aA
Ar tėvams pavyksta įtikinti savo vaikus nevalgyti nesveiko maisto? Jei ne, tuomet kodėl? Tai klausimai, kuriuos iškėlė Johns Hopkins Bloomberg visuomenės sveikatos mokyklos tyrėjai.
Mėsainis
© Shutterstock nuotr.

Vaikai nuolat reikalauja menkos maistinės vertės produktų ir gėrimų paveikti reklamos. Norėdami geriau suprasti, kokią įtaką jos daro vaikų sveikatai, grupė tyrėjų nusprendė išsamiau patyrinėti “zyzimo veiksnį” - vaikams būdingą savybę nuolat kaulyti dalykų, kuriuos matė reklamose.

Tyrime dalyvavo 64 moterys, auginančios 3-5 metų vaikus. Jos turėjo atsakyti į klausimus apie namų aplinką, save, vaikus, medijų naudojimą, valgymo ir apsipirkinėjimo įpročius bei vaikų reikalavimus nupirkti reklamose matytus daiktus.

Tyrėjai norėjo išsiaiškinti, ar mažu vaikų mamos patyrė šį fenomeną, o jei taip, kaip bandė su tuo susidoroti.

“Kol tyrėjai aiškinasi, kas sukėlė vaikų nutukimo epidemiją, žmonių dėmesys dažniausiai krypsta į reklamą ir nesveiką maistą”, - sakė viena tyrimo autorių, Bloomberg mokyklos sveikatos, elgesio ir visuomenės fakulteto profesorė Dina Borzekowski.

“Akivaizdu, kad maisto produktus perka tėvai, o ne vaikai, tad kaip į namus ir vaikų skrandžius patenka menkos maistinės vertės valgiai ir gėrimai? Mūsų tyrimai leidžia manyti, kad medijų naudojimas pats savaime nėra susijęs su įkyriais reikalavimais, tačiau atpažįstami televizijos reklamų herojai skatina vaikus zyzti ir prašyti matytų dalykų”.

“Motinos teigė, kad trys pagrindinės jėgos, skatinančios vaikus reikalauti kažką nupirkti, yra pakuotės, herojai ir reklamos”, - sakė D. Borzekowski.

Tyrėjai apklausė mamas, o ne tėvus, nes moterys dažniau atlieka “šeimos dietologių” vaidmenį ir sprendžia, kokius produktus pirkti ir kokį maistą gaminti savo vaikams.

Paaiškėjo, kad vaikų reikalavimus galima suskirstyti į tris kategorijas: zyzimą, besibaigiantį isterija; zyzimą, kuriuo siekiama patikrinti ribas; manipuliacinį zyzimą.

Kaip mamos kovoja su šiais reikalavimais:

* nusileidžia;
* šaukia;
* ignoruoja;
* nukreipia dėmesį;
* išlieka ramios ir nuoseklios;
* vengia komercinės aplinkos;
* derasi ir nustato ribas;
* leidžia pasirinkti alternatyvą;
* aiškina pasirinkimų priežastis.

“Mūsų tyrimai rodo, kad vaikui augant manipuliacinių ir apskritai įkyrių reikalavimų vis daugėja”, - sakė viena tyrimo autorių, Bloomberg mokyklos sveikatos, elgesio ir visuomenės fakulteto darbuotoja Holly Henry.

Kokios strategijos, mamų manymu, yra veiksmingiausios?

36 proc. manė, kad geriausia yra apriboti komercinę aplinką, o 35 proc. - tiesiog paaiškinti vaikams priežastis, kodėl perkame vienus, o ne kitus produktus. Mamos sutiko, kad pati neefektyviausia strategija yra nusileidimas.

“Šie unikalūs tyrimai leidžia nustatyti ateities tyrimų kryptį ir ieškoti būdų, kurie padėtų sumažinti primygtinius vaikų reikalavimus nupirkti reklamoje matytą daiktą” - sakė D. Borzekowski.

“Norėdami sumažinti vaikų nutukimo epidemiją, turime apriboti per televiziją rodomų maisto ir gėrimų reklamų skaičių, nes tai gali padėti sumažinti vaikų reikalavimus pirkti nesveikus produktus”, - pridūrė ji.

Tyrimo rezultatai buvo publikuoti 2011 m. rugpjūčio mėnesio leidinyje “Journal of Children and Media”.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Santaros klinikose mirė režisierius Eimuntas Nekrošius atnaujinta 09.22 val. (157)

Seimo narys Arvydas Nekrošius paskelbė, kad jo artimas giminaitis, garsus teatro režisierius,...

Širinskienė apie savo „raudonas linijas“: politika – dialogo menas, bet tokių dalykų aš Karbauskiui neatleisčiau (274)

„Valstietė“ Agnė Širinskienė sakė nemėgstanti kalbėjimo apie „raudonas linijas“,...

Vilniečiai nesikuklindami vardijo, kokių pensijų tikisi: ekonomistai sako, kad realybė gali būti skaudesnė (14)

Sakoma, kad jaunystė pralekia nepastebėtai, bet ne visi džiaugdamiesi gera sveikata ir jaunu kūnu...

Praėjo metai po modelio Dovilės Didžiūnaitytės tragedijos: paaiškėjusios kraupios detalės ir vis dar kylantys įtartini klausimai (119)

Šį antradienį sueina lygiai metai po to kai Klaipėdoje mįslingomis aplinkybėmis žuvo modelis...

Šiauliuose sukčius apsimetė FNTT darbuotoju

Policija informuoja apie sukčiavimą Šiauliuose.

Prestižinėje mokykloje – „šiurpūs incidentai“ (14)

Vienoje prestižinėje Toronto katalikų berniukų mokykloje pirmadienį buvo suimti šeši...

Nuovargį jaučiate nuo pat ryto: gydytoja sako, kad padėti gali net ir kavos atsisakymas (34)

Antakalnio poliklinikos šeimos gydytoja Ieva Sterlingė sako, kad nuovargis – vienas dažniausių...

Dar vieną karjeros rekordą pagerinęs Sabonis buvo arti trigubo dublio (28)

Domantas Sabonis buvo per plauką nuo pirmo karjeroje trigubo dublio. Indianos „Pacers“...

Dizainerė parodė, kaip turi atrodyti šiuolaikiškas lofto interjeras (4)

Jauna pora pageidavo jaukių namų su polėkiu. Interjero dizainerė Indrė Dorofėjūtė 85 kv. m...

Žala papasakojo, ką vežasi į Dakarą: neėmė atsarginio variklio, bet įsidėjo lašinių (10)

Lapkričio 22-23 dienomis Prancūzijos uostamiestis Havras taps Dakaro ralio sostine. Čia 2019 m....