aA
„Suklydai? Valio!“ – šie žodžiai nuskambėjo viename iš pranešimų (pranešėja Marija Mikalauskienė) parodoje „Mokykla 2014“ vykusioje konferencijoje „Ar mokytojas tebėra vedlys?“. Jie giliai įsirėžė į atmintį. Ar tikrai leidžiame vaikams klysti? Kas tai yra klaida? Amerikiečių rašytojas, filosofas Ričardas Bachas teigia, kad „klaidų nėra. Kad ir kokie nemalonūs įvykiai nutinka, jie yra būtini tam, kad išmoktume to, ko reikia išmokti, ir nueitume ten, kur pasirinkome nueiti.“ Kita vertus, sutikti su išmintinga idėja ir ją įgyvendinti – skirtingi dalykai. Įgyvendinti, žinoma, sudėtingiau. Ką reikėtų žinoti apie nesėkmes ar vaikų mokymosi procesą?
© Shutterstock nuotr.

Leisti vaikams klysti nereiškia nekreipti dėmesio į nesėkmes ar neskatinti siekti gerų rezultatų. Vaiką turime įkvėpti siekti iššūkių, jų nebijoti, tačiau kartu išmokyti įvertinti ir didžiuotis pastangomis, ne rezultatais. Rezultatai, net ir stengiantis, ne visada būna puikūs, nes jie priklauso nuo daugelio kitų, dažnai nuo mūsų net nepriklausančių, veiksnių. O štai pastangos garantuoja sėkmingumo jausmą, nes stengtis geba ir gali kiekvienas. Žinoma, suaugusieji galėtų padėti vaikui nukreipti pastangas į dalykus, kurie jam pavyksta, o ne į veiklas, kurios neatitinka vaiko gebėjimų.

Taip pat svarbu padėti vaikui išmokti džiaugtis ne tobulu, o gana geru rezultatu. Perfekcionizmas skatina konkurenciją, pavydą, nusivylimą, nesugebėjimą pasidžiaugti ne tik kito, bet ir savo pasiekimais. O kas tai yra gana geras rezultatas? Bet koks rezultatas, kurio vaikas pasiekė įdėjęs noro ir pastangų. Suaugusiajam jis gali neatrodyti tobulas, tačiau jis rodo, ką vaikas tuo metu gali. Nuolat darant pastabas, reikalaujant daugiau, nei vaikas tuo metu gali, jis gali pajusti nevykėliu, prarasti pasitikėjimą savimi.

Ikimokykliniame amžiuje normalu, kad kai kurie vaikai nori viską padaryti tobulai, lygina save su bendraamžiais, mokytojais ar tėvais. Daug vaikų dar ir pirmoje klasėje mano, kad yra tik vienas teisingas būdas ką nors atlikti, o visi kiti būdai yra klaidingi. Jiems gali būti sunku suprasti, kodėl jie negeba padaryti ko nors taip pat, kaip kiti draugai ar net suaugusieji, arba, kodėl jiems kas nors nepavyksta iškart. Šis etapas labai sudėtingas, todėl svarbu vaikui padėti tinkamai vertinti savo „klaidas“ ar nesėkmes. Taigi:

Parodykite vaikui, kad vertinate ir mylite jį ne už tai, ką jis geba padaryti, bet už tai, kokiu žmogumi auga. Pagirkite gražias charakterio savybes, kilnius poelgius, įdomias mintis, smagų pakvailiojimą. Kartais padėkokite vien už tai, kad jis yra.

Padėkite vaikui suprasti, kad klaidos yra normali mokymosi dalis. Jeigu vaikas susinervino, nes jam nepavyko užsisegti užtrauktuko ar užsirišti bato, pirmiausia padėkite jam nurimti, išbūti su savo emocijomis (nepamirškite, kad vaikų stiprios emocijos – normalu).

Paaiškinkite, kad retai ko nors išmokstame iš pirmo karto, pagirkite jo pastangas. Galite papasakoti, kaip ko nors išmokote Jūs ar kitas svarbus vaikui asmuo. Paskatinkite ieškoti dalykų, kurie padėtų išmokti paprasčiau – gal vaikui lengviau mokytis rištis batus ne prieš einant į lauką ir matant, kad kiti jau užsirišo, o ramioje aplinkoje? Gal užtrauktuką lengviau užsitraukti nusimovus pirštines? Nereikia nuolat lengvinti situacijos, tačiau svarbu perduoti mintį, kad vaikas gali pats sau padėti, savarankiškai įveikti kliūtis..

Pasakokite, skaitykite apie įžymius žmones ar personažus: išgirdę, kad svarbūs, vaikui įspūdį darantys žmonės taip pat turėjo įveikti daugybę iššūkių. Kakė Makė juk iškart neatgavo išmėtytų žaisliukų – ėjo per labirintą, nugalėjo pabaisą. O kokių sunkumų patyrė Alisa Stebuklų šalyje!

Padėkite suprasti, kad tikslai pasiekiami žingsnis po žingsnio, per tam tikrą laiko tarpą.

Pastebėkite ir įvertinkite vaiko pastangas, ypač kai jis rizikuoja, imasi kažko naujo ar įveikia kliūtis.

Prisiminkite, kad kūryba negali būti klaidinga, taigi netaisykite ir nebandykite tobulinti vaiko piešinio, aplikacijos, sukurto eilėraščio, dainos... Džiaukitės kūrybingumu ir originalumu.

Įtraukite vaiką į veiklą, kurioje nėra laimėjusių ir pralaimėjusių (įvairūs žaidimai, meninė veikla, pasakų skaitymas, vaidyba, šokiai, filmai...). Vaiką, ypač susirūpinusį savo pasiekimais, tai atpalaiduos, nuramins ir leis jam tiesiog pasimėgauti buvimu kartu su kitais, o ne jaudintis dėl savo pasirodymo.

Padėkite pasirengti naujiems iššūkiams: pasikalbėkite apie tai, kas vaikui kelia nerimą, su kokiais sunkumais jis gali susidurti ir ką tada jis galėtų daryti, net „pačiu blogiausiu“ atveju.

Skatinkite humoro jausmą. Gal išvirkščiai užsivilktas megztukas atrodo madingai? Paskelbkite išvirkščių drabužių dieną ir visi pasimaivykite prieš veidrodį. Gal suknelė išsitepė uogiene, nes irgi norėjo valgyti? Juokas padeda nesuasmeninti ir nesureikšminti savo nesėkmių.

Leiskite patirti natūralias pasekmes arba paaiškinkite, kodėl reikėtų daryti ką nors vienaip, o ne kitaip. Pavyzdžiui, užkimšus flomasterį kitos spalvos dangteliu, vėliau sunku atrinkti norimą spalvą piešiniui; paliktas be kamštelio flomasteris išdžiūva ir visai nebegalima piešti; batą stengiamės autis teisingai, nes taip vaikščioti patogiau. O gal ne? Leiskite vaikui pabandyti ir įsitikinti pačiam.

Nesaugokite vaiko nuo klaidų darymo, nes taip jis paprasčiausiai neįgis patirties, ką daryti patyrus sunkumų, nuo kurių gyvenimas neatsiejamas. Geriau padėkite išbūti su kilusiomis emocijomis ir patarkite, ką daryti toliau. Tokios pamokos bus naudingos visam gyvenimui.

Mokykite savo pavyzdžiu! Pergalvokite, kaip Jūsų pačių savybės daro įtaką auklėjimui, santykiams su vaiku. Tikėtina, kad, neleisdami sau klysti, siekdami vis aukštesnių rezultatų, perteiksite šią nuostatą ir vaikui. Nevenkite parodyti, kad ir Jūs klystate. Nebijokite atsiprašyti, jeigu padarėte ką nors ne taip. Nebijokite pripažinti, kad kažko nežinote. Ištikus nesėkmei parodykite ne tai, kaip kremtatės ar save smerkiate, bet kaip stengiatės konstruktyviai išspręsti problemą. Taip pagelbėsite ne tik vaikui, bet ir sau.

Tapk DELFI Gyvenimo draugu „Facebook“ ir sek naujienas ant savo sienos!

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Landsbergis: Lietuva prarado Meką taip ir nesupratusi, ką iš tikrųjų turėjo (250)

Trečiadienį mirė vienas garsiausių lietuvių kilmės kino menininkų Jonas Mekas . Jam buvo 96-eri.

Andrius Užkalnis. Išaiškėjo, ką Užkalnis iš tikrųjų veikia JAV ir ką liepia dirbti jums (194)

Pamatėte nuotrauką ir žinote, kodėl iš tikrųjų taip ilgai ir dažnai būnu Amerikoje....

Rusija viešai pademonstravo raketą, galinčią sužlugdyti ginkluotės sutartį su JAV (196)

Rusija trečiadienį pademonstravo raketų sistemą, anot Vašingtono, pažeidžiančią svarbą...

Sielos išsivystymas liks

V. V. L.: Atsimenu gražius tavo tekstus iš dienoraščio, kai maždaug 1950-ais metais rašei, kad...

Dainiaus Sinkevičiaus filmo „Pravieniškių mafija“ premjera (69)

Visą Lietuvą sudrebinusios ir kalėjimų sistemos tamsiąją pusę atskleidusios ir jau betseleriu...

Kelionės tikslas – Jordanija: turistų neišlepinti vietiniai atostogas paverčia tobulomis (58)

Prieš pradėdamas norėčiau įspėti – jei Jūs esate poilsį paplūdimyje mėgstantis turistas,...

Karbauskis nori pertvarkų partijoje: jau žino, kokių žmonių nebeliktų (95)

Artėjant Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) suvažiavimui, į partijos narius...

Įtampa Vilniaus daugiabutyje: kaimynui pradėjus remontą – pradėjo griūti visas namas (189)

Nenori susipykti su kaimynu, nepradėk remonto, – sako žmonės. Vieno Vilniaus daugiabučio...

Rusijos grėsmių akivaizdoje – svarbus iššūkis Lietuvai: ekspertai įvardijo, koks žingsnis būtų pražūtingas (590)

Kas turi dar įvykti, kad lietuviai nebesiilgėtų Sovietų Sąjungos? Kuri šalis mums atrodo pati...

Iš „Eurovizijos“ atrankų pasitraukusiam Sashai Song gresia tūkstantinė bauda papildyta dainininko komentaru (26)

Trečiadienio vakarą LRT televizijoje filmuojant dar vieną „Eurovizijos“ atrankų laidą...