Vis dėlto verta pamąstyti, ar tikrai korepetitoriai visais atvejais yra naudingi ir tikrai padės sustiprinti žinias? Viena vertus, ši paslauga kainuoja nemažus pinigus, todėl norisi būti užtikrintiems dėl rezultatų.

„Korepetitorių poreikis ne tik auga, bet ir išlieka pastovus ir niekada taip nebuvo, kad staiga visiškai dingtų jų poreikis. Kuo vyresnės klasės, tuo labiau tas poreikis didėja. Tuo pačiu pastebėjome ir tokią tendenciją, kad prieš stojant vaikui į penktą klasę, gana masiškai pradedame korepetuoti ketvirtokus dėl jų paruošimo stojimui į penktą klasę. Žiūrint iš šalies, tai gali pasirodyti keistoka“.

Pasak R. Jurkėno, dažniausiai korepetitorių nusprendžiama samdyti tėvų sprendimu. Dažnai tai įvyksta tada, kai jie prisijungia prie dienyno arba pamato, kokius pažymius parneša vaikai, tada ir nusprendžia ieškoti sprendimo.

„Pasikalbėję su mokytoju ir sužinoję, kas vyksta, tėvai nusprendžia, kad korepetitorius galėtų tas problemas išspręsti. Pagrindinis dalykas, kad pirmiausia orientuojamasi į pažymius ir kad jie turėtų būti kitokie, nei buvo iki šiol“, – pažymėjo specialistas.

Jis taip pat patarė tiek tėvams, tiek mokiniams atlikti diagnostiką, kodėl tie pažymiai yra prastesni.

„Iš esmės, korepetitoriavimo paslauga yra tikrai naudingas dalykas tiems, kuriems yra likę spragų arba reikia papildomo dėmesio tam tikroms temoms, tačiau kartais tėvų norai būna it pingvino mokymas skraidyti. Tikrai ne kiekvienas moksleivis gali gauti vien dešimtukus iš visų mokomųjų dalykų, ir noras korepetitoriauti visus dalykus, kurie sekasi prasčiau, tikrai neatneša norimų rezultatų“, – pabrėžė R. Jurkėnas.

Jis taip pat išskyrė, į ką labiausiai reiktų atkreipti dėmesį, jeigu sugalvojote samdyti vaikui korepetitorių:

Atkreipkite dėmesį į jaunuolio gabumus

Įsivaizduokite situaciją: jaunuolis yra puikus ir itin perspektyvus sportininkas, nuo pat mažų dienų visus stebina savo fiziniais gebėjimais, tačiau kuo toliau, tuo labiau ryškėja faktas, kad tikslieji mokslai jam nesiseka. Prie matematikos, fizikos, informatikos jaunuolis praleidžia tikrai nemažai laiko, tačiau rezultato kaip nėra, taip nėra. Blogiausias dalykas, deja, gana dažnas, ką tėvai gali daryti tokiu atveju, – tai nutraukti jauno žmogaus sportines veiklas ir aukštesnėse klasėse pradėti korepetitoriauti matematiką, fiziką ir kt.

Šiuo atveju stipriausi jauno žmogaus gebėjimai metami į šalį, jiems nebeskiriama dėmesio, ir jie pamažu pradeda dingti. Tuo metu iš silpniausio gebėjimo bandoma pasiekti aukštų rezultatų, kas tikrai nėra realus lūkestis. Kokį rezultatą gauname? Vaikas yra nelaimingas, jis apleido veiklą, kuri jam sekėsi puikiai, ir, tikėtina, šioje srityje galėjo pasiekti aukštumų. Visgi jaunuolis taip ir netapo įspūdingu matematiku, fiziku ar programuotoju.

Korepetitorius – tinginių augintojas?

Būna atvejų, kai korepetitoriai tampa tinginių augintojais. Kaip visa tai vyksta? Moksleivis ateina pas korepetitorių, norėdamas sustiprinti ir pagilinti žinias, galbūt šio to nesuprasdamas. Užsiėmimo metu daugiausia laiko skiriama mokykloje užduotų namų darbų atlikimui. Korepetitorius aiškina, moko, kaip atlikti tas užduotis, moksleivis atkartoja tai, kas jam pasakyta, ir, atrodytų, rezultatas yra – namų darbai paruošti, už juos gautas pažymys tenkina, vidurkis kyla, tačiau daugiau – nieko.

Ir – vienu iš atvejų – tai tampa ganėtinai gabių vaikų namų darbų atlikimu už pinigus. Kartais tai padeda pakelti pažymius, tačiau vaikas jokių papildomų žinių taip ir negauna. Bet kokiu atveju rezultatas nėra džiuginantis. Nors trumpalaikėje perspektyvoje pažymiai gali pakilti, tačiau realiai žinių tikrai nepadaugėjo.

Kada jaunuoliui tikrai reikia korepetitoriaus?

Kitas atvejis, kai labai svarbu laiku atrasti korepetitorių – kai vaikui tikrai reikia pagalbos. Kai vaikas vieną ar kitą dalyką moka gana neblogai, tačiau, bėgant laikui, pažymiai prastėja – tai reiškia, kad vienoje ar kitoje vietoje atsirado skylių, kurias reikia kuo skubiau užlopyti. Priežasčių joms būna įvairių – ligos, kelionės, tinginystė, draugai ir t.t. Tam, kad vaikas galėtų toliau sėkmingai mokytis ir gilinti žinias bei neapleistų ganėtinai gerai jam besisekančios srities, reikėtų ieškoti gero korepetitoriaus. Šio darbas – atrasti, ko tiksliai vaikas nesupranta, kuriose vietose stringa, ir tikslingai dirbti, kad visos paliktos “skylės” iš ankstesnių klasių būtų kuo skubiau pašalintos. Tuomet trumpalaikis rezultatas gali atrodyti prastas – pažymiai taip staigiai kilti nepradeda, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje jauno žmogaus žinios bus tikrai stiprios.

Kas kaltas, kad reikia korepetitoriaus paslaugų?

Na, ir, žinoma, o kas gi kaltas, kad prisireikia to korepetitoriaus? Atsakymų gali būti įvairių, tačiau tikrai nėra vieno, kuris būtų teisingas. Priežasčių gali būti pačių įvairiausių – ankstesnėse klasėse atsiradusios spragos, potencialas turėti dar geresnius rezultatus ir kt. Tačiau ar būtų galima sakyti, kad mokytojas kaltas, jog moksleiviui reikia korepetitoriaus? Tikėtina, kad ne. Jeigu korepetitorius reikalingas dėl to, kad reikia užlopyti skyles – tuomet kaltė yra tik pačio moksleivio bei jo tėvų. Jei siekis yra dar labiau sustiprinti žinias – tuomet kaltų visiškai nėra! Mokykloje mokytojas padarė puikų darbą ir suteikė žinių pagrindą, tačiau vaiko gebėjimai gali būti daug aukštesni nei jų reikia mokykloje, todėl reikėtų tik džiaugtis ir skatinti vaiką mokytis.

Svarbu suprasti, kad korepetitoriavimas nėra teisingas atsakymas visais gyvenimo atvejais – darykime tai, kai to tikrai reikia, atpažinkime, kad vaikui reikia pagalbos ir padėkime jam siekti dar aukštesnių rezultatų. Jokiu būdu neauginkime tinginių, kurie galėtų pasiekti visko patys, tačiau korepetitoriais pasinaudoja namų darbams atlikti.

Laidą „Karjeros akiniai“ pristato: KALBA Darnaus žmogaus centras