojų nuo tradicinių juvelyrikos namų iki garsiausių šios srities dizaino žvaigždžių.

Chaumet

Vieni seniausių juvelyrikos namų, šiuo metu valdomi korporacijos LVMH. 1780 metais įkurtų Chaumet namų dizainas yra gan konservatyvokas ir puikiai atspindi praėjusių amžių Europos prabangą. Neverta stebėtis, kad svarbiausiais ir kone lengviausiai atpažįstamais Chaumet kūriniais šiuo metu laikomos deimantais nusagstytos tiaros – visiškai nepraktiški, todėl, ko gero, prabangiausi šiuolaikinės juvelyrikos kūriniai.

Kiek demokratiškesnė, į platesnę rinką orientuota Chaumet linija vadinasi „Attrape-moi si tu m’aimes“ (liet. „Pagauk mane, jei myli“). Įdomiausi jos kūriniai – deimantais nusagstyti voratinkliai ir voriukai, besipuikuojantys ant žiedų, pakabučių ir vėrinių.

Boucheron

Šeimyninė Prancūzijos juvelyrų dinastija, įkurta Frederico Boucherono 1858 metais ir šiuo metu valdoma „PPR Group“. Šių juvelyrikos namų kūriniai pasižymi ryškia, ekstravagantiška, kone barokine prabanga.

XIX amžiuje Boucheron klientai buvo Europos aristokratai ir legendinės JAV verslo dinastijos – Astorai, Vanderbiltai ir Rockefelleriai. Boucheron kūrybos braižą lengviausia atpažinti iš įvairiaspalvių brangakmenių, paukščių ir gyvūnų motyvų. O įdomiausi jų kūriniai, be abejo, priklauso linijai „Boucheron High Jewelry“ – tai neįtikėtinai prabangūs deimantų vėriniai, dekoruoti egzotiškų gėlių motyvais.

Van Cleef and Arpels

Šių juvelyrikos namų gimimo metai – 1896-ieji. Ar jums nieko neprimena ši data? Pačiu auksinio art nouveau periodo žydėjimo metu įkurti namai dabar laikomi geriausiai šią estetiką atspindinčių juvelyrinių dirbinių kūrėjais.

Van Cleef and Arpels kūrinių neįmanoma supainioti su jokiais kitais – jie pasižymi savitu švelniu jausmingumu ir art nouveau epochai būdingais mitologiniais motyvais. Elfai, rojaus paukščiai ir, be abejo, nesunkiai atpažįstamos milžiniškų drugelių formos segės – štai svarbiausi šių juvelyrikos namų kūrybos braižo bruožai.

Tiffany

Šis vardas iš tiesų kalba pats už save – ypač nuo tų senų laikų, kai Audrey Hepburn juoda Givenchy suknele stovėjo prie Tiffany vitrinos Niujorke. Beje, jos įkūnyta Trumano Capote herojė Holly Golightly knygoje „Pusryčiai pas Tiffany“ teigė, kad nenori stambių deimantų, mat jie tinka tik pagyvenusioms damoms: „Balti plaukai, ploni kaulėti pirštai ir milžiniški deimantai – ak, laukiu nesulaukiu senatvės!“

Kad ir kaip būtų, šiuo metu Tiffany papuošalai priskiriami vadinamajai middle (vidurinei) juvelyrikos rinkos kategorijai. Dauguma Tiffany gaminių yra kur kas lengviau prieinami nei trijų anksčiau išvardytų juvelyrikos namų kūriniai. Tiffany dizainas gan minimalistiškas, pasižymi elegancija ir praktiškumu. Nesistebėkime, juk tai vos ne vieninteliai stambūs ir visame pasaulyje pripažinti JAV juvelyrikos namai. Asortimentas itin platus, o svarbiausia, netgi tam tikra prasme legendinė Tiffany klasika – sužadėtuvių žiedai šviesiai mėlynose dėžutėse. Apie juos slapčia svajoja viso pasaulio merginos...

Loree Rodkin

Pereikime prie šiuolaikinių juvelyrikos dizainerių, sugebėjusių sukurti savo vardinius prekių ženklus. Tiesa, Loree Rodkin vardas šiame kontekste nuskambės kiek liūdnokai. Prieš keletą metų apie šią dizainerę kalbėjo visi.

Gotikinių papuošalų bumas leido visoms svarbiausių mados sostinių stileivoms mėgautis kaukolės formos Loree Rodkin žiedais ir pakabučiais, gausiai dekoruotais juodais deimantais. Bet dabar šis rėksmingas juvelyrikos dizaino sumanymas pasitraukė į antrąjį planą, o L. Rodkin jau niekas nebevadina viena karščiausių mados pasaulio naujienų. Šiuo metu ji kuria žymiai konservatyvesnę juvelyriką, kartais net primenančią art nouveau stilių. Loree Rodkin prekės ženklas turi daug šansų tapti šiuolaikine klasika – juk pati Michelle Obama užsisakė L. Rodkin dirbtuvėse juvelyrinių dirbinių komplektą, kurį segėjo per savo vyro inauguracijos pokylį.

Stephen Webster

Stephenas Websteris, ko gero, laikytinas garsiausiu ir populiariausiu tarp „naujosios bangos“ juvelyrikos dizainerių. S. Websterio kūrinių tiesiog neįmanoma nepastebėti! Nuo pat pradžių šiam dizaineriui pavyko sukurti ryškią, savitą, itin lengvai atpažįstamą stilistiką. Nuo nuodingų deimantais nusagstytų lapelių kolekcijoje „Poison Ivy“ iki visų juvelyrikos mados gerbėjų geidžiamo firminio Stephen Webster voro – visos jo kolekcijos atiduoda duoklę pusiau gotikiniams XIX amžiaus romantizmo motyvams, bet kartais jo kūriniuose galima pastebėti ir dekadentiškojo art nouveau pėdsakų.

Kritikai kartais bando sieti agresyvokus, šiek tiek net gąsdinančius S. Websterio kūrinius su JAV baikerių kultūra, bet su tuo galima sutikti tik iš dalies. Juk šio dizainerio kūriniai pernelyg įmantrūs ir intelektualūs, kad jiems tiktų toks siauras apibūdinimas. Šiuo metu S. Websteris išlieka įdomiausias šiuolaikinės juvelyrikos dizaineris – viso pasaulio mados gerbėjai nekantriai laukia, ką dar sugalvos šis gotikos ir mistikos motyvų mėgėjas.

Delfina Delettrez

Silvijos Fendi dukters Delfinos Delettrez kuriami papuošalai laikomi karščiausia šiuolaikinio juvelyrikos dizaino naujove. Jos darbai išties verti dėmesio, mat D. Delettrez sugeba itin kūrybiškai sujungti art deco motyvus su šiuolaikinės pusiau bižuterinės eklektikos atradimais ir šio proceso metu neprarasti juvelyrikos dizainui šiaip jau nebūdingos šmaikščios ironijos.

Šios merginos kūriniai primena Andy Warholo paveikslus: gilesnės prasmės tenka ieškoti už rėksmingos, iškart į akis krintančios išorės. Be abejo, jos darbai yra skirti drąsiausiems mados gerbėjams, mat akies ar piršto formos žiedas patiks toli gražu ne kiekvienam. Bet pačiai D. Delfinai tai nė motais – juk jei jūsų kūriniais noriai prekiauja Paryžiaus stiliaus meka „Colette“, iš tiesų esate žvaigždė.