Filme “The Bride Wore Red” Joan Crawford vilkėjo įstrižai kirptą, karoliukais siuvinėtą raudoną suknelę, kuri dvelkė prabanga ir klasikiniu žavesiu.

Daugiau nei po 50-ies metų Julia Roberts atsiėmė Oskaro apdovanojimą apsivilkusi ne mažiau žavia Valentino suknia, nugaroje puošta baltais kaspinais. Šis įvaizdis buvo ne toks prabangus, tačiau truputį elegantiškesnis. O kai Dolce&Gabbana sukūrė juodo šilko suknelę su korsetu, puoštą nėriniais bei šilko gėlėmis ir ja aprengė Jennifer Lopez, žavesio skalė pasistūmėjo link seksualumo.

Lietuvių kalboje anglišką žodį „glamour“ apibūdina keletas žodžių - „žavingumas“, „burtai, kerai“, „efektingumas“, „elegantiškumas“. Šis terminas atsirado maždaug XVIII a. ir reiškė „burtažodį“. Dabartinę reikšmę jis įgavo praėjusio amžiaus 4-ajame dešimtmetyje, Holivudo Aukso amžiaus periodu, sako „FIT“ muziejaus direktorė ir vyriausioji kuratorė Valerie Steele. Mados Technologijų institute eksponuojama nauja drabužių (beveik vien suknelių) paroda, atspindinti įvairius laikmečius ir visuomenės grožio supratimus.

„Žavingumas iš tiesų reiškia iliuzinį grožį ir žavesį, todėl dažniausiai siejamas su filmais ir jų aktoriais,“ – sako Steele. „XIX a. įprastas „glamour“ apibrėžimas buvo magiška žvaigždes gaubianti aura, todėl nenuostabu, kad dabar garsenybes vadiname žvaigždėmis.“

“Nesutapimas ir tai, kad “glamour” terminas siejamas su 4-uoju dešimtmečiu, Didžiosios Depresijos laikais, kadangi tuo metu menas žmonėms buvo savotiška išsigelbėjimo forma, ir jie netroško, kad Holivudo žvaigždės atrodytų realistiškai. Žiūrovai nenorėjo matyti klumpių ir drobinių palaidinių – jie buvo ištroškę prabangos ir spindesio. Tai beveik atstojo haliucinogenus,“ – sako Steele.

Prieš atsirandant filmams, žavesio įsikūnijimais laikytos scenos žvaigždės, „tačiau televizoriaus ekranai šį žavesį sustiprino 1000 kartų,“ – aiškina Steele. Juoda ir pilka spalvos bei jų variacijos – sidabrinė, kreminė - iki šios dienos laikomos prabangos spalvomis, nes jas žiūrovai matydavo pirmuosiuose filmuose, sako Steele. Tą patį galima pasakyti ir apie žėrinčius karoliukus, įstrižą kirpimą ir šilko audinius, kurie geriausiai atrodė esant specialiam apšvietimui. Suknelės buvo atviromis nugaromis, nes per televizorių rodyti iškirptes, pabrėžiančias krūtinę, buvo nepadoru.“

Holivudo kostiumų dizaineris Adran savo siūtoms suknelėms tobulai perteikė ankstyvąjį žavesį ir eleganciją; jas vilkėjo tokios žvaigždės kaip Jean Harlow ir Greta Garbo. Šiuolaikiniams dizaineriams jis iki šiol yra didžiausias pavyzdys. „Fit“ parodoje yra eksponuojama Harlow balto šilko suknelė, kurią ji vilkėjo komedijoje „Bombshell“ ir Garbo juodo šilko suknia, puošta kristalais ir tiuliu iš filmo „Camille“.

Kai kurių dizainerių interpretacijos yra tiesioginės – pavyzdžiui, blizganti pilka Michael Kors sukurta suknelė. Kiti yra kiek kūrybingesni – prisiminkite kad ir 1979 m. sukurtą Halston raudoną karoliukais dekoruotą kaftaną. „Halston pasižymėjo teatrališku moteriškumo supratimu. Tai buvo ypač moteriška, tiesiog fatališkai moteriška,“ – pastebi Steele.

Tiesa, jis nebuvo pirmasis “multiplikacinės” žavesio versijos kūrėjas. Po II-ojo pasaulinio karo mados akys nuo Holivudo nukrypo į Paryžiaus aukštąją madą, ypač Dior “Naująjį įvaizdį”. Mada tapo kaprizingesnė. Ir nors Oskaro apdovanojimai tais laikais nebuvo toks mados renginys, koks yra šiandien, garsiausios pramogų pasaulio žvaigždės į ceremonijas atvykdavo pasipuošusios Dior ir Balenciaga.

Ir visgi, pasidairius po madų ir ne madų renginius matyti, kad nauja – tik seniai pamiršta sena. Prisiminkite Jennifer Lopez ir garsiąją žalią Versace suknelę – klasikinė senųjų Holivudo filmų suknelė nedaug tepasikeitė.

1991 m. Bob Mackie Madonnai pasiuvo baltą berankovę baltais stikliniais karoliukais puoštą suknelę – beveik tokią, kokią dėvėjo Marilyn Monroe. Julia Roberts Oskaro apdovanojimą atsiėmė dėvėdama juodą Valentino suknelę. Šio dizainerio suknelės atspindi keletą dešimtmečių: tai ir 6-ojo dešimtmečio raudonos vakarinės suknios iš šifono, dekoruotos kaspinais, ir juodos bei pilkos suknelės iš 2000-2001 m. kolekcijos.

“Valentino buvo pirmasis, žvaigždes iš ekrano perkėlęs ant raudono kilimo. Jis suprato, kad filmuose prabanga nebėra būtina. Filmai turi būti realūs,” – sako Steele. Tačiau dizaineris žinojo, kad pasaulis be žvaigždžių bus nuobodus, priduria ji.

Kai kurie dizaineriai bandė “glamour” įvaizdį padaryti prieinamesnį paprastiems žmonėms – tiek kaina, tiek stiliumi. Steele pamini Isaac Mizrahi vakarinį kostiumėlį iš šiurkščios medvilnės, kuriame dera aukštoji ir gatvės mada, bei oranžinę karoliukais puoštą suknelę, kurią Lars Nilsson sukūrė Nina Ricci mados namams.

Parodoje “Žavesys: mada, kinas, fantazija” taip pat eksponuojama šampano spalvos karoliukais siuvinėta Giorgio Armani suknelė iš šilko, kurią Kanų filmų festivalio metu praėjusiais metais vilkėjo Ashley Judd; taip pat 1968 m. Balenciaga sukurta balto šilko suknelė, puošta netikrais briliantais ir kristalais bei 1992 m. sumodeliuotas Gianni Versace kostiumėlis (su sijonėliu) iš aukso spalvos odos.

Bet nors žavesio sąvoka paprastai siejama su moterimis, jos šioje srityje neturi visiško monopolio. Niujorko muziejaus kostiumų ir tekstilės kuratorė Phyllis Magidson sako, kad pagalvojus apie žavesį spinduliuojančius vyrus pirmiausia į galvą šauna Cary Grant ir Leonard Bernstein pavardės.

Kuratorės teigimu, vyrams daugiau žavesio teikia asmenybė nei drabužiai. “7-ojo dešimtmečio filme “U.N.C.L.E” Cary Grant ar David McCallum tikrai turi “kažką tokio”. Juos gaubia paslaptis. Jų veidai atviri, tačiau kažką slepia, ir žmonės nori šią paslaptį įminti,” – sako Magidson.

Niujorko muziejuje galima pamatyti parodą, labai panašią į eksponuojamą “FIT” muziejuje. Ji vadinasi “Mada Niujorko stiliumi”.

“Terminas “Glamour” būdingas ir vyrams, ir moterims, ir Holivudui, ir Niujorkui. Tai kažkas hipnotizuojančio, užburiančio, užliūliuojančio žiūrovus,” – sako Magidson. Niujorko muziejuje demonstruojami drabužiai, apimantys 215 metų periodą: tai ne tik Niujorko scenose dėvėtos suknelės, bet ir populiarioji gatvės mada. Čia galima išvysti ir suknelę, vilkėtą 1789 m. George Washington inauguracijos metu, ir Oscar de la Renta suknelę, kurią per Amerikos mados dizainerių tarybos apdovanojimus 2003 m. vilkėjo Sarah Jessica Parker.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją